Obce flotylle rzeczne na wodach Prypeci w czasie 1WS

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Przeglądałem oryginalne dokumenty z dokładnym stanem osobowym i materialnym (na dzień 23 lipca 1916 r.) trzech C.K. flotylli (na Wiśle, Bugu i Styrze - wbrew temu co sądzi Jefe Styrflotille istniała). Wśród jednostek pływających nie ma statku SŁUCZ (a także KAISER, czy GENERALGOUVERNOR) ani motorówki WEICHSEL.
JB
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

MOje serdeczne gratulacje. Moze uchylisz rabka tajemnicy i podasz informacje odnosnie skladu flotylli.
Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Flotylla na Bugu (Dowództwo w Dorohusku): 10 motorówek (z tego 2 z Weichselflotille i 6 z Styrflotille), 40 barek i 66 innych środków pływających.
Flotylla na Styrze (Dowództwo, z wiadomych względów, w Krakowie): 9 motorówek (z tego 6 detaszowanych na Bug i 3 w remoncie w stoczni krakowskiej), 18 galarów i innych środków pływających.
JB
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

JB napisal
Przeglądałem oryginalne dokumenty z dokładnym stanem osobowym i materialnym (na dzień 23 lipca 1916 r.)
Czy możesz przedstawic takie same raporty z lat 1917 i 1918.

i dalej
...wbrew temu co sądzi Jefe Styrflotille istniała)
Hmmm. Przeczytaj uważnie moje wcześniesze posty na ten temat.

Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

jefe de la maquina pisze:JB napisal
Przeglądałem oryginalne dokumenty z dokładnym stanem osobowym i materialnym (na dzień 23 lipca 1916 r.)
Czy możesz przedstawic takie same raporty z lat 1917 i 1918.
Nie ma takich raportów, choć o roku 1918 są informacje, które pozwalają na odtworzenie składu. W lipcu 1918 roku k.k. Baurat Ing. L.Roesler pomierzył i wycenił wiekszość jednostek pływających (17 statków i 2 motorówki) po Wiśle.
JB
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

JB napisal
Nie ma takich raportów, choć o roku 1918 są informacje, które pozwalają na odtworzenie składu. W lipcu 1918 roku k.k. Baurat Ing. L.Roesler pomierzył i wycenił wiekszość jednostek pływających (17 statków i 2 motorówki) po Wiśle.
Czy sa informacje z 1918 r. dotyczace wszystkich jednostek na Bugu i Styrze ?
Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

jefe de la maquina pisze:JB napisal
Nie ma takich raportów, choć o roku 1918 są informacje, które pozwalają na odtworzenie składu. W lipcu 1918 roku k.k. Baurat Ing. L.Roesler pomierzył i wycenił wiekszość jednostek pływających (17 statków i 2 motorówki) po Wiśle.
Czy sa informacje z 1918 r. dotyczace wszystkich jednostek na Bugu i Styrze ?
Jefe
Nie znalazłem takich informacji.
JB
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

JB napisal
jefe de la maquina napisał:
JB napisal
Nie ma takich raportów, choć o roku 1918 są informacje, które pozwalają na odtworzenie składu. W lipcu 1918 roku k.k. Baurat Ing. L.Roesler pomierzył i wycenił wiekszość jednostek pływających (17 statków i 2 motorówki) po Wiśle.
Czy sa informacje z 1918 r. dotyczace wszystkich jednostek na Bugu i Styrze ?
Jefe
Nie znalazłem takich informacji
Czy Kolega potrafi wyjaśnić w świetle swojej wcześniejszej wypowiedzi: "Flotylla na Styrze (Dowództwo, z wiadomych względów, w Krakowie)" dlaczego dowództwo w Krakowie nie przeprowadziło tego samego na Styrze ?
Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

W 1918 r. na Wiśle funkcjonowało tylko WLTK, nie miało ono nic wspólnego z flotyllami na Bugu i Styrze. A poza tym na Styrze nie było "armat".
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Żegluga cywilna na Bugu i Styrze
BUG
AvM pisze:SLUCH (to BS - od SLUCZ )
BS = British Standard jest uzywany przez rosyjskie statki handlowe.

Dane statku MPS 2875 w rejestrze 1906 roku
Zbud 1900 P'Brien de Lassy
kolowy zelazny holownik
nosnosc 700 pudow, uciag 5000
72 x16ft6in/10ft6in x 6ft4in (wysokosc) x 1ca 3 (zanurzenie)
1 maszyna niskiego cisnienia 3nKM/30iKM
1 kocial No.50 z 1900 roku (9,5 at palenisko 138 stop kwadratowych)
zuzycie paliwa (drewna) 1/24 szeciennej sazni na godzine
4 osob zalogi
1906 wlasciciel C.Ju.Podwinski--Walewski, Mokwiny
sluzba Dobrogusk.-Donary

rajestr z 1900 roku podaje te same dane tylko
handlowo - pasazerski
pasazerow I-klasy-10 II-25 III-50
1 kocial obrotowy
sluzba Dobrogusk.-granica austriacka
5 osob zalogi
zuzycie paliwa (drewna) 1/16 szeciennej sazni na godzine
W przewodnikach po Wołyniu można znaleźć wieś Mokwin, dawny majątek ziemski nad brzegiem rzeki Słucz. W połowie XIX wieku jego właścicielem został hrabia Władysław Walewski. Na początku XX w. majątek odziedziczył jego bratanek - Bronisław Poniński-Walewski. I to pewnie on był właścicielem dwóch stateczków o nazwach: SŁUCZ i MOKWIN (ex LITWINKA). Te parowe bocznokołowe holowniki zbudowane były w pińskiej stoczni O'Brien de Lacy w roku 1900 („S.”) i 1904 („M.”).
SŁUCZ - 21,95x3,2/5,64x0,31x[1,93] m, 8/30 KM, nośność 11,5 t;
MOKWIN - 17,07x1,93/2,44x0,36/0,71x[0,94] m, 6/24 KM, nośność 5,7 t.
Stateczki pływały po Bugu (dziwne, bo z Dorohuska do Mokwina było prawie 200 wiorst) i były jedynymi jednostkami z własnym napędem które można było spotkać na tej rzece (pływały od austriackiej granicy do Dorohuska – „M.” nr MPS - 2866 i z Dorohuska do Donar – „S.” Nr MPS - 2875) w roku 1910.
B.Poniński-Walewski zmarł w 1919 r. i majątek przeszedł w ręce trzech jego córek. Być może wtedy (albo już przed I w.ś.) jeden statek został sprzedany Cukrowni Strzyżów.

Według spisu z 1 października 1923 roku (robionego dla Ministerstwa Spraw Wojskowych) sporządzonego przez Ministerstwo Robót Publicznych na Bugu zarejestrowano:
Zarząd rzeki Bugu górnego w Dorohusku
statki BUG i WARTA (własność Cukrowni Strzyżów);
BUG – 22,25x3,4x0,43 m, 20 KM, kocioł 9,5 atm, bocznokołowiec;
WARTA – 22,0x3,75x0,43 m, 40 KM, kocioł 9 atm, śrubowiec;
państwową łódź motorową TORPEDO;
TORPEDO – 0,5 t, 7,15x1,17x0,2 m, silnik benzynowy „Mercedes” 12 KM;
3 barki (własność cukrowni), 4 galary i 2 promy.
Zarząd rzeki Muchawca i Kanału Królewskiego w Brześciu
państwową łódź motorową RUSAŁKA;
RUSAŁKA – 1,2 t, 8,0x1,5x0,1 m, żelazna, zbudowana podczas wojny;
7 barek, 5 galarów i 3 promy.

STYR
W 1910 r. na Styrze pływała tylko jedna jednostka z własnym napędem, bocznokołowy kuter parowy ŁUCZANIN, własność F.F. Festa z Łucka. Zbudowany został w Łucku w 1899 roku, nr MPS - 3894.
ŁUCCZANIN – 11,73x?/1,83x0,62/0,89x [1,22] m, m.p. 2,5/10 KM, nośność 2,5 t, załoga – 3 osoby, 20 pasażerów.

Według spisu z 1923 roku na Styrze zarejestrowano:
Zarząd rzeki Styru w Łucku
2 łodzie motorowe;
państwowa łódź motorowa – 11,0x2,0x1,0 m, 45 KM, drewniana;
prywatna (wł. K.Dudziński) łódź motorowa – 8,5x1,8x1,0 m, rok budowy 1912, drewniana;
4 barki i 2 promy.
Zarząd rzek żeglownych węzła pińskiego w Pińsku
3 promy.

Liczby statków na tych rzekach w 1910 roku odpowiadają liczbom statków poddanych rosyjskich, które zostały przejęte przez C.K. flotylle (jeden na Styrze i jeden – SŁUCZ – bądź dwa na Bugu).
JB
Ostatnio zmieniony 2009-01-07, 06:56 przez JB, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Bronisław Poniński-Walewski. I to pewnie on był właścicielem dwóch stateczków o nazwach: SŁUCZ i MOKWIN (ex LITWINKA). Te parowe bocznokołowe holowniki zbudowane były w pińskiej stoczni O'Brien de Lacy w roku 1900 („S.”) i 1904 („M.”).
SŁUCZ - 21,95x3,2/5,64x0,31x[1,93] m, 8/30 KM, nośność 11,5 t;
MOKWIN - 17,07x1,93/2,44x0,36/0,71x[0,94] m, 6/24 KM, nośność 5,7 t.
MOKWIN zostal w okolo 1909-1910 sprzedany
M.O.Orda, mieszkanca Berezin , Pinsk oraz M.Kaplan, z Pinska
Nowy numer MPS 2/59
statek przerejestrowany jako pasazerski
nowa nazwa LITWINKA
nowo pomierzony 69'10''x14'3'x8'x6'3'' (wysokosc kadluba)
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

AvM pisze:...statek przerejestrowany jako pasazerski
nowa nazwa LITWINKA
nowo pomierzony 69'10''x14'3'x8'x6'3'' (wysokosc kadluba)
Dziekuję!
Czyli miał wymiary: 21,29x2,44/4,34x[1,91] m. Widać, że trzeba z rezerwą podchodzić do niektórych danych z rejestrów.
JB
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

JB pisze:. Widać, że trzeba z rezerwą podchodzić do niektórych danych z rejestrów.
JB
Moj stary kolega Ian A. Grant to samo mowil o wszystkich rejestrach, spisach sttoczniowych , itd.

Tym zajmowali najczesciej mlodzi urzednicy, jak nie stazysci czy uczniowie zawodu.
autorzy
Posty: 37
Rejestracja: 2006-11-12, 21:40

Post autor: autorzy »

jefe de la maquina pisze:JB napisal
jefe de la maquina napisał:
Czy sa informacje z 1918 r. dotyczace wszystkich jednostek na Bugu i Styrze ?
Jefe
Nie znalazłem takich informacji
Czy Kolega potrafi wyjaśnić w świetle swojej wcześniejszej wypowiedzi: "Flotylla na Styrze (Dowództwo, z wiadomych względów, w Krakowie)" dlaczego dowództwo w Krakowie nie przeprowadziło tego samego na Styrze ?
Jefe
Latem 1916 (a właśnie z tego roku pochdzi poprzednio cytowany wykaz) faktycznie dowództwo Styrflotille znalazło się – jak to napisał JB – z wiadomych względów, czyli po prostu z powodu rosyjskiej ofensywy – daleko od Styru.
Natomiast szacunki wartości taboru z 1918 r. były zlecone już przez inną instytucję, która z flotyllą na Styrze hat nichts zu tun.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Wśród oficerów C.K. flotylli na Wiśle, Bugu i Styrze było sporo Polaków. Jednym z nich był komendant stoczni 4. armii (stoczni Styrflotille, która była organizowana najpierw w Łucku, potem w Rożyszczu i następnie ewakuowana do Krakowa), Oblt. i. d. Res. Dr Maximilian Matakiewicz. To wybitny polski profesor hydrologii, budowniczy portu w Nadbrzeziu, rektor Politechniki Lwowskiej (1918-1920), minister Robót Publicznych w trzech rządach RP (1919-1930).
JB
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Wśród oficerów C.K. flotylli na Wiśle, Bugu i Styrze było sporo Polaków. Jednym z nich był komendant stoczni 4. armii (stoczni Styrflotille, która była organizowana najpierw w Łucku, potem w Rożyszczu i następnie ewakuowana do Krakowa), Oblt. i. d. Res. Dr Maximilian Matakiewicz. To wybitny polski profesor hydrologii, budowniczy portu w Nadbrzeziu, rektor Politechniki Lwowskiej (1918-1920), minister Robót Publicznych w trzech rządach RP (1919-1930).
JB
Wg. moich informacji ze stocznią w Rożyszczu był związany por. inż. D. Mirośević. Podejrzewałem, że to on był odpowiedzialny za jej prowadzenie.

Wśród Polaków we Flotylli Wiślanej był cywil K. von Miński, który nosił oficjalny tytuł K.u.k. Weichsel-Flotille Maschinen und Dampfkessel Inspektor. Niestety nic na jego temat nie wiem.

Jefe
ODPOWIEDZ