Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Vanguard – żaglowiec powstały w 1599 w wyniku przebudowy galeonu tej nazwy, zbudowanego w 1586. Uzbrojenie: w 1609 – 42 działa brązowe (w tym 4 x 32-f, 14 x 18-f, 16 x 9-f, 4 sakery, 2 miniony, 2 falkony).
W 1600 dowodził nim kmdr Somers, a okręt wchodził w skład małej eskadry adm. Levesona, skierowanej na Azory w celu przechwycenia hiszpańskich okrętów skarbowych z Meksyku. Przebudowany na kolejny okręt tej nazwy w 1615.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
W 1600 dowodził nim kmdr Somers, a okręt wchodził w skład małej eskadry adm. Levesona, skierowanej na Azory w celu przechwycenia hiszpańskich okrętów skarbowych z Meksyku. Przebudowany na kolejny okręt tej nazwy w 1615.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Satisfaction – 26-działowy okręt 5 rangi o tonażu 290-293 tony.
Zdobyty lub zbudowany w 1646. W czasie wojny domowej należał do grupy 11 okrętów, które William Batten przeprowadził w czerwcu 1648 z Anglii do Holandii i przekazał w ręce rojalistów (księcia Walii). Jednak już w listopadzie załoga podporządkowała się znowu siłom Parlamentu. W 1649 wchodził w skład eskadry Moultona na Downs. W 1650 wchodził w skład eskadry adm. Pophama, a dowodził nim kmdr John Lambert. Rozbił się 19.09.1662 u holenderskich wybrzeży na skutek niedbalstwa pilota; dowódcą był wówczas Robert Mohun.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zdobyty lub zbudowany w 1646. W czasie wojny domowej należał do grupy 11 okrętów, które William Batten przeprowadził w czerwcu 1648 z Anglii do Holandii i przekazał w ręce rojalistów (księcia Walii). Jednak już w listopadzie załoga podporządkowała się znowu siłom Parlamentu. W 1649 wchodził w skład eskadry Moultona na Downs. W 1650 wchodził w skład eskadry adm. Pophama, a dowodził nim kmdr John Lambert. Rozbił się 19.09.1662 u holenderskich wybrzeży na skutek niedbalstwa pilota; dowódcą był wówczas Robert Mohun.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie poproszę o odpowiedzi na trzy moje zapytania odnośnie jednostek 74 działowych typu Fame/Hero: Albion (1802.06.17), Hero (1803.08.18), Illustrious (1803.09.03), Fame (1805.10.08), Marlborough (1807.06.22), York (1807.07.07), Sultan (1807.09.19), Royal Oak (1809.03.04) i Hannibal (1810.05).
Czy da się podzielic wymienione jednostki na podtypy Fame i Hero?
Jaki był tonaż rzeczywisty tych jednostek, bo projektowany to 1729 ton oraz jakie były różnice w wymiarach?
Pozdrawiam Janusz.
Czy da się podzielic wymienione jednostki na podtypy Fame i Hero?
Jaki był tonaż rzeczywisty tych jednostek, bo projektowany to 1729 ton oraz jakie były różnice w wymiarach?
Pozdrawiam Janusz.
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Panie Januszu, jak już wielokrotnie napomykałem, podział na typy i podtypy przy bardzo zbliżonych jednostkach, to w gruncie rzeczy bardziej sprawa uznaniowa niż rzeczywista. Przy budowie długich serii, rozrzuconej na wiele stoczni, zdarzało się, że większe były różnice między żaglowcami tego samego formalnie podtypu (zwłaszcza zbudowanymi w dużym odstępie czasu) niż między okrętami różnych podtypów.
Gdy idzie o 74-działowce typu Fame/Hero, rzecz wyglądała podobnie. Projekt Johna Henslow zaakceptowano w 1799. Pierwszym okrętem zamówionym (15.10.1799) był Fame, stąd przyjęto tą nazwą określać cały typ. Jednak przygotowania do jego budowy się przeciągały (stępkę położono dopiero 22.01.1802), a tymczasem projekt Henslowa został lekko zmodyfikowany i ponownie zatwierdzony w 1800. Wszystkie pozostałe jednostki tego typu zbudowano wg zmodyfikowanego projektu, więc jeśli się uprzeć, to poza Fame wszystkie były podtypu Hero. Nazwa Hero jest dość przypadkowa (pojawiła się jako pierwsza na planie dla pozostałych), zaś tego samego dnia (4.02.1800) zamówiono Albion, Hero i Illustrious, a najwcześniej zwodowanym był Albion (można by więc je równie dobrze nazwać podtypem Albion). Jak Pan wie, cała trójka zmodyfikowanego „podtypu Hero” zeszła na wodę dwa-trzy lata wcześniej niż jedyny egzemplarz „głównego podtypu Fame”!
Na dodatek dużo później, bo 24.01.1805, zamówiono pięć dalszych żaglowców tego typu. Ponieważ oparto się na zmodyfikowanym planie z 1800 r., z figurującą na nim nazwą Hero, całą piątkę opisuje się często jako kolejne jednostki podtypu Hero. Tym niemniej trzeba zauważyć, że pomiędzy 1800 a 1805 rokiem zaszło w konstrukcji okrętów dużo zmian, więc „prototyp” podtypu Hero (sam Hero) był już mocno niepodobny do tych, które zbudowano „na jego wzór”. Czyli podzielić się da: podtyp Fame to wyłącznie Fame, zaś podtyp Hero to wszystkie pozostałe, w tym takie, które bardziej się różniły od Hero, niż on od Fame. Pytanie – czy warto?
Podam dla przykładu różnice w tonażu i wymiarach między projektem a rzeczywistością, ale uprzedzam, że nie będę tego robił dla innych typów.
Projekt Fame: 1740 ton, 175’0” x 47’8” x 20’6”; rzeczywisty Fame: 1745 ton, 175’5,5” x 47’9” x 20’7,5”.
Projekt zmodyfikowany w 1800: 1730 ton (1729 i 70/94, co według matematyki znaczy w przybliżeniu 1730, a nie 1729, jak się wydaje wielu angielskim i polskim historykom) 175’0” x 47’6” x 20’6”.
Rzeczywiste: Albion - 1740 ton, 175’0” x 47’8” x 20’6”; Hero - 1746 ton, 175’0” x 47’9” x 20’6”; Illustrious - 1746 ton, 175’0” x 47’9” x 20’6”.
Druga seria: Marlborough - 1754 tony, 175’6” x 47’9,5” x 20’6”; York - 1744 tony, 175’0” x 47’8,5” x 20’6”; Sultan - 1752 tony, 175’0” x 47’10” x 20’6”; Hannibal - 1749 ton, 176’0” x 47’7” x 20’6”; Royal Oak - 1759 ton, 175’2” x 47’11” x 20’6”.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Gdy idzie o 74-działowce typu Fame/Hero, rzecz wyglądała podobnie. Projekt Johna Henslow zaakceptowano w 1799. Pierwszym okrętem zamówionym (15.10.1799) był Fame, stąd przyjęto tą nazwą określać cały typ. Jednak przygotowania do jego budowy się przeciągały (stępkę położono dopiero 22.01.1802), a tymczasem projekt Henslowa został lekko zmodyfikowany i ponownie zatwierdzony w 1800. Wszystkie pozostałe jednostki tego typu zbudowano wg zmodyfikowanego projektu, więc jeśli się uprzeć, to poza Fame wszystkie były podtypu Hero. Nazwa Hero jest dość przypadkowa (pojawiła się jako pierwsza na planie dla pozostałych), zaś tego samego dnia (4.02.1800) zamówiono Albion, Hero i Illustrious, a najwcześniej zwodowanym był Albion (można by więc je równie dobrze nazwać podtypem Albion). Jak Pan wie, cała trójka zmodyfikowanego „podtypu Hero” zeszła na wodę dwa-trzy lata wcześniej niż jedyny egzemplarz „głównego podtypu Fame”!
Na dodatek dużo później, bo 24.01.1805, zamówiono pięć dalszych żaglowców tego typu. Ponieważ oparto się na zmodyfikowanym planie z 1800 r., z figurującą na nim nazwą Hero, całą piątkę opisuje się często jako kolejne jednostki podtypu Hero. Tym niemniej trzeba zauważyć, że pomiędzy 1800 a 1805 rokiem zaszło w konstrukcji okrętów dużo zmian, więc „prototyp” podtypu Hero (sam Hero) był już mocno niepodobny do tych, które zbudowano „na jego wzór”. Czyli podzielić się da: podtyp Fame to wyłącznie Fame, zaś podtyp Hero to wszystkie pozostałe, w tym takie, które bardziej się różniły od Hero, niż on od Fame. Pytanie – czy warto?
Podam dla przykładu różnice w tonażu i wymiarach między projektem a rzeczywistością, ale uprzedzam, że nie będę tego robił dla innych typów.
Projekt Fame: 1740 ton, 175’0” x 47’8” x 20’6”; rzeczywisty Fame: 1745 ton, 175’5,5” x 47’9” x 20’7,5”.
Projekt zmodyfikowany w 1800: 1730 ton (1729 i 70/94, co według matematyki znaczy w przybliżeniu 1730, a nie 1729, jak się wydaje wielu angielskim i polskim historykom) 175’0” x 47’6” x 20’6”.
Rzeczywiste: Albion - 1740 ton, 175’0” x 47’8” x 20’6”; Hero - 1746 ton, 175’0” x 47’9” x 20’6”; Illustrious - 1746 ton, 175’0” x 47’9” x 20’6”.
Druga seria: Marlborough - 1754 tony, 175’6” x 47’9,5” x 20’6”; York - 1744 tony, 175’0” x 47’8,5” x 20’6”; Sultan - 1752 tony, 175’0” x 47’10” x 20’6”; Hannibal - 1749 ton, 176’0” x 47’7” x 20’6”; Royal Oak - 1759 ton, 175’2” x 47’11” x 20’6”.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzystzofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o podanie różnic w tonażu rzeczywistym i wymiarach jednostek typu Carnatic: Carnatic (1783.01.21), Colossus (1787.04.04), Leviathan (1790.10.09), Minotaur (1793.1.06), a pozostałą dwójką powstałą trochę później (Aboukir (1807.11.18) i Bombay/Blake (1808.03.28).
Pozdrawiam Janusz.
Poproszę o podanie różnic w tonażu rzeczywistym i wymiarach jednostek typu Carnatic: Carnatic (1783.01.21), Colossus (1787.04.04), Leviathan (1790.10.09), Minotaur (1793.1.06), a pozostałą dwójką powstałą trochę później (Aboukir (1807.11.18) i Bombay/Blake (1808.03.28).
Pozdrawiam Janusz.
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Panie Januszu, chyba Pan nie czyta zbyt uważnie moich postów. Przy danych typu Fame/Hero napisałem:
"Podam dla przykładu różnice w tonażu i wymiarach między projektem a rzeczywistością, ale uprzedzam, że nie będę tego robił dla innych typów."
Nie mam tyle wolnego czasu, aby wypisywać odchyłki rzędu kilku cali dla kilkuset żaglowców. Jak Pan znajdzie coś szczególnie interesującego, co sugeruje, że owe rozbieżności mogły mieć w danym przypadku istotne znaczenie, wtedy chętnie poszukam.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
"Podam dla przykładu różnice w tonażu i wymiarach między projektem a rzeczywistością, ale uprzedzam, że nie będę tego robił dla innych typów."
Nie mam tyle wolnego czasu, aby wypisywać odchyłki rzędu kilku cali dla kilkuset żaglowców. Jak Pan znajdzie coś szczególnie interesującego, co sugeruje, że owe rozbieżności mogły mieć w danym przypadku istotne znaczenie, wtedy chętnie poszukam.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Defiance – galeon zbudowany w Deptford w 1590 przez Roberta Chapman. Tonaż określany różnorodnie na 441 ton oraz 500 ton. Załoga: 250. Uzbrojenie: w 1595 – 41 dział (w tym 14 x 18-, 14 x 9-f, 7 sakerów, 3 port-pieces, 3 fowlery); w 1603 - 46 dział (w tym 14 x 18-f, 14 x 9-f, 6 sakerów, 6 port-pieces, 6 fowlerów); w 1609 – 34 działa brązowe (w tym 14 x 18-f, 14 x 9-f, 6 sakerów). Jego figurą galionową był lew.
W 1591 był flagowcem w nieudanej wyprawie floty lorda Thomasa Howard przeciwko Hiszpanii, przekazany przez królową Elżbietę w leasing. W 1595 ponownie wypożyczony przez królową na wyprawę Drake’a (był jego flagowcem) i Hawkinsa przeciwko hiszpańskiej Ameryce Środkowej, podczas której zaatakowano Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich i San Juan na Puerto Rico, ale która zakończyła się śmiercią obu słynnych dowódców. W 1597 dowodził nim Amyas Preston podczas angielsko-holenderskiej wyprawy przeciwko Hiszpanom. W 1599 jego dowódcą był William Monson. W 1601 i 1602 – dowodzony przez Gore’a – należał do eskadry adm. Levesona, która odparła hiszpański wypad na Irlandię. Przebudowany w 1614/1615 na kolejny okręt tej nazwy.
Panie Krzysztofie – z okrętem Swann w 1645 jest ten problem, że marynarka angielska miała okręty o takiej nazwie w latach 1636-1638 oraz 1652-1654, ale ani jednego pośrodku, tzn. między 1638 a 1654. Krótko mówiąc, w 1645 nie wchodził w jej skład żaden żaglowiec o nazwie Swann (Swan), jakiego by nie miał być pochodzenia. Pierwszy zatonął, a drugiego jeszcze nie zdobyto.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
W 1591 był flagowcem w nieudanej wyprawie floty lorda Thomasa Howard przeciwko Hiszpanii, przekazany przez królową Elżbietę w leasing. W 1595 ponownie wypożyczony przez królową na wyprawę Drake’a (był jego flagowcem) i Hawkinsa przeciwko hiszpańskiej Ameryce Środkowej, podczas której zaatakowano Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich i San Juan na Puerto Rico, ale która zakończyła się śmiercią obu słynnych dowódców. W 1597 dowodził nim Amyas Preston podczas angielsko-holenderskiej wyprawy przeciwko Hiszpanom. W 1599 jego dowódcą był William Monson. W 1601 i 1602 – dowodzony przez Gore’a – należał do eskadry adm. Levesona, która odparła hiszpański wypad na Irlandię. Przebudowany w 1614/1615 na kolejny okręt tej nazwy.
Panie Krzysztofie – z okrętem Swann w 1645 jest ten problem, że marynarka angielska miała okręty o takiej nazwie w latach 1636-1638 oraz 1652-1654, ale ani jednego pośrodku, tzn. między 1638 a 1654. Krótko mówiąc, w 1645 nie wchodził w jej skład żaden żaglowiec o nazwie Swann (Swan), jakiego by nie miał być pochodzenia. Pierwszy zatonął, a drugiego jeszcze nie zdobyto.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Odnośnie okrętu/ów SWAN znalazłem z tego okresu wzmianki o takich jednostkach:
*King's pinnace - 6th rate - 20 men - Winter Guard 1642
*Fireship - comm.Robert Hudson - 12 guns - 200 men - Summer Guard 1643
*Merchant ship - comm.Thomas Grimes - 24 guns - 302 tons - 90 men - Summer Guard 1644
*5th rate - comm.Robert Clarke - Irish Sq.- Summer Guard 1646 i Winter Guard 1647
*5th rate - 80 men - Navy of the Commonwealth 1651
*taken by Jocelyn - 1645
Z tym, że trzy ostatnie zapisy ewentualnie mogłyby dotyczyć tej samej jednostki. co mogłoby potwierdzić zdobycie jakiejś jednostki o nazwie SWAN w 1645 przez Flotę Parlamentu i może to być właśnie ten:
http://www.historyscotland.com/features ... eswan.html
*King's pinnace - 6th rate - 20 men - Winter Guard 1642
*Fireship - comm.Robert Hudson - 12 guns - 200 men - Summer Guard 1643
*Merchant ship - comm.Thomas Grimes - 24 guns - 302 tons - 90 men - Summer Guard 1644
*5th rate - comm.Robert Clarke - Irish Sq.- Summer Guard 1646 i Winter Guard 1647
*5th rate - 80 men - Navy of the Commonwealth 1651
*taken by Jocelyn - 1645
Z tym, że trzy ostatnie zapisy ewentualnie mogłyby dotyczyć tej samej jednostki. co mogłoby potwierdzić zdobycie jakiejś jednostki o nazwie SWAN w 1645 przez Flotę Parlamentu i może to być właśnie ten:
http://www.historyscotland.com/features ... eswan.html
Z pozdrowieniami,
Jerry.
Jerry.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Adventure – galeon zbudowany w 1594 w Deptford. Tonaż określany zarówno jako 250, 274, jak i 343 tony. Długość stępki 88’, szerokość 26’, głębokość 12’. Załoga: w 1594 i 1595 – 250; w 1602 – 120. Uzbrojenie: w 1595 – 21 dział (w tym 4 x 18-f, 11 x 9-f, 6 sakerów); w 1596 – 23 działa brązowe (w tym 4 x 18-f, 11 x 9-f, 6 sakerów, 2 fowlery); w 1603 - 26 dział (w tym 4 x 18-f, 11 x 9-f, 5 sakerów, 6 fowlerów); w 1609 – 21 dział brązowych (w tym 4 x 18-f, 10 x 9-f, 7 sakerów); w 1622 – 24 działa (w tym 11 x 9-f, 9 sakerów, 4 fowlery). Jego figurą galionową był smok.
W 1595 wypożyczony przez królową Elżbietę (kapitan Thomas Drake) na wyprawę Francisa Drake’a i Johna Hawkinsa przeciwko hiszpańskiej Ameryce Środkowej, podczas której zaatakowano Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich i San Juan na Puerto Rico, ale która zakończyła się śmiercią obu słynnych dowódców. W 1602 atakował Hiszpanów na różnych wodach – początkowo dowodzony Trevora, należał do eskadry adm. Levesona, a później – dowodzony przez Norrisa – do eskadry adm. Monsona. W 1627 należał do eskadry Sackville Trevora, która przechwyciła okręt Saint Esprit zbudowany w Holandii dla Francuzów. W 1636 dowodził nim kmdr Paramour. Rozebrany w 1645.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
W 1595 wypożyczony przez królową Elżbietę (kapitan Thomas Drake) na wyprawę Francisa Drake’a i Johna Hawkinsa przeciwko hiszpańskiej Ameryce Środkowej, podczas której zaatakowano Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich i San Juan na Puerto Rico, ale która zakończyła się śmiercią obu słynnych dowódców. W 1602 atakował Hiszpanów na różnych wodach – początkowo dowodzony Trevora, należał do eskadry adm. Levesona, a później – dowodzony przez Norrisa – do eskadry adm. Monsona. W 1627 należał do eskadry Sackville Trevora, która przechwyciła okręt Saint Esprit zbudowany w Holandii dla Francuzów. W 1636 dowodził nim kmdr Paramour. Rozebrany w 1645.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski