Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (4)
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Co do tej grodzi przedniej, jest jednak pewne ALE. Otóż analiza wyglądu okrętu Mordaunt opiera się na dwóch głównych źródłach – doskonale datowanym i najprawdopodobniej bardzo wiernym modelu wykonanym „z natury” lub wg oryginalnej dokumentacji, kiedy też żaglowiec był budowany lub pływał, oraz na obrazie Van De Velde’a. Niemal dokładne przystawanie obu wizerunków do siebie, bardzo je uwiarygadnia, jedyną istotniejszą różnicą wydaje się być jednak właśnie owo usytuowanie grodzi przedniej, która na obrazie nie jest aż tak przesunięta do przodu, jak na modelu. Poza tym gródź istnieje w OBU przypadkach, to jeszcze nie był od dołu do góry okrągły dziób statku handlowego. Na modelu gródź jest nawet lekko wklęsła (tzn. i tak najbardziej cofnięta przy dziobnicy); po prostu istnieje bardzo ostre przejście od szerokości grodzi na wysokości górnego pokładu, do węższego kadłuba przy dziobnicy zaraz poniżej – można to chyba porównać z nadbudówką dziobową na niektórych galerach.
Pana uwagi o kształcie galionu i żeber kabestanów zaintrygowały mnie. Tego drugiego elementu na pewno nie widać na obrazie, ale może uda mi się przyjrzeć mu przez lupę na zdjęciach owego modelu z epoki. Dam znać, jeśli coś wypatrzę.
Krzysztof Gerlach
Pana uwagi o kształcie galionu i żeber kabestanów zaintrygowały mnie. Tego drugiego elementu na pewno nie widać na obrazie, ale może uda mi się przyjrzeć mu przez lupę na zdjęciach owego modelu z epoki. Dam znać, jeśli coś wypatrzę.
Krzysztof Gerlach
Znalazłem na sieci fotki owego modelu admiralicji i już wiem co miał Pan na myśli z grodzią. Faktycznie jest to klasyczna gródź (poza owym wklęsnięciem) ale za to tak przesunięta do przodu, że aż styka się z tyłem łoża dziobnicy. Zaiste niecodzienne.
Z drugiej strony wygląda mi na to, że kluzy są na wysokości górnej krawędzi dolnych ambrazur, a więc tuż pod górnym pokładem jak w pierwszych modelach brytyjskich "prawdziwych fregat" więc pachołki kotwiczne powinny być jednak na dolnym pokładzie.
Teraz zauważyłem, też że na planach firmy euromodel przednia gródź ma półokragłe wykusze o bardzo małym promieniu ale są co już kompletnie nie zgadza się z modelem admiralicji. Bo powiedzmy relingi galionu i kształt żeber kabestanu to kwestia dyskusyjna. A zapomniałem urzednio o najważniejszym pompy wokół grotmasztu są ciśnieniowe a nie łańcuchowe.
Ale cóż firma ta ma w swojej ofercie model słynnej La Renommee, tyle że jest żywcem ściągnięty z planów fregaty korsarskiej Chapmana.
Z drugiej strony wygląda mi na to, że kluzy są na wysokości górnej krawędzi dolnych ambrazur, a więc tuż pod górnym pokładem jak w pierwszych modelach brytyjskich "prawdziwych fregat" więc pachołki kotwiczne powinny być jednak na dolnym pokładzie.
Teraz zauważyłem, też że na planach firmy euromodel przednia gródź ma półokragłe wykusze o bardzo małym promieniu ale są co już kompletnie nie zgadza się z modelem admiralicji. Bo powiedzmy relingi galionu i kształt żeber kabestanu to kwestia dyskusyjna. A zapomniałem urzednio o najważniejszym pompy wokół grotmasztu są ciśnieniowe a nie łańcuchowe.
Ale cóż firma ta ma w swojej ofercie model słynnej La Renommee, tyle że jest żywcem ściągnięty z planów fregaty korsarskiej Chapmana.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Exeter – okręt 3 rangi, dwupokładowiec 70/62-działowy, zbudowany przez Henry’ego Johnsona w Blackwall w 1680. Lavery pisze o długości dolnego pokładu 150’8”, długości stępki 137’6”, szerokości 40’4”, głębokości 17’ i tonażu 1059 ton. Wg Colledge’a tonaż 1030 ton. W wyniku wypadku eksplodował i częściowo spłonął w Plymouth 12.09.1691. Odtąd hulk w Portsmouth. Rozebrany w 1717.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Suffolk – okręt 3 rangi, dwupokładowiec 70/62-działowy zbudowany przez Henry’ego Johnsona w Blackwall w 1680. Lavery pisze o długości stępki 138’, szerokości 40’6”, i tonażu 1066 ton. Uzbrojenie planowane: 26 x 32-f, 26 x 12-f, 14 sakerów, 4 x 3-f. Wg ustalenia z 1688 winien był nosić 22 x 32-f, 4 x 18-f, 26 x 12-f, 14 sakerów, 4 x 3-f. Około 1694 miał 22 x 32-f, 4 x 18-f, 26 x 9-f, 14 sakerów i 4 x 3-f. W 1698 przebudowany w tej samej stoczni na 70-działowy okręt 3 rangi, dwupokładowiec o wymiarach 151’4” x 40’4,5” x 16’7,5”, z tonażem 1078 ton.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego KENT (1679). Mam wymiary: pk. 151'0" sk. 121'5" x 40'1½" x gł. 16'9½", 1040 BM.
Panie Krzysztofie, nie napisał Pan nic o uzbrojeniu okrętu EXETER (1680), czy można domniewywać, że miał nominalnie takie jak zbudowany obok SUFFOLK (1680) ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego KENT (1679). Mam wymiary: pk. 151'0" sk. 121'5" x 40'1½" x gł. 16'9½", 1040 BM.
Panie Krzysztofie, nie napisał Pan nic o uzbrojeniu okrętu EXETER (1680), czy można domniewywać, że miał nominalnie takie jak zbudowany obok SUFFOLK (1680) ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Kent – okręt 3 rangi, dwupokładowiec 70/62-działowy zbudowany przez Henry’ego Johnsona w Blackwall w 1679. Lavery pisze o długości dolnego pokładu 151’5”, długości stępki 134’10”, szerokości 40’2”, i tonażu 1067 ton. Uzbrojenie planowane: 26 x 32-f, 26 x 12-f, 14 sakerów, 4 x 3-f. W 1688 nosił 22 x 32-f, 4 x 18-f, 26 x 12-f, 14 sakerów, 4 x 3-f. Około 1694 miał 20 x 32-f, 4 x 18-f, 24 x 12-f, 14 sakerów i 4 x 3-f. W 1698 przebudowany w stoczni firmy Wells w Rotherhithe na 70-działowy okręt 3 rangi, dwupokładowiec o wymiarach 151’6” x 40’3” x 16’7”, z tonażem 1064 tony.
Artyleria Exeter – domniemywać wolno. Ale dokumenty, które by o niej mówiły, o ile wiem, nie zachowały się.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Artyleria Exeter – domniemywać wolno. Ale dokumenty, które by o niej mówiły, o ile wiem, nie zachowały się.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Sunderland – liniowiec 60-działowy, dwupokładowiec zwodowany w stoczni firmy Winter, w Southampton 17.03.1694. Załoga: 365/240. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 22 x 24-f, na górnym 24 x 9-f, na rufowym 10 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. Wg Ustalenia z 1703 powinien był nosić 24 x 24-f, 26 x 9-f, 10 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, ale naprawdę miał wtedy 22 x 24-f, 22 x 9-f, 14 sakerów, 2 x 3-f. W 1714 znajdował się w rezerwie, klasyfikowany jako 64-działowy okręt 4 rangi. Od 1715 hulk. Wg Colledge’a i Lavery’ego zatopiony w 1737 jako fundament w Sheerness, ale zdaniem Lyona od 1741 okręt szpitalny, wycofany z eksploatacji w 1744.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pembroke – okręt 4 rangi, liniowiec 60-działowy, dwupokładowiec zwodowany w stoczni firmy Snellgrove, w Redhouse (Deptford), 22.11.1694. Lyon i Lavery podają szerokość 37’7,75”. Załoga: 365/240. Uzbrojenie planowane: na pokładzie dolnym 22 x 24-f, na górnym 24 x 9-f, na rufowym 10 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. W 1696 niósł naprawdę: 24 x 24-f, 24 x 9-f, 8 sakerów, 2 x 3-f. Wg Ustalenia z 1703 powinien był nosić 24 x 24-f, 26 x 9-f, 10 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f. Zdobyty przez Francuzów 29.12.1709 w pobliżu Balearów i wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy. Odbity przez Anglików 22.03.1711 (lub dzień później), ale zatonął.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Anglesea (Anglesey) – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 48/42-działowy, zbudowany prywatnej stoczni Flinta w Plymouth, zwodowany 17.04.1694. Załoga: 230/160. Około 1694 miał 20 x 12-f, 22 x 6-f, 8 dział typu minion. Wg Ustalenia z 1703 winien był nosić na pokładzie dolnym 20 x 12-f, na górnym 20 x 6-f, na rufowym 6 x 6-f. W 1714 znajdował się w dobrym stanie, był w aktywnej służbie. Rozebrany w 1719 i przebudowany w Chatham na następny okręt tej nazwy, zwodowany 19.05.1725.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Norwich – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 48/42-działowy, zbudowany w stoczni firmy R. & J. Castle, w Deptford, zwodowany 24.08.1693. Załoga: 230/160. Około 1694 miał 20 x 12-f, 20 x 8-f, 8 dział typu minion. Wg Ustalenia z 1703 winien był nosić na pokładzie dolnym 20 x 12-f, na górnym 20 x 6-f, na rufowym 6 x 6-f. Rozebrany w 1712 i przebudowany w Chatham na następny okręt tej nazwy, zwodowany 20.05.1718.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach