Rajdery I&IIws

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

CHRIS
Posty: 397
Rejestracja: 2004-01-05, 21:51

Post autor: CHRIS »

Hi
Wolf (II) bo chyba o ten drugi chodzi!? Gdyz tylko ten jeden mial samolot (FF-33E) na wyposazeniu; Zniszczyl 27 statkow (+ 5 zostalo uszkodzonych).
Ch.
Awatar użytkownika
stryju68
Posty: 117
Rejestracja: 2004-06-29, 17:19
Lokalizacja: Kłodzko

Post autor: stryju68 »

Sorry, wyrzuciło mnie z internetu na prawie dobę. Uroki i-netu sieciowego. Ale czego wymagać za 30 zł miesięcznie
odnośnie "Coronel" i "Hansa":
"Coronel" wyszedł w rejs, ale nie przedarł się na Atlantyk. Po tej próbie wrócił do starej nazwy "Togo" i pełnił rolę przerywacza zagród minowych.
"Hansa" mimo iż przygotowana do roli rajdera, nigdy nie wyruszyła w rejs bojowy i nawet nie otrzymała kodowego symbolu "HSK-...". Więc niektóre źródła mogą jej nie klasyfikować jako rajdera.
A teraz obiecane fotki:
ATLANTIS
Obrazek
KOMET
Obrazek
MICHAEL
Obrazek
ORION
Obrazek
PINGUIN
Obrazek
Emden
Posty: 759
Rejestracja: 2004-07-08, 15:22

Post autor: Emden »

wiem napewno że jeden Wolf postawił zagrode minową na której został uszkodzony japoński pancernik Haruma (w listopadzie 1917).
Kiedy działał pierwszy a kiedy drugi?
Awatar użytkownika
janik41
Posty: 1328
Rejestracja: 2004-07-03, 22:16
Lokalizacja: Kopavogur
Kontakt:

Post autor: janik41 »

Prawdopodobnie był to ten sam "Wolf" ten odemnie działał na Pacyfiku i Atlantyku w latach 1916-1918 . Wspomniałeś o "Harunie", więcej szczęścia miał "Berlin" na jego minach zatonął nowy pancernik HMS "Audacious" 27 października 1914 r . Tym boleśniejsze było to dla Anglików że była to mała mina 86 kg materiału wybuchowego , przyznali się do tego dopiero w 1919 roku . "Berlin" został internowany w Norwegi 18 XI 1914 i przekazany Anglikom w 1919 roku . Miał wyporność 17 324 t .
Gość

Post autor: Gość »

Hi
Pierwszy Wolf (I) wszedl 14.I.1916 do sluzby, jednak juz 26.II.'16 w pierwszym rejsie w stormie wszedl w ujsciu Elby na mielizne uszkodzenia byly tak powazne, ze juz dwa dni pozniej wycofany ze sluzby.

Wolf (II) byl jeddnym z najskuteczniejszych, wszedl do sluzby 16.V.16 roku jako Jupiter dopiero pozniej (29.XI.'16) zmieniono nazwe na Wolf.
byl ostatnim krazownikem pomocniczym ktory operowal (30.XI.16 - 24.II.18--->powrot do Kiel) z racji tego byl tez najlepiej wyposazony w 5 - 150mm otrzymal system kierowania ogniem taki sam jaki mialy w tym czasie male krazowniki, poza tym samolot i zabieral 465 min.
zatopil 13 statkow + jeden hiszpanski (Igotz Mendi) wyslany zostal jako priza do Niemiec jednak zostal utracony kolo Skagen. 13 dalszych zatonelo na minach, 5 innych odnioslo uszkodzenia; w sumie zniszczyl albo zdobyl: 27 statkow z 114280 ton. tutaj trzeba jeszcze dodac, ze Wolf zdobyl wyposazyl jako krazownik pomocniczy Iltis brytyjski statek Turrittella (ex. niemiecki Gutenfels zagarniety w 1914roku przez bryt.) uzyty zostal do operacji minowej przed Adenem po postawieniu min zostal zaskoczony przez bryt. krazownik Odin i samozatopiony.
PS.: Nic nie wiem na temat wejscia na mine postawiona przez Wolf KL Haruna.
co do zatoniec na minach postawionych przez krazowniki pomocnicze to oprocz Audacius (Berlin) byl jeszcze King Edward VII ktory zatonal na minach postawionych przez Möve ( Möve pisane z "v").
Na zakonczenie spektakularny przyklad kamuflazu: Seeadler zatrzymany przez brytyjski krazownik pomocniczy, brytyjczycy przeszukali Seeadler....i nic neznalezli!!
Ch.
Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2937
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Post autor: RyszardL »

Na zakonczenie spektakularny przyklad kamuflazu: Seeadler zatrzymany przez brytyjski krazownik pomocniczy, brytyjczycy przeszukali Seeadler....i nic neznalezli!!

Skorygój mnie natychmiast, jeżeli się mylę, ale to zdaje się wynikło z faktu, że Niemcy podnieśli norweską banderę, powiesili portret króla w kabinie kapitana i udawali Norwegów. Posługując się narzeczem górnej Bawarii, który jest podobny (dla nieznającego języki) do norweskiego, Anglicy dali się nabrać i nawet nie przeprowadzili rewizji.
Uznali ich za Norwegów, czyli statek neutralny i koniec.
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

Małe sprostowanie - używali tzw. Platdeutsch - odmiany języka niemieckiego używanego w pobliżu granicy z Holandią i Meklemburgii. W Bawarii uzywany był Hochdeutsch (górnoniemiecki) :)
Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2937
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Post autor: RyszardL »

jareksk pisze:Małe sprostowanie - używali tzw. Platdeutsch - odmiany języka niemieckiego używanego w pobliżu granicy z Holandią i Meklemburgii. W Bawarii uzywany był Hochdeutsch (górnoniemiecki) :)

O! Zaraz zapisze w zmianach. Dzięki Jarek
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Z tym wejściem HARUNY na minę sprawa jest mocno niepewna.
PODOBNO wszedł na minę PODOBNO postawiona przez WOLFA.
Dla ciekawych - tutaj: http://www.j-aircraft.org/bbs/jship_con ... read=32455
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Japońskie krążowniki pomocnicze: http://www.geocities.com/dutcheastindies/ondina.html

Nie popisały się, o nie ...
Emden
Posty: 759
Rejestracja: 2004-07-08, 15:22

Post autor: Emden »

ogólnie uwazam sposób walki za pomocą krązowników pomocniczych za bardzo dobry. przynajmniej u niemców, anglicy wykorzystywali je jako patrolowce co nie było zbyt madre- np scharhorst & gneisenau vs rawalpindi, choć anglik pokazał na co go stać
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

A z kim miałyby walczyć te angielskie ?
Przecież niemieckich statków handlowych było na morzu na lekarstwo (poza Bałtykiem i wodami przybrzeżnymi).
A RAWALPINDI i JERVIS BAY - wysłanie ich to był akt rozpaczy, bo brakowało duzych okrętów ... Zresztą w drugiej połowie wojny Anglicy z nich zupełnie zrezygnowali.
Gość

Post autor: Gość »

na tym polegała róznica niemcy wykorzystywali je do ofensywy a anglicy do obrony. taki okret mogł związac sporo wiekszr siły na dalszych teatrach działań. nie wspominając juz o I wojnie gdzie kazdy okret mniej w home fleet zaiekszał szanse floty niemieckiej na zwyciestwo w ewentualnej bitwie
Emden
Posty: 759
Rejestracja: 2004-07-08, 15:22

Post autor: Emden »

pardon zapomniałem sie zalogować...........
CHRIS
Posty: 397
Rejestracja: 2004-01-05, 21:51

Post autor: CHRIS »

Hallo Emden Hallo Ryszard
Plattdeutsch jest mowiony w polnocnych niemczech (Niedersachsen, Bremen,Hamburg,Schleswig-Holstein,Mecklenburg,Vorpommern).
w Bawarii (Bayern) jest mowiony tzn.Bayerisch jest taki sam jak sie mowi w Austrii (szczegolnie w Tirolu).
Hochdeutsch to jest TEN niemiecki jaki wszyscy znaja.
Ch. :-o
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

Dzięki Chris. Z niemieckiego znam tylko hammerm knagel i nicht ferstteine. Mój post był wspomnieniem z opowiadań mojego Taty. On znał i literacki (Hoch) i Plata. No cóż - jak wspomniałem językowo nie jestem zbyt kumaty :oops:
ODPOWIEDZ