Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (4)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
El Vivo (nie El Vivio) – hiszpański bryg zbudowany w Kadyksie w 1788 lub 1794. Zdobyty przez Anglików u hiszpańskich wybrzeży 30.09.1800, zapisywany w brytyjskich dokumentach jako Vivo oraz jako El Vivo. Wymiary angielskie: 80’10,25” x 25’11” x 10’4”, tonaż 216 ton (lub 218). Załoga: 67. Uzbrojenie: 14 karonad 18-funtowych. W praktyce jednak zaraz po dotarciu do Anglii (do Plymouth) 18.10.1800 odstawiony do rezerwy, nigdy nie wyposażony do aktywnej służby w Royal Navy i nie wciągnięty na listy. Sprzedany na miejscu w 1801.
Racehorse – 12-działowy slup o niepewnym takielunku, zakupiony przez Royal Navy (prawdopodobnie w Indiach Zachodnich) w 1777. Być może była to amerykańska jednostka Polly. Wymiary: 68’0” x 20’6” x 6’9”, tonaż 111 ton. Sprzedany w 1778.
Istnieją też inne wersje jego dalszych losów, powstałe najczęściej przez mylenie go z poprzednim okrętem tej nazwy oraz ze slupem Senegal, jednak powyższa wydaje się obecnie najbardziej prawdopodobna.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Racehorse – 12-działowy slup o niepewnym takielunku, zakupiony przez Royal Navy (prawdopodobnie w Indiach Zachodnich) w 1777. Być może była to amerykańska jednostka Polly. Wymiary: 68’0” x 20’6” x 6’9”, tonaż 111 ton. Sprzedany w 1778.
Istnieją też inne wersje jego dalszych losów, powstałe najczęściej przez mylenie go z poprzednim okrętem tej nazwy oraz ze slupem Senegal, jednak powyższa wydaje się obecnie najbardziej prawdopodobna.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pyl – brytyjski bryg-slup 12-działowy, o tonażu 200 ton. Załoga: 70. Uzbrojenie: 12 x 6-f. W oryginale był to holenderski okręt Pijl zbudowany w 1784 w Amsterdamie. Wymiary w stopach amsterdamskich: 80’ x 25’ x 15,25’. Zajęty przez Anglików w Plymouth 4.03.1796 (trudno to nazwać zdobyciem; Holendrzy, sojusznicy Wielkiej Brytanii w wojnie z Francją, wpłynęli do tego przyjacielskiego portu 6.02.1795, kiedy Holandię właśnie zajmowały francuskie wojska okupacyjne, a bryg przejęto, kiedy kraj ten - jako Republika Batawska - był już od roku satelitą Francji). Przekształcony w brander (z załogą 45, uzbrojony w 8 karonad 18-f) w 1798. Sprzedany w 1801.
Scourge – bryg-slup 16-działowy. Wymiary: 80’6” x 26’11” x 11’1”, tonaż 234 tony. Załoga: 80 (od grudnia 1779 załoga 90). Uzbrojenie: początkowo 14 x 6-f i 12 działek relingowych, od grudnia 1779 o 2 x 6-f więcej. Budowany przez Thomasa Allin w Dover jako kuter, zakupiony przez Royal Navy na pochylni w 1779 i zwodowany 26.10.1779. W aktywnej służbie 1779-1783, 1793-1795. Najpóźniej w 1794 przezbrojony w 16 karonad 24-f. Zatonął 7.11.1795 u wybrzeży Fryzji, wszedłszy na mieliznę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Scourge – bryg-slup 16-działowy. Wymiary: 80’6” x 26’11” x 11’1”, tonaż 234 tony. Załoga: 80 (od grudnia 1779 załoga 90). Uzbrojenie: początkowo 14 x 6-f i 12 działek relingowych, od grudnia 1779 o 2 x 6-f więcej. Budowany przez Thomasa Allin w Dover jako kuter, zakupiony przez Royal Navy na pochylni w 1779 i zwodowany 26.10.1779. W aktywnej służbie 1779-1783, 1793-1795. Najpóźniej w 1794 przezbrojony w 16 karonad 24-f. Zatonął 7.11.1795 u wybrzeży Fryzji, wszedłszy na mieliznę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Winchester - okręt 4 rangi, liniowiec 48/42-działowy, dwupokładowiec zwodowany w stoczni firmy Wells, w Rotherhithe 17.03.1698. Załoga: 230/160. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 18 x 18-f, na górnym 20 x 8-f, na rufowym 8 x 4-f. Uzbrojenie wg Ustalenia z 1703: 20 x 12-f, 20 x 6-f, 6 x 6-f. W 1714 znajdował się w aktywnej służbie i był w dobrym stanie. Mimo tego został rozebrany w 1716 i przebudowany w Plymouth na następny okręt tej nazwy, zwodowany w 1717.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Medway – liniowiec 60-działowy zwodowany w królewskiej stoczni w Sheerness 20.09.1693. Załoga: 365/240. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 22 x 24-f, na górnym 24 x 9-f, na rufowym 10 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. Uzbrojenie wg Ustalenia z 1703: 24 x 24-f, 26 x 9-f, 10 x 6-f, 4 x 6-f. W 1714 pozostawał w rezerwie i wymagał gruntownego remontu. Rozebrany w 1716 i przebudowany w Deptford na następny okręt tej nazwy, zwodowany w 1718.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Meermin – holenderski bryg, który wpłynął do Plymouth 6.02.1796, został tam zajęty przez Anglików 4.03.1796 i teoretycznie wcielony do Royal Navy pod nazwą Miermen, jako bryg-slup 16-działowy o wymiarach 74’7” x 26’3” x 9’9” i tonażu 203 tony, załodze 86 ludzi i uzbrojeniu 16 x 6-f. Naprawdę nigdy nie wprowadzony przez Brytyjczyków do aktywnej służby i sprzedany w 1801.
Pheasant – francuska korweta 16-działowa Faisan, prawdopodobnie kupiona w 1760. Tonaż 170 ton, wyporność około 350 ton, wymiary francuskie: 102’ x 23’6” x 10’1”, uzbrojenie: 14-16 x 6-f. Zdobyta przez Anglików w kwietniu 1761 i wcielona do Royal Navy pod nazwą Pheasant, jako trójmasztowy slup 14-działowy. Dane brytyjskie: 106’2,5” x 24’7,5” x 10’7”, tonaż 292 tony, załoga 125, uzbrojenie 14 x 6-f plus 10 działek relingowych. Żaglowiec ten około 10.10.1761 zaginął bez śladu podczas sztormu na wodach kanału La Manche.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pheasant – francuska korweta 16-działowa Faisan, prawdopodobnie kupiona w 1760. Tonaż 170 ton, wyporność około 350 ton, wymiary francuskie: 102’ x 23’6” x 10’1”, uzbrojenie: 14-16 x 6-f. Zdobyta przez Anglików w kwietniu 1761 i wcielona do Royal Navy pod nazwą Pheasant, jako trójmasztowy slup 14-działowy. Dane brytyjskie: 106’2,5” x 24’7,5” x 10’7”, tonaż 292 tony, załoga 125, uzbrojenie 14 x 6-f plus 10 działek relingowych. Żaglowiec ten około 10.10.1761 zaginął bez śladu podczas sztormu na wodach kanału La Manche.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Canterbury – liniowiec 60/54-działowy, o tonażu 903 tony, zwodowany w stoczni firmy Snellgrove, w Redhouse, 18.12.1693. Załoga: 365/240. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 22 x 24-f, na górnym 24 x 9-f, na rufowym 10 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. Lub też około 1694: na pokładzie dolnym 22 x 24-f, na górnym 22 x 9-f, powyżej 14 sakerów i 2 x 3-f. W 1696 niósł chwilowo tylko 44 działa, w tym 22 x 24-f, 14 x 9-f, 6 sakerów i 2 x 3-f. Wg Ustalenia z 1703 winien był nosić maksymalnie: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f. W 1714 miał 24 x 24-f, 24 x 9-f, 8 sakerów, znajdował się w aktywnej służbie i był w dobrym stanie. Rozebrany w 1720 i przebudowany w Portsmouth na następny okręt tej nazwy, zwodowany w 1722.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Bristol – okręt 4 rangi, liniowiec 50/48/42-działowy, dwupokładowiec zbudowany w stoczni firmy Castle, w Deptford, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1653. Załoga: 230/160. Około 1694 miał 20 x 18-f, 22 x 8-f, 6 dział typu minion. W 1696 uzbrojony był przejściowo tylko w 38 dział, w tym 18 x 18-f, 20 x 8-f. Wg Ustalenia z 1703 winien był nosić: na pokładzie dolnym 20 x 12-f, na górnym 20 x 6-f, na rufowym 6 x 6-f. Zdobyty przez Francuzów 24.04.1709, odbity przez Anglików następnego dnia, ale był już tak uszkodzony, że zatonął. Niektóre opracowania podają wersje losu końcowego z nieco odmiennymi datami.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach