Francuskie okręty spod żagla i pary (4)
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Weesp – 30/32-działowy okręt holenderski, zwodowany w 1692 w admiralicji Amsterdamu. Wymiary w stopach amsterdamskich: 112’ x c.30” x c.11’. Zdobyty przez Francuzów 18.06.1694 w bitwie pod Camaret i wcielony do marynarki francuskiej pod nazwą Wesesp jako liniowiec 5 rangi. Wymiary w stopach francuskich 95’ x 27’5”. Służył m.in. na wodach amerykańskich. Uzbrojenie: 26 do 32 dział. Sprzedany w 1706.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Laborieuse – gabara o takielunku brygu, zwodowana w Hawrze 11.04.1796. Nośność 70 ton, wyporność 180 ton. Załoga: około 20. Uzbrojenie: 2 działka relingowe. Zatonęła 23.11.1802 w pobliżu Roscoff, ale została wydobyta. W 1803 przekształcona do września w kanonierkę uzbrojoną w 6 x 8-f, z załogą 92-96. W lipcu 1810 przekształcona w Antwerpii w transportowiec Nr 619. Od 1814 bez uzbrojenia, z załogą około 20. Od grudnia 1826 jednostka portowa w Breście. Skreślona z listy floty w 1827.
Janus – 8/10-działowy bryg zbudowany w Genui, zwodowany w październiku 1802, należący do marynarki Republiki Liguryjskiej. Wcielony do marynarki francuskiej w czerwcu 1805 lub 6.07.1805. Załoga: 103. Uzbrojenie pierwotne: 8 x 8-f, potem wielokrotnie zmieniane. Służył na Morzu Śródziemnym. Przekazany 17.04.1814 dostawcom marynarki cesarskiej w Genui, w ramach zaległej zapłaty za ich towary.
Mercure – 16-działowy bryg zbudowany przez stocznię firmy Muzzio et Migone w Genui, zwodowany 17.07.1806. Projektant Jacques-Noél Sané. Nośność 172-182 tony, wyporność 349 ton, wymiary: 29,23 x 8,45 x 4,27 m. Załoga: 94. Uzbrojenie pierwotne: 16 karonad 24-f. Podczas pobytu w Wenecji 14.06.1810 przekazany marynarce Królestwa Italii w ramach wymiany trzech francuskich brygów za włoską fregatę.
Dalsze losy wg różnych wersji:
1) Wcielony pod nazwą Mercurio. Podczas przejścia małej eskadry z Wenecji do Ankony zaatakowany 22.02.1812 przez Anglików, wyleciał w powietrze z prawie całą załogą. W 2001 włoski statek rybacki wyciągnął w sieci jedno z jego dział. W 2005 podwodna ekspedycja archeologiczna natknęła się na dobrze zachowane fragmenty kadłuba. Według tej wersji brygiem Curieux/Simplon, o którym mowa w wersji drugiej (zobacz niżej) miałby być ex-Écureuil.
2) W listopadzie 1810 przekazany z powrotem marynarce cesarskiej, przemianowany na Simplon. Przemianowany na Curieux 24.09.1814. Przemianowany na Simplon 22.03.1815. Przemianowany na Curieux w lipcu 1815. Od 1829 okręt szkolny w Tulonie, skreślony z listy floty w 1833. Według tej wersji brygiem Mercurio, który wyleciał w powietrze w lutym 1812 na Adriatyku, miałby być ex-Cyclope, o którym już tu pisałem.
Problem polega na tym, że owe trzy brygi, które w 1810 wymieniono za włoską fregatę Favorita – Cyclope, Écureuil, Mercure – w marynarce Królestwa Włoch przemianowano i nie wiadomo tak naprawdę, który służył pod jaką nazwą, zatem nie wiadomo jak powiązać ich dalsze losy z pierwotnymi postaciami.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Janus – 8/10-działowy bryg zbudowany w Genui, zwodowany w październiku 1802, należący do marynarki Republiki Liguryjskiej. Wcielony do marynarki francuskiej w czerwcu 1805 lub 6.07.1805. Załoga: 103. Uzbrojenie pierwotne: 8 x 8-f, potem wielokrotnie zmieniane. Służył na Morzu Śródziemnym. Przekazany 17.04.1814 dostawcom marynarki cesarskiej w Genui, w ramach zaległej zapłaty za ich towary.
Mercure – 16-działowy bryg zbudowany przez stocznię firmy Muzzio et Migone w Genui, zwodowany 17.07.1806. Projektant Jacques-Noél Sané. Nośność 172-182 tony, wyporność 349 ton, wymiary: 29,23 x 8,45 x 4,27 m. Załoga: 94. Uzbrojenie pierwotne: 16 karonad 24-f. Podczas pobytu w Wenecji 14.06.1810 przekazany marynarce Królestwa Italii w ramach wymiany trzech francuskich brygów za włoską fregatę.
Dalsze losy wg różnych wersji:
1) Wcielony pod nazwą Mercurio. Podczas przejścia małej eskadry z Wenecji do Ankony zaatakowany 22.02.1812 przez Anglików, wyleciał w powietrze z prawie całą załogą. W 2001 włoski statek rybacki wyciągnął w sieci jedno z jego dział. W 2005 podwodna ekspedycja archeologiczna natknęła się na dobrze zachowane fragmenty kadłuba. Według tej wersji brygiem Curieux/Simplon, o którym mowa w wersji drugiej (zobacz niżej) miałby być ex-Écureuil.
2) W listopadzie 1810 przekazany z powrotem marynarce cesarskiej, przemianowany na Simplon. Przemianowany na Curieux 24.09.1814. Przemianowany na Simplon 22.03.1815. Przemianowany na Curieux w lipcu 1815. Od 1829 okręt szkolny w Tulonie, skreślony z listy floty w 1833. Według tej wersji brygiem Mercurio, który wyleciał w powietrze w lutym 1812 na Adriatyku, miałby być ex-Cyclope, o którym już tu pisałem.
Problem polega na tym, że owe trzy brygi, które w 1810 wymieniono za włoską fregatę Favorita – Cyclope, Écureuil, Mercure – w marynarce Królestwa Włoch przemianowano i nie wiadomo tak naprawdę, który służył pod jaką nazwą, zatem nie wiadomo jak powiązać ich dalsze losy z pierwotnymi postaciami.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Favorita – 36-działowa fregata klasy de 18, marynarki Królestwa Włoch. Zbudowana w stoczni firmy Muzzio et Migone, w Genui, zwodowana w 1810 [Roche] lub zbudowana w Wenecji, zwodowana 4.10.1808 [Demerliac, Levi]. Projektant Jacques-Noél Sané. Nośność 760-790 ton, wyporność 1390 ton. Wymiary projektowe: 46,45/46,93 x 11,91 (z poszyciem) x 6,20 m. Przeszła w kwietniu 1810 lub 14.06.1810 do marynarki Cesarstwa Francji w zamian za wspomniane trzy brygi. Tu fregata 40/44-działowa Favorite. Załoga: 323-344. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 28 x 18-f, wyżej 8 x 8-f i 8 karonad 36-f. Stała się flagową jednostką włosko-francuskiej eskadry komodora Dubourdieu na Adriatyku, uczestniczyła we wszystkich operacjach tego dowódcy, jak opisałem w broszurze „Lissa 1811”, w końcu została zniszczona w bitwie pod Lissą 13.03.1811.
Montenotte – pierwotnie wenecka fregata lekka Brillante typu Mantoue, zbudowana w Wenecji w latach 1774-1788 przez Giacomo Giacomazzi, zwodowana 26.05.1788. Wymiary w stopach weneckich: 132’ x 35’ x 15’. Uzbrojenie: 22 x 9-f, 8 x 4-f. Zagarnięta w czerwcu 1797 na Korfu przez Francuzów. Pod francuską banderą początkowo bez zmiany nazwy. Tu nośność około 550 ton, wyporność około 1050 ton, wymiary 141’ x 37’6” x 16’. Uzbrojenie: 30/32 działa, w tym 22 x 8-f (lub 12-f). Załoga: 286. Przemianowana na Montenotte 11.11.1797. W kwietniu 1798 przekształcona w transportowiec o załodze 117. Wycofana z eksploatacji w maju 1801 w Aleksandrii i tam rozebrana.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Montenotte – pierwotnie wenecka fregata lekka Brillante typu Mantoue, zbudowana w Wenecji w latach 1774-1788 przez Giacomo Giacomazzi, zwodowana 26.05.1788. Wymiary w stopach weneckich: 132’ x 35’ x 15’. Uzbrojenie: 22 x 9-f, 8 x 4-f. Zagarnięta w czerwcu 1797 na Korfu przez Francuzów. Pod francuską banderą początkowo bez zmiany nazwy. Tu nośność około 550 ton, wyporność około 1050 ton, wymiary 141’ x 37’6” x 16’. Uzbrojenie: 30/32 działa, w tym 22 x 8-f (lub 12-f). Załoga: 286. Przemianowana na Montenotte 11.11.1797. W kwietniu 1798 przekształcona w transportowiec o załodze 117. Wycofana z eksploatacji w maju 1801 w Aleksandrii i tam rozebrana.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Gabary typu Jeanne. Nie chce mi się, za dużo ich. Mogę tylko wymienić nazwy i daty wodowania. Jeanne (5.08.1806), Louise (5.08.1806), Babet (10.02.1807), Chloé (18.03.1807), Gertrude (30.05.1807), Marie (7.12.1807). Przy czym te cztery ostatnie były mniejsze i są czasem uważane za oddzielny typ.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Mesny – nie znalazłem śladu po takiej jednostce.
Créole – szkuner trójmasztowy (zaledwie 53-tonowy lub o nośności około 100 ton i wyporności około 190 ton), zbudowany na w Port-Napoléon (Port-Louis) na Ile de France na wzór szybkich szkunerów amerykańskich, zwodowany w 1808, zakupiony przez marynarkę wojenną w grudniu 1808, wszedł do służby 1.01.1809. Wymiary: 26,66 x 6,82 x 3,25 m. Załoga: 45-95. Uzbrojenie pierwotne: 8 x 4-f; od 1815 roku 10 karonad 12-f. Od kwietnia 1809 do stycznia 1810 uczestniczył w kampanii eskadry Hamelina, m.in. wyłapując brytyjskie statki wschodnioindyjskie. W kwietniu 1811 brak drewna konstrukcyjnego na Ile de France zmusił do przetaklowania tego okrętu na bryg. Od września 1811 we Francji. W październiku 1821 przetaklowany w Breście z powrotem na trójmasztowy szkuner. Pod koniec stycznia 1822 wysłany do Senegalu. Zatonął 30.11.1823 u wybrzeży Senegalu albo w drodze z Brestu do Rochefort.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Créole – szkuner trójmasztowy (zaledwie 53-tonowy lub o nośności około 100 ton i wyporności około 190 ton), zbudowany na w Port-Napoléon (Port-Louis) na Ile de France na wzór szybkich szkunerów amerykańskich, zwodowany w 1808, zakupiony przez marynarkę wojenną w grudniu 1808, wszedł do służby 1.01.1809. Wymiary: 26,66 x 6,82 x 3,25 m. Załoga: 45-95. Uzbrojenie pierwotne: 8 x 4-f; od 1815 roku 10 karonad 12-f. Od kwietnia 1809 do stycznia 1810 uczestniczył w kampanii eskadry Hamelina, m.in. wyłapując brytyjskie statki wschodnioindyjskie. W kwietniu 1811 brak drewna konstrukcyjnego na Ile de France zmusił do przetaklowania tego okrętu na bryg. Od września 1811 we Francji. W październiku 1821 przetaklowany w Breście z powrotem na trójmasztowy szkuner. Pod koniec stycznia 1822 wysłany do Senegalu. Zatonął 30.11.1823 u wybrzeży Senegalu albo w drodze z Brestu do Rochefort.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Favorette – jedna z wielu przekręconych nazw (obok np. Faonette, Fauvrette) żaglowca, który nazywał się:
Favori – statek Kompanii Wschodnioindyjskiej, o tonażu 600-800 ton, zbudowany w Lorient, zwodowany w maju 1743. Projektant Giles Cambry (syn). Wyporność około 1100 ton, wymiary projektowe: c.129 x 33’9” x 16’. Załoga: 150. Uzbrojenie: 20-28 dział 8-funtowych, lub 12-. 8- i 4-funtowych. Wyszedł w pierwszy rejs dalekowschodni w lutym 1744, kierując się przez Pondichery i Achem ku Chinom. Nigdy nie wrócił do Francji, bowiem został zdobyty przez Anglików na redzie Achem w grudniu 1744 czy styczniu 1745 (w zależności od kalendarza). Szacowano, że przyniósł Kompanii straty wartości 289 tys. liwrów. Wcielony do Royal Navy pod nazwą Medway’s Prize w charakterze okrętu 6 rangi, fregaty z 9-funtówkami w głównej baterii. Wg Brytyjczyków 127’7” x 35’1” x 17’, tonaż 744 tony, załoga: 200, uzbrojenie: 30 dział. Służył na Oceanie Indyjskim. Po przypłynięciu do Anglii uznany za zbyt słabo skonstruowany, a w efekcie wkrótce sprzedany - w lutym 1750.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Favori – statek Kompanii Wschodnioindyjskiej, o tonażu 600-800 ton, zbudowany w Lorient, zwodowany w maju 1743. Projektant Giles Cambry (syn). Wyporność około 1100 ton, wymiary projektowe: c.129 x 33’9” x 16’. Załoga: 150. Uzbrojenie: 20-28 dział 8-funtowych, lub 12-. 8- i 4-funtowych. Wyszedł w pierwszy rejs dalekowschodni w lutym 1744, kierując się przez Pondichery i Achem ku Chinom. Nigdy nie wrócił do Francji, bowiem został zdobyty przez Anglików na redzie Achem w grudniu 1744 czy styczniu 1745 (w zależności od kalendarza). Szacowano, że przyniósł Kompanii straty wartości 289 tys. liwrów. Wcielony do Royal Navy pod nazwą Medway’s Prize w charakterze okrętu 6 rangi, fregaty z 9-funtówkami w głównej baterii. Wg Brytyjczyków 127’7” x 35’1” x 17’, tonaż 744 tony, załoga: 200, uzbrojenie: 30 dział. Służył na Oceanie Indyjskim. Po przypłynięciu do Anglii uznany za zbyt słabo skonstruowany, a w efekcie wkrótce sprzedany - w lutym 1750.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony 2008-06-10, 10:14 przez Krzysztof Gerlach, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Serpente – 26-działowa fregata lekka budowana w Dunkierce od 1678, zwodowana w 1679. Projektant Houvens (Houwens) Hendrick. Tonaż 150 ton. Załoga: 100. Uzbrojenie: 16 x 6-f, 10 x 4-f. Pod rozkazami Jeana Barta szarpała holenderską żeglugę. Skreślona z listy floty w 1691.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Orage – pierwotnie bryg 18/14-działowy Oiseau, o nieznanym pochodzeniu, wprowadzony do służby na wiosnę 1794 w Tulonie. Nośność 120 lub 247 ton. Załoga: 120. Uzbrojenie pierwotne: 18 x 6-f, od 1795 tylko 14 x 6-f, od 1798 tylko 4 działa. Przemianowany w maju 1795 na Orage. Od sierpnia 1795 okręt szkolny w Marsylii. Z powrotem przemianowany na Oiseau w 1796. W lipcu 1801 zdobyty przez Anglików we wschodniej części Morza Śródziemnego. Nie wcielony do Royal Navy.
Nathalie – bryg handlowy, który w lipcu 1792 przybył na Ile de France z Port Louis. Zarekwirowany przez władze na wyspie w sierpniu 1794. Nośność 150 ton. Załoga około 90. Uzbrojenie pierwotne w marynarce wojennej: 10 x 4-f, potem zmieniane. Remontowany w 1800 w Lorient. Wycofany ze służby w lutym 1802 na San Domingo z powodu starości.
Naiade – takiej jednostki jak opisana w „Répertoire...” (bryg w służbie 1802-06; 1806 zdobyty przez Anglików) nikt inny nie zna, a Anglicy nie przyznają się do zdobycia w 1806 żaglowca tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nathalie – bryg handlowy, który w lipcu 1792 przybył na Ile de France z Port Louis. Zarekwirowany przez władze na wyspie w sierpniu 1794. Nośność 150 ton. Załoga około 90. Uzbrojenie pierwotne w marynarce wojennej: 10 x 4-f, potem zmieniane. Remontowany w 1800 w Lorient. Wycofany ze służby w lutym 1802 na San Domingo z powodu starości.
Naiade – takiej jednostki jak opisana w „Répertoire...” (bryg w służbie 1802-06; 1806 zdobyty przez Anglików) nikt inny nie zna, a Anglicy nie przyznają się do zdobycia w 1806 żaglowca tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski