Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Barbette – pierwotnie francuska korweta korsarska Vaillant (lub Vaillante), zbudowana na przełomie 1800/1801 w Bordeaux. Wyposażona również tam do służby korsarskiej w styczniu 1801. Tonaż 400-500 ton, wymiary: 27,80 x 10,22 x 5,03 m. Załoga: 120-272. Uzbrojenie często zmieniane (22 działa, w tym 4 x 18-f i 18 haubic 18-f; 28 dział, w tym 22 x 18-f, 4 x 4-f i 2 haubice 18-f; 30 dział, w tym 22 x 18f, 6 x 4-f i 2 haubice 18-f. Służyła pod zmieniającymi się dowódcami korsarskimi od 1801 do 1805. Zdobyta przez Anglików u wybrzeży Hiszpanii 25.06.1805, przyprowadzona do Plymouth 3.07.1805 i teoretycznie wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako okręt 6 rangi, 22-działowy post-ship. Wymiary: 124’0” x 33’6,75” x 16’6”, tonaż 606 ton. Załoga: 170. Nominalne uzbrojenie: na pokładzie głównym 22 x 9-f, na rufowym 8 karonad 18-f. W rzeczywistości żaglowiec ten od razu odstawiono do rezerwy i nigdy nie wprowadzono do aktywnej służby pod brytyjską banderą. W 1806 został przemianowany na Barbette. Rozebrano go w maju 1811 w Plymouth.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony 2009-03-28, 08:39 przez Krzysztof Gerlach, łącznie zmieniany 1 raz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MUROS (zdobyty 1806).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Muros – pierwotnie francuska fregata korsarska Alcide, prawdopodobnie zbudowana w Bordeaux w 1802, wyposażona do działań korsarskich w Bordeaux w grudniu 1804. Wymiary: 32,9 x 9,3 x 4,4 m. Tonaż 525 ton. Załoga: 104-240. Uzbrojenie (przy 34 furtach): na pokładzie głównym 22 x 8-f, powyżej początkowo 8 x 4-f, od 1806 zaś 6 x 4-f i 4 działka relingowe. Zdobyta przez Anglików 8.03.1806 na redzie Muros i wcielona do Royal Navy pod nazwą Muros, jako okręt 6 rangi, 22-działowy post-ship. Wymiary: 107’11” x 30’6” x 14’5,75”, tonaż 444 tony. Załoga: 140. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 2 x 12-f i 20 karonad 32-f, na rufowym 4 karonady 12-f, na dziobowym 2 karonady 12-f. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą od lipca 1807. Popłynął do Halifaxu 12.10.1807. Wysłany stąd do Indii Zach., w celu zaatakowania umocnień wznoszonych jakoby przez Hiszpanów wokół zatoki Honda na Kubie. Podczas zbliżania się do celu tuż przed zmrokiem osiadł na mieliźnie i został stracony 24.03.1808.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CONFIANCE (zdobyty 1797).
Znalazłem w sieci taki obrazek autorstwa Montague Dawsona:
http://i47.photobucket.com/albums/f171/ ... terloo.jpg
czy to może być WATERLOO z 1833 ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Confiance – wg moich bardzo wielu źródeł (starych i nowych) w 1797 Anglicy nie zdobyli żadnego okrętu tej nazwy.

Bardzo wątpię, aby obraz przedstawiał liniowiec Waterloo z 1833. Był to okręt trójpokładowy, a żaglowiec na ilustracji – nie. Wprawdzie Waterloo z 1833 został w latach 1858-59 przebudowany na dwupokładowiec śrubowy, ale dla tych czasów jest wysoce nieprawdopodobne, aby miał nadal reję podbukszprytową, zamiast skośnych rozpornic gaj bomstengi. Prawdopodobnie tę postać wyklucza także rufa, lecz u mnie za słabo ją widać w okolicach steru. W krótkim okresie (1818-1824) Royal Navy miała też dwupokładowy liniowiec o nazwie Waterloo, lecz on nigdy nie pojawił się bardziej na wschód niż Morze Czarne (wtedy zresztą już od dawna nazywał się inaczej), więc z pewnością żadnej dżonki nie udało mu się spotkać.
Według wszelkiego prawdopodobieństwa chodzi tu o (nieco „udramatyzowany” i upiększony) żaglowiec Kompanii Wschodnioindyjskiej Waterloo, 1335-tonowy statek zatrudniony w handlu z Chinami w latach 1816-1832. Miejsce to może Whampoa, kotwicowisko statków europejskich zawijających do Kantonu.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź, ten Waterloo wygląda wspaniale :) .
Bardzo proszę o opis danych i losów szkunerów ALERT, CHATHAM i DILIGENT (wszystkie zakupione 1790).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Alert, Chatham, Diligent – trzy małe szkunery 4-działowe (4 x 3-f), pierwotnie statki cywilne, o tonażach odpowiednio 88, 93 i 89 ton, kupione w 1790 w Halifaxie przez marynarkę wojenną do lokalnej służby (do zwalczania szmuglu w Nowej Szkocji). Każdy miał 20 ludzi załogi.
Alert – w aktywnej służbie od 1791, wszedł na skały u wyspy Księcia Edwarda 8.07.1791 i został opuszczony jako wrak. Być może później ściągnięty, wyremontowany i używany do rozbiórki w 1799.
Chatham (w cywilu Earl of Chatham) – w aktywnej służbie w Nowej Szkocji 1791-1793. Sprzedany w 1794.
Diligent – w aktywnej służbie w Nowej Szkocji 1791-1793. Sprzedany w 1794 i/lub przebudowany na jednostkę stoczniową w 1795.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie dwóch jednostek Winchelsey: pierwsza wod. 1706.09.09 i drugiej z 1708r.
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Winchelsey z 1706 – 36/30-działowy okręt 5 rangi, półtorapokładowiec zbudowany w stoczni Johnsona, w Blackwall. Wymiary: 105’6” x 30’4,5” x 12’7”, tonaż 422 tony. Załoga: 145/100. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 4 x 9-f, na górnym 22 x 6-f, na rufowym 6 x 4-f. Pod koniec sierpnia 1709, kiedy służył w Indiach Zach. pod komandorem Williamem Jones, trafił na gwałtowny sztorm, który uderzył w wyspy St. Kitts, Nevis i Montserrat. Winchelsey zniknął wieczorem 28.08 w pobliżu St. Kitts, chociaż podaje się też datę 2.09 oraz okolice Antigui. Nikt z załogi nie ocalał.

Winchelsey z 1708 – okręt zbudowany przez Johna Ides w Rotherhithe bez zamówienia ze strony Royal Navy. Kupiony przez marynarkę wojenną 3.02.1708 i wcielony jako 36/30-działowy okręt 5 rangi, półtorapokładowiec. Wymiary: 108’2,5” x 29’10” x 12’9,5”, tonaż 415 ton. Załoga: 155/110. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 8/6 x 12-f (lub 9-f), na górnym 22/20 x 6-f, na rufowym 6/4 x 4-f. Zdobyty przez Francuzów 8.02.1709 w pobliżu Beachy Head. Odbity 2.03.1709. Odtąd w aktywnej służbie do 1713. W 1716 zredukowany do 20-działowego okrętu 6 rangi. W aktywnej służbie 1717-1735, głównie w Indiach Zach. i u wybrzeży Ameryki (ale też na Morzu Śródziemnym). Rozebrany w grudniu 1735.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MULETTE (zdobyty 1793).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Mulette – pierwotnie francuska fluita (klasyfikowana zmiennie jako gabara i fluita) Mulet, zbudowana w Bayonne, zwodowana w maju 1782. Projektant Jean-Joseph Ginoux. Nośność 500 ton, wyporność 970 ton, wymiary: 127’0” x 27’3” x 15’6”. Załoga: 84-216. Uzbrojenie: 18 do 20 x 6-f (bądź 8-f). Zabrana przez Anglików po wkroczeniu do Tulonu 28.08.1793 i wcielona do Royal Navy pod nazwą Mulette, jako 18-działowy slup w typie fregaty albo jako uzbrojony statek. Tonaż 400 lub 480 ton. Wymiary: 112’0” (tyle wg Francuzów długość stępki – coś tu nie gra, ale pomyłka już w oficjalnych dokumentach) x 27’3” x 15’6” (lub 13’6”). Wystawiona na sprzedaż w czerwcu 1796, sprzedana w 1797.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o podanie z jakich powodów utracono jednostki: Faversham (wod. 1696.10.01), Southsea Castle (wod. 1696.08.01) i Looe (wod. 1696).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Faversham – na początku października 1711 eskortował do Nowej Szkocji trzy żaglowce zaopatrzeniowe, w ramach przygotowań do planowanej ekspedycji przeciwko francuskiemu Quebekowi. Po zbliżeniu się do Cape Breton w Nowej Anglii zamierzano zmienić kurs dla trzymania się z dala od brzegu, ale silny prąd nieoczekiwanie zepchnął jednostki bardzo blisko lądu, a próba zwrotu przez sztag się nie powiodła. Cała czwórka osiadła na mieliźnie 7.10.1711. Faversham został rozbity przez fale – utonęło 90 ludzi (w tym dowódca, kmdr Robert Paston), 45 się uratowało.

Southsea Castle – złapany przez sztorm w zatoce Liverpool 15.09.1697 próbował schronić się w estuarium rzeki Dee. Jednak, kiedy to zrobił, stracił na wietrze grotmarsel, co zmusiło komandora Thomasa Legge do rzucenia kotwicy naprzeciw piaszczystych mielizn koło Hoylake. Ponieważ wiatr narastał, połączony z ulewą, trzeba było odciąć fokmaszt i grotmaszt dla ulżenia kadłubowi. Ostatecznie i tak uznano za konieczne odcięcie lin kotwicznych, aby wejść na Hoylake, ale okręt uderzył w ławicę piaskową i w ciągu nocy został rozbity przez fale.

Looe – zły stan zapasów zmusił komandora Richarda Paul do próby znalezienia uzupełnień w irlandzkim porcie i Looe wszedł do zatoki Baltimore (w Irlandii, nie Ameryce). Kiedy i tak nie udało się niczego dostać, okręt próbował wyjść z zatoki 30.04.1697, ale wpadł przy tym na skały i uległ zniszczeniu.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych angielskich brygu EUGENIE ex Nouvelle Eugenie (zdobyty 1797).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Mermaid (Chatham, wod. 1707.08) i Edinburgh (wod. 1707.05.01).
Pozdrawiam Janusz.
Ostatnio zmieniony 2009-04-01, 18:19 przez Janusz Kluska, łącznie zmieniany 1 raz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Eugenie – ex-francuski okręt korsarski Nouvelle Eugénie z 1797. Po zdobyciu przez Brytyjczyków 11.05.1797 został wcielony do Royal Navy jako bryg-slup 16-działowy. Wymiary: 84’9” x 26’2” x 13’6”, tonaż 241 ton. Załoga: 90. Uzbrojenie: 16 x 6-f. W aktywnej służbie od listopada 1797. Sprzedany 3.01.1803.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
ODPOWIEDZ