Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (1)
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie ja miałem okręt Waldemar oznaczony jako zdobyty w 1807, ale już w 1812 zamieniony w hulk, czyli nie wiedziałem czy był on użyty bojowo przez Anglików. Wnioskuję że tylko podane przez Pana 4 jednostki służyły w Royal Navy jako okręty bojowe,chociaż i one długo nie walczyły bo do lat 1814/1816. W spisie który posiadam istnieje wpis pod Waldemar " ... not fitted for sea after arrival in Britain" a przy pozostałych 10 jednostkach " ... never fitted for sea in the RN ...".
Janusz.
Janusz.
-
- Posty: 4480
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
żaglowce duńskie
Zgadza się, mogło to sugerować jakąś różnicę. Rzecz w tym, że okręt stojący w bazie, nie wyposażany bojowo, nie uczestniczy w działaniach, ale teoretycznie może w nich kiedyś wziąć udział, jak się skieruje na niego załogę, zapasy wody, żywności, amunicji itd. Stanowi więc faktyczną rezerwę. Do rezerwy należał Waldemar w latach 1807-1812. Natomiast po przekształaceniu w hulk taka możliwość praktycznie znikała na zawsze, bowiem chodziło nie tylko o demontaż masztów (w póżniejszym okresie też maszyn parowych, kotłów itp.), lecz o radykalne przebudowy kadłuba - dodawanie rozmaitych pokładówek, daszków, wycinanie dodatkowych otworów w burtach, całkowite rekonstrukcje wnętrza i wiele innych. Waldemar został w 1812 przkształcony w hulk więzienny i od tego momentu prawdopodobieństwo powrotu do statutu prawdziwego okrętu spadło praktycznie do zera. Na losy duńskich liniowców pod brytyjską banderą niemały wpływ miała data - po bitwie pod Trafalgarem zapotrzebowanie Wielkiej Brytanii na okręty liniowe mocno spadło.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie poproszę o podanie uzbrojenia angielskiego następujących okrętów: ex hiszpańskich Infanta, Moro, Reyna (zd.1762). Podam teraz listę okrętów co do których brak mi danych w całości: San Miguel (zd.1782), Invincible(zd.1747), Duquesne(zd.1803), Mont Blanc(zd.1805), Leyden(zd.1799), Dordrecht(zd.1796), Haarlem(zd.1797), Wassenar(zd.1797), Cerberus(1799), Caton(1782). Panie Krzysztofie proszę podać dane tylko tych które służyły bojowo, resztę proszę pominąć (hulk,troopship). Dziękuję Janusz.
-
- Posty: 4480
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
pryzy brytyjskie
Infanta, Moro, Reyna – najprawdopodobniej nie istnieją wiarygodne dane na temat ich brytyjskiej artylerii, jeżeli w ogóle jakaś była.
San Miguel – 182 stopy 1,5 cala x 48 stóp 11 cali x 20 stóp 8 cali, 1908 ton (pomiary brytyjskie), 650 ludzi, działa: 28 x 32-f, 30 x 18-f, pokład rufowy 12 x 9-f, dziobowy 4 x 9-f.
Invincible - 171 stóp 3 cal3 x 49 stóp 3 cale x 21 stóp 3 cale, 1793 tony (pomiary brytyjskie), 700 ludzi, działa: 28 x 32-f, 30 x 18-f, pokład rufowy i dziobowy razem 16 x 9-f.
Duquesne - 182 stopy 3 cale x 48 stóp 9,5 cala x 15 stóp 1 cal, 1903 tony (pomiary brytyjskie), brak informacji o ludziach i działach bo się nie nasłużył.
Mont Blanc – nie służył bojowo.
Leyden – nie wiem, czy służbę w latach 1800-1810 w charakterze pływającej baterii zalicza Pan sobie do bojowej czy nie. Dużo będzie o tym okręcie w moim następnym artykule w MSiO, jeżeli się ukaże.
Dordrecht – 159 stóp x 45 stóp x ?. Trudno powiedzieć, czy w latach 1796-1799 (gdy został przekształcony w transportowiec wojska) służył bojowo, w każdym razie dane na temat załogi i dział dostępne są tylko dla okresu kiedy był tym transportowcem.
Haarlem – 156 stóp 7 cali x 44 stopy 3 cale x 17 stóp 3 cale, 1322 tony (pomiary brytyjskie), 491 ludzi, działa: 26 x 24-f, 28 x 18-f, pokład rufowy 8 x 9-f, dziobowy 8 x 9-f.
Wassenaar - 159 stóp 2 cale x 42 stopy 8 cali x 20 stóp 2,5 cala, 1269 tony (pomiary brytyjskie), 491 ludzi, działa: 26 x 24-f, 24 x 18-f, pokład rufowy 8 x 9-f, dziobowy 8 x 9-f.
Cerberus - ? Rozumiem, że chodzi Panu o holenderski 64-działowiec Cerberus, który w RN służył jako Texel. Jeśli tak, to 156 stóp x 44 stopy 2 cale x 17 stóp 1 cal, 1317 ton (pomiary brytyjskie), 250 ludzi, działa: 26 x 24-f, 26 x 18-f, pokład rufowy 2 x 9-f. Niski stan załogi wskazuje raczej na pełnienie funkcji pływającej baterii.
Caton - 166 stóp x 44 stopy 0,5 cala x 19 stóp 4 cale, 1407 ton (pomiary brytyjskie); brak informacji o ludziach i działach – zdobyty w 1782, czyli z końcem jednej wojny, zmieniony w hulk w 1794, czyli z początkiem następnej.
Krzysztof Gerlach
San Miguel – 182 stopy 1,5 cala x 48 stóp 11 cali x 20 stóp 8 cali, 1908 ton (pomiary brytyjskie), 650 ludzi, działa: 28 x 32-f, 30 x 18-f, pokład rufowy 12 x 9-f, dziobowy 4 x 9-f.
Invincible - 171 stóp 3 cal3 x 49 stóp 3 cale x 21 stóp 3 cale, 1793 tony (pomiary brytyjskie), 700 ludzi, działa: 28 x 32-f, 30 x 18-f, pokład rufowy i dziobowy razem 16 x 9-f.
Duquesne - 182 stopy 3 cale x 48 stóp 9,5 cala x 15 stóp 1 cal, 1903 tony (pomiary brytyjskie), brak informacji o ludziach i działach bo się nie nasłużył.
Mont Blanc – nie służył bojowo.
Leyden – nie wiem, czy służbę w latach 1800-1810 w charakterze pływającej baterii zalicza Pan sobie do bojowej czy nie. Dużo będzie o tym okręcie w moim następnym artykule w MSiO, jeżeli się ukaże.
Dordrecht – 159 stóp x 45 stóp x ?. Trudno powiedzieć, czy w latach 1796-1799 (gdy został przekształcony w transportowiec wojska) służył bojowo, w każdym razie dane na temat załogi i dział dostępne są tylko dla okresu kiedy był tym transportowcem.
Haarlem – 156 stóp 7 cali x 44 stopy 3 cale x 17 stóp 3 cale, 1322 tony (pomiary brytyjskie), 491 ludzi, działa: 26 x 24-f, 28 x 18-f, pokład rufowy 8 x 9-f, dziobowy 8 x 9-f.
Wassenaar - 159 stóp 2 cale x 42 stopy 8 cali x 20 stóp 2,5 cala, 1269 tony (pomiary brytyjskie), 491 ludzi, działa: 26 x 24-f, 24 x 18-f, pokład rufowy 8 x 9-f, dziobowy 8 x 9-f.
Cerberus - ? Rozumiem, że chodzi Panu o holenderski 64-działowiec Cerberus, który w RN służył jako Texel. Jeśli tak, to 156 stóp x 44 stopy 2 cale x 17 stóp 1 cal, 1317 ton (pomiary brytyjskie), 250 ludzi, działa: 26 x 24-f, 26 x 18-f, pokład rufowy 2 x 9-f. Niski stan załogi wskazuje raczej na pełnienie funkcji pływającej baterii.
Caton - 166 stóp x 44 stopy 0,5 cala x 19 stóp 4 cale, 1407 ton (pomiary brytyjskie); brak informacji o ludziach i działach – zdobyty w 1782, czyli z końcem jednej wojny, zmieniony w hulk w 1794, czyli z początkiem następnej.
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4480
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
1) Fauvette – wg pomiarów angielskich 127 stóp 7 cali lub 128 stóp x 35 stóp 1 cal lub 36 stóp x 17 stóp, tonaż 744 tony, załoga 200 ludzi, uzbrojenie w RN 30 dział (w głównej baterii 9-funtówki), zdobyta w styczniu 1745. Jej pochodzenie jest niejasne, nie wiadomo nawet czy na pewno tak się nazywała – podaje się też Faonette, Fauvrette, Favorette, Favori. Na pewno nie była jednostką francuskiej marynarki wojennej, wysuwa się przypuszczenie, że mogła być okrętem Francuskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej, zbudowanym w 1743 lub 1744.
2) Emerald – to brytyjska nazwa francuskiej fregaty 24-działowej Emeraude typu Fine, zbudowanej w 1744 w Hawrze, zdobytej przez Anglików 21.09.1757 lub 21.10.1757. Wg pomiarów angielskich 115 stóp 4 cale x 33 stopy 11,5 cala x 9 stóp 3,75 cala, tonaż 571 ton, załoga 180-200 ludzi, uzbrojenie w RN: 28 lub 24 x 9-f, na pokładzie dziobowym albo rufowym 4 x 4-f.
3) Vengeance – to francuska jednostka korsarska lub 24-działowa fregata marynarki wojennej (sprzeczne informacje źródłowe), zbudowana w 1757 w St Malo, zdobyta przez Anglików w lutym 1758. Wg pomiarów angielskich 116 stóp 11 cali x 32 stopy 4 cale x 11 stóp 3,5 cala, tonaż 533 tony, załoga 200 ludzi, uzbrojenie w RN: 24 x 9-f, na pokładzie rufowym 4 x 4-f.
4) Valeur – francuska fregata 20-działowa zbudowana w Rochefort w 1753 lub 1754, zdobyta przez Anglików 18.10.1759. Wg pomiarów angielskich 115 stóp 6 cali x 32 stopy 6 cali x 10 stóp 10 cali, tonaż 524 tony, załoga 200 ludzi, uzbrojenie w RN: 18 x 9-f i 6 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 3-f.
5) Hermione – francuska fregata 24-działowa o tonażu wg pomiarów brytyjskich 812 ton, a wg francuskich 640 ton, o wymiarach wg Francuzów 41,4 m x 10,9 m x 5,4 m, zwodowana w Rochefort w 1749, zdobyta przez Anglików w październiku 1760. NIE ZOSTAŁA wcielona do Royal Navy, tylko służyła w marynarce Kompanii Wschodnioindyjskiej.
Ekspedycja brytyjska przeciwko Kopenhadze w 1807 zakończyła się kapitulacją Duńczyków 7.09.1807. Na mocy umowy kapitulacyjnej wszystkie okręty duńskie miały być zabrane przez zwycięzców. Zatem ten dzień przyjmuje się za datę przejęcia.
Krzysztof Gerlach
2) Emerald – to brytyjska nazwa francuskiej fregaty 24-działowej Emeraude typu Fine, zbudowanej w 1744 w Hawrze, zdobytej przez Anglików 21.09.1757 lub 21.10.1757. Wg pomiarów angielskich 115 stóp 4 cale x 33 stopy 11,5 cala x 9 stóp 3,75 cala, tonaż 571 ton, załoga 180-200 ludzi, uzbrojenie w RN: 28 lub 24 x 9-f, na pokładzie dziobowym albo rufowym 4 x 4-f.
3) Vengeance – to francuska jednostka korsarska lub 24-działowa fregata marynarki wojennej (sprzeczne informacje źródłowe), zbudowana w 1757 w St Malo, zdobyta przez Anglików w lutym 1758. Wg pomiarów angielskich 116 stóp 11 cali x 32 stopy 4 cale x 11 stóp 3,5 cala, tonaż 533 tony, załoga 200 ludzi, uzbrojenie w RN: 24 x 9-f, na pokładzie rufowym 4 x 4-f.
4) Valeur – francuska fregata 20-działowa zbudowana w Rochefort w 1753 lub 1754, zdobyta przez Anglików 18.10.1759. Wg pomiarów angielskich 115 stóp 6 cali x 32 stopy 6 cali x 10 stóp 10 cali, tonaż 524 tony, załoga 200 ludzi, uzbrojenie w RN: 18 x 9-f i 6 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 3-f.
5) Hermione – francuska fregata 24-działowa o tonażu wg pomiarów brytyjskich 812 ton, a wg francuskich 640 ton, o wymiarach wg Francuzów 41,4 m x 10,9 m x 5,4 m, zwodowana w Rochefort w 1749, zdobyta przez Anglików w październiku 1760. NIE ZOSTAŁA wcielona do Royal Navy, tylko służyła w marynarce Kompanii Wschodnioindyjskiej.
Ekspedycja brytyjska przeciwko Kopenhadze w 1807 zakończyła się kapitulacją Duńczyków 7.09.1807. Na mocy umowy kapitulacyjnej wszystkie okręty duńskie miały być zabrane przez zwycięzców. Zatem ten dzień przyjmuje się za datę przejęcia.
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie Anglicy włączyli do swojej floty kilka fregat 40dz ex francuskich, Pomone(zd.1794.04.23), Amphitrite(zd.1799.08.30), Egyptienne(zd.1801.09.02), Amethyst(zd.1793), Sybille(zd.1794.06.17), Revolutionaire(zd.1794.10.21), Seine(zd.1798.06.30), Vengeance(zd.1800.04.23), Carrere(zd.1801.08.12), Loire(zd. ?). Jeżeli nie wykracza to poza zakres tematu to poproszę o podanie do jakich typów one należały i jak nazywały się ich okręty bliźniacze. Dane jednostek francuskich są dostępne w internecie dlatego prosze je pominąć.
-
- Posty: 4480
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
Pomone – jedyna tego typu.
Amphitrite, zdobyta 30.08.1799, była jednostką holenderską (Amfitrite), a nie francuską.
Egyptienne – typ Forte; inne tego typu: Forte.
Amethyst – to angielska nazwa francuskiej fregaty Perle typu Minerve; inne tego typu: Junon, Minerve.
Sybille – typ Hebe; inne tego typu: Venus, Dryade, Proserpine, Carmagnole i może wiele innych, w zależności od umowy co do podziału na typy.
Revolutionnaire, Seine – typ Seine; inne tego typu: Furieuse, Spartiate, Indienne, Junon, Venus, Amazone (trzy ostatnie traktowane też jako odrębny typ Junon).
Vengeance – typ Vengeance; inne tego typu: Resistance.
Carrere – w oryginale wenecka fregata typu Carrere.
Loire zdobyta 18.10.1798 – jedyna tego typu.
Krzysztof Gerlach
Amphitrite, zdobyta 30.08.1799, była jednostką holenderską (Amfitrite), a nie francuską.
Egyptienne – typ Forte; inne tego typu: Forte.
Amethyst – to angielska nazwa francuskiej fregaty Perle typu Minerve; inne tego typu: Junon, Minerve.
Sybille – typ Hebe; inne tego typu: Venus, Dryade, Proserpine, Carmagnole i może wiele innych, w zależności od umowy co do podziału na typy.
Revolutionnaire, Seine – typ Seine; inne tego typu: Furieuse, Spartiate, Indienne, Junon, Venus, Amazone (trzy ostatnie traktowane też jako odrębny typ Junon).
Vengeance – typ Vengeance; inne tego typu: Resistance.
Carrere – w oryginale wenecka fregata typu Carrere.
Loire zdobyta 18.10.1798 – jedyna tego typu.
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie poproszę o podanie typu i nazw siostrzanych okrętów następujacych fregat: Virginie(zd. ?), Engageante(zd. 1794.04.23), Resolue(zd.1798.10.13), Clorinde(zd.1803.11.30)Surveillante(zd ?), Clorinde(zd.1803.11.30), Milan(zd.1805.02.23) i Daedalus(zd.1811.03.13). Panie Krzysztofie mam także inne pytanie: gdzie mieściła się stocznia Saint Malo, podawana jest ona przy paru okrętach zdobytych przez Anglików? Janusz.
-
- Posty: 4480
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
Virginie, zdobyta 22.04.1796, typ Virginie; inne tego typu: Cornelie, Courageuse (Justice), Volontaire, Atalante, Didon, Harmonie.
Engageante – typu Engageante; inne tego typu: Coquette (nie zwodowana).
Resolue – typ Iphigenie; inne tego typu: Amazone, Bellone, Gentille, Gloire, Iphigenie, Medee, Prudente, Surveillante.
Clorinde – typ Uranie; tylko Uranie i Clorinde.
Surveillante, zdobyta 29.11.1803, MOŻE jedyna w swoim typie.
Milan – brytyjska nazwa francuskiej fregaty Ville de Milan; jedyna w swoim typie.
Daedalus – brytyjska nazwa francusko-włoskiej fregaty Corona zbudowanej w Wenecji w 1809.
Uzupełnienie do poprzedniego postu: w typie Minerve, obok Perle, Minerve i Junon, były jeszcze Imperieuse oraz Melpomene.
Saint Malo to nie tyle stocznia, co całe miasto portowe na północy Francji, nad kanałem La Manche.
Krzysztof Gerlach
Engageante – typu Engageante; inne tego typu: Coquette (nie zwodowana).
Resolue – typ Iphigenie; inne tego typu: Amazone, Bellone, Gentille, Gloire, Iphigenie, Medee, Prudente, Surveillante.
Clorinde – typ Uranie; tylko Uranie i Clorinde.
Surveillante, zdobyta 29.11.1803, MOŻE jedyna w swoim typie.
Milan – brytyjska nazwa francuskiej fregaty Ville de Milan; jedyna w swoim typie.
Daedalus – brytyjska nazwa francusko-włoskiej fregaty Corona zbudowanej w Wenecji w 1809.
Uzupełnienie do poprzedniego postu: w typie Minerve, obok Perle, Minerve i Junon, były jeszcze Imperieuse oraz Melpomene.
Saint Malo to nie tyle stocznia, co całe miasto portowe na północy Francji, nad kanałem La Manche.
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie podam znane mi typy fregat i proszę o podanie jednostek wchodzących w skład typu: Preneuse (44dz), Magicienne(32dz), Nymphe(40dz), Serapis(44dz), Ariane(40dz), Armide(40dz). Jeżeli istniały typy wielojednostkowe, a spośród nich Anglicy zdobyli wiecej niż 2 jednostki to proszę je podać, będę bardzo wdzięczny. Janusz.
-
- Posty: 4480
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
Typ Preneuse: Preneuse, Africaine.
Typ Magicienne: Alceste, Artemise, Iris, Lutine, Magicienne, Modeste, Precieuse, Reunion, Sensible, Serieuse, Topaze, Vestale.
Typ Nymphe: Andromaque, Astree, Concorde, Cybele, Nymphe, Thetis.
Serapis to dwupokładowy 44-działowiec zdobyty na Brytyjczykach przez amerykańskiego korsarza Johna Paula Jonesa i wcielony do marynarki francuskiej, w której – rzecz jasna – nie mógł mieć żadnych bliźniaków.
Typ Ariane: Ariane, Meduse, Nymphe.
Typ Armide: Armide, Saale.
Odpowiedź na drugie pytanie wymaga żmudnego ślęczenia i przeszukiwania materiałów, a temat nie pasjonuje mnie aż tak bardzo, by mi się chciało. Może kiedyś, w odległej przyszłości, kiedy się będę bardzo nudził.
Krzysztof Gerlach
Typ Magicienne: Alceste, Artemise, Iris, Lutine, Magicienne, Modeste, Precieuse, Reunion, Sensible, Serieuse, Topaze, Vestale.
Typ Nymphe: Andromaque, Astree, Concorde, Cybele, Nymphe, Thetis.
Serapis to dwupokładowy 44-działowiec zdobyty na Brytyjczykach przez amerykańskiego korsarza Johna Paula Jonesa i wcielony do marynarki francuskiej, w której – rzecz jasna – nie mógł mieć żadnych bliźniaków.
Typ Ariane: Ariane, Meduse, Nymphe.
Typ Armide: Armide, Saale.
Odpowiedź na drugie pytanie wymaga żmudnego ślęczenia i przeszukiwania materiałów, a temat nie pasjonuje mnie aż tak bardzo, by mi się chciało. Może kiedyś, w odległej przyszłości, kiedy się będę bardzo nudził.
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4480
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
Fakt. Ale to po prostu kolejna brytyjska jednostka z klasy dwupokładowców 44-działowych, która wpadła chwilowo – NA DWA DNI ! – w ręce Francuzów. Zarówno Serapis jak Argo należały do typu Roebuck. Do tego samego typu zaliczał się też Romulus, pochwycony przez Francuzów w 1781 i eksploatowany przez nich przez 8 lat. Jean-Michel Roche rzeczywiście nazywa je liniowcami (vaisseau) typu Serapis, jednak tylko dlatego, że Searpis pierwsza z tej trójki znalazła się pod francuską banderą, a Roebuck i pozostałe 16 sztuk – nigdy.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie podam następną grupę fregat i poproszę o ich opisanie:
Niemen(zd.06.04.1809), President(zd.28.09.1806), Piedmontaise(zd.08.03.1808), Seine(zd.06.01.1814), Gloire(zd.20.01.1814), Aurora(zd.20.02.1814), Guerrier(zd.19.07.1806), Rhin(zd.28.07.1806),Sultane(zd.26.03.26) oraz Topaze(zd.26.03.1814). Oprócz tego proszę o opisanie dwóch jednostek o nazwie Java (zd.1806 ex hol. i zd.1811 ex fra.). Janusz
Niemen(zd.06.04.1809), President(zd.28.09.1806), Piedmontaise(zd.08.03.1808), Seine(zd.06.01.1814), Gloire(zd.20.01.1814), Aurora(zd.20.02.1814), Guerrier(zd.19.07.1806), Rhin(zd.28.07.1806),Sultane(zd.26.03.26) oraz Topaze(zd.26.03.1814). Oprócz tego proszę o opisanie dwóch jednostek o nazwie Java (zd.1806 ex hol. i zd.1811 ex fra.). Janusz
-
- Posty: 4480
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty zdobyczne
Niemen – 44-dz. de 18, typ Flore.
President – 40-dz. de 18.
Piedmontaise – brytyjska nazwa francuskiej fregaty Piemontaise; 44-dz. de 18, typ Consolante.
Seine - brytyjska nazwa francuskiej fregaty Ceres; 40-dz. de 18.
Gloire - brytyjska nazwa francuskiej fregaty Iphigenie; 44-dz. de 18.
Aurora - brytyjska nazwa francuskiej fregaty Clorinde; 44-dz. de 18.
Guerriere – 44-dz. de 18.
Rhin – 44-dz. de 18, typ Hortense.
Sultane zdobyta 26.03.1814 (nie 1826) – 40-dz. de 18.
Topaze - brytyjska nazwa francuskiej fregaty Etoile; 44-dz. de 18.
Ponieważ pisał Pan, że dane techniczno-taktyczne jednostek francuskich ma Pan z sieci, więc ich nie podaję.
Java zdobyta 18.10.1806 była holenderską fregatą Maria Reijersbergen. W RN klasyfikowana jako 36- lub 32-działowa, 850 ton, 300 ludzi, 26 x 12-f, na pokładzie rufowym 10 karonad 32-f, na pokładzie dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f.
Java zdobyta 20.05.1811 była francuską fregatą 38-działową Renommee, zwodowaną w 1808 w Nantes. W RN miała 300 ludzi, 28 x 18-f, na pokładzie rufowym 14 karonad 32-f, na pokładzie dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Rozumiem, że inne jej dane już Pan ma.
Krzysztof Gerlach
President – 40-dz. de 18.
Piedmontaise – brytyjska nazwa francuskiej fregaty Piemontaise; 44-dz. de 18, typ Consolante.
Seine - brytyjska nazwa francuskiej fregaty Ceres; 40-dz. de 18.
Gloire - brytyjska nazwa francuskiej fregaty Iphigenie; 44-dz. de 18.
Aurora - brytyjska nazwa francuskiej fregaty Clorinde; 44-dz. de 18.
Guerriere – 44-dz. de 18.
Rhin – 44-dz. de 18, typ Hortense.
Sultane zdobyta 26.03.1814 (nie 1826) – 40-dz. de 18.
Topaze - brytyjska nazwa francuskiej fregaty Etoile; 44-dz. de 18.
Ponieważ pisał Pan, że dane techniczno-taktyczne jednostek francuskich ma Pan z sieci, więc ich nie podaję.
Java zdobyta 18.10.1806 była holenderską fregatą Maria Reijersbergen. W RN klasyfikowana jako 36- lub 32-działowa, 850 ton, 300 ludzi, 26 x 12-f, na pokładzie rufowym 10 karonad 32-f, na pokładzie dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f.
Java zdobyta 20.05.1811 była francuską fregatą 38-działową Renommee, zwodowaną w 1808 w Nantes. W RN miała 300 ludzi, 28 x 18-f, na pokładzie rufowym 14 karonad 32-f, na pokładzie dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Rozumiem, że inne jej dane już Pan ma.
Krzysztof Gerlach