ORP Dwernicki

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Losy tego statku są nie pełne i trudne już dziś do ustalenia, zbudowany najprawdopodobniej dla rosyjskiej administracji wodnej otrzymał nazwę „DELFIN”, stacjonował w Płocku. [Jest mało prawdopodobieństwo że statek ten zbudowano w 1880 roku w stoczni F. Schichau, Elbing dla hr. J. Tyszkiewicza z okolic Druskiennik, miał by on się nazywać „DRUSKIENNIKI” i pływać na Niemnie w relacji Grodno-Druskienniki.
Przepraszam za pomylki , to czesciowo moja wina.

Hrabia Tyszkiewicz nigdy nie mila statku DRUSKENIKI
Zamopwil natomiast pasazerski barkas parowy , ktory chaba nawet nie byl dla niego dostarczony:

#182 Schreubenboot 1881 Maschine #716 Kessel #868
9,5x2,0x1,0(h) m
15PSi 1Schraube = SRUBOWY
DELPHIN Graf J.Tyszkiewicz, Polangen (wg listy stoczniowej)

MPS #96 8PSn/32PSi
1881 LIKSNO Graf Platter (tug)
1885 LIKSNA Graf I.G. Platner-Seeberg (passenger)
1892 LIKSNA Graf I.G. Platner-Seeberg (passenger)
1897 LIKSNA Graf I.G. Platner-Seeberg (passenger) Pass 20 -II klasy
1900 LIKSNA S.Feygan
1906 LIKSNA S.Feygin, Riga tug

Natomiast tu chodzi o inny statek z Niemna
(DELFIN to tylko zbieznosc nazw)

Zbud 1880 F:Schichau

MPS #2473 18nhp/70ihp
91ftx22ft11in/14ft11in = 27,74x6,99/4,55m
cargo-passenger paddle iron = KOLOWY

musial byc zarejestrowany w 1895lub 1896 roku, tak wyglada z numeracji MPS
1900 DRUSKENIKI B.Musnickij i K.Kramkovskij, Grodno
1906 DELFIN Koz i Plachowskij, Grodno (serwis Grodno-Druskienninki)
1910 DELFIN Sz. F.Russata, Grodno

Rok 1880 trzeby wziasc orientacyjnie bo rejsetry rosyjskie czesto podaja
rozne dziwne lata

Wg mnie moze to byc np FLORA #214 F.Schichaua
26x5m 60 lun 80KM

Jest ewidenty blad w liscie Schicahua #182 w STRANDGUT
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Po glebszej analizie (przeliczeniu wymiarow) wydaje mi sie ze

F:schichau
#167 Schreubendampfer 1880 Maschine #716 Kessel #868
9,5x2,6x0,785h m
15PSi 1Schraube
??? Ulrich Schäffer, Riga

byl pozniej

MPS #96 8PSn/32PSi
9,60x2,67x1,52(h)x1,07/1,22m
1880 ??? Graf Platter (tug)
1881 LIKSNO Graf Platter (tug)
1885 LIKSNA Graf I.G. Platner-Seeberg (passenger)
1892 LIKSNA Graf I.G. Platner-Seeberg (passenger)
1897 LIKSNA Graf I.G. Platner-Seeberg (passenger) Pass 20 -II klasy
1900 LIKSNA S.Feygan
1906 LIKSNA S.Feygin, Riga tug

a Hrabia Tyszkiweicz zachowal sobie DELFINA jako jacht.

AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re:

Post autor: AvM »

W.Danielewicz pisze:Co do "DWERNICKIEGO" to tak naprawdę zbudowany został w Elblągu u Schichau'a w 1880r. Nr bud.182.
27,73x4,26/6,00x0,65 m 1 mp. II rozpr.20 KM
według rejestru z 1923
28x6x0,65 m 1mp II rozpr.20 HP 1 koc.par 9atm wyporn. 10 t
Sadze ze to jednak inny statek:
Nawet dane stocznowe sie nie zgadzaja
a losy wg mnei wygladaja tak

#182 Schreubenboot 1881 Maschine #752 Kessel #920
9,5x2,0x1,0(h) m
15PSi 1Schraube
DELPHIN Graf J.Tyszkiewicz, Polangen

MPS #96 8PSn/32PSi
9,60x2,67x1,52(h)x1,07/1,22m
1881 LIKSNO Graf Platter (tug)
1885 LIKSNA Graf I.G. Platner-Seeberg (passenger)
1892 LIKSNA Graf I.G. Platner-Seeberg (passenger)
1897 LIKSNA Graf I.G. Platner-Seeberg (passenger) Pass 20 -II klasy
1900 LIKSNA S.Feygan
1906 LIKSNA S.Feygin, Riga tug

AvM
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: ORP Dwernicki

Post autor: JB »

W jaki sposób statek z Niemna trafił na Wisłę? Czy ten transfer jest udokumentowany, czy przy "zlepianiu" losów dwóch statków: DRUSKIENNIKI/DELFIN i DWRENICKI ex DELFIN (byłą nazwę DWERNICKIEGO, prawdopodobnie używaną przez Niemców, znamy ze spisu statków SEDW z 1919 roku) oparto się na zbieżności nazw i wymiarów? Niemcy, podczas I wojny światowej przerzucali statki raczej w odwrotnym kierunku (np. WŁADIMIR KOROLENKO, RAJT, MOZYRZ czy JUPITER). Jedyny statek z okręgu wileńskiego, o którym słyszałem, że był w Warszawie w 1915 roku to jednostka Wileńskiego Okręgu MPS - KOBRYŃ. I według mnie to późniejszy DWERNICKI. Choć nie wykluczam, że przed I wojną KOBRYŃ był statkiem prywatnym i nazywał się DRUSKIENNIKI, a potem DELFIN.
JB
ODPOWIEDZ