
- Źródło: Miciński J, Kolicki S. "Pod polską banderą", Wyd. Morskie, Gdańsk 1962
- Jagiełło(1).jpg (59.15 KiB) Przejrzano 7844 razy
JAGIEŁŁO, SPEN, ex „Petr Velikiy”, ex „Empire Ock”, ex „Duala”, ex „Dogu”, pasażersko-drobnicowy,
zbudowany w 1939 r. (wodowany 15.III.1939, ukończony 31.VIII.1939),
Blohm und Voss, Hamburg (Niemcy), numer budowy 520;
6140 (
III.1948: 6261) BRT,
3142 (
III.1948: 3380) NRT,
4900 (
III.1948: 3000) t;
125,0(całk.)/117,28(rej.)×16,05×6,5 m;
dwie 3-cylindrowe maszyny parowe potrójnego rozprężania z turbinami na parę odlotową, 4600 KM, 2 śruby, 15 węzłów;
3 (w nadbudówce)+2 pokłady, 3 ładownie,
610 (
III.1948: 637) pasażerów (
III.1948: kl. I - 108, kl. II - 190, kl. III - 339); załoga 240 ludzi.
Uwagi: Budowany w Niemczech pod nazwą „Dogu” w ramach serii 3 bliźniaczych parowców pasażerskich (pozostałe: „Egemen” i „Savas”), na zlecenie Devlet Denizyolları Umum Müdürlüğü (Głównego Państwowego Urzędu Żeglugi) ze Stambułu. W chwili wybuchu II wojny światowej, gotowy do odbioru, pozostawał w stoczni jako turecka własność. W styczniu 1941 r. anulowano umowę pomiędzy tureckim zleceniodawcą a stocznią, w następnym miesiącu Blohm u. Voss zwrócił cala kwotę zaliczek wpłaconych na budowę „Dogu”. 23.II.1940 r. został przejęty przez Deutsches Afrika Linien, a dwa dni później 25.II.1940 r. zarekwirowany przez Kriegsmarine, 5.III.1941 r. otrzymał nowa nazwę „Duala”, pełnił funkcje okrętu-bazy mieszkalnej dla okrętów podwodnych z 26. Flotylli stacjonującej w Piławie (adaptacji dokonano w hamburskich warsztatach Deutsches Afrika Linien, próby odbyły się 21.III.141). Od 1943 r. pełnił funkcje okrętu-celu dla 26. Flotylli (miał wówczas następującą charakterystykę: wyporność 7400 t; 124,96×16,00×6,63m; dwie 3-cylindrowe maszyny parowe potrójnego rozprężania z turbinami na parę odlotową, 4 kotły, 4600iKM, 2 śruby, 16w, 3300Mm/16 w z zapasem 595 ton węgla; 3×37pl (3×I), 5×20pl (5×I); z. 5of + 82 mar.). 26.I.1944 r. został w rejonie Piławy storpedowany przez okręt podwodny, odholowany do Niemiec, nie naprawiany?. 18. maja 1945 r. znajdował się we Flensburgu, możliwe, że zwrócony cywilnemu armatorowi Deutsches Afrika Linien. 5.VII. 1945 r. przejęty jako zdobycz przez Brytyjczyków, zmienił nazwę na „Empire Ock”, pozostawał w gestii Ministry of War Transport (w tym czasie posiadał przyznany numer ON: 180588). W 1946 r. w ramach reparacji, przekazany Związkowi Sowieckiemu, otrzymał nową nazwę „Petr Velikiy” (Петр Великий). Przyznany Polsce w ramach podziału floty niemieckiej (z puli sowieckiej). 22.V.1947 r. przybył do Gdyni, gdzie wszedł w skład floty GAL-u i podniósł polską banderę. Jeszcze w maju został skierowany do włoskiej stoczni Officine Allestimento e Riparazioni Navi w Genui, gdzie został poddany remontowi i przebudowie, adaptującej do żeglugi atlantyckiej (m. in. zmiana opalania kotłów na paliwo płynne, przebudowa wnętrz itd.). W dniu 1.IV.1948 zainaugurował okrężną linię pasażerską Genua – Cannes – Algier – Gibraltar – Funchal – La Guaira – Curaçao – Barranquilla – Colón – Hawana – Funchal – Lizbona – Gibraltar – Cannes – Genua, na której statek pływał w czarterze włoskiej firmy Fratelli Cosulich. W tym okresie ok. 80% załogi stanowili Włosi. Statkiem dwukrotnie (w IV.1948 i V.1949) podróżował Ernest Hemingway. W połowie 1949 roku, frekwencja na linii do portów Ameryki Środkowej drastycznie spadła, jak również armator miał coraz więcej problemów natury politycznej, związanych z ograniczeniami wyjazdowymi dla polskich obywateli. 8.XI.1949 r. po zakończeniu 11. okrężnej podróży, został sprzedany do Związku Sowieckiego. Statek powrócił do swojej poprzedniej nazwy „Petr Velikiy” pływał w czarnomorskiej żegludze turystycznej w barwach Black Sea Shipping Co (Черноморское Пароходство) (w tym czasie posiadał przyznany numer Lloyds Register: 5276185). 20.XI.1973 r. przybył na holu lodołamacza „Vladimir Rusanov” do hiszpańskiej stoczni złomowej w Castellon, gdzie został pocięty przez firmę I.M. Varela Davalillo.
Na podstawie:
1.) Miciński J., Kolicki S.
Pod polska banderą, Wyd. Morskie, Gdańsk 1962.
2.) Miciński J., Huras B., Twardowski M.
Księga Statków Polskich tom 3, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1999
3.) Drzemczewski J., Śleboda T.
Transatlantyki polskie, wyd. drugie (poprawione i uzupełnione), Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, Gdynia 2006
4.) Koszela W.
Polskie statki pasażerskie, AJ-Press, Gdańsk 2011
5.) Gröner E.
Die deutschen Kriegsschiffe 1815-1945 Band 5, Bernard & Graefe Verlag, Koblenz 1988
6.)
http://www.dal-jte-sammlung.de
7.)
http://www.miramarshipsindex

- Źródło: http://www.dal-jte-sammlung.de
- Duala(1).jpg (70.05 KiB) Przejrzano 7844 razy

- Źródło: http://www.photoship.co.uk
- Jagiełło(3).jpg (88.88 KiB) Przejrzano 7844 razy

- Źródło: http://stefanbatoryoceanliner.weebly.com
- Jagiełło(4).jpg (56.54 KiB) Przejrzano 7797 razy

- Źródło: Drzemczewski J., Śleboda T. "Transatlantyki polskie", wyd. drugie (poprawione i uzupełnione), Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, Gdynia 2006
- Jagiełło(5).jpg (152.24 KiB) Przejrzano 7791 razy

- Autor: Adam Werka w Piwowoński J. "Flota spod biało-czerwonej" Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1989
- Jagiełło(1).jpg (88.97 KiB) Przejrzano 7844 razy

- Źródło: http://www.flickr.com
- Jagiełło(2).jpg (105.1 KiB) Przejrzano 7844 razy

- Źródło: Drzemczewski J., Śleboda T. "Transatlantyki polskie", wyd. drugie (poprawione i uzupełnione), Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, Gdynia 2006
- Jagiełło(6).jpg (235.26 KiB) Przejrzano 7791 razy

- Źródło: http://www.delcampe.com
- Petr Velikiy(1).JPG (58.4 KiB) Przejrzano 7844 razy

- Źródło: http://www.trains-worldexpresses.com
- Petr Velikiy(2).jpg (57.41 KiB) Przejrzano 7844 razy