Strona 2 z 21
: 2004-09-10, 21:39
autor: Nala
Andrzej Kliszewski pisze:Swoją drogą kotły NAGATO po modernizacji (bo wymieniono zarówno kotły jak i turbiny) miały ciśnienie pary 20,0 kg/cm2 a więc zbliżone jak NEVADA a prędkość NAGATO na próbach 17 grudnia 1935 roku osiągnął przy wyporności 43 473 i mocy 88 445 KM prędkość 25,8 w.
Pozdrawiam Andrzej K.
Czyli "Nagato" probe przeprowadzil na przeciazeniu silowni (i to niebagatalnym, bo 8 %) i przy wypornosci tylko 1000 t. wiekszej od standardowej. W przeciwienstwie do Nevady, ktora probe predkosci przeprowadzila na wypornosci bojowej (35.087 t.) i na niepelnej mocy silowni (31.214 KM).
: 2004-09-10, 21:42
autor: Absolut
Nevada jest boska!?
O to chodzi??
Zresztą bardzo pasuje w topiku o krążownikach liniowych...

: 2004-09-10, 21:51
autor: Andrzej Kliszewski
O ile wiem przeciążenie dochodzące do 10 % nie było niebagatelne a wręcz normalne, bywały (i to nie tylko na typie IOWA) znacznie większe przypadki forsowania maszyn (LE TERRIBLE< TASZKIENT, GEORGES LEYGUES) a wyporność std. NAGATO po przebudowie to 39 130 ts.
A te dopalanie leciwych turbin to musiało być naprawdę niezłe skoro mogły długo utrzymywać prędkość max i to jeszcze przy przeciążeniu.
Pozdrawiam Andrzej K.
: 2004-09-10, 22:01
autor: Nala
Andrzej Kliszewski pisze:O ile wiem przeciążenie dochodzące do 10 % nie było niebagatelne a wręcz normalne, bywały (i to nie tylko na typie IOWA) znacznie większe przypadki forsowania maszyn (LE TERRIBLE< TASZKIENT, GEORGES LEYGUES) a wyporność std. NAGATO po przebudowie to 39 130 ts.
A te dopalanie leciwych turbin to musiało być naprawdę niezłe skoro mogły długo utrzymywać prędkość max i to jeszcze przy przeciążeniu.
Pozdrawiam Andrzej K.
Niebagatelne mowie w sensie takim, ze nie oddaje to sedna sprawy. Przy normalnej mocy maszyn Nagato osiagal 25 wezlow, a przy pelnej wypornosci moze nawet mniej. A co do samego forsowania to oczywiste. Iowa mogla np. o 25 %. Tylko od jakosci (sprawnosci) stosowanego ukladu napedowego zalezy, czy zadana moc jest bezpieczna czy grozi jakimis konsekwencjami.
: 2004-09-10, 22:05
autor: MiKo
Nala pisze:
- W 1945 r. wprowadzono Mk-20
Była przewidziana do walki z Tirpitzem - przez kogo?
- Amerykanow. Ale jej miejsce zajela Iowa.
Skierowano ją do walki z Yamato???
- Masz jak wol napisane w "Two ocean battleship"
Tak, coś mi się przywidziało że napisałeś Mk16/11 (bo te w 1945) Mk16/1 w 1937 roku.
Nala, Nevada się kręciła w okolicach północnej Francji żaden zdrowo myślący admirał nie skierował by jej do walki przeciw Tirpitzowi - to byłby totalny bezsens.
W "Two Ocean BB" pisze jak wół - "Adm. Spruance decided that TF58's fast battleships and carriers could take care of the anticipated Japanese ..."
: 2004-09-10, 22:09
autor: Nala
MiKo pisze:Nala pisze:
- W 1945 r. wprowadzono Mk-20
Była przewidziana do walki z Tirpitzem - przez kogo?
- Amerykanow. Ale jej miejsce zajela Iowa.
Skierowano ją do walki z Yamato???
- Masz jak wol napisane w "Two ocean battleship"
Tak, coś mi się przywidziało że napisałeś Mk16/11 (bo te w 1945) Mk16/1 w 1937 roku.
Nala, Nevada się kręciła w okolicach północnej Francji żaden zdrowo myślący admirał nie skierował by jej do walki przeciw Tirpitzowi - to byłby totalny bezsens.
W "Two Ocean BB" pisze jak wół - "Adm. Spruance decided that TF58's fast battleships and carriers could take care of the anticipated Japanese ..."
Tak, coś mi się przywidziało że napisałeś Mk16/11 (bo te w 1945) Mk16/1 w 1937 roku.
- Ano wlasnie. Pytanie za 100 punktow, kiedy wprowadzono na "Nevade" Mk-20 ?
Nala, Nevada się kręciła w okolicach północnej Francji żaden zdrowo myślący admirał nie skierował by jej do walki przeciw Tirpitzowi - to byłby totalny bezsens.
- Moze i tak, niemniej jednak idee takie sie pojawialy. Co do tego krecenia wokol Francji, to przypadl jej zdaje sie zaszczyt "walki" z okretem liniowym
W "Two Ocean BB" pisze jak wół - "Adm. Spruance decided that TF58's fast battleships and carriers could take care of the anticipated Japanese ..."
- Owszem, ale zobacz co pisze wczesniej. Wczesniej obawiano sie, ze Nevada pojdzie do walki z Yamaciakiem

: 2004-09-10, 22:09
autor: MiKo
Nala pisze:
Czyli "Nagato" probe przeprowadzil na przeciazeniu silowni (i to niebagatalnym, bo 8 %) i przy wypornosci tylko 1000 t. wiekszej od standardowej. W przeciwienstwie do Nevady, ktora probe predkosci przeprowadzila na wypornosci bojowej (35.087 t.) i na niepelnej mocy silowni (31.214 KM).
Standardowa Nagato po przebudowie to 39000ts
: 2004-09-10, 22:18
autor: Gość
Patrz wyżej NAGATO 39 130ts. MUTSU 39 050 ts.
Pozdrawiam Andrzej K ale te z prób to jednak i tak brakowało 48 516 ts.
Pozdrawiam Andrzej K.
: 2004-09-10, 22:19
autor: MiKo
- Ano wlasnie. Pytanie za 100 punktow, kiedy wprowadzono na "Nevade" Mk-20 ?
Nie wiem ale spróbować poszukać
- Moze i tak, niemniej jednak idee takie sie pojawialy. Co do tego krecenia wokol Francji, to przypadl jej zdaje sie zaszczyt "walki" z okretem liniowym
Jakie idee? chyba w powojennej literaturze s-f

z tą "walką" to tak do końca nie wiadomo...
- Owszem, ale zobacz co pisze wczesniej. Wczesniej obawiano sie, ze Nevada pojdzie do walki z Yamaciakiem
Pewnie na pokładzie Nevady się obawiono. To nie znaczy że ktokolwiek "skierował Nevadę pod koniec wojny do walki z Yamato"
Tak czy owak nie było się czego bać bo lotniskowce ich obroniły :p
: 2004-09-10, 22:21
autor: Andrzej Kliszewski
Oczywiście miało być że mimo tego NAGATO w czasie prób i tak miał znacznie mniejszą wyporność od bojowej tj 48 516 ts.
Pozdrawiam Andrzej K.
: 2004-09-10, 22:27
autor: Nala
MiKo pisze:Nala pisze:
Czyli "Nagato" probe przeprowadzil na przeciazeniu silowni (i to niebagatalnym, bo 8 %) i przy wypornosci tylko 1000 t. wiekszej od standardowej. W przeciwienstwie do Nevady, ktora probe predkosci przeprowadzila na wypornosci bojowej (35.087 t.) i na niepelnej mocy silowni (31.214 KM).
Standardowa Nagato po przebudowie to 39000ts
Ja mam troche wiecej, ale pal licho, nie chce mi sie teraz robic zestawien masowych. W kazdym razie by przeprowadzic proby musial pobrac paliwo, wode slodka, wode rezerwowa (kotlowa) i paliwo lekkie. To i dlatego wieksza wyp. od std. Ale to i tak...
: 2004-09-10, 22:33
autor: Nala
MiKo pisze: - Ano wlasnie. Pytanie za 100 punktow, kiedy wprowadzono na "Nevade" Mk-20 ?
Nie wiem ale spróbować poszukać
- Moze i tak, niemniej jednak idee takie sie pojawialy. Co do tego krecenia wokol Francji, to przypadl jej zdaje sie zaszczyt "walki" z okretem liniowym
Jakie idee? chyba w powojennej literaturze s-f

z tą "walką" to tak do końca nie wiadomo...
- Owszem, ale zobacz co pisze wczesniej. Wczesniej obawiano sie, ze Nevada pojdzie do walki z Yamaciakiem
Pewnie na pokładzie Nevady się obawiono. To nie znaczy że ktokolwiek "skierował Nevadę pod koniec wojny do walki z Yamato"
Tak czy owak nie było się czego bać bo lotniskowce ich obroniły :p
Nie wiem ale spróbować poszukać
- Ok. Ja tez tego szukam, oraz rotacji walow srubowych dla Nevady i Penny.
Jakie idee? chyba w powojennej literaturze s-f
- Mozliwe, nie upieram sie. W tej kwestii zrodelko moje jest raczej do... pupy

No ale nie zmienia to merritum. BTW, duzo innych zadan pancernik jeszcze mogl wykonywac. Praktycznie "tylko" nie mogl eskortowac SZYBKICH lotniskowcow.
z tą "walką" to tak do końca nie wiadomo...
- i wlasnie to jeszcze trzeba sprawdzic, bo to godne uwagi jest.
Pewnie na pokładzie Nevady się obawiono. To nie znaczy że ktokolwiek "skierował Nevadę pod koniec wojny do walki z Yamato"
- Nevada dzieki swoim armatom i FCS (jak wykazaly powojenne testy takze odpornosci) moglaby isc do walki, tym bardziej, ze nie miala isc sama. Nie mowie ze skierowano Nevade do walki, ale ze byl taki plan - to roznica. Lotnictwo ja ubieglo podobnie jak Fast BBs.
Tak czy owak nie było się czego bać bo lotniskowce ich obroniły :p
- LOL

: 2004-09-10, 22:47
autor: MiKo
Japce robili próby prędkości przy wyporności normalnej zdaje się.
Nie mógł: polować na rajdery, stanąc do battleline z szybkimi pancernikami, osłaniać szybkich konwojów, być wystawiony przeciwko Tirpitzowi.
Ja nie mówie żeby nie mógł tylko, że właśnie nie było takiego planu (co nie wyklucza takiej konieczności w razie niesprzyjających okoliczności)
: 2004-09-10, 22:50
autor: Nala
MiKo pisze:Japce robili próby prędkości przy wyporności normalnej zdaje się.
Nie mógł: polować na rajdery, stanąc do battleline z szybkimi pancernikami, osłaniać szybkich konwojów, być wystawiony przeciwko Tirpitzowi.
Ja nie mówie żeby nie mógł tylko, że właśnie nie było takiego planu (co nie wyklucza takiej konieczności w razie niesprzyjających okoliczności)
Nie mógł: polować na rajdery
- No, pancerniki przeciez buduje sie do tego by polowac na rajdery, zwlaszcza na Pacyfiku
stanąc do battleline z szybkimi pancernikami
- Why ?

Bo by mu uciekly ?

Jak Giulio Cesare przed Warspite pod Stilo

Wstyd...
osłaniać szybkich konwojów
- "szybkie konwoje" - jakie to ? Jaki konwoj osiagal wiecej niz 22 wezly marszowej predkosci ?
być wystawiony przeciwko Tirpitzowi.
- a to dlaczego

: 2004-09-10, 22:59
autor: MiKo
- No, pancerniki przeciez buduje sie do tego by polowac na rajdery, zwlaszcza na Pacyfiku
Piszę czego nie mógł - inne mogły.
- Why ?

Bo by mu uciekly ?

Jak Giulio Cesare przed Warspite pod Stilo

Wstyd...
Ze swoimi szybkimi pancernikami - bo by mogły mu uciec
- "szybkie konwoje" - jakie to ? Jaki konwoj osiagal wiecej niz 22 wezly marszowej predkosci ?
Transatlantyki
być wystawiony przeciwko Tirpitzowi.
- a to dlaczego
Bo by mu uciekł - tylko nie pisz że to wstyd

: 2004-09-10, 23:06
autor: Nala
MiKo pisze:- No, pancerniki przeciez buduje sie do tego by polowac na rajdery, zwlaszcza na Pacyfiku
Piszę czego nie mógł - inne mogły.
- Why ?

Bo by mu uciekly ?

Jak Giulio Cesare przed Warspite pod Stilo

Wstyd...
Ze swoimi szybkimi pancernikami - bo by mogły mu uciec
- "szybkie konwoje" - jakie to ? Jaki konwoj osiagal wiecej niz 22 wezly marszowej predkosci ?
Transatlantyki
być wystawiony przeciwko Tirpitzowi.
- a to dlaczego
Bo by mu uciekł - tylko nie pisz że to wstyd

Piszę czego nie mógł - inne mogły.
- Dobra, niech ci bedzie, ale to jest strasznie... naciagane
Ze swoimi szybkimi pancernikami - bo by mogły mu uciec
- No tak, tylko wtedy co to za pancerniki

Ale masz racje. Tyle ze np. eskortujac konwoj, jesli zmuszamy wroga do ucieczki, to misja jest zakonczona sukcesem
Transatlantyki
- Wydaje mi sie, ze one ze wzgledu na duza predkosc chodzily same a nie w konwojach, a przynajmniej nieczesto byly eskortowane.
Bo by mu uciekł - tylko nie pisz że to wstyd
- To wstyd !

A powaznie, co to za pancernik co ucieka ?

Wiem, wiem, zalozenia taktyczne przede wszystkim... Ale Nevade wybudowano do dzialan zespolow pancernikow na Pacyfiku, do otwartej walki, a nie do indianskich podchodow.