Strona 8 z 24
: 2006-09-16, 18:24
autor: Janusz Kluska
Owszem Panie Krzysztofie tą stronę znam i polecam wszystkim zainteresowanym. Janusz.
: 2006-09-16, 18:35
autor: Janusz Kluska
Dla tych co poszukują ciekawostek na temat Royal Navy to polecam także:
http://kentishknock.com/ i
http://www.anglo-dutch-wars.blogspot.com/.
wodowania
: 2006-09-16, 21:49
autor: Krzysztof Gerlach
Typ Aigle z 1798: Aigle (23.09.1801); Resistance (29.04.1801).
Zanim się zmobilizuję do przepisywania dat dla 24 wybranych przez Pana jednostek typu Leda i 26 typu Apollo (w sumie pół setki!), odniesienie do pytania na temat ewentualnej odrębności 8 wymienionych po typie Leda (od Araxes do Tiber). Proszę zajrzeć trochę wcześniej, do mojej odpowiedzi na takie właśnie pytanie zadane przez pana Krzysztofa Nowaka 10 lipca. Krzysztof Gerlach
: 2006-09-16, 22:25
autor: Janusz Kluska
O odrębości tych okrętów pamiętałem, ale chodziło mi o wspomnienie ich, dlatego żeby Pan je uwzględnił przy podawaniu dat wodowania. Zapomniałem podać, że w typie Apollo znam daty wodowań nastepujacych okrętów: Euryalus, Owen Glendower, Beldivera i Curacao.
wodowania
: 2006-09-16, 23:01
autor: Krzysztof Gerlach
Typ Leda z 1794 (dzisiaj 13 sztuk): Leda (18.11.1800); Shannon (5.05.1806); Surprise (25.07.1812); Briton (11.04.1812); Lacedemonian (21.12.1812); Lively (14.07.1813); Amphitrite (14.04.1816); Diamond (16.01.1816); Thetis (1.02.1817); Arethusa (29.07.1817); Blanche (26.05.1819); Trincomalee (12.10.1817); Fisguard (8.07.1819). Krzysztof Gerlach
wodowania
: 2006-09-17, 07:14
autor: Krzysztof Gerlach
Ciąg dalszy typu Leda: Melampus (10.08.1820); Diana (8.01.1822) [te dwa należały do licznej podgrupy – 23 sztuki – z okrągłymi rufami Seppingsa]; Cydnus (17.04.1813); Eurotas (17.04.1813); Niger (29.05.1813); Araxes (13.09.1813); Meander (13.08.1813); Pactolus (14.08.1813); Tanais (27.10.1813); Tiber (10.11.1813) [te osiem z sosny i z rufami pawężowymi]. Krzysztof Gerlach
wodowania
: 2006-09-17, 21:07
autor: Krzysztof Gerlach
Typ Apollo/Euryalus z 1798: Apollo (16.08.1799); Blanche (2.10.1800); Dartmouth (28.08.1813); Semiramis (25.07.1808); Hotspur (13.10.1810); Manilla (11.09.1809); Malacca (6.03.1809 lub 06.1809, generalnie brak pewności, nawet podane daty są tylko przypuszczeniem); Saldanha (8.12.1809); Havannah (26.03.1811); Theban (22.12.1809); Orpheus (12.08.1809); Leda (9.11.1809); Astrea (05.1810); Galatea (31.08.1810); Maidstone (18.10.1811); Stag (26.09.1812 lub 25.07.1812); Magicienne (8.08.1812); Pallas (13.04.1816); Creole (1.05.1813); Barrosa (21.10.1812); Tartar (6.04.1814); Brilliant (28.12.1814). Krzysztof Gerlach
: 2006-09-18, 13:03
autor: Janusz Kluska
Wielkie dzięki Panie Krzysztofie za informacje, teraz podam następujace interesujące mnie typy:
Narcissus(1801), Ethalion(1802), Tribune(1803), Thames(1804) i Bombay(1805). Janusz.
wodowania
: 2006-09-18, 22:43
autor: Krzysztof Gerlach
Typ Narcissus z 1797: Narcissus (12.05.1801); Tartar (27.06.1801); Cornelia (26.07.1808 lub 27.06.1808).
Typ Ethalion z 1800: Ethalion (29.07.1802).
Typ Tribune z 1803: był to dalszy ciąg (po 20-letniej przerwie) typu Perseverance/Inconstant – daty wodowań wszystkich tu należących podałem 10 września.
Typ Thames/Circe z 1804: Thames (24.10.1805); Circe (17.11.1804); Pallas (17.11.1804); Hebe (31.12.1804); Jason (21.11.1804); Minerva (25.10.1805); Alexandria (18.02.1806).
Typ Bombay z 1805: nie było takiego. Fregata Bombay z 1805 to zakupiona wtedy jednostka Kompanii Wschodnioindyjskiej, zbudowana w Bombaju w 1793. Krzysztof Gerlach
: 2006-09-19, 06:32
autor: Janusz Kluska
Następna partia typów:
Hyperion(1807), Bucephalus(1808), Leander(1813), Scamander(1813) oraz okręty Forth, Glasgow, Liffey, Liverpool i Severn( nie znam typu). Janusz.
wodowania
: 2006-09-19, 20:13
autor: Krzysztof Gerlach
Typy o jednym okręcie: Hyperion (3.11.1807); Bucephalus (3.11.1808); Leander (10.11.1813).
Typ Scamander z 1812: Scamander (13.07.1813); Eridanus (1.05.1813); Ister (14.07.1813); Orontes (29.06.1813); Tagus (14.07.1813); Tigris (26.06.1813); Euphrates (8.11.1813); Granicus (25.10.1813); Hebrus (13.09.1813); Alpheus (6.04.1814).
Sosnowa (oficjalnie jodłowa) wersja typu Endymion z 1795: Forth (14.06.1813); Severn (14.06.1813); Liffey (25.09.1813); Glasgow (21.02.1814); Liverpool (21.02.1814). Krzysztof Gerlach
: 2006-09-20, 06:30
autor: Janusz Kluska
Podam następne typy: Forte(1814), Salisbury(1814). Oprócz wymienionych typów poproszę o podanie danych o typie Isis.
Z okrętów 6 rangi poproszę o podanie dat wodowań następujących typów:
Merlin(1796), Bermuda(1805), Banterer(1807), Laurel(1806), Rosamond(1807).
stan umysłu
: 2006-09-20, 15:00
autor: Krzysztof Gerlach
Panie Januszu, zdaje mi się, że przez korespondencję z Panem nabawiłem się jakichś poważnych zaburzeń umysłowych. Kiedy rano zerknąłem na forum, przeczytałem Pana post zdaje się z 6.30, w którym prosił Pan o podanie typów Forte, Salisbury, Java, Blonde, Isis, Seringapatam, Southampton oraz dwóch jednostek z typu Druid, plus bliższe dane o Isis. Teraz czytam ten sam post (też z 6.30), w którym nie ma połowy wyżej wymienionych, a za to są rozmaite jednostki 6 rangi. Czy ja już gonię w piętkę? Jeśli tak, to muszę się wstrzymać z dalszymi odpowiedziami i odpocząć, bo nie wiadomo jakie głupstwa Panu podpowiem. Krzysztof Gerlach
: 2006-09-20, 17:42
autor: Janusz Kluska
Przez pomyłkę wpisałem kilka okrętów co do których wydawało mi się że nie mam dat wodowań, ale znalazłem je w innych artykułach i musiałem skorygować swój post. Daty wodowań po 1820 są ogólnie dostępne i latwo osiągalne. Przepraszam Panie Krzysztofie za kłopot. Janusz
wodowania
: 2006-09-20, 21:21
autor: Krzysztof Gerlach
Kłopot był, ale głównie dlatego, że zacząłem się podejrzewać o halucynacje. Altzheimer nie śpi, a ja jestem w takim wieku, że już muszę się obawiać, że kiedyś i do mnie zapuka.
Typy z jedną fregatą: Forte (21.05.1814); Isis (5.10.1819).
Typ Jupiter z 1811: Jupiter (22.11.1813); Romney (24.02.1815); Salisbury (21.06.1814); dwa ostatnie zbudowane wg zmodyfikowanych planów, więc można je uważać też za odrębny typ Salisbury. ALE WSZYSTKIE TRZY NIE BYŁY WCALE FREGATAMI, TYLKO REGULARNYMI DWUPOKŁADOWCAMI, z dwoma pełnymi rzędami dział, przykrytymi od góry pokładem rufowym i dziobowym, z jeszcze wyżej wznoszącym się pokładem rufówki. Zaliczanie ich do fregat to częsty błąd wielu autorów, którym się wydaje, że skoro w końcem wojen napoleońskich pływały już fregaty 50-działowe, to każdy 50-działowiec z tego okresu musiał być fregatą.
Fregata Isis miała dość skomplikowaną historię. Zaczęto ją budować jako standardowy dwupokładowiec 50-działowy typu Jupiter; w trakcie budowy zmieniono gruntownie plany, wydłużono ją o 11 stóp i w końcu, krótko przed wodowaniem, zdecydowano o dokończeniu jako fregaty. Ostatecznie miała wymiary 164 stopy x 41 stóp 11 cali x 13 stóp 3 cale, tonaż 1293 tony, załogę 350 osób i planowane uzbrojenie: a) 28 dział 24-f w baterii, 28 karonad 42-f i 2 działa 24-f na spardeku lub b) 30 dział 24-f w baterii, 28 karonad 42-f na spardeku. Tego uzbrojenia chyba nigdy nie zainstalowano, zamiast niego było 28 dział 24-f w baterii, 16 karonad 42-f i 6 dział 24-f na pokładach otwartych, co zredukowano w 1839 do 44 dział całkowicie innych wagomiarów.
Okręty 6 rangi – wkrótce. Krzysztof Gerlach
: 2006-09-21, 00:46
autor: Darth Stalin
Krzysztof Gerlach pisze:Altzheimer nie śpi, a ja jestem w takim wieku, że już muszę się obawiać, że kiedyś i do mnie zapuka
O nie, Panie Krzysztofie! Jak nie śpi, to uśpić, rozstrzelać, kołkiem osinowym przebić i głowę odjąwszy, na wieki w ocean w ołowianej trumnie spuścić!

A jakby zapukał, to onąż procedurę powtórzyć do skutku, najlepiej przed otwarciem drzwi!

[najlepiej odrzwia na czteryu spusty zamknąwszy, koelgow z FOW o przysługę poprosić, co z dziką rozkosza dla dobra wspólnego, jak mniemam, uczynią niezwłocznie
