Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MERHONOUR (1615).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Merhonour – „wielki okręt królewski” 25/44-działowy (potem 1 rangi) powstały w 1615 w Woolwich przez przebudowę galeonu tej nazwy z 1590, zrealizowaną przez Phineasa Pett. Długość stępki 104’, szerokość 38’, głębokość 17’ (lub 15’6”), tonaż 800 ton. Załoga: w 1625 – 400. Uzbrojenie: w 1622 – 25 dział brązowych (w tym 4 x 32-f, 9 x 18-f, 12 x 9-f); w 1625 – 44 działa (w tym 2 cannon-periers, 6 x 32-f, 12 x 18-f, 12 x 9-f, 8 sakerów, 4 portpiece). Pomimo przebudowy gnił intensywnie, więc mimo imponującej wielkości i siły był bardzo mało użyteczny. Został sprzedany w 1650.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu VANGUARD (1615).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Vanguard – „wielki okręt” 40-działowy powstały w 1615 w Chatham przez przebudowę galeonu tej nazwy z 1599. Długość stępki 102’, szerokość 35’, głębokość 14’, tonaż 650 lub 665 ton. Załoga: w 1625 – 250. Uzbrojenie: w 1622 – 40 dział brązowych (w tym 2 x 32-f, 16 x 18-f, 16 x 9-f, 2 sakery, 2 miniony, 2 falkony); w 1625 – 40 dział (w tym 2 cannon-periers, 2 x 32-f, 14 x 18-f, 12 x 9-f, 4 sakery, 2 falkony, 4 fowlery).
Brał udział 1620/1621 (jako flagowiec wiceadm. Richarda Hawkyns) w ekspedycji algierskiej Mansella. W 1624 (dowódca John Penington) obiecany „w leasing” przez króla Jakuba królowi Francji, co stało się przyczyną długiej i zawiłej afery w 1625, zanim w końcu nie przekazano go w ręce Francuzów w Dieppe 3.08.1625. Richelieu użył tego okrętu (i paru innych angielskich) we wrześniu 1625 do skutecznego ataku na flotę Soubise’a, walczącego w imieniu hugenotów z La Rochelle, ale w gruncie rzeczy – na dłuższą metę - alianta także Anglików! Vanguard został zwrócony w lecie 1626. Ponownie przebudowany w 1631, w Woolwich, na kolejny okręt tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4577
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Odnaleziono? wrak HMS Victory (1737/38): http://www.timesonline.co.uk/tol/news/u ... 627477.ece
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DREADNOUGHT (1614).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Dreadnought – „średni okręt” 32/33-działowy (potem 3 rangi) powstały w 1614 w Deptford przez przebudowę galeonu tej nazwy z 1592. Długość stępki 84’, szerokość 31’, głębokość 13’, tonaż 450 lub 552 tony. Załoga: w 1625 – 160. Uzbrojenie: w 1622 – 33 działa brązowe (w tym 4 x 18-f, 13 x 9-f, 12 sakerów, 2 falkony, 2 fowlery); w 1625 – 32 działa (w tym 16 x 9-f, 10 sakerów, 2 miniony, 4 fowlery).
W 1622 angielski awanturnik i ex-admirał piratów Walsyngham został posłany do Tower za spisek mający na celu zawładnięcie tym okrętem i powrót do piractwa. W 1625 Dreadnought należał do floty uzbrojonej przez księcia Buckinghama przeciwko Hiszpanii. Rozebrany w 1648.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu REPULSE (1610).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Repulse (Due Repulse) – „wielki okręt” 40-działowy (potem 2 rangi) powstały w 1610 przez przebudowę galeonu tej nazwy z 1595. Długość stępki 97’, szerokość 37’, głębokość 15’, tonaż 700 lub 764 tony. Załoga: w 1625 – 350. Uzbrojenie: w 1622 – 16 dział brązowych (w tym 2 cannon-periers, 3 x 32-f, 8 x 18-f, 2 sakery, 1 falkon); w 1625 – 40 dział (w tym 2 cannon-periers, 2 x 32-f, 14 x 18-f, 12 x 9-f, 4 sakery, 2 falkony, 4 fowlery). W 1637 wśród jego uzbrojenia znajdowała się m.in. jedna nadzwyczaj długa kolubryna angielska, jedna krótka kolubryna hiszpańska i jedno długie hiszpańskie działo 32-f.
W 1636 dowódcą tego okrętu był kmdr Montague. Rozebrany w 1645.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 185
Rejestracja: 2005-02-05, 20:45
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jerry »

Panie Krzysztofie

Mam pytanie odnośnie VANGUARDA, który w źródłach z epoki pojawia się również jako VANTGUARD.
Krzysztof Gerlach pisze:W 1624 (dowódca John Penington) obiecany „w leasing” przez króla Jakuba królowi Francji, co stało się przyczyną długiej i zawiłej afery w 1625, zanim w końcu nie przekazano go w ręce Francuzów w Dieppe 3.08.1625. Richelieu użył tego okrętu (i paru innych angielskich) we wrześniu 1625 do skutecznego ataku na flotę Soubise’a, walczącego w imieniu hugenotów z La Rochelle, ale w gruncie rzeczy – na dłuższą metę - alianta także Anglików! Vanguard został zwrócony w lecie 1626.
Okręt oczywiście wraz z 6 innymi został przekazany Francozom (w sumie byłoby 8, ale jeden nie podporządkował się rozkazom - okręt sir Ferdinando Gorgesa THE GREAT NEPTUNE lub THE NEPTUNE).

Zastanawia mnie jedno, czy faktycznie obiecane okręty były wymienione z nazwy, co sugeruje Pana wypowiedź, czy to raczej pewnego rodzaju figura retoryczna? Może moje poszukiwania nie były dociekliwe, ale dotychczas nie spotkałem się z taką informacją.
Z pozdrowieniami,

Jerry.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

William Laird Clowes w swojej monumentalnej pracy "The Royal Navy - a History from the Earliest Times to 1900" pisze na ten temat w sposób następujący:
"Krótko przed swą śmiercią Jakub wszedł w porozumienie, na mocy którego Vanguard, captain John Penington, z Royal Navy, razem z Great Neptune, captain Sir Ferdinando Gorges, oraz sześć innych uzbrojonych statków handlowych, miało być oddanych do dyspozycji króla Francji, do walki z jego wrogami, wyłączając z tego tylko Anglików i Szkotów."
Przekazanie - w 1625 - wcale nie było takie "oczywiste", odbywało się w wielu fazach (po raz pierwszy Pennigton pojawił się w Dieppe już 13.06, ale odmówiono wpuszczenia na pokład Francuzów i powrócono do Anglii).
Tym niemniej to, co Pana interesuje najbardziej, Clowes zawarł w następującym przypisie dotyczącym pierwotnej umowy z 1624:
"That this ships [VANGUARD, GREAT NEPTUNE] were SPECIFIED appears from S.P.Dom., James, clxxxv.99, a letter from Conway directing the Clerk of the Signet to draw up a warrant for the delivery to France of the ships named".
A więc nie chodzi o figurę retoryczną.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 185
Rejestracja: 2005-02-05, 20:45
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jerry »

Dziękuję za odpowiedź i podanie źródła - interesuje mnie kto wskazał jednostki i kiedy to nastąpiło czy w 1624, czy w 1625 r.

1625
March 23. The Same (tzn.Conway) to the Clerk of the Signet. To draw a warrant to the Theobalds (imo Theobalds House - miejsce pobytu króla). Lord Admiral to lend the Vanguard and seven merchant ships to the French King, for six months.
Ostatnio zmieniony 2009-02-04, 11:28 przez Jerry, łącznie zmieniany 1 raz.
Z pozdrowieniami,

Jerry.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Jednostki - te dwie - zostały wymienione z nazwy w 1624, w oficjalnym poleceniu Edwarda Conway, późniejszego barona i pierwszego wicehrabiego Conway, który w latach 1623-1628 pełnił jeden z najwyższych urzędów w królestwie - Sekretarza Stanu. Nakazywał on podległemu sobie urzędnikowi, jednemu z czterech (w 1624) Clerks of the Signet, przygotowanie odpowiednich dokumentów potrzebnych do realizacji takiego wypożyczenia. Tak więc na piśmie wskazał je Conway, ale obawiam się, że nie sposób dziś udowodnić, czy to był jego osobisty wybór, czy np. echo narad z królem, podczas których wybór jednostek mógł zasugerować król, któryś z admirałów, wszechwładny książę Buckingham czy ktoś jeszcze inny. Nie było zwyczaju robić stenogramów z takich narad.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PRINCE ROYAL (1610).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Jestem w kontakcie z Rif Winfield, co jesli chodzi o RN powinno mowic kazdemu.

jest Rif min organizatorem
Fourth Symposium on Shipbuilding and Shipping on the Thames, Saturday, 28th February
na ktore sie wybieram.


The revised list of ten papers will include new papers by Andrew Lambert on the introduction of steam power into the Royal Navy, Carlos Alfaro Zaforteza on the Spanish Navy Mission to the UK and the London shipyards, Janet Macdonald on late Georgian patents relating to developments in ship fitting, Damian Goodburn on Medieval Warship construction on the Thames, Chris Ellmers on the SS Enterprise (built 1825 at Deptford - the first steamship to go to India), Ian Buxton on the British Shipbuilding Database and the output of Thames-side shipyards from 1850 to about 1910, Duncan Hawkins (as presently listed) on recent archaeological investigations at Scott Russell and C.J.Mare Forges at Millwall, Penn's Boiler Works at Deptford and Woolwich Dockyard Slipways, Ken Cozens and Coriann Convertito-Farrar on the workings of the 18th century London Trinity House Ballast Office, and Roy Fenton on the rise of London as a centre for ownership of the tramp steamer and its relationship to development of the screw steamer for the coal trade between the Tyne, Wear and Thames. The tenth paper is not yet confirmed but will probably be one from myself on Thorneycroft's inital contruction at Chiswick up to their move to Woolston.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Prince Royal (Royal Prince) – „wielki okręt królewski”, zbudowany w Woolwich przez Phineasa Pett, zwodowany 25.09.1610. Długość stępki 115’, szerokość 43’6” (lub 43’0”), głębokość 18’. Tonaż 1200 czy 1187 ton, a wg zasad obowiązujących od 1632 r. – 1330 ton. Największy okręt angielski swoich czasów. Załoga: w 1625 – 500. Uzbrojenie: w 1613 – 55 dział (w tym 46 na burtach, 4 na dziobie i 5 na rufie); w 1622 – 57 dział (w tym 2 cannon-periers, 2 x 32-f, 17 x 18-f, 19 x 9-f, 15 sakerów, 2 portpieces); w 1625 – 55 dział (w tym 2 cannon-periers, 6 x 32-f, 12 x 18-f, 18 x 9-f, 13 sakerów, 4 portpieces); w 1632 – 55 dział.
Przebudowany w 1641 w Woolwich przez Petera Pett na następny okręt tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
ODPOWIEDZ