Flota Etiopii
Flota Etiopii
Czy ktoś z Forumowiczów wie nazwy 2 etiopskich Petyi, do czego zaliczyć Abissynię , numery (nazwy) 3 Huangfengów , 1-Osy poza FMB 160/63 , dwóch Moli i Turji oraz patrolowych Poluchata i czterech Zhuków , które LSM-y przekazała Etiopii USNavy oraz jaką nzwę nosił etiopski Wildervank
- pothkan
- Posty: 4537
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Re: Flota Etiopii
Jaką Abissynię?nek pisze:Czy ktoś z Forumowiczów wie nazwy 2 etiopskich Petyi, do czego zaliczyć Abissynię , numery (nazwy) 3 Huangfengów , 1-Osy poza FMB 160/63 , dwóch Moli i Turji oraz patrolowych Poluchata i czterech Zhuków , które LSM-y przekazała Etiopii USNavy oraz jaką nzwę nosił etiopski Wildervank

O żadnych etiopskich Huangfenach nie słyszałem.
Petya II
/07.1983 F 1616 (w latach 80. nosił nazwę Zerai Deres, anulowaną przed 1990*)
/03.1984 F 1617
Zerai Deres był etiopskim bohaterem narodowym (link). Nie bardzo wiem, dlaczego miano by "skreślać" jego imię z nazwy fregaty... Być może ze wględu ne erytrejskie pochodzenie? Ale wtedy nie powinno się jej wogóle nadać.
Osa II
/01.1978 FSB lub FMB 160
/09.1980 FSB lub FMB 161
/01.1981 FSB lub FMB 162
/01.1981 FSB lub FMB 163
oprócz tego: trzy od Pd. Jemenu 06.1986, ale zwrócone 1987 (numery nieznane, może 164-166 ?)
Mol
/01.1978 FTB 110
/01.1978 FTB 111
Turya
/03.1985 HTB 112
/03.1986 HTB 113
Zhuk
/10.1982 PC 16 > P 205
/10.1982 PC 17 > P 206
/06.1990 P 207
/06.1990 P 208
LCM (nie LSM !)
/06.1963 dwa (razem z dwoma LCVP)
/1971 dwa (razem z dwoma kolejnymi LCVP)
znany jeden: LC 34 (zdjęcie z 1972); być może zatem LC 31-34
Poluchat
wzmiankę widziałem tylko w Weyersie 86 (bez podanej nazwy); być może go nie było...
Wildervank
/1971 (ex-Elst) MS 41 > A 04 (wyc. 1988/89)
Ostatnio zmieniony 2008-01-29, 01:28 przez pothkan, łącznie zmieniany 1 raz.
WIELKIE DZIĘKI
Abissynia była flagową jednostką floty przed otrzymaniem Barnegata - Ethiopia / A01 ex Orca / AVP-45
Trzy Huangfengi miała od 1986 ex jemeńskie 126-128 zwrócone w 1987 i wyc. w Jemenie 1995.05 . Etiopia miała pięć Os II - chociaż jedna mogła być od zaraz zakupiona na części zamienne
Zerai Deres , u mnie w innej transkrypcji Belay Deress to nazwa ścigacza typu Le Fougeaux - też mi brakuje jego numeru
etiopski Poluchat to projekt 368RS
Czy są znane numery PT Barracudy i Sharka
nazwy PC-13 do PC-15 oraz P-201 do P-204
czy jakieś oznaczenia noszą 40' Sewarty
Abissynia była flagową jednostką floty przed otrzymaniem Barnegata - Ethiopia / A01 ex Orca / AVP-45
Trzy Huangfengi miała od 1986 ex jemeńskie 126-128 zwrócone w 1987 i wyc. w Jemenie 1995.05 . Etiopia miała pięć Os II - chociaż jedna mogła być od zaraz zakupiona na części zamienne
Zerai Deres , u mnie w innej transkrypcji Belay Deress to nazwa ścigacza typu Le Fougeaux - też mi brakuje jego numeru
etiopski Poluchat to projekt 368RS
Czy są znane numery PT Barracudy i Sharka
nazwy PC-13 do PC-15 oraz P-201 do P-204
czy jakieś oznaczenia noszą 40' Sewarty
- pothkan
- Posty: 4537
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
MW Etiopii utworzono w 1955, pierwszym okrętem był "niechciany" Belay Deres (podany w Conwaysie numer PC 1616 jest oczywistą pomyłką z F 1616/Zeray Deres)
Nie mam roczników z lat 1954-1962; w późniejszych jest info o zwrocie (02.1959) cesarskiego jachtu Brioni, otrzymanego od Jugosławii (nazwa oczywiście jugosłowiańska - może ją zachowano, a może to jest owa Abissynia?)
typ 95'
/1958 PC 11 (ex WVP 95304) † 04.1977 (przez etiopskie lotnictwo, w trakcie próby dezercji)
/1958 PC 12 (ex WVP 95310) wyc. ok. 1982
/08.1961 PC 13 (ex PGM 53) wyc. 1984
/08.1961 PC 14 (ex PGM 54) wyc. 1984
/07.1962 PC 15 (ex PGM 58) wyc. 1994
ex-jugosłowiańskie kutry torpedowe (typ 101)
/01.1960 P 21 Shark
/01.1960 P 22 Barracuda
wyc. 1969
Steward Seacraft, typ 40'
/1966 GB 21 John, 1996 sprzedany
/1966 GB 22 Caroline
/1967 GB 23 Patrick
/1967 GB 24 Jacqueline
pozostałe wyc. 1989/90
nazwy nieużywane po 1977
(generalnie coś nie-etiopsko brzmią te nazwy... może tłumaczenia?)
jug. typ Kraljevica
/1975 numer 51 (ex PBR-509)
wyc. 1984
Swiftship, typ 105'
/04.1977 P 201
/04.1977 P 202, 1984 dezercja do Somalii
/04.1977 P 203
/04.1977 P 204
przejęte przez Erytreę (P 151-P 153)
zbiornikowiec Toplivo
/1989 lub 1990 A 502
1997 sprzedany
patrolowce Boghammar
1990 (na zamówienie cywilne) FAB 301-304
trałowiec Sonya
/01.1991 441 > 401, 1997 sprzedany
trałowiec Natya
/10.1991 634 > 402, 1997 sprzedany
o ile mi wiadomo, oba Jemeny posiadały Osy, nie Huangfeny
PS. ex-Orca sprzedana w 1993 na złom do Jemenu
Nie mam roczników z lat 1954-1962; w późniejszych jest info o zwrocie (02.1959) cesarskiego jachtu Brioni, otrzymanego od Jugosławii (nazwa oczywiście jugosłowiańska - może ją zachowano, a może to jest owa Abissynia?)
typ 95'
/1958 PC 11 (ex WVP 95304) † 04.1977 (przez etiopskie lotnictwo, w trakcie próby dezercji)
/1958 PC 12 (ex WVP 95310) wyc. ok. 1982
/08.1961 PC 13 (ex PGM 53) wyc. 1984
/08.1961 PC 14 (ex PGM 54) wyc. 1984
/07.1962 PC 15 (ex PGM 58) wyc. 1994
ex-jugosłowiańskie kutry torpedowe (typ 101)
/01.1960 P 21 Shark
/01.1960 P 22 Barracuda
wyc. 1969
Steward Seacraft, typ 40'
/1966 GB 21 John, 1996 sprzedany
/1966 GB 22 Caroline
/1967 GB 23 Patrick
/1967 GB 24 Jacqueline
pozostałe wyc. 1989/90
nazwy nieużywane po 1977
(generalnie coś nie-etiopsko brzmią te nazwy... może tłumaczenia?)
jug. typ Kraljevica
/1975 numer 51 (ex PBR-509)
wyc. 1984
Swiftship, typ 105'
/04.1977 P 201
/04.1977 P 202, 1984 dezercja do Somalii
/04.1977 P 203
/04.1977 P 204
przejęte przez Erytreę (P 151-P 153)
zbiornikowiec Toplivo
/1989 lub 1990 A 502
1997 sprzedany
patrolowce Boghammar
1990 (na zamówienie cywilne) FAB 301-304
trałowiec Sonya
/01.1991 441 > 401, 1997 sprzedany
trałowiec Natya
/10.1991 634 > 402, 1997 sprzedany
o ile mi wiadomo, oba Jemeny posiadały Osy, nie Huangfeny
PS. ex-Orca sprzedana w 1993 na złom do Jemenu
Ostatnio zmieniony 2008-01-29, 15:20 przez pothkan, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Flota Etiopii
Okręty pr. 206ME "Sztorm" miały sowieckie numery budowy: 824 (HTB 112) i 825 (HTB 113).pothkan pisze:... Turya
/03.1985 HTB 112
/03.1986 HTB 113
...
JB
- pothkan
- Posty: 4537
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Petya - projekt 159A
СКР-94 (od 12.10.1972 Krasnodarskij komsomoliec*)
Kaliningrad #197 25.03.1968/22.10.1969/30.12.1969
ЧФ, wyc. 15.09.1979, konserwacja, 21.07.1983 sprzedany - F 1616
СКР-115
Kaliningrad #192 20.08.1966/04.11.1967/12.01.1968
ЧФ, 19.03.1984 sprzedany - F 1617
* Wie ktoś, czy tego typu nazwy zastępowały nazwę SKR-# (BDK-#, BT-# itd.), czy ją uzupełniały?
Turya, Zhuk, Sonya, Natya i Osy były "eksportowe" (czyli zasadniczo nowe, bez wcielania do MW ZSRR)
СКР-94 (od 12.10.1972 Krasnodarskij komsomoliec*)
Kaliningrad #197 25.03.1968/22.10.1969/30.12.1969
ЧФ, wyc. 15.09.1979, konserwacja, 21.07.1983 sprzedany - F 1616
СКР-115
Kaliningrad #192 20.08.1966/04.11.1967/12.01.1968
ЧФ, 19.03.1984 sprzedany - F 1617
* Wie ktoś, czy tego typu nazwy zastępowały nazwę SKR-# (BDK-#, BT-# itd.), czy ją uzupełniały?
Turya, Zhuk, Sonya, Natya i Osy były "eksportowe" (czyli zasadniczo nowe, bez wcielania do MW ZSRR)
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=1652pothkan pisze:
o ile mi wiadomo, oba Jemeny posiadały Osy, nie Huangfeny
http://www.soldiering.ru/country/guide2003/army-08.php
http://www.militaryparitet.com/nomen/ru ... vybokat/8/
W artykule o Osach w MSiO też Rochowicz napisał że Etiopia posiadała ex jemeńskie Huangfengi - Osy ze stoczni Jiangnan , tylko że dla zachodnich roczników to wszystko są Osy
- pothkan
- Posty: 4537
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Huangfeny posiadał jedynie Północny Jemen, natomiast do Etiopii nigdy chińskie okrety nie trafiły - trzy tymczasowo przekazane w latach 1986-87 okręty należały do południowo-jemeńskich 205ER (Osa II).
Chodzi oczywiście o stocznię we Władywostoku; rok budowy - 1983.JB pisze:Okręty pr. 206ME "Sztorm" miały sowieckie numery budowy: 824 (HTB 112) i 825 (HTB 113).
Absolutnie nie - Etiopia otrzymała na rok od Jemenu 3 Osy 205E , a nie 205ER , a w zamian Jemenowi dała jedną swoją Osę 205ER właśnie tę swoją piątą - numer w Jemenie 129 - zresztą wystarczy sprawdzić numery Os Jemenu po zjednoczeniu z ilością rybińskich Os dostarczonych obu Jemenom 8+2 - razem 10 ,a jemeńskie Osy miał nry 116-129 razem 14 więc trzy były 205E nry 126-128 - wersja wcześniejsza niż wymienione na nowsze w 1995 - na zdjęciu wyżej i jedna ex etiopska 205ER- 129 (właśnie ta najnowsza piąta która Etiopczycy wymienili na trzy stare chińskiej budowy Osy z Jemenu) i akurat te trzy szanghajskie Osy 126-128 były wypożyczone Etiopii , a nie żadna Osa z Rybińskapothkan pisze:Huangfeny posiadał jedynie Północny Jemen, natomiast do Etiopii nigdy chińskie okrety nie trafiły - trzy tymczasowo przekazane w latach 1986-87 okręty należały do południowo-jemeńskich 205ER (Osa II).
- pothkan
- Posty: 4537
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Korekta: GB 21 nie został sprzedany, tylko... jest nadal w służbie - na jeziorze Tana!pothkan pisze:Steward Seacraft, typ 40'
/1966 GB 21 John, 1996 sprzedany
/1966 GB 22 Caroline
/1967 GB 23 Patrick
/1967 GB 24 Jacqueline
pozostałe wyc. 1989/90
nazwy nieużywane po 1977
(generalnie coś nie-etiopsko brzmią te nazwy... może tłumaczenia?)
Tak że na swój sposób flota Etiopii nadal istnieje

***
Przy okazji: pierwszym okrętem był jednak Brioni, podarowany w grudniu 1955 r. Kolejnym (w styczniu 1957) Belay Deress. Pierwszym dowódcą - lidż Mikael Ymru.
W 1958 r. personel liczył 58 kadetów i 71 "NCO apprentices", do tego 25 instruktorów z norweskiej MW (głównym doradcą był kmdr L.R. Lund).