Francuskie okręty spod żagla i pary (4)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Terpsichore – fregata 26/28-działowa. Nośność 300 ton, wyporność około 600 ton. Wymiary: 115’ (lub około 110’) x 29’ x 13’5”. Uzbrojenie: 26-28 dział, w tym ostatnim przypadku 22 x 6-f i 6 x 3-f. Załoga: ponad 100. Budowana w Dunkierce początkowo jako statek handlowy, kupiona (jeszcze na pochylni) przez marynarkę wojenną w lutym 1758, zwodowana w czerwcu 1758. Opuściła 15.10.1759 Dunkierkę w składzie eskadry wiozącej żołnierzy do desantowania w Irlandii. W drodze powrotnej zdobyta 28.02.1760 przez Anglików w pobliżu wyspy Man. Wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy jako 24-działowy okręt 6 rangi (korweta) o tonażu 469 ton. Wymiary brytyjskie: 113’9” x 30’9” x 14’3”. Załoga: 160. Uzbrojenie: 24 x 6-f. Sprzedana w 1766.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Boufonne z 1673 to informacja ze strony JacquesKanon, raczej nieprawdziwa. Dużo bardziej prawdopodobne:
Bouffonne – 26-działowa fregata lekka, zwodowana w Breście w 1678. Projektant Hubac (Laurent lub Étienne). Tonaż 180 ton, wymiary: 86’ x 14’ x 9’6”. Na pokładzie dolnym 16 x 6-f, na pokładach odkrytych 10 x 4-f. W 1679 oceniano ją jako zły żaglowiec, który lepiej przeznaczyć na brander. W bitwie pod Bévéziers 10.07.1690 istotnie pełniła taką rolę, chociaż nie została zużyta. Skreślona z listy floty w 1696.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Bouffonne – 26-działowa fregata lekka, zwodowana w Breście w 1678. Projektant Hubac (Laurent lub Étienne). Tonaż 180 ton, wymiary: 86’ x 14’ x 9’6”. Na pokładzie dolnym 16 x 6-f, na pokładach odkrytych 10 x 4-f. W 1679 oceniano ją jako zły żaglowiec, który lepiej przeznaczyć na brander. W bitwie pod Bévéziers 10.07.1690 istotnie pełniła taką rolę, chociaż nie została zużyta. Skreślona z listy floty w 1696.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Marie-Françoise – mały bryg transportowy wynajęty w Breście przez marynarkę wojenną 23.09.1800, zdobyty 25.08.1803 przez Anglików, zwrócony Francuzom 1.09.1803, ponownie zdobyty przez Anglików 6.09.1803 u południowych wybrzeży Indii.
Marie-Louise – mały slup transportowy wynajęty w St. Servan przez marynarkę wojenną na okres 18.04.1800-28.06.1801.
Sans-Peur – korweta rybacka wcielona 4.11.1803 w Ostendzie do tzw. flotylli z Boulogne, wycofana 23.04.1806. Określana jako korweta nr 1 (lub nr 76). Ogólnie biorąc te ex-korwety rybackie, które miały posłużyć – wraz z wieloma innymi specyficznymi jednostkami – do desantu armii Napoleona w Anglii, charakteryzowały się nośnością między 5 a 60 ton, wypornością od 80 do 100 ton, długością 15-15,5 m, szerokością 5,20 m i zanurzeniem średnim 2,30 m. Mogły przewozić 78 do 80 ludzi i 2 konie. Były uzbrojone w 1 do 3 dział.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Marie-Louise – mały slup transportowy wynajęty w St. Servan przez marynarkę wojenną na okres 18.04.1800-28.06.1801.
Sans-Peur – korweta rybacka wcielona 4.11.1803 w Ostendzie do tzw. flotylli z Boulogne, wycofana 23.04.1806. Określana jako korweta nr 1 (lub nr 76). Ogólnie biorąc te ex-korwety rybackie, które miały posłużyć – wraz z wieloma innymi specyficznymi jednostkami – do desantu armii Napoleona w Anglii, charakteryzowały się nośnością między 5 a 60 ton, wypornością od 80 do 100 ton, długością 15-15,5 m, szerokością 5,20 m i zanurzeniem średnim 2,30 m. Mogły przewozić 78 do 80 ludzi i 2 konie. Były uzbrojone w 1 do 3 dział.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Bayonnaise – 24-działowa fregata zwodowana w Bayonne w kwietniu 1764. Nośność 310 ton, wyporność około 550 ton, wymiary: 100’ x 26’6” (lub 27’). Ofiarowana marynarce królewskiej przez miasto Bayonne (kosztowała 95600 liwrów). Uzbrojenie pierwotne: 22 x 6-f i 2 x 4-f. W lipcu 1764 jednostka szkolna kadetów, uzbrojona tylko w 6 dział. Zatonęła w sierpniu 1765 przy San Domingo, a mimo tego podobno skreślona z listy floty dopiero w 1787.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Gracieuse – fregata Kompanii Indii Wschodnich i Chin, zbudowana w Lorient, zwodowana 6.02.1759. Tonaż 260 ton, wyporność około 430 ton, wymiary: 100’ x 26’ x 8’, wysokość międzypokładowa 4’0”-5’7”. Uzbrojenie: 14/16 x 6-f. Projektant Antoine Groignard. Wycofana z eksploatacji w lipcu 1765 na Ile de France.
Nie było wśród żaglowców Kompanii żadnej Gracieuse z 1762.
Sylphide (Silphide) – fregata Kompanii Indii Wschodnich i Chin, zbudowana w Lorient, zwodowana 27.04.1756. Tonaż 600 ton, wyporność około 1100 ton, wymiary: 142’ x 33’ x 10’9”, wysokość międzypokładowa 4’6”-5’4”. Uzbrojenie: 30 x 12-f. Załoga: 210. Projektant Antoine Groignard. Wycofana z eksploatacji w listopadzie 1761 na Ile de France i zatopiona u wejścia na rzekę, dla zablokowania drogi Anglikom.
Nie było wśród żaglowców Kompanii żadnej Sylphide z 1761.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nie było wśród żaglowców Kompanii żadnej Gracieuse z 1762.
Sylphide (Silphide) – fregata Kompanii Indii Wschodnich i Chin, zbudowana w Lorient, zwodowana 27.04.1756. Tonaż 600 ton, wyporność około 1100 ton, wymiary: 142’ x 33’ x 10’9”, wysokość międzypokładowa 4’6”-5’4”. Uzbrojenie: 30 x 12-f. Załoga: 210. Projektant Antoine Groignard. Wycofana z eksploatacji w listopadzie 1761 na Ile de France i zatopiona u wejścia na rzekę, dla zablokowania drogi Anglikom.
Nie było wśród żaglowców Kompanii żadnej Sylphide z 1761.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Auguste – zbudowany w Antwerpii. W lutym 1812 wszedł w skład eskadry Skaldy (co w praktyce oznaczało, że nie ruszał się z miejsca od chwili wodowania). W marcu włączony „do obrony Antwerpii” (co dalej było tym samym). W marcu lub sierpniu 1814 przemianowany na Illustre. Znalazł się w grupie liniowców pozostawionych Francji – na mocy traktatu pokojowego – po upadku Napoleona. Na przełomie września i października 1814 przeszedł do Brestu. Rozbrojony w listopadzie 1814, nigdy już nie wprowadzony do aktywnej służby, stał i stopniowo gnił w Breście. Skreślony z listy floty w 1827.
Illustre – zwodowany w Antwerpii 9.06.1811. W lutym 1812 wszedł w skład eskadry Skaldy. Na mocy traktatu pokojowego z 1.08.1814 pozostawiony Holendrom. Ponieważ wg pierwotnego zamiaru to on miał popłynąć do Francji, a Auguste zostać w Holandii, holenderskim historykom czasem te dwa okręty się mylą. W każdym razie to Illustre (a nie Auguste) ostatecznie wszedł w skład holenderskiej marynarki wojennej pod nazwą Prins van Oranje. Odbył rejs z Vlissingen do Indii Zach. i z powrotem w okresie 21.11.1815-3.05.1816 oraz na Morze Śródziemne w okresie 20.09.1816-27.06.1817. Od 1819 hulk nożycowy we Vlissingen. Sprzedany na rozbiórkę w 1825.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Illustre – zwodowany w Antwerpii 9.06.1811. W lutym 1812 wszedł w skład eskadry Skaldy. Na mocy traktatu pokojowego z 1.08.1814 pozostawiony Holendrom. Ponieważ wg pierwotnego zamiaru to on miał popłynąć do Francji, a Auguste zostać w Holandii, holenderskim historykom czasem te dwa okręty się mylą. W każdym razie to Illustre (a nie Auguste) ostatecznie wszedł w skład holenderskiej marynarki wojennej pod nazwą Prins van Oranje. Odbył rejs z Vlissingen do Indii Zach. i z powrotem w okresie 21.11.1815-3.05.1816 oraz na Morze Śródziemne w okresie 20.09.1816-27.06.1817. Od 1819 hulk nożycowy we Vlissingen. Sprzedany na rozbiórkę w 1825.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Tartare – wg „Répertoire...” awizo w 1783. Trudno powiedzieć, co Vichot miał na myśli. W 1783 w skład marynarki francuskiej wchodziły następujące jednostki tej nazwy: feluka zdobyta na korsarzach brytyjskich w 1779, lugier zakupiony w 1781, bryg zdobyty na korsarzach brytyjskich w 1782. Jednak wszystkie je Vichot zdaje się wymieniać osobno (chociaż z nieco innymi datami).
Pelletier (Lepeletier) – 12-działowy kuter zwodowany w Cherbourgu w lipcu 1793. Projektant Daniel Denys. Nośność 80 ton, wyporność 135 ton, wymiary: 60’ x 20’ x 9’3”. Załoga: 63. Uzbrojenie pierwotne: 10 x 4-f i 2 działka relingowe. Pełnił między innymi rolę awiza. Przemianowany na Printemps 30.05.1795. Zdobyty przez Anglików 19.07.1815 na redzie Correjou, ale nie wcielony do Royal Navy.
Tonnant (Tonnante) – bryg egipski (prawdopodobnie własność Mameluków) zdobyty w lecie 1798 w Kairze. Dalszy los nieznany.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pelletier (Lepeletier) – 12-działowy kuter zwodowany w Cherbourgu w lipcu 1793. Projektant Daniel Denys. Nośność 80 ton, wyporność 135 ton, wymiary: 60’ x 20’ x 9’3”. Załoga: 63. Uzbrojenie pierwotne: 10 x 4-f i 2 działka relingowe. Pełnił między innymi rolę awiza. Przemianowany na Printemps 30.05.1795. Zdobyty przez Anglików 19.07.1815 na redzie Correjou, ale nie wcielony do Royal Navy.
Tonnant (Tonnante) – bryg egipski (prawdopodobnie własność Mameluków) zdobyty w lecie 1798 w Kairze. Dalszy los nieznany.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pacificateur – budowany w Antwerpii od 1807 lub 1808, zwodowany 22.05.1811. Do 1814 przestał w Antwerpii. We wrześniu 1814 przeszedł do Brestu. Wycofany z aktywnej służby w 1823. W 1824 posłużył na redzie Brestu jako cel dla nowatorskich dział haubicznych Paixhansa i w tym samym roku jego resztki zostały rozebrane.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach