Holenderskie okręty epoki żagla i pary
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie fregaty (w/g nomenklatury holenderskiej fregat drugiej klasy) Prins Hendrik der Nederlanden/Pollux (1847-1860).
Pozdrawiam Janusz.
Ps. Czy zna Pan datę wodowania Koning der Nederlanden (1874).
http://www.dutchfleet.net/viewtopic.php?f=32&t=10198
Poproszę o opisanie fregaty (w/g nomenklatury holenderskiej fregat drugiej klasy) Prins Hendrik der Nederlanden/Pollux (1847-1860).
Pozdrawiam Janusz.
Ps. Czy zna Pan datę wodowania Koning der Nederlanden (1874).
http://www.dutchfleet.net/viewtopic.php?f=32&t=10198
- pothkan
- Posty: 4533
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
28.10.1874Janusz Kluska pisze:Ps. Czy zna Pan datę wodowania Koning der Nederlanden (1874).
http://www.dutchfleet.net/viewtopic.php?f=32&t=10198
http://www.miramarshipindex.org.nz/ship/show/218642
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Odpowiadam na prośbę AvM http://www.dutchfleet.net/viewforum.php?f=32 Stronka po stronce i znajdzie się trochę rarytasów.
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Prins Hendrik der Nederlanden – drewniana fregata żaglowa 2 klasy, zbudowana w Amsterdamie – położenie stępki 3.09.1844, wodowanie 2.12.1847. Wprowadzona do służby 16.06.1850. Długość pomiędzy pionami na wodnicy konstrukcyjnej 48,00 m, szerokość konstrukcyjna 14,40 m, szerokość maksymalna 14,70 m, pełne zanurzenie projektowe 6,20 m, zanurzenie w służbie 5,70 m. Załoga: 320. Wyporność projektowa 1878 ton, wyporność pełna 2399 ton. Uzbrojenie: 37 sztuk, w tym na pokładzie głównym 20 długich dział 30-f i 4 działa haubiczne 20 cm, na górnym 12 średnich dział 30-f i 1 działo 60-f. Wysokość dolnej furty nad wodą – 2,5 m.
Służyła m.in. w holenderskich Indiach Wsch. W 1859 postanowiono przekształcić ją w pływającą baterię opancerzoną. W tym celu została przeholowana z Den Helder do Vlissingen, przemianowana na Pollux (3.08.1859) i wprowadzona do suchego doku 30.08.1859. Przewidywano, że przy nie zmienionej długości i szerokości będzie się zanurzała na 2,6 m, jej wyporność wyniesie 1275 ton. Pancerz miał mieć maksymalną grubość 114 mm. Uzbrojenie winno było się składać z 6 dział 60-f i 18 dział haubicznych 20 cm na pokładzie dolnym, uzupełnionych 6 działami 60-f na pokładzie górnym. Dolny parapet dolnej furty miał być 1,9 m nad wodą.
Z planów przebudowy nic jednak nie wyszło, ponieważ fregata okazała się być całkowicie przegniła. W 1860 usunięto ją z listy floty.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Służyła m.in. w holenderskich Indiach Wsch. W 1859 postanowiono przekształcić ją w pływającą baterię opancerzoną. W tym celu została przeholowana z Den Helder do Vlissingen, przemianowana na Pollux (3.08.1859) i wprowadzona do suchego doku 30.08.1859. Przewidywano, że przy nie zmienionej długości i szerokości będzie się zanurzała na 2,6 m, jej wyporność wyniesie 1275 ton. Pancerz miał mieć maksymalną grubość 114 mm. Uzbrojenie winno było się składać z 6 dział 60-f i 18 dział haubicznych 20 cm na pokładzie dolnym, uzupełnionych 6 działami 60-f na pokładzie górnym. Dolny parapet dolnej furty miał być 1,9 m nad wodą.
Z planów przebudowy nic jednak nie wyszło, ponieważ fregata okazała się być całkowicie przegniła. W 1860 usunięto ją z listy floty.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Waal – żaglowa fregata 60-działowa zbudowana w stoczni marynarki w Rotterdamie – stępkę położono w 1828, wodowanie miało miejsce 16.05.1840. Wyporność 2485 ton. Służyła w holenderskich Indiach Wsch. i na Morzu Śródziemnym. W 1844 przemianowana na Prins van Oranje. W 1846 wyprawiona z redy Vlissingen w rejs na Morze Śródziemne, w składzie eskadry dowodzonej przez księcia Henryka. „Pokazywała banderę” w portach śródziemnomorskich, m.in. 27.08.1846 znajdowała się w Genui, gdzie wizytowała ją królowa. U schyłku kariery okręt strażniczy w Hellevoetsluis (do 11.06.1896). W 1897 sprzedana na rozbiórkę.
Doggersbank – żaglowa fregata 60-działowa zbudowana w stoczni marynarki w Amsterdamie – stępkę położono w 1831, wodowanie miało miejsce 24.11.1841. Skreślona z listy floty w 1873.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Doggersbank – żaglowa fregata 60-działowa zbudowana w stoczni marynarki w Amsterdamie – stępkę położono w 1831, wodowanie miało miejsce 24.11.1841. Skreślona z listy floty w 1873.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Prinses Sophia – żaglowa fregata 37-działowa zbudowana w Amsterdamie. Położenie stępki 15.08.1845, wodowanie 29.06.1857. Wyporność projektowa 1861-1878 ton, wyporność pełna w służbie – 2399 ton. Długość pomiędzy pionami na wodnicy konstrukcyjnej 48,00 m, szerokość konstrukcyjna 14,40 m, szerokość maksymalna 14,70 m, pełne zanurzenie projektowe 6,20 m, zanurzenie w służbie 5,70 m. Załoga: 320. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 20 długich dział 30-f i 4 działa haubiczne 20 cm, na górnym 12 średnich dział 30-f i 1 działo 60-f. Wysokość dolnej furty nad wodą – 2,5 m. W zasadzie nigdy nie została ukończona w tym charakterze i na wiosnę 1859 podjęto decyzję o jej przebudowie na 30-działową pływającą baterię opancerzoną. Przemianowana na Orkaan 3.08.1859 i wprowadzona do prywatnego doku pływającego 21.09.1859. Ponownie na wodzie 24.02.1860, ukończona w 1861. W nowej postaci miała tę samą długość i szerokość, ale zanurzenie tylko 2,60 m. Wyporność 1275 ton. Pancerz o maksymalnej grubości 114 mm. Załoga: 200. Uzbrojenie: 6 dział 60-f i 18 dział haubicznych 20 cm na pokładzie dolnym, uzupełnionych 6 działami 60-f na pokładzie górnym. Dolny parapet dolnej furty 1,9 m nad wodą. Skreślona z listy floty w 1872.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Żaglowe liniowce 84/94-działowe typu Zeeuw były bardzo typowymi dla swojej epoki dwupokładowcami, z działami także na spardekach (powstałych z połączenia dawnych pokładów rufowych i dziobowych). W starych opracowaniach holenderskich nazywano je – CAŁKOWICIE BŁĘDNIE – „ostatnimi holenderskimi trójpokładowcami”, co z uporem godnym lepszej sprawy powtarzane jest do dziś, np. na stronie (w sieci), której dotyczący tego fragment jest autorstwa jednego z pojawiających się tu kolegów. Miały (przynajmniej Zeeuw) okrągłą rufę systemu Seppingsa. Holendrzy umieszczali je w 1 klasie, chociaż w Wielkiej Brytanii i Francji zostałyby zaliczone do klasy drugiej. Wyporność projektowa 3297 ton, wyporność pełna w służbie – 4010 ton. Długość pomiędzy pionami na wodnicy konstrukcyjnej 57,80 m, szerokość konstrukcyjna 14,96 m, szerokość maksymalna 15,36 m, pełne zanurzenie projektowe 7,22 m, zanurzenie w służbie 6,65 m. Załoga: 700. Uzbrojenie około 1835 r.: na pokładzie dolnym 32 długie działa 36-f, na górnym 34 krótkie działa 30-f, na spardeku 2 długie działa 12-f i 26 karonad 36-f. Uzbrojenie około 1850: na pokładzie dolnym 24 długie działa 36-f i 8 dział haubicznych 20 cm, na górnym 28 długich dział 24-f i 4 działa haubiczne 20 cm, na spardeku 20 karonad 36-f. Wysokość dolnej furty nad wodą – 1,78 m.
Indywidualne losy – następnym razem.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Indywidualne losy – następnym razem.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Zeeuw – zbudowany we Vlissingen (stępkę położono 31.08.1819), zwodowany 16.08.1825, wprowadzony do służby 30.10.1826. W 1827 transportował żołnierzy do holenderskich Indii Wsch. Przebudowany we Vlissingen w 1861 na pływającą baterię Jupiter. Długość i szerokość nie uległy zmianie, zanurzenie projektowe 2,90 m przy wyporności 1869 ton; przy wyporności pełnej 2100 ton zanurzenie wynosiło 3,20 m. Wysokość dolnej furty nad wodą – 1,62 m; przy wyporności pełnej – tylko 1,32 m. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 6 dział 60-f i 20 dział haubicznych 20 cm, na górnym 6 dział 60-f. Pancerz o maksymalnej grubości 114 mm. Załoga: 265. Pancerz dano tylko na dwóch płaszczyznach czołowych (powstałych z obcięcia górnej partii kadłuba). W 1862 postanowiono o kolejnej przebudowie i opancerzeniu ze wszystkich stron. Okręt wszedł na dok 15.07.1863, zszedł w 1865. Maksymalna grubość pancerza nie uległa zmianie. Szerokość wzrosła do 15,59 m, zanurzenie do 3,40 m przy wyporności pełnej 2250 ton, wysokość dolnej furty nad wodą spadła do 1,12 m. Uzbrojenie zostało zredukowane: na pokładzie dolnym 12 dział 60-f, na górnym 6 dział 60-f. Załoga: 229. Jupiter został skreślony z listy floty w 1873.
Neptunus – zbudowany we Vlissingen (stępkę położono 27.12.1821), zwodowany 7.11.1835. Przemianowany na Koning der Nederlanden 3.09.1844. W 1857 Dyrektor Konstrukcji Marynarki, Lambertus Katharinus Turk, przedstawił projekt przebudowy tego okrętu na pływającą baterię opancerzoną Neptunus. Liniowiec został wprowadzony na dok w 1858, wyprowadzony 15.04.1859, przebudowę zakończono 16.05.1861 (data ponownego wprowadzenia do służby, w nowym charakterze). Długość i szerokość nie uległy zmianie, zanurzenie projektowe 2,40 m przy wyporności 1630 ton; przy wyporności pełnej 2200 ton zanurzenie wynosiło 3,15 m. Wysokość dolnej furty nad wodą – 1,85 m; przy wyporności pełnej – tylko 1,10 m. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 6 dział 60-f i 20 dział haubicznych 20 cm, na górnym 6 dział 60-f. Pancerz o maksymalnej grubości 114 mm. Załoga: 265. Pancerz dano tylko na dwóch płaszczyznach czołowych (powstałych z obcięcia górnej partii kadłuba) i jak twierdzi Anthonie van Dijk, którego badaniom zawdzięczamy wszystkie te szczegóły, dowcipni Holendrzy zaproponowali, aby w razie wojny przybić do burt odezwy do przeciwnika, że strzelanie w boki tej pływającej baterii jest niedozwolone. Neptunus został skreślony z listy floty w 1876.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Neptunus – zbudowany we Vlissingen (stępkę położono 27.12.1821), zwodowany 7.11.1835. Przemianowany na Koning der Nederlanden 3.09.1844. W 1857 Dyrektor Konstrukcji Marynarki, Lambertus Katharinus Turk, przedstawił projekt przebudowy tego okrętu na pływającą baterię opancerzoną Neptunus. Liniowiec został wprowadzony na dok w 1858, wyprowadzony 15.04.1859, przebudowę zakończono 16.05.1861 (data ponownego wprowadzenia do służby, w nowym charakterze). Długość i szerokość nie uległy zmianie, zanurzenie projektowe 2,40 m przy wyporności 1630 ton; przy wyporności pełnej 2200 ton zanurzenie wynosiło 3,15 m. Wysokość dolnej furty nad wodą – 1,85 m; przy wyporności pełnej – tylko 1,10 m. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 6 dział 60-f i 20 dział haubicznych 20 cm, na górnym 6 dział 60-f. Pancerz o maksymalnej grubości 114 mm. Załoga: 265. Pancerz dano tylko na dwóch płaszczyznach czołowych (powstałych z obcięcia górnej partii kadłuba) i jak twierdzi Anthonie van Dijk, którego badaniom zawdzięczamy wszystkie te szczegóły, dowcipni Holendrzy zaproponowali, aby w razie wojny przybić do burt odezwy do przeciwnika, że strzelanie w boki tej pływającej baterii jest niedozwolone. Neptunus został skreślony z listy floty w 1876.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
74-działowe liniowce dwupokładowe typu Waterloo, u Holendrów 2 klasy, miały następujące dane projektowe: wyporność 3000 ton (wyporność pełna w służbie – 3655 ton), długość pomiędzy pionami na wodnicy konstrukcyjnej 54,16 m, szerokość konstrukcyjna 14,30 m, szerokość maksymalna 14,70 m, pełne zanurzenie projektowe 7,12 m (zanurzenie w służbie 6,46 m). Załoga: 650. Uzbrojenie około 1833 r.: na pokładzie dolnym 30 długich dział 30-f, na górnym 32 długie działa 30-f, na spardeku 2 długie działa 12-f i 24 karonady 30-f. Uzbrojenie około 1850: na pokładzie dolnym 22 długie działa 30-f i 6 ciężkich dział haubicznych 20 cm, na górnym 24 długie działa 30-f i 6 lekkich dział haubicznych 20 cm, na spardeku 18 krótkich dział 30-f i 2 długie działa 30-f. Wysokość dolnej furty nad wodą – 2,04 m.
Indywidualne losy – następnym razem, partiami.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Indywidualne losy – następnym razem, partiami.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Waterloo – zbudowany w Amsterdamie (położenie stępki we wrześniu 1818), zwodowany w 1824. Wysłany 12.01.1827 z żołnierzami na pokładzie do holenderskich Indii Wsch., dotarł do Semarang 2.09.1827. W rejs do Europy wyszedł 8.10.1827, powrócił na redę Texel 4.01.1828. Rozebrany w 1841.
Kortenaer – zbudowany w Amsterdamie (położenie stępki w maju 1819), zwodowany 15.04.1825, wprowadzony do służby 7.05.1827. Przemianowany na Koningin der Nederlanden 3.09.1844. Na wiosnę 1859, kiedy żaglowiec ten był już tylko stacjonarnym okrętem blokadowym Amsterdamu, postanowiono przebudować go na opancerzoną baterię pływającą, o nazwie zmienionej 3.08.1859 na Olifant. Wobec braku wolnego doku rozpoczęcie prac bardzo się opóźniło, a kiedy do nich przystąpiono w lutym 1861, stan jednostki był już bardzo zły. Planowano, że po zakończeniu przebudowy nie zmieni się długość i szerokość, zanurzenie spadnie do 2,97 m, a wyporność do 1675 ton. Uzbrojenie miało się składać z 6 dział 60-f i 20 ciężkich dział haubicznych 20 cm na pokładzie dolnym oraz z 6 dział 60-f na pokładzie górnym. Dolny parapet dolnej furty winien był znajdować się 2 m nad wodą. Maksymalna grubość pancerza 114 mm, załoga – 250. Jednak podczas prac wygięcie kadłuba stale wzrastało, a kiedy belki szkieletu rufy oderwały się od reszty, nie pozostało nic innego niż rozbiórka okrętu, który skreślono z listy floty na przełomie 1861/62.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Kortenaer – zbudowany w Amsterdamie (położenie stępki w maju 1819), zwodowany 15.04.1825, wprowadzony do służby 7.05.1827. Przemianowany na Koningin der Nederlanden 3.09.1844. Na wiosnę 1859, kiedy żaglowiec ten był już tylko stacjonarnym okrętem blokadowym Amsterdamu, postanowiono przebudować go na opancerzoną baterię pływającą, o nazwie zmienionej 3.08.1859 na Olifant. Wobec braku wolnego doku rozpoczęcie prac bardzo się opóźniło, a kiedy do nich przystąpiono w lutym 1861, stan jednostki był już bardzo zły. Planowano, że po zakończeniu przebudowy nie zmieni się długość i szerokość, zanurzenie spadnie do 2,97 m, a wyporność do 1675 ton. Uzbrojenie miało się składać z 6 dział 60-f i 20 ciężkich dział haubicznych 20 cm na pokładzie dolnym oraz z 6 dział 60-f na pokładzie górnym. Dolny parapet dolnej furty winien był znajdować się 2 m nad wodą. Maksymalna grubość pancerza 114 mm, załoga – 250. Jednak podczas prac wygięcie kadłuba stale wzrastało, a kiedy belki szkieletu rufy oderwały się od reszty, nie pozostało nic innego niż rozbiórka okrętu, który skreślono z listy floty na przełomie 1861/62.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Ostatnie dwa 74-działowce typu Waterloo:
Jupiter – zbudowany w Amsterdamie (położenie stępki w 1825), zwodowany w 1833. Przemianowany na Kortenaer w 1844. Pod koniec kariery okręt strażniczy w Willemsoord oraz okręt szkolny kadetów. Skreślony z listy floty w 1879.
Tromp – zbudowany w Amsterdamie (położenie stępki w 1830), zwodowany w 1850. Tak długo stał na pochylni, ze już w 1843 spore partie drewna tworzące jego kadłub kwalifikowały się do wymiany, co zaczęto robić w 1849. Praktycznie nigdy nie wyszedł w rejs. Skreślony z listy floty w 1867, rozebrany w 1872.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Jupiter – zbudowany w Amsterdamie (położenie stępki w 1825), zwodowany w 1833. Przemianowany na Kortenaer w 1844. Pod koniec kariery okręt strażniczy w Willemsoord oraz okręt szkolny kadetów. Skreślony z listy floty w 1879.
Tromp – zbudowany w Amsterdamie (położenie stępki w 1830), zwodowany w 1850. Tak długo stał na pochylni, ze już w 1843 spore partie drewna tworzące jego kadłub kwalifikowały się do wymiany, co zaczęto robić w 1849. Praktycznie nigdy nie wyszedł w rejs. Skreślony z listy floty w 1867, rozebrany w 1872.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach