Mała Encyklopedia Statków Polskich

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4570
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: pothkan »

AvM pisze:
Adam pisze:Oczywiście, Piwowoński to praktycznie kompilacja Micińskiego, tyle, że ładnie zebrana w jednym miejscu.
+ Soroka
+ obrazy Werki :!:
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

polsteam pisze:
pothkan pisze: Ale z losami bywa problem, bo przecież czasem sprzedawano poza Europę. Weź np. do dzisiaj w dużej mierze niezbadane cywilne losy polskich "Północnych", które wywiało gdzieś do Afryki, Ameryki Łacińskiej lub na Bliski Wschód.
no to źródełko - mały przyczynek do losów przynajmniej jednego statku Ship Service'u

http://www.portalmorski.pl/statki/paliw ... ip-service
dzięki za link Polsteamie, przyda się :)
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

Adam pisze:PŻM już wcześniej była zrobiona - choćby w albumie na 50-lecie.
Chodzi Ci o Album wydany w 1975 roku, traktujący łącznie ŻP i PŻM?
Posiadam go i nie jest rewalacją, w dużej części powiela Micińskiego & Kolickiego lekko go uzupełniając o BO i PBB.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

pothkan pisze:
AvM pisze:
Adam pisze:Oczywiście, Piwowoński to praktycznie kompilacja Micińskiego, tyle, że ładnie zebrana w jednym miejscu.
+ Soroka
+ obrazy Werki :!:
+ Pod Polską Banderą z "Morza"
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Adam »

Chemik pisze:
Adam pisze:PŻM już wcześniej była zrobiona - choćby w albumie na 50-lecie.
Chodzi Ci o Album wydany w 1975 roku, traktujący łącznie ŻP i PŻM?
Posiadam go i nie jest rewalacją, w dużej części powiela Micińskiego & Kolickiego lekko go uzupełniając o BO i PBB.
Nie, chodzi mi o album wydany na 50-lecie, czyli w 2001 roku.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4570
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: pothkan »

Chemik pisze:+ Pod Polską Banderą z "Morza"
Czyli Miciński właśnie...
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

Adam pisze:
Chemik pisze:
Adam pisze:PŻM już wcześniej była zrobiona - choćby w albumie na 50-lecie.
Chodzi Ci o Album wydany w 1975 roku, traktujący łącznie ŻP i PŻM?
Posiadam go i nie jest rewalacją, w dużej części powiela Micińskiego & Kolickiego lekko go uzupełniając o BO i PBB.
Nie, chodzi mi o album wydany na 50-lecie, czyli w 2001 roku.
Tego Albumu nie znam...
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6808
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

Co do prawioe wszystkich

W dzielach Kolicki/Micinski czy Piwowonaski - znalem ich osobiscie
brakuje kilkunastu (jak nie wiecej) polkich statkow morskioch ponad 500 BRT,
nietore dpo tego nie maja ani losow, ani pochodzenia np brak

STEFAN BATORY ex USS Adams zbud slynny budowniczy kliprow D.McKey, Boston
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

AvM pisze:np brak

STEFAN BATORY ex USS Adams zbud slynny budowniczy kliprow D.McKey, Boston
O losach tej kanonierki po wycofaniu z USN to nie wiele chyba wiadomo... luty 1922 rok czyli zaprzestanie eksploatacji Stefana Batorego to chyba wszystko
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6808
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

Jest uzdjecie w amerykanskich archiwach z podniesienia bandery.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

A może zastanówmy się nad losami Jagiełły?
Miciński & Kolicki (a także KSP t. 3 i Koszela): Dogu --> 1941 Duala --> VII.1945 Empire Oak --> 1946 Piotr Wielikij --> 1947 Jagiełło --> XI.1949 Piotr Wielikij --> XI.1973 złomowanie w Hiszpanii
Miramar Ships Index: DOGU - 41 DUALA - 45 EMPIRE OCK - 46 PYOTR VELIKIY - 47 JAGIELLO - 49 PYOTR VELIKIY - BU Castellon 20.11.73
http://www.mariners-l.co.uk: DOGU --> 1940 LUDERITZBUCHT --> 1945 DUALA --> 1945 EMPIRE OCK --> 1946 PEOTR VELIKI --> 1948 JAGIELLO --> 1949 PETR VELIKIY --> 1974 Scrapped Castellon.

Czy to czasem nie powinno być tak:
turecki Dogu --> 1.IX.1939 rekwizycja --> 1940 niemiecki Luderitzbucht (Deutches Afrika Lienen) --> VI.1941 niemiecki okręt-baza mieszkalna dla o.p. Duala (Kriegsmarine) --> V.1945 pasażersko-drobnicowy niemiecki Duala (Deutches Afrika Lienen) --> VII.1945 brytyjski Empire Ock (MOWT) --> 1946 sowiecki Petr Velikiy (Петр Великий) --> 22.V.1947 polski Jagiełło Gdynia Ameryka Linie Żeglugowe --> XI.1949 sowiecki Petr Velikiy (Петр Великий) (Black Sea Shipping Co) --> 20.XI.1973 przybył do stoczni złomowej w Castellon
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6808
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

Z ksiazki H-J Aberta

ps DUALA DKFB
15.3./30./31.8.1939 Blohm & Voss KG a. Akt., Hamburg (520) 6133/3199 17375/8892 3005
117,28 6,05 8,55 m
2x3fE + A 560x900x1500/1000 4000 4 16,0 1140 2 Schrauben Werft 87
(7.3.1941) "Duala", ex türkisch "Dogu", aufgelegt auf der Werft, da nicht abgenommen vom türkischen Auftraggeber.
25.2.1941 an die Kriegsmarine (Deutsche Afrika Linien) und 5.3. umbenannt.
Deutsches Reich Admiral der KMD (wie vor¬her), Hamburg (DEU). Beischiff 26. U Flott. Pillau
(28.6.41) Ziel¬schiff 26. U Flot. (1943).
18.5.1945 in Flensburg.
5.7.1945 an England übergeben, "Empire Ock".
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

Nie wiem co oznaczają te liczby:
AvM pisze:6133/3199 - BRT/NRT
17375/8892 - ??
3005 - nośność?
AvM pisze:(7.3.1941) "Duala", ex türkisch "Dogu", aufgelegt auf der Werft, da nicht abgenommen vom türkischen Auftraggeber.
25.2.1941 an die Kriegsmarine (Deutsche Afrika Linien) und 5.3. umbenannt.
Deutsches Reich Admiral der KMD (wie vor¬her), Hamburg (DEU). Beischiff 26. U Flott. Pillau
(28.6.41) Ziel¬schiff 26. U Flot. (1943).
18.5.1945 in Flensburg.
5.7.1945 an England übergeben, "Empire Ock".
Nie wiem czy dobrze tłumaczę:
(7.3.1941) - dlaczego ta data jest w nawiasie? "Duala", ex turecki "Dogu", uruchomiony przez stocznię, ponieważ nie został przejęty przez tureckiego kontrahenta.
25.2.1941 do Kriegsmarine (Deutsche Afrika Linien) czy to oznacza, że Kriegsmarine zarekwirowała go od DAL? i 5.3. przemianowany.
Deutsches Reich Admiral der KMD nie orientuję się w hierarchii Kriegsmarine, możesz wyjaśnić? (jak wcześniej), Hamburg (DEU). okręt-baza mieszkalna 26. flotylli o.p z Pillau
(28.6.41) okręt-cel 26. flotylli o.pl. (1943). co oznacza ten rok 1943?
18.5.1945 we Flensburgu.
5.7.1945 przeprowadzony (przejęty?) do Anglii, "Empire Ock".

A co z nazwą Luderitzbucht, czy aby nie było planów wykorzystania tej jednostki w inwazji Wysp Brytyjskich lub Norwegii? Może pod tą nazwą? Nie wydaje mi się aby Niemcy nie brali pozwolili jej tak rdzewieć w stoczni w związku z planami inwazji.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6808
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

Erklärungen zum Tabellenteil:

1/2 3/4 5/6/7 7a ¬
8 9 10 11
12 13 14 (15 + 16) 17 18 (19)
20/21 20/21 22
1. Bruttoregistertonnen
2. Nettoregistertonnen
3. Bruttokubikmeter
4. Nettokubikmeter
5. Tragfähigkeit, insgesamt . Bei Fischereifahrzeuge Fangmenge
6. " , an Ladung allein zu 1000 KG
7. -”- , an Ladung allein zu 1016 KG
7a Anzahl der 20 Fuß Container (TEU)
8. Länge laut Register
9. Breite
10. Tiefe, ab 1970 Seitenhöhe
11. Seitenhöhe, ab 1970 Tiefgang
12. Anzahl und Art der Vortriebsmaschinen
13. " der Zylinder und Abmessungen vom Kolbendurchmesser und
Hub in Millimeter
14. Angabe der Leistung in PS effektiv, PS indiziert und PS (W)welle
PSe = Motoren
PSi = Dampfmaschinen
PSw = Turbinen
15. Drehzahl der Vortriebsmaschinen
16. Untersetzung zur Welle
17. Anzahl der Dampferzeuger (Kessel)
18. Betriebsdruck in Atmosphären Überdruck
19. Heizfläche in Quadratmeter
20. und
21. Hersteller der Maschinen und Kessel mit abweichendem Einbauiahr
22. Anzahl der Besatzung laut Handbuch
( ) bei älteren Anlagen hier nur die Angabe der Feueröffnungen in
Zentimeter
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Jagiełło (1939) [GAL]

Post autor: Chemik »

Źródło: Miciński J, Kolicki S. "Pod polską banderą", Wyd. Morskie, Gdańsk 1962
Źródło: Miciński J, Kolicki S. "Pod polską banderą", Wyd. Morskie, Gdańsk 1962
Jagiełło(1).jpg (59.15 KiB) Przejrzano 7842 razy
JAGIEŁŁO, SPEN, ex „Petr Velikiy”, ex „Empire Ock”, ex „Duala”, ex „Dogu”, pasażersko-drobnicowy,
zbudowany w 1939 r. (wodowany 15.III.1939, ukończony 31.VIII.1939),
Blohm und Voss, Hamburg (Niemcy), numer budowy 520;
6140 (III.1948: 6261) BRT,
3142 (III.1948: 3380) NRT,
4900 (III.1948: 3000) t;
125,0(całk.)/117,28(rej.)×16,05×6,5 m;
dwie 3-cylindrowe maszyny parowe potrójnego rozprężania z turbinami na parę odlotową, 4600 KM, 2 śruby, 15 węzłów;
3 (w nadbudówce)+2 pokłady, 3 ładownie,
610 (III.1948: 637) pasażerów (III.1948: kl. I - 108, kl. II - 190, kl. III - 339); załoga 240 ludzi.
Uwagi: Budowany w Niemczech pod nazwą „Dogu” w ramach serii 3 bliźniaczych parowców pasażerskich (pozostałe: „Egemen” i „Savas”), na zlecenie Devlet Denizyolları Umum Müdürlüğü (Głównego Państwowego Urzędu Żeglugi) ze Stambułu. W chwili wybuchu II wojny światowej, gotowy do odbioru, pozostawał w stoczni jako turecka własność. W styczniu 1941 r. anulowano umowę pomiędzy tureckim zleceniodawcą a stocznią, w następnym miesiącu Blohm u. Voss zwrócił cala kwotę zaliczek wpłaconych na budowę „Dogu”. 23.II.1940 r. został przejęty przez Deutsches Afrika Linien, a dwa dni później 25.II.1940 r. zarekwirowany przez Kriegsmarine, 5.III.1941 r. otrzymał nowa nazwę „Duala”, pełnił funkcje okrętu-bazy mieszkalnej dla okrętów podwodnych z 26. Flotylli stacjonującej w Piławie (adaptacji dokonano w hamburskich warsztatach Deutsches Afrika Linien, próby odbyły się 21.III.141). Od 1943 r. pełnił funkcje okrętu-celu dla 26. Flotylli (miał wówczas następującą charakterystykę: wyporność 7400 t; 124,96×16,00×6,63m; dwie 3-cylindrowe maszyny parowe potrójnego rozprężania z turbinami na parę odlotową, 4 kotły, 4600iKM, 2 śruby, 16w, 3300Mm/16 w z zapasem 595 ton węgla; 3×37pl (3×I), 5×20pl (5×I); z. 5of + 82 mar.). 26.I.1944 r. został w rejonie Piławy storpedowany przez okręt podwodny, odholowany do Niemiec, nie naprawiany?. 18. maja 1945 r. znajdował się we Flensburgu, możliwe, że zwrócony cywilnemu armatorowi Deutsches Afrika Linien. 5.VII. 1945 r. przejęty jako zdobycz przez Brytyjczyków, zmienił nazwę na „Empire Ock”, pozostawał w gestii Ministry of War Transport (w tym czasie posiadał przyznany numer ON: 180588). W 1946 r. w ramach reparacji, przekazany Związkowi Sowieckiemu, otrzymał nową nazwę „Petr Velikiy” (Петр Великий). Przyznany Polsce w ramach podziału floty niemieckiej (z puli sowieckiej). 22.V.1947 r. przybył do Gdyni, gdzie wszedł w skład floty GAL-u i podniósł polską banderę. Jeszcze w maju został skierowany do włoskiej stoczni Officine Allestimento e Riparazioni Navi w Genui, gdzie został poddany remontowi i przebudowie, adaptującej do żeglugi atlantyckiej (m. in. zmiana opalania kotłów na paliwo płynne, przebudowa wnętrz itd.). W dniu 1.IV.1948 zainaugurował okrężną linię pasażerską Genua – Cannes – Algier – Gibraltar – Funchal – La Guaira – Curaçao – Barranquilla – Colón – Hawana – Funchal – Lizbona – Gibraltar – Cannes – Genua, na której statek pływał w czarterze włoskiej firmy Fratelli Cosulich. W tym okresie ok. 80% załogi stanowili Włosi. Statkiem dwukrotnie (w IV.1948 i V.1949) podróżował Ernest Hemingway. W połowie 1949 roku, frekwencja na linii do portów Ameryki Środkowej drastycznie spadła, jak również armator miał coraz więcej problemów natury politycznej, związanych z ograniczeniami wyjazdowymi dla polskich obywateli. 8.XI.1949 r. po zakończeniu 11. okrężnej podróży, został sprzedany do Związku Sowieckiego. Statek powrócił do swojej poprzedniej nazwy „Petr Velikiy” pływał w czarnomorskiej żegludze turystycznej w barwach Black Sea Shipping Co (Черноморское Пароходство) (w tym czasie posiadał przyznany numer Lloyds Register: 5276185). 20.XI.1973 r. przybył na holu lodołamacza „Vladimir Rusanov” do hiszpańskiej stoczni złomowej w Castellon, gdzie został pocięty przez firmę I.M. Varela Davalillo.
Na podstawie:
1.) Miciński J., Kolicki S. Pod polska banderą, Wyd. Morskie, Gdańsk 1962.
2.) Miciński J., Huras B., Twardowski M. Księga Statków Polskich tom 3, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1999
3.) Drzemczewski J., Śleboda T. Transatlantyki polskie, wyd. drugie (poprawione i uzupełnione), Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, Gdynia 2006
4.) Koszela W. Polskie statki pasażerskie, AJ-Press, Gdańsk 2011
5.) Gröner E. Die deutschen Kriegsschiffe 1815-1945 Band 5, Bernard & Graefe Verlag, Koblenz 1988
6.) http://www.dal-jte-sammlung.de
7.) http://www.miramarshipsindex
Źródło: http://www.dal-jte-sammlung.de
Źródło: http://www.dal-jte-sammlung.de
Duala(1).jpg (70.05 KiB) Przejrzano 7842 razy
Źródło: http://www.photoship.co.uk
Źródło: http://www.photoship.co.uk
Jagiełło(3).jpg (88.88 KiB) Przejrzano 7842 razy
Źródło: http://stefanbatoryoceanliner.weebly.com
Źródło: http://stefanbatoryoceanliner.weebly.com
Jagiełło(4).jpg (56.54 KiB) Przejrzano 7795 razy
Źródło: Drzemczewski J., Śleboda T. "Transatlantyki polskie", wyd. drugie (poprawione i uzupełnione), Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, Gdynia 2006
Źródło: Drzemczewski J., Śleboda T. "Transatlantyki polskie", wyd. drugie (poprawione i uzupełnione), Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, Gdynia 2006
Jagiełło(5).jpg (152.24 KiB) Przejrzano 7789 razy
Autor: Adam Werka w Piwowoński J. "Flota spod biało-czerwonej" Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1989
Autor: Adam Werka w Piwowoński J. "Flota spod biało-czerwonej" Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1989
Jagiełło(1).jpg (88.97 KiB) Przejrzano 7842 razy
Źródło: http://www.flickr.com
Źródło: http://www.flickr.com
Jagiełło(2).jpg (105.1 KiB) Przejrzano 7842 razy
Źródło: Drzemczewski J., Śleboda T. "Transatlantyki polskie", wyd. drugie (poprawione i uzupełnione), Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, Gdynia 2006
Źródło: Drzemczewski J., Śleboda T. "Transatlantyki polskie", wyd. drugie (poprawione i uzupełnione), Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, Gdynia 2006
Jagiełło(6).jpg (235.26 KiB) Przejrzano 7789 razy
Źródło: http://www.delcampe.com
Źródło: http://www.delcampe.com
Petr Velikiy(1).JPG (58.4 KiB) Przejrzano 7842 razy
Źródło: http://www.trains-worldexpresses.com
Źródło: http://www.trains-worldexpresses.com
Petr Velikiy(2).jpg (57.41 KiB) Przejrzano 7842 razy
Ostatnio zmieniony 2012-10-26, 22:39 przez Chemik, łącznie zmieniany 16 razy.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4570
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: Jagiełło (1939) [GAL]

Post autor: pothkan »

Chemik pisze:na zlecenie tureckiego armatora Denizyollari Ummen Müdürlügi z Istambułu
1. Devlet Denizyolları Umum Müdürlüğü...
2. ... tzn. Główny Państwowy Urząd Żeglugi - nie armator, tylko państwowy zleceniodawca (potem zbudowany statek przekazywało się któremuś z państwowych) armatorów.
3. Stambułu, nie Istambułu.
ODPOWIEDZ