Flotylla rosyjska na Wiśle - XIX w.
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: jednorogi
Witam!
Wyraziłem jedynie wątpliwość, czy można mowić o ćwierćpudowym jednorogu jako o dziale przestarzałym.
Watpliwość!
Bo rzeczywiście: na szeroką skalę stosowano już działa gwintowane, odtylcowe; co więcej - w (bodajże) 1862 roku podjęto decyzje o przezbrojeniu w takowe armii carskiej.
Jednak: było to standardowe uzbrojenie rosyjskiej artylerii polowej i w 1863 roku nie było niczego, co mogłoby to działo zastąpić.
(Jeśli nie ma niczego "nowszego", to jak może coś być "starsze"?)
Pozycja obsadzona w 1863 roku przez ćwierćpudowe jednorogi była pozycją armii liniowej, obsadzoną przez żołnierzy.
Pozycja obsadzona np. przez działa 3-funtowe, (lub inny sprzęt wycofany ze stanu uzbrojenia armii carskiej) byłaby pozycją obsadzoną przez kozaków, obronę krajową, pospolite ruszenie...
A to - w kontekście pytania postawionego przez Pothkana - jest chyba dość istotne.
Stąd też użyłem określenia "powoli odchodzące w przeszłość" - lepiej, moim zdaniem, oddającego stan rzeczywisty.
Choć oczywiście nie podlega dyskusji, że konstrukcja tegoż jednoroga miała ponad wiek.
Pozdrawiam
Ksenofont
Nie, obawiam się, że nic takiego nie napisałem.Krzysztof Gerlach pisze:Pisze Pan, że wzięcie przez Rosjan na tę wojnę jednorogów może świadczyć, że wcale nie były jeszcze przestarzałe. Czyżby?
Wyraziłem jedynie wątpliwość, czy można mowić o ćwierćpudowym jednorogu jako o dziale przestarzałym.
Watpliwość!
Bo rzeczywiście: na szeroką skalę stosowano już działa gwintowane, odtylcowe; co więcej - w (bodajże) 1862 roku podjęto decyzje o przezbrojeniu w takowe armii carskiej.
Jednak: było to standardowe uzbrojenie rosyjskiej artylerii polowej i w 1863 roku nie było niczego, co mogłoby to działo zastąpić.
(Jeśli nie ma niczego "nowszego", to jak może coś być "starsze"?)
Pozycja obsadzona w 1863 roku przez ćwierćpudowe jednorogi była pozycją armii liniowej, obsadzoną przez żołnierzy.
Pozycja obsadzona np. przez działa 3-funtowe, (lub inny sprzęt wycofany ze stanu uzbrojenia armii carskiej) byłaby pozycją obsadzoną przez kozaków, obronę krajową, pospolite ruszenie...
A to - w kontekście pytania postawionego przez Pothkana - jest chyba dość istotne.
Stąd też użyłem określenia "powoli odchodzące w przeszłość" - lepiej, moim zdaniem, oddającego stan rzeczywisty.
Choć oczywiście nie podlega dyskusji, że konstrukcja tegoż jednoroga miała ponad wiek.
Pozdrawiam
Ksenofont
Myślisz, że było zagrożenie, które im umknęło; problem, którego nie poruszyli; aspekt, którego nie rozpatrywali; pomysł, na który nie wpadli; rozwiązanie, którego nie znaleźli?!?


-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
(Jeśli nie ma niczego "nowszego", to jak może coś być "starsze"?)
Starsze być nie może, ale przestarzałe na pewno tak. W wojnie krymskiej rosyjska piechota używała prawie wyłącznie gładkolufowych muszkietów, a brytyjska i francuska - gwintowanych karabinów z pociskami Minie. Rosjanie strzelali z tego co mogli, bo nie mieli nic „nowszego”, ale nie może to zmienić faktu, że ich broń była przestarzała.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Starsze być nie może, ale przestarzałe na pewno tak. W wojnie krymskiej rosyjska piechota używała prawie wyłącznie gładkolufowych muszkietów, a brytyjska i francuska - gwintowanych karabinów z pociskami Minie. Rosjanie strzelali z tego co mogli, bo nie mieli nic „nowszego”, ale nie może to zmienić faktu, że ich broń była przestarzała.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Stan flotylli w 1870 roku
Parowiec NAREW - rozebrany w skadach Warszawskiej Inzenierskiej Komandy
zbud 1863 Izorski Zawod
koszt kadluba 9179 rubli 81 kopiejki maszyn 12304 ruble 95 1/4 kopiejki
48 t 130bm t 100x16'6''x1'6''/1'6''
maszyny zbud 1863 16 nKM
Parowiec BUG- rozebrany w skadach Warszawskiej Inzenierskiej Komandy
zbud 1863 Karr i Makferson
koszt 21500 rubli kadlub i maszyny
52 t 154 52/94bm t 110x16'6''x1'6''/1'6''
maszyny zbud 1863 30 nKM
1 Barka
2 Lodzie kanonierskie
4 Kutry
6 Szalup
Stan flotylli w 1874 roku
Barka zelazna w Nowogeorgiewskiej twierdzy
- ladownosc 700 pudow
54 '9''x 13'x 1'8''
Kanonierka wioslowa No.1 drewniiana w Nowogeorgiewskiej twierdzy
55'10''x11'8''x1'6''
Kanonierka wioslowa No.2 drewniiana w Nowogeorgiewskiej twierdzy
40'3''x8'6''x1'6''
Kutery systemu Frensisa zelazne zbud w Kronsztadzie
koszt po 600 rubli
29'5''x7'4''x1'2''/1'0''
2 z nich czasowo przekazane Ministerstwu Finansow
6 Szalup o malym zanurzeniu
Stan flotylli w 1877 roku
jak w 1874 roku
Stan flotylli w 1880 roku
jak w 1874 roku
AvM
Parowiec NAREW - rozebrany w skadach Warszawskiej Inzenierskiej Komandy
zbud 1863 Izorski Zawod
koszt kadluba 9179 rubli 81 kopiejki maszyn 12304 ruble 95 1/4 kopiejki
48 t 130bm t 100x16'6''x1'6''/1'6''
maszyny zbud 1863 16 nKM
Parowiec BUG- rozebrany w skadach Warszawskiej Inzenierskiej Komandy
zbud 1863 Karr i Makferson
koszt 21500 rubli kadlub i maszyny
52 t 154 52/94bm t 110x16'6''x1'6''/1'6''
maszyny zbud 1863 30 nKM
1 Barka
2 Lodzie kanonierskie
4 Kutry
6 Szalup
Stan flotylli w 1874 roku
Barka zelazna w Nowogeorgiewskiej twierdzy
- ladownosc 700 pudow
54 '9''x 13'x 1'8''
Kanonierka wioslowa No.1 drewniiana w Nowogeorgiewskiej twierdzy
55'10''x11'8''x1'6''
Kanonierka wioslowa No.2 drewniiana w Nowogeorgiewskiej twierdzy
40'3''x8'6''x1'6''
Kutery systemu Frensisa zelazne zbud w Kronsztadzie
koszt po 600 rubli
29'5''x7'4''x1'2''/1'0''
2 z nich czasowo przekazane Ministerstwu Finansow
6 Szalup o malym zanurzeniu
Stan flotylli w 1877 roku
jak w 1874 roku
Stan flotylli w 1880 roku
jak w 1874 roku
AvM
- pothkan
- Posty: 4545
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Panie Andrzeju, czy można prosić o podanie źródła ww. danych?
I przepraszam za pewnie głupie pytanie... Co oznacza skrót "bm t"?
Poza tym: Czernikow podaje, że kanonierka "Nr 2" została zbudowana w 1848 r. w stoczni Klawittera...
I małe pytanie: w kwietniu 1863 r. zakupiono w Gdańsku od kupca Rosenthala parowiec, który wcielono do służby pod nazwą WISŁA. Czy wiadomo coś o wcześniejszej nazwie tego statku, jego służbie, i gdzie/kiedy został zbudowany?
I przepraszam za pewnie głupie pytanie... Co oznacza skrót "bm t"?
Poza tym: Czernikow podaje, że kanonierka "Nr 2" została zbudowana w 1848 r. w stoczni Klawittera...
I małe pytanie: w kwietniu 1863 r. zakupiono w Gdańsku od kupca Rosenthala parowiec, który wcielono do służby pod nazwą WISŁA. Czy wiadomo coś o wcześniejszej nazwie tego statku, jego służbie, i gdzie/kiedy został zbudowany?
1.Zrodla Pamyatnaya Knizhka Morskogo Vedomstvapothkan pisze:Panie Andrzeju, czy można prosić o podanie źródła ww. danych?
I przepraszam za pewnie głupie pytanie... Co oznacza skrót "bm t"?
Poza tym: Czernikow podaje, że kanonierka "Nr 2" została zbudowana w 1848 r. w stoczni Klawittera...
I małe pytanie: w kwietniu 1863 r. zakupiono w Gdańsku od kupca Rosenthala parowiec, który wcielono do służby pod nazwą WISŁA. Czy wiadomo coś o wcześniejszej nazwie tego statku, jego służbie, i gdzie/kiedy został zbudowany?
2. Builders Meassurment Tons
- Z tego co wiem ma Pan CD z MM tam bylo kilka atrykulow o tych pomiarach.
Podobnie jest kilka publikacji o mocy nominalnej (nie mierzonej lecz obliczanej)
3. Klawitter zbudowal rzeczywiscie 3 (trzy) 20-kanonierki wioslowe dla Rosji,
ale w 1840 roku . Wymiary 15x3m . Uzbrojone w 2 male dzialka i jedno wieksze .
Zdjecie jest w albumie Klawittetra Tu kiepska kopia z ksiazki E.Cieslaka
Historia budownictwa okretowego na Wybrzezu Gdanskim

4. WISLA prosze przeszukac forum . Byla i dyskusja o statkach handlowych firmy Rosenthal z Bydgoszczy i o flotylli wislanej.
AvM
- pothkan
- Posty: 4545
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Czasem człowiek może się pozytywnie zdziwić, co za perełki tu się chowają. Niestety, znowu daje o sobie znać bałagan organizacyjny na tym forum. Ale to już dygresja.
1) Z dyskusji wywnioskowałem, że najpewniejszym (aczkolwiek nie pewnym) kandydatem jest holownik "Weichsel" - cyz też może pojawiły się potem jakieś dowody potwierdzające, bądź obalające tą tezę?
2) Podobnie, co z losami parowca po 1867 r. - został sprzedany Ajzenbergowi z Pińska (ale kiedy? - 13 IX, czy 4 X, bo obie daty się pojawiają). I co później?
Na końcu mam taki mały apel do pomocnych dusz: jeżeli ktoś ma pod ręką artykuł Cziernikowa z "Ganguta" nr 35, czy mógłbym prosić o jego skan? Akurat do tego numeru pechowo dostępu nie posiadam
I przyznam, że - wyjątkowo jeśli chodzi o moje prośby tego typu - zależy mi trochę tym razem na czasie 
1) Z dyskusji wywnioskowałem, że najpewniejszym (aczkolwiek nie pewnym) kandydatem jest holownik "Weichsel" - cyz też może pojawiły się potem jakieś dowody potwierdzające, bądź obalające tą tezę?
2) Podobnie, co z losami parowca po 1867 r. - został sprzedany Ajzenbergowi z Pińska (ale kiedy? - 13 IX, czy 4 X, bo obie daty się pojawiają). I co później?
Na końcu mam taki mały apel do pomocnych dusz: jeżeli ktoś ma pod ręką artykuł Cziernikowa z "Ganguta" nr 35, czy mógłbym prosić o jego skan? Akurat do tego numeru pechowo dostępu nie posiadam


Mam i jak tylko znajdę chwilę to zeskanuję i prześlę. A może Marek S. zachował wersję elektroniczną tego artykułu, którą mu przesłałem?pothkan pisze:Na końcu mam taki mały apel do pomocnych dusz: jeżeli ktoś ma pod ręką artykuł Cziernikowa z "Ganguta" nr 35, czy mógłbym prosić o jego skan? Akurat do tego numeru pechowo dostępu nie posiadamI przyznam, że - wyjątkowo jeśli chodzi o moje prośby tego typu - zależy mi trochę tym razem na czasie
JB
W forum pisalem o tym statku. Nazwisko to wymieniane jest w rejestrach rosyjskich parowcow w Pinsku.pothkan pisze: 2) Podobnie, co z losami parowca po 1867 r. - został sprzedany Ajzenbergowi z Pińska (ale kiedy? - 13 IX, czy 4 X, bo obie daty się pojawiają). I co później?
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... =rosenthal
A tak przy okazji ciekawe co sie stalo z BUG i NAREW . Zostaly sprzedane w 1871 r
ale nie udalo mi sie znlesc dla kogo, ani nie udalo mi sie ustalic ich dalszych ewentualnych losow.
Nazwa PINA jest OK!
Mysle tez ze
1867 Eisenberg, Pinsk (wg Czernikowa
1874 Kupiec Salomon Fajnberg, Kijow
1878 E.Emamberg
1880 E.Eljazberg
sa to moze te same osoby ?
Wlascicielem drugiej PINY bylby
1869 Lurij , Dniepr i Pirypec
1878 M.Lur i(Dniepr)
????
AvM
Ostatnio zmieniony 2006-11-11, 17:26 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.
- pothkan
- Posty: 4545
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Zgadza się - ale nie widzę tam jasności, czy owa PINA to ex-WISŁA. PINA została (wg tych danych) zbudowana w 1859 w Gdańsku, a WEICHSEL w 1857 w Elblągu. Pomijając już różnice w danych technicznych, no i oczywiście możliwość istnienia dwóch (a może więcej?) statków tej samej nazwy. W każdym razie, w związku z tym połączenie WEICHSEL-WISŁA-PINA staje się dość karkołomne... Chętnie bym usłyszał Pana zdanie na ten temat.
крюйт-камера — помещение для пороха;
http://www.cultinfo.ru/fulltext/1/001/007/054/54490.htm
Крамбал
— деревянная или на железных судах — железная балка, устраиваемая в носовой части корабля для подъема якоря.
http://www.cultinfo.ru/fulltext/1/001/007/121/11.htm
AvM
http://www.cultinfo.ru/fulltext/1/001/007/054/54490.htm
Крамбал
— деревянная или на железных судах — железная балка, устраиваемая в носовой части корабля для подъема якоря.
http://www.cultinfo.ru/fulltext/1/001/007/121/11.htm
AvM