1939 - jednostki portowe
Janku!JB pisze: Była jeszcze stara motorówka M-4, ale określana w 1936 roku jako obiekt wybrakowany. Był to zdeklasowany kuter torpedowy typu Thornycroft CMB 40, zbudowany ok. 1916 roku w stoczni John Thornycroft and Co. Ltd. w Woolston-Southhampton. Miał wyporność 5 t, a wymiary 13,7(12.4 m.p.)x2,79x0,6 m. Posiadał silnik Fiat 12A bis o mocy 300/320 KM nadający prędkość 22 w, załoga 2-3 ludzi. Była to jednostka przeznaczona dla służby broni podwodnej, ale po remoncie, pod koniec 1933 roku, została skierowana do MDLot.
Jan Bartelski
Z CMB Thornycroft bud. 1916 silnik Fiata nie jest tak prosto.
Silniki Fiata mialy tylko CMB 40-61.
Zaden z nich nie byl zbudowany w 1916 roku.
[table]
[mrow]CMB[col]MB No[col]Completed[col]Shipyard[col]No[col]Fate[col]Poland ???
[row]40[col]1213[col]1918[col]Thornycroft[col][col]Sunk 11.8.18[col]-
[row]41[col]1214[col]1918[col]Thornycroft[col][col]Sold 9.3.22 Thornycroft[col] Spanish Monopoly (anti smuggling)
[row]42[col]1215[col]1918[col]Thornycroft[col][col]Sunk 11.8.18[col]-
[row]43[col]1228[col]1918[col]Taylor & Bates[col][col]Sold 9.3.22 Thornycroft[col]
[row]44[col]1221[col]1918[col]J.W.Brooke[col][col]Sold 9.3.22 Thornycroft[col] Spanish Monopoly (anti smuggling)
[row]45[col]1230[col]1918[col]J.W.Brooke[col][col]Deleted 1921[col] 1919 Caspian Sea Russia
[row]46[col]1222[col]1918[col]Frank Maynard[col][col]Deleted 1921[col]1919 Caspian Sea Russia
[row]47[col]1216[col]1918[col]Thornycroft[col][col]Sunk 11.8.18[col]-
[row]48[col]1217[col]1918[col]Thornycroft[col][col]Sold 9.3.22 Thornycroft[col]
[row]49[col]1229[col]1918[col]Taylor & Bates[col][col]Deleted 1928[col]-
[row]50[col]1218[col]1918[col]Thornycroft[col][col]Scuttled 19.7.18[col]-
[row]51[col]1225[col]1918[col]Salter Brothers[col][col]Deleted 1921[col]1919 Caspian Sea Russia
[row]52[col]1226[col]1918[col]Salter Brothers[col][col]Deleted 1921[col]1919 Caspian Sea Russia
[row]53[col]1223[col]1918[col]Frank Maynard[col][col]Deleted 1920[col]1919 Caspian Sea Russia
[row]54[col]1224[col]1918[col]Frank Maynard[col][col]Deleted 1921[col]1919 Caspian Sea Russia
[row]55[col]1213[col]1918[col]Thornycroft[col][col]Deleted ?[col]1919 Caspian Sea Russia
[row]56[col]1220[col]1918[col]Thornycroft[col][col]Deleted 1921[col]1919 Caspian Sea Russia
[row]57[col]1211[col]1918[col]Wills & Packham[col][col]Deleted 1921[col]1919 Caspian Sea Russia
[row]58[col]1212[col]1918[col]Wills & Packham[col][col]Deleted 1921[col]1919 Caspian Sea Russia
[row]59[col]1232[col]1918[col]J.W.Brooke[col][col]Deleted 1928[col]-
[row]60[col]1227[col]1918[col]Salter Brothers[col] [col]Deleted 1921[col]1919 Caspian Sea
[row]61[col]1231[col]1918[col]Salter Brothers[col][col]Deleted 1921[col]1919 Caspian Sea Russia
[/table]
Podane w Colledge losy sa inne, ale z korespondencji 12.8.1986 proponuje on:
[table]
[mrow]CMB[col]MB No[col]Completed[col]Shipyard[col]No[col]Fate[col]Poland ???
[row]60[col]1227[col]1918[col]Salter Brothers[col] [col]Deleted 1921[col]Sold 1920 = ONWARD IV (mercantile)
[row]55[col]1213[col]1918[col]Thornycroft[col][col]Sold 9.3.22 Thornycroft[col] Spanish Monopoly (anti smuggling)
[/table]
Wg. Colledge:
No.55 was ex No.11 renumbered
No.60 was ex No.12 renumbered
Powstalo pytanie - czy ten Polski CCMB naprawde zbudowal Thornycroft ??
AvM
MAM:
[1] F.J.Dittmar & J.J.Colledge British Warships 1914-1919 London 1972
[2] Harald Fock Schnellboe . Band 1 Herford 1973
[3] K.C. Barnaby 100 Years of Specialized Shipbuildingf & Engineering
[4] Joseph Coruana Britain CMB In Word War I Warship International . Summer 1960 p.222
NIE MAM (moga byc na Politechnice Gdanskiej):
[5] Britische CMB des 1 Weltkriegs Schiffbau 1922 S. 753
[6] Thornycroft 40'- und 55'-CMB Schiffbau 1919/20 S.150
[7] J.E.Thornycroft & Bremner ? Transations RINA Vol IXV. 1923
[8] A Short History of Theornycroft Coastal Motor Boats 12/1918 reprinted 1928
Ostatnio zmieniony 2008-05-28, 16:39 przez AvM, łącznie zmieniany 5 razy.
Artrykul Kuligiewicza o CMB :
Thornycroft CMB, czyli klopoty z weteranem
Morze 6/511 Czerwiec 1973.
Zakupiony w polowie 1933 (decyzja 1932)
we Francji . Byl przywieziony z Cherbourga przez
ORP WILJA.
Plan wy Kuligiewicza

wedlug mnie zamieszczone tam zdjecie przedstawia 55 stopowym CMB
a tak wygladal 40 stopowy w marszu

Ma ktos spis artykulow Kuligiewicza ?
AvM[/img]
Thornycroft CMB, czyli klopoty z weteranem
Morze 6/511 Czerwiec 1973.
Zakupiony w polowie 1933 (decyzja 1932)
we Francji . Byl przywieziony z Cherbourga przez
ORP WILJA.
Plan wy Kuligiewicza

wedlug mnie zamieszczone tam zdjecie przedstawia 55 stopowym CMB
a tak wygladal 40 stopowy w marszu

Ma ktos spis artykulow Kuligiewicza ?
AvM[/img]
Re: 1939 - jednostki portowe
Bardzo ciekawy temat, szkoda że nie ma kontynuacji
Np. odnośnie pomocniczych jednostek portowych.

Np. odnośnie pomocniczych jednostek portowych.
Re: 1939 - jednostki portowe
Czy omawiany temat ukazał się gdzieś drukiem, czy też chcąc go mieć muszę przepisać ?
Re: 1939 - jednostki portowe
A przeglądałeś stare MORZA na stronie
http://www.bembridge.com.pl/cms.php?lid=pl&gid=175
Tam są artykuły o przedwojennych okrętach, których autorem był p. Kuligiewicz.
Możesz również przeglądnąć MORZA jeszcze przedwojenne.
http://www.bembridge.com.pl/cms.php?lid=pl&gid=175
Tam są artykuły o przedwojennych okrętach, których autorem był p. Kuligiewicz.
Możesz również przeglądnąć MORZA jeszcze przedwojenne.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re:
Ekstremalnie odświeżę temat kilkoma pytaniami.
S17 i 18 to późniejsze KA1 i 2 /K 21i 22 Flotylli Wiślanej, następnie krypy amunicyjne K 12 i 13 w Pińsku.
S17 krypy pokrywa się z S17 monitora ''Warszawa''. Dlaczego ?
Jakie były dalsze losy kryp olejowych ( chodzi o paliwowe ? ) S19 i 20 ?
Nazwa ''krypa artyleryjska'' sugeruje posiadanie uzbrojenia, kanonierki typu ''Z''też był początkowo tak określane. Są jakieś przypuszczenia odnośnie rodzaju armat ?
''S'' to numery stoczniowe.Gość pisze:Spis stoczni gdanskiej podaje nastepoujace krypy zbud dla PMW:
wszystkie ok 100t nosnosci:
S17 (mai 1920) artyleryjska krypa 29.0x5.0x0.6m
S18 (czerwiec 1920) artyleryjska krypa 29.0x5.0x0.6m
S19 (lipiec 1920) olejowa krypa 27.5x5.0x0.6m
S20 (czerwiec 1920) olejowa krypa 27.5x5.0x0.6m
S17 i 18 to późniejsze KA1 i 2 /K 21i 22 Flotylli Wiślanej, następnie krypy amunicyjne K 12 i 13 w Pińsku.
S17 krypy pokrywa się z S17 monitora ''Warszawa''. Dlaczego ?
Jakie były dalsze losy kryp olejowych ( chodzi o paliwowe ? ) S19 i 20 ?
Nazwa ''krypa artyleryjska'' sugeruje posiadanie uzbrojenia, kanonierki typu ''Z''też był początkowo tak określane. Są jakieś przypuszczenia odnośnie rodzaju armat ?
Re: 1939 - jednostki portowe
Dzięki za odpowiedz. To są sprawy o których się raczej nie wspomina, wychodzą jakoś przy okazji. Gdyby nie ten odgrzebany temat nie wiedział bym, że w pakiecie z monitorami były też krypy.
Można wiedzieć jakie numery miały pozostałe monitory ''gdańskie'' ? Dotychczasowa literatura chyba wprowadza mnie w błąd.
Krypy olejowe (paliwowe ?) S19 i S20 to teoretycznie K14 i K15, mam rację ???
Można wiedzieć jakie numery miały pozostałe monitory ''gdańskie'' ? Dotychczasowa literatura chyba wprowadza mnie w błąd.
Krypy olejowe (paliwowe ?) S19 i S20 to teoretycznie K14 i K15, mam rację ???
Re: 1939 - jednostki portowe
daty to daty wodowanie
S13 PINSK 07.1920
S14 WARSZAWA 07.1920
S15 MOZYRZ 09.1920
S16 HORDYSZCZE 09.1920
S13 PINSK 07.1920
S14 WARSZAWA 07.1920
S15 MOZYRZ 09.1920
S16 HORDYSZCZE 09.1920
Re: 1939 - jednostki portowe
Dzięki za monitory.
Nie wiem jaki jest aktualny stan ustaleń, ale jeśli dotychczasowy ( będący na tej stronie od 13 lat ) jest obowiązujący, to po analizie całego tematu coś mi tu nie gra z pre-trałowcem ''T 4'', ex motorówką ''Nr 7'' z KPW Modlin.
Grupa trałowców została powołana do życia w marcu 1927 roku, natomiast ''Nr 7'' z KPW Modlin dotarła do Pińska przed końcem 1927. Nie mogła więc być od marca ''T 4''.
Jest natomiast motorówka rozjazdowa ''M 7'' z FW, ( ex ''Rekin'' lub ''Syrena'' ) przekazana do Pińska w październiku 1925 , która dotarła tam wiosną 1926 roku.
''Nr 7'' z KPW Modlin, widoczna na zdjęciu w towarzystwie holownika ''Neptun'' na tle Twierdzy Modlińskiej, jest w swym kształcie podobna do ''KU 3'' ze zdjęcia z monitorem ''gdańskim'' w tle.
Nie wiem jaki jest aktualny stan ustaleń, ale jeśli dotychczasowy ( będący na tej stronie od 13 lat ) jest obowiązujący, to po analizie całego tematu coś mi tu nie gra z pre-trałowcem ''T 4'', ex motorówką ''Nr 7'' z KPW Modlin.
Grupa trałowców została powołana do życia w marcu 1927 roku, natomiast ''Nr 7'' z KPW Modlin dotarła do Pińska przed końcem 1927. Nie mogła więc być od marca ''T 4''.
Jest natomiast motorówka rozjazdowa ''M 7'' z FW, ( ex ''Rekin'' lub ''Syrena'' ) przekazana do Pińska w październiku 1925 , która dotarła tam wiosną 1926 roku.
''Nr 7'' z KPW Modlin, widoczna na zdjęciu w towarzystwie holownika ''Neptun'' na tle Twierdzy Modlińskiej, jest w swym kształcie podobna do ''KU 3'' ze zdjęcia z monitorem ''gdańskim'' w tle.
Re: 1939 - jednostki portowe
NIc tylko musisz zrobić własny zestaw, naprawdę jesteś w tym dobry i powinieneś stworzyć historie każdej jednostki