MiKo pisze:Fakt, coś się pomyliło
A Brief History of Communications Intelligence in the United States
SRH-149
by Laurance F. Safford
Captain, United States Navy (Retired)
DECLASSIFIED per Sec. 3, E. 0. 12065
by Director, NSA/Chief, CSS
6 March 1982.
"...The most important and certainly the most dramatic incident derived from the solution of the Japanese 1930 Naval Code was a message reporting the Nagato's post-modernization trials in 1936. We were fortunate enough to intercept the message and obtain a solid translation. The Nagato's speed was better than 26 knots-the same as that of the four Kongo-class battle cruisers. There was no doubt as to the correctness of this information. By inference, this was the prospective speed of the modernized Mutsu and minimum speed for the new Japanese battleships of the Yamato-class. This information created consternation in the highest echelons of the Navy Department, because the Mutsu-class had been believed good for only 23-1/2 knots, and our new battleships (then in blueprint stage) were going to have a speed of only 24 knots. The information was referred to the General Board and as a result the maximum speed for battleships North Carolina and Washington was raised to 27 knots; for later battleships the maximum speed was raised to 28 knots. The twelve battleships of our new building program were thus given a superiority in speed over the Japanese battleships..."
Safford pracował w OP-20-G od 1924 roku powinien znać się na rzeczy, ale może coś, gdzieś się komuś pomyliło
U Friedmana jest trochę inaczej...
Informacje o poznaniu faktycznej prędkości Nagato Friedman dołączył do opisu projektowania South Dakoty. Pisze, ze nie mogli utrzymać dla SD takiej samej prędkości jak NC (27w.) zwiększając ciężar opancerzenia i dlatego we wczesnych projektach (z 2 kwietnia 1937) SD miała 23/ 24,7 w. , natomiast 8 kwietnia miała już 25,8/26,2 w.
Dla mnie troche to dziwne, ze informacja od kryptologów dochodziła tak wolno... o końca roku 1936 do 8 kwietnia 1937... Moze projektanci nic nie wiedzieli wcześniej i dopiero, ktos wysoko postawiony, który zobaczył wczesne projekty zadecydował o zwiekszeniu prędkości?
NC była projektowana od samego początku (1935) jako szybki pancernik o prędkości rzędu 30 węzłów... Testy Nagato po przebudowie przeprowadzono dopiero 17 grudnia 1935 roku.
A co do samej informacji kryptologów o prędkości Nagato, Friedman pisze tak:
"This information appears nowhere in the surviving General Board files, but it is striking that the board consistently demanded higher speeds."