Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (1)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za dane fregat Inconstant i Thetis oraz liniowca Rotterdam.
Bardzo proszę o dokładniejsze informacje o fregatach typu Pique z 1832, mam tylko uzbrojenie : uzbr: bat 4ha203 (65cwt) + 18-32f (56cwt), spk 4ha203 (65cwt) + 14-32f (25 lub 41 cwt). [21.07.1834] PIQUE, [19.07.1845] ACTIVE = TYNE = DURHAM, [15.04.1847] SYBILLE, [11.09.1844] FLORA, [05.07.1841] CAMBRIAN.
Byłbym także wdzięczny za opis liniowca holenderskiego MARS (1763), zdobytego przez Anglików, czy służył w RN i jakie były jego dane i losy.
Serdeczne pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Fregaty typu Pique – projekt Williama Symondsa z 1832. Wymiary: 160’0” x 48’8” x 14’6”, tonaż 1622 tony. Załoga: 275. Pierwotne uzbrojenie: na głównym pokładzie 18 x 32-f (56 cwt) i 4 działa haubiczne 8-calowe (60 lub 65 cwt), na pokładzie rufowym 10 x 32-f (25 cwt), na dziobowym 4 x 32-f (25 cwt), czyli w sumie 36 dział (klasyfikowane jako 32-działowe). W 1839 na otwartych pokładach Pique, jedynej wtedy zwodowanej tego typu, wszystkie działa 32-f o ciężarze 25 cwt zastąpiono taką samą liczbą dział tego samego wagomiaru, ale dłuższych i ważących po 41 cwt. W latach 1846-48 wszystkie fregaty typu Pique zostały przeklasyfikowane na 40-działowe i otrzymały wówczas artylerię: na głównym pokładzie 18 x 32-f (56 cwt) i 6 dział haubicznych 8-calowych (60 cwt), na spardeku 16 x 32-f (41 cwt).
Pique zbudowana w Plymouth, hulk od 1865, sprzedana 1910.
Flora zbudowana w Plymouth, hulk od 1865, sprzedana 1891.
Active zbudowana w Chatham, okręt treningowy od 1863, Tyne od 30.07.1867, Durham od 18.11.1867, sprzedana na rozbiórkę 1908.
Sybille zbudowana w Pembroke, rozebrana 1866.
Cambrian zbudowana w Pembroke, hulk od 1869, sprzedana 1892.

Holenderski liniowiec 60-działowy Mars, zbudowany w 1763 w admiralicji rotterdamskiej i zdobyty przez flotę adm. Rodney’a 4.02.1781 w Indiach Zach., został wcielony do Royal Navy jako Prince Edward, teoretycznie 62-działowy okręt 4 rangi. Wymiary w stopach angielskich 142’8,75” x 41’8,75” x 16’0,25”, tonaż 1075 ton. Załoga: 420, uzbrojenie: 24 x 24-f, 26 x 12-f, na pokładzie rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Jednak już w 1782 zdegradowany do hulka (koszary na wodzie), sprzedany w 1802.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, Panie Krzysztofie, przeczytałem powyższe, ogromnie dziękuję, chciałbym prosić o wyjaśnienie, co to było z tymi admiralicjami w Holandii (przepraszam, że troszkę nie w temacie), to gdzie te okręty budowano, w admiralicji rotterdamskiej, amsterdamskiej, północno-holenderskiej, czy w jakichś konkretnych stoczniach.
Będę wdzięczny za pomoc w tej sprawie.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Okręty holenderskie budowano oczywiście w konkretnych stoczniach, usytuowanych w konkretnych miejscowościach. Ale Holendrzy mieli anachroniczny, kompletnie już w XVIII wieku przestarzały system finansowania swojej marynarki wojennej (jedna z wielu przyczyn jej stopniowego upadku). Poszczególne prowincje, zazdrosne o swą autonomię, nie wpłacały potrzebnych sum do jakiegoś centralnego budżetu, gdzie mógłby je przejąć ktoś dążący do centralizacji kraju lub nawet przekształcenia go w monarchię i użyć do tak niecnych celów. Zamiast tego całe państwo podzielono na wiele admiralicji i każda finansowała budowę okrętów na swoim terenie. Czyli liniowiec zbudowany przez admiralicję rotterdamską był przez nią opłacony, ale fizycznie mógł zostać skonstruowany np. w Zwijndrecht, miejscowości nad Oude Maas.
Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, Panie Krzystofie, czyli, że tak naprawdę to wiadomo, gdzie je budowano, ale pisze się kto za nie zapłacił, to bez sensu, mnie interesuje głównie je skonstuował, i gdzie je budowano, no i dla kogo, ale przede wszystkim gdzie. Znalazłem ten Zwijndrecht, to teraz północna część Dordrechtu, jak poptrzeć na mapę to właściwie cała Holandia leży nad morzem :-)
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Mało tego, można powiedzieć, że Holandia leży na morzu, bo przecież w dużej mierze są to tereny sztucznie morzu wydarte. Wracając jednak do sposobu podawania danych o okrętach holenderskich – przytacza się takie informacje, jakie można znaleźć w dokumentacji z epoki. Może dla Pana są one „bez sensu”, ale akurat dla ówczesnych Holendrów miały sens największy, ponieważ właśnie kwestie finansowe były wtedy najważniejsze.
Ponadto określenie admiralicji, która płaciła za budowę, jest jednak w dużej mierze terytorialne. Istniało pięć takich ośrodków, każdy finansowany z podatków tylko ze swojego okręgu i każdy budujący okręty tylko na bardzo ograniczonym terenie, wokół własnego centrum. Pewnie, że byłoby fajnie znać w każdym przypadku nie tylko dokładną miejscowość, ale także konkretną stocznię, pochylnię i najlepiej jeszcze nazwisko głównego szkutnika – jednak adresaci pretensji o pomijanie tych danych w dokumentach dawno wymarli.
Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, bardzo dziękuję za poprzednie informcje i objaśnienia.
Byłbym ogromnie wdzięczny za bliższe dane i opis losów holenderskich okrętów liniowych typu Admiraal De Ruijter zdbudowanych dla admiralicji amsterdamskiej, z których sporo zostało zdobyte przez Anglików : [1778] ADMIRAAL DE RUIJTER, [1781] GELDERLAND, [1781] UTRECHT, [1782] DRENTHE, [1782] HOLLAND, [1782] OVERIJSSEL, [1783] NOORD HOLLAND, [1783] VERVACHTING, [1783] WESTFRIESLAND = DRAAK, [1784] CERBERUS, [1785] HAARLEM, [1786] LEYDEN.
Czy służyły później w Royal Navy i jakie były ich losy.
Serdeczne pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Okręty 64/68-działowe typu Admiraal de Ruijter zbudowane przez admiralicję amsterdamską:
A) stracone w katastrofach
Drenthe – zatonął w sztormie w 1784; Holland – rozbił się w 1786
B) wycofane przez Holendrów
Noord Holland – skreślony z listy floty w 1803; Westfriesland (od 1795 Draak) – rozebrany w 1796; Overijssel – zbudowany w Booy, sprzedany (uprzednio rozbity?) 1794
C) zdobyte przez Anglików, ale nie wcielone do Royal Navy
Verwachting (Verwagting) zbudowany w Hoorn
D) zdobyte przez Anglików i wcielone do Royal Navy
Admiraal de Ruijter – zbudowany w Amsterdamie, zdobyty 30.08.1799 pod Texel, wcielony jako 64-działowiec De Ruyter. Wymiary (angielskie) 151’2” x 44’0,5” x 17’6”, 1264 tony. Od 1801 hulk więzienny na Antigui, 3.09.1804 zatonął w huraganie.
Gelderland – zbudowany w Amsterdamie, zdobyty 30.08.1799 pod Texel, wcielony jako 64-działowiec Guelderland. Wymiary (angielskie) 157’2” x 44’11,25” lub 44’4,25” x 16’7”, 1342 tony. Nigdy nie wyposażony do aktywnej służby, od 1811 hulk (koszary na wodzie), sprzedany 1817.
Utrecht - zbudowany w Amsterdamie, zdobyty 30.08.1799 pod Texel, wcielony bez zmiany nazwy jako 64-działowiec. Wymiary (angielskie) 156’8” x 44’3” x 17’1”, 1331 ton. Sprzedany 1815.
Cerberus - zbudowany w Amsterdamie, zdobyty 30.08.1799 pod Texel, wcielony jako 64-działowiec Texel. Wymiary (angielskie) 156’0” x 44’2” x 17’1”, 1317 ton. Od 1803 pływająca bateria, od 1812 hulk prochowy, sprzedany 1818.
Haarlem – zbudowany w Amsterdamie, zdobyty 11.10.1797 pod Kamperduin, wcielony jako 64-działowiec Haerlem. Wymiary (angielskie) 156’7” x 44’3” x 17’3”, 1322 lub 1324 tony. Od 1798 transportowiec wojska, od 1805 hulk, sprzedany 1816.
Leyden - zbudowany 1786 lub 1790, w Amsterdamie lub Rotterdamie, zdobyty 30.08.1799 pod Texel, wcielony bez zmiany nazwy jako 64-działowiec. Wymiary (angielskie) 155’11,5” x 44’11” lub 43’11” x 17’2”, 1307 ton. Od 1800 lub 1803 pływająca bateria, od 1810 transportowiec wojska, sprzedany 1815.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję za dane liniowców holenderskich.
Bardzo proszę o korektę i uzupełnienie danych i losów korwet śrubowych typu Pearl : 2187 ton, (200'0" x ? x ? ), uzbr: 21...22 działa. [13.09.1855] PEARL, [26.09.1855] SATELLITE, [20.05.1856] CADMUS, [30.12.1856] SCOUT, [19.06.1856] SCYLLA, [05.02.1857] PELORUS, [25.04.1857] RACOON, [13.02.1858] CHALLENGER, [28.08.1858] CLIO, [01.06.1859] CHARYBDIS.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Drewniane, 21-działowe korwety śrubowe typu Pearl – uzupełnienia:
projekt z 1853, w projekcie szerokość 40’4”, głębokość 23’11”, tonaż 1462 tony, wyporność 2187 ton. Uzbrojenie pierwotne: 20 dział haubicznych 8-calowych w furtach i 1 obracane działo haubiczne 10-calowe na dziobie. Dwucylindrowe, poziome silniki (te od firmy Penn były z tłokiem rurowym) o mocy 400 koni nominalnych.
Pearl zbudowana w Woolwich, wg moich danych zwodowana 13.02.1855, silnik firmy Penn, o mocy 1324 koni indykowanych, po zbudowaniu tonaż 1469 ton, wyporność 2115 ton. Sprzedana na rozbiórkę 1884.
Satellite zbudowana w Devonport, silnik firmy Penn, o mocy 1214 koni indykowanych, po zbudowaniu tonaż 1462 tony, wyporność 2138 ton. Rozebrana 1879.
Cadmus zbudowana w Chatham, silnik firmy Penn, o mocy 1526 koni indykowanych, po zbudowaniu tonaż 1461 ton, wyporność 2216 ton. Rozebrana 1879.
Scout zbudowana w Woolwich, wg moich danych zwodowana 31.12.1856, silnik firmy Penn, o mocy 1327 koni indykowanych, po zbudowaniu tonaż 1462 tony, wyporność 2272 ton. Rozebrana 1877.
Scylla zbudowana w Sheerness, silnik firmy Penn, o mocy 1376 koni indykowanych, po zbudowaniu tonaż 1467 ton, wyporność 2199 ton. Sprzedana na rozbiórkę 1882.
Charybdis zbudowana w Chatham, silnik firmy Miller, Ravenhill & Salkeld, o mocy 1363 koni indykowanych, po zbudowaniu tonaż 1462 tony, wyporność 2231 ton. Wypożyczona rządowi Kanady w 1880, sprzedana w 1884.
Pelorus zbudowana w Devonport, silnik firmy Miller, Ravenhill & Salkeld, o mocy 1408 koni indykowanych, po zbudowaniu tonaż 1464 tony, wyporność 2290 ton. Rozebrana 1869.
Challenger zbudowana w Woolwich, silnik firmy Penn, o mocy 1450 koni indykowanych, po zbudowaniu tonaż 1465 ton, wyporność 2137 ton. Okręt oceanograficzny od 1872, hulk od 1880, sprzedana 1921.
Racoon zbudowana w Chatham, silnik firmy Miller, Ravenhill & Salkeld, o mocy 1651 koni indykowanych, po zbudowaniu tonaż 1467 ton, wyporność 2192 tony. Rozebrana 1877.
Clio zbudowana w Sheerness, wg moich danych zwodowana 26.08.1858, silnik firmy Miller, Ravenhill & Salkeld, o mocy 1540 koni indykowanych, po zbudowaniu tonaż 1458 ton, wyporność 2153 tony. Okręt treningowy od 1876, rozebrana 1919.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję bardzo za poprzednie informacje.
Proszę uprzejmie o dane i losy okrętów liniowych 64-działowych
[23.07.1796] AGINCOURT, [29.01.1797] LANCASTER, [23.04.1796] MONMOUTH, [24.03.1796] YORK.
Byłbym także wdzięczny za opis liniowca holenderskiego ADMIRAAL TJERCK HIDDES DE VRIES (1782), zdobytego przez Anglików, czy służył w RN i jakie były jego dane i losy.
Serdeczne pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Cztery wymienione liniowce 64-działowe to zakupione na pochylniach żaglowce budowane dla Kompani Wschodnioindyjskiej – Agincourt, York i Monmouth w 1795, Lancaster w 1797.
York (ex-eastindiaman Royal Admiral zbudowany w stoczni firmy Barnard, w Deptford) zwodowany 24.03.1796, wymiary 174’3” x 43’2,5” x 19’7,5”, tonaż 1433 tony. Uzbrojenie: 26 x 24-f, 26 x 18-f, na pokładzie rufowym 10 x 9-f, na dziobowym 2 x 9-f (i może 2 karonady 18-f). Załoga: 491. Zatonął z całą załogą w styczniu 1804 na Morzu Północnym.
Agincourt (ex-eastindiaman Earl Talbot zbudowany w stoczni firmy Perry, w Blackwall) zwodowany 23.07.1796, wymiary 172’8” x 43’4,5” x 19’8,75”, tonaż 1439 ton. Uzbrojenie: 28 x 24-f, 28 x 18-f, na pokładzie rufowym 6 x 9-f, na dziobowym 2 x 9-f. Załoga: 491. Od 1808 okręt zaopatrzeniowy, od 1810 transportowiec wojska, przemianowany na Bristol w 1812, sprzedany 1814.
Monmouth (ex-eastindiaman Belmont zbudowany w stoczni firmy Randall, w Rotherhithe) zwodowany 23.04.1796, wymiary 173’1” x 43’4” x 19’8”, tonaż 1439 lub 1440 ton. Uzbrojenie: 26 x 24-f, 26 x 18-f, na pokładzie rufowym 10 x 9-f, na dziobowym 2 x 9-f. Załoga: 491. Od 1815 hulk, rozebrany 1834.
Lancaster (ex-eastindiaman Pigot zbudowany w stoczni firmy Randall, w Rotherhithe) zwodowany 29.01.1797, wymiary 173’6” x 43’3” lub 43’2” x 19’9”, tonaż 1430 ton. Uzbrojenie: 26 x 24-f, 26 x 18-f, na pokładzie rufowym 10 x 9-f, na dziobowym 2 x 9-f. Załoga: 491. Od 1807 hulk, sprzedany 1832.

Holenderski 68-działowiec Admiraal Tjerk Hiddes de Vries, zbudowany w 1781 lub 1783 przez admiralicję Fryzji, zwodowany w Harlingen, po zdobyciu przez Anglików w bitwie pod Kamperduin 11.10.1797 został wcielony do Royal Navy jako 64–działowiec Admiral de Vries. Wymiary (angielskie) 157’5” x 44’8,5” x 16’2,5”, tonaż 1361 ton. Uzbrojenie: 28 x 24-f, 28 x 18-f, na pokładzie rufowym 8 x 9-f, na dziobowym 8 x 9-f. Załoga: 491 ludzi. Jednak tak był wyposażony tylko przez kilka miesięcy od stycznia 1798. Już w lipcu 1798 przekształcony w transportowiec wojska, z uzbrojeniem 0, 24 x 18-f, na pokładzie rufowym 8 x 9-f, na dziobowym 8 x 9-f, i z załogą 250. Od grudnia 1799 hulk więzienny na Jamajce, prawdopodobnie od 1802 koszary, sprzedany 1806.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za informacje.
Proszę o dane i losy fregat V klasy typu Cerberus z 1793: [1794] CERBERUS,
[1794] ALCMENE, [1794] LIVELY, [1794] GALATEA.
Proszę też o to samo o okręcie liniowym REVENGE (1718).
Chciałbym też zapytać o termin używany przy przebudowach okrętów liniowych, a mianowicie "girdled", co to była za operacja i czemu służyła (w słownikach nie ma odniesień do epoki żaglowców).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

32-działowe fregaty typu Cerberus/Alcmene.
Projekt Johna Henslow z 1793. Dane projektowe: 135’0” x 36’6” x 12’6”; tonaż 796 ton; załoga 241 (od 1796 roku 254); uzbrojenie: 26 x 18-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f i 4 karonady 24-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 24-f; potem zmieniane, czasem kilkakrotnie.
Galatea zbudowana w stoczni George’a Parsonsa w Bursledon, po ukończeniu 135’3” x 36’9” x 12’6”, 808 ton, zwodowana 17.05.1794. Służyła bardzo aktywnie do początku 1809, rozebrana w kwietniu 1809.
Cerberus zbudowana w stoczni Henry’ego Adamsa w Bucklers Hard, po ukończeniu 135’1” x 36’9” x 12’6”, 806 ton, zwodowana 25.09.1794. Służyła bardzo aktywnie do początku 1808, intensywnie remontowana 1808-1809, ponownie bardzo aktywna kariera do 1813 (w tym udział w słynnej bitwie pod Lissą 11.03.1811 będącej przedmiotem mojej broszury). Sprzedana w 1814.
Lively zbudowana w stoczni Johna Nowlana w Northam, po ukończeniu 135’3” x 36’8,5” x 12’6”, 806 ton, zwodowana 23.10.1794. W kwietniu 1798 weszła na mieliznę przy przylądku Rota (koło Kadyksu) i następnego dnia (13 lub 14.04.1798) spalona, dla uniknięcia przechwycenia przez Hiszpanów.
Alcmene zbudowana w stoczni Josepha Grahama w Harwich, po ukończeniu 135’3” x 36’7,5” x 12’6”, 803 tony, zwodowana 8.11.1794. Walczyła na wielu wodach, w tym w bitwie pod Kopenhagą 2.04.1801. Rozbiła się w ujściu Loary 29.04.1809.

Dwupokładowiec Revenge należał do 70-działowych okrętów 3 rangi. Zbudowano go w Woolwich i zwodowano 30.10.1718 albo 20.11.1718. Jednak w myśl pomysłów tamtej epoki miał być rzekomo tylko przebudowany (Great Repair) z 70-działowca zbudowanego w 1696 w Deptford pod nazwą Swiftsure, a w 1716 przemianowanego na Revenge i wówczas już rozebranego. Aby było jeszcze ciekawiej, ten Swiftsure z 1696 też nie był oficjalnie wtedy zbudowany, tylko przebudowany z 60/70-działowego okrętu Swiftsure zwodowanego w Harwich w 1673. W każdym razie Revenge w postaci z 1718 roku miał wymiary 150’0” x 41’1,75” x 17’4”, tonaż 1104 tony. Załoga: 440. Uzbrojenie nominalne: 26 x 24-f, 26 x 12-f, 14 x 6-f, 4 x 3-f lub 6-f, w rzeczywistości zapewne sporo od tego odbiegające. Rozebrany w 1740.
Tyle tylko, że w 1742 zwodowano w Deptford kolejny 70-działowiec o nazwie Revenge i uznano go oficjalnie za przebudowany okręt z 1718 r. (w konsekwencji za jednostkę powstałą po raz pierwszy 69 lat wcześniej). Dopiero ten został spokojnie sprzedany w 1787, bo praktyka nie kończącej się nigdy serii „dużych remontów” wyszła wreszcie z mody.

„Girdled” to okręt poddany operacji zwanej „girdling”. Na okrętach, które zaraz po zwodowaniu, albo w dalszym ciągu swojej kariery (np. po zmianie uzbrojenia lub omasztowania) wykazywały brak wystarczającej stateczności, dodawano kolejne grube pasy poszycia w rejonie linii wodnej, zwiększając w ten sposób szerokość, co w jakimś tam stopniu poprawiało sytuację, ponieważ zwiększało ramię momentu prostującego. Metoda bardzo popularna przede wszystkim w XVII wieku, ale sporadycznie stosowana jeszcze w latach 1840-tych.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję bardzo za informacje.
Proszę o opisanie danych i losów korwet typu Cossack z 1854 : Korwety śrubowe typu Cossack (2 jednostki), 1965 ton, (195'0" x ? x ? ), uzbr: 18 dział, [15.05.1854] WITIAŹ = COSSACK, [17.05.1854] WOIN = TARTAR, rozpoczęte w stoczni Pitcher, Northfleet na zamówienie rosyjskie, zarekwirowane przez rząd brytyjski na pochylniach 05.04.1854 i ukończone dla Royal Navy (co było powodem zajęcia tych okrętów ?).
Chciałbym też zapytać o nazwy i daty wodowania okrętów moździerzowych typu Hecla (już tutaj wspominanych) : 372 BM, (105'0" x 28'0" x głęb. 13'10"), zał. 67 osób, uzbr: 1m330, 1m254, 2-6f, 8ka24f, [22.07.1815] HECLA + 7 dalszych oraz o daty wodowania okrętów moździerzowych TERROR i BELZEBUB typu Vesuvius.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Typ Cossack
Drewniane jednostki 20/21-działowe. Tonaż określany od 1296 do 1388 ton, wyporność 1965 ton, wymiary 59,44 m x 11,73 m x 6,81 m. Uzbrojenie: 20 dział haubicznych 8-calowych o ciężarze 42 cetnarów na burtowych lawetach kołowych. Dwucylindrowy silnik poziomy firmy Maudslay, Sons & Field, o mocy 250 koni nominalnych. Załoga: 240/250 ludzi.
Korweta Cossack miała silnik o mocy 870 koni indykowanych. W 1855 walczyła w wojnie krymskiej na Bałtyku. Sprzedana na rozbiórkę 19.05.1875.
Korweta Tartar miała silnik o mocy 731 koni indykowanych. W 1855 walczyła w wojnie krymskiej na Bałtyku. Rozebrana w lutym 1866.
Powód ich rekwizycji był bardzo prosty. Właśnie zaczęła się wojna krymska i Anglicy roztropnie uznali, że zamiast dopuścić do strzelania przez Rosjan z tych okrętów do Brytyjczyków, lepiej będzie, gdy Brytyjczycy postrzelają z nich do Rosjan.

Daty wodowania moździerzowców typu Hecla: Infernal – 26.07.1815; Fury – 4.04.1814; Meteor – 25.06.1823; Aetna – 14.05.1824; Sulphur – 26.01.1826; Erebus – 7.06.1826; Thunder – 4.08.1829.

Daty wodowania moździerzowców typu Vesuvius: Terror – 29.06.1813; Beelzebub – 30.07.1813.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany