Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pelican – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 36/40-działowy zbudowany w Waping przez Johna Taylor. Dane jak przytoczone przez Pana podaje Lavery. Winfield i Clowes również i dodają jeszcze głębokość 15’4”. Także wg Colledge’a i Heppera tonaż 500 ton. Załoga w 1653 – 180. Pod koniec 1650 wszedł w skład eskadry wiceadm. Penna skierowanej na Azory, potem na Morze Śródziemne. W 1652 służył na wodach krajowych. Walczył w bitwie pod Gabbard 2/3.06.1653 (dowódca Peter Mootham). W wyniku wypadku (zostawienie zapalonej świecy w magazynie bosmana) spłonął 13.02.1656 w Portsmouth (dowódca Robert Storey).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Amity – żaglowiec handlowy, po zakupie w 1650 r. klasyfikowany jako 30/36-działowy okręt 4 rangi. Dane jak przytoczone przez Pana podaje Winfield (poza szerokością 28’0”). Także wg Colledge’a tonaż 375 ton. Wg Clowesa długość stępki 85’0”, szerokość 28”0”, głębokość 14’0”, tonaż 354 tony. Załoga: w 1653 – 150; w 1654 – 120; w 1660 – 100; w 1666 - 150. Wg Ustalenia z 1666 winien był nosić na pokładzie dolnym 12 x 18-f, na górnym 14 x 9-f, ponadto 12-14 sakerów. W czerwcu 1652, dowodzony przez komandora Packa, należał do eskadry adm. Ayscue (pilnującej zachodniego podejścia do kanału La Manche) i wziął udział w bitwie z Holendrami u przylądka Lizard 12.06.1652. Walczył także (dowódca nadal Henry Pack) w bitwie pod Gabbard 2/3.06.1653. W lutym 1654 zdobył holenderski okręt 20-działowy. Z końcem września 1654 wszedł w skład eskadry gen. Roberta Blake’a skierowanej na Morze Śródziemne do walki z korsarzami (okrętem dowodził ciągle komandor Henry Pack). Amity został sprzedany 27.11.1667.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Centurion – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 40/52-działowy, zbudowany przez Petera Pett I w Ratcliffe. Wszystkie parametry jak u Pana przyjmuje Clowes. Dane prawie jak przytoczone przez Pana podają Lavery (poza głębokością 12’6”) i Winfield (poza głębokością 15’6”). Także wg Colledge’a i Heppera tonaż 531 ton. Załoga: w 1653 – 200; w 1660 – 150; w 1666 – 180; w 1670 – 170; w 1688 - 230. Wg Ustalenia z 1666 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 20 x 9-f, na rufowym 6 sakerów. Wg Ustalenia z 1677 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 20 x 8-f, na rufowym 6 sakerów lub 6 dział typu minion. Uzbrojenie rzeczywiste w październiku 1681: 22 x 18-f, 22 x 8-f, 8 sakerów. Wg Ustalenia z 1685 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 22 x 8-f, na rufowym 6 sakerów. Takie też było jego uzbrojenie rzeczywiste w 1688. Pod koniec 1650 wszedł w skład eskadry wiceadm. Penna skierowanej na Azory, potem na Morze Śródziemne. Walczył (dowódca Walter Wood) w bitwie pod Gabbard 2/3.06.1653. W składzie eskadry komodora Richarda Beach skutecznie zwalczał korsarzy algierskich w 1670 (zwycięska bitwa 17.08.) w zach. części Morza Śródziemnego. Rozbił się w sztormie 25.12.1689 w cieśninie Plymouth, w pobliżu Mount Batton (Mount Batten) – dowódcą był wtedy Bazil Beaumont.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Assistance – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 40/50-działowy, zbudowany przez Henry’ego Johnson w Deptford. Wszystkie parametry jak u Pana przyjmuje Clowes. Dane prawie jak przytoczone przez Pana podają Lavery (poza szerokością 30’10”) i Winfield (poza głębokością 15’5”). Także wg Colledge’a tonaż 521 ton. Załoga: w 1653 – 180; w 1660 – 140; w 1666 – 170; w 1670 – 170; w 1688 - 230. Wg Ustalenia z 1666 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 20 x 9-f, na rufowym 4 sakery. Wg Ustalenia z 1677 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 20 x 6-f, na rufowym 6 sakerów lub 6 dział typu minion. Uzbrojenie rzeczywiste w maju 1681 i w lipcu 1682: 20 x 18-f, 18 x 9-f, 4 sakery. Wg Ustalenia z 1685 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 22 x 9-f, na rufowym 6 sakerów. Uzbrojenie rzeczywiste w 1688: 20 x 18-f, 18 x 9-f, 4 sakery. Uzbrojenie rzeczywiste w 1696: na pokładzie dolnym 17 x 18-f, na górnym 21 x 9-f, na pokładach odkrytych 8 sakerów.
Walczył w bitwach pod Portland 18.02.1653 (przejściowo znalazł się nawet w rękach Holendrów) oraz pod Gabbard 2/3.06.1653 (dowódca William Crispin). W maju 1673 (dowódca Richard Munden) wysłany w eskorcie konwoju wschodnioindyjskiego; Munden, zorientowawszy się po drodze, że Holendrzy zajęli tymczasem Wyspę Św. Heleny (o czym w Anglii nie wiedziano), zdecydował się odbić ją na własną rękę siłami eskorty, następnie urządził z wyspy pułapkę i przechwytywał bogato wyładowane holenderskie statki wschodnioindyjskie (wziął przy okazji do niewoli niedoszłego gubernatora Wyspy Św. Heleny z ramienia Holandii); w końcu, eskortując inny konwój wschodnioindyjski, powrócił do Anglii, gdzie czekało na niego szlachectwo. Assistance został przebudowany w 1687 w Deptford (przez firmę R & J Castle) ze zwiększeniem szerokości do 32’4” i tonażu do 567 ton. Pod koniec 1689 wszedł w skład małej eskadry komodora Wrighta, skierowanej do Indii Zach. W 1690 brał udział w ataku na St. Christopher (dowódca Richard Kegwin, zginął). W kwietniu 1695 (dowódca Thomas Robinson) eskortował konwój na Elbę i zdobył 4 nieprzyjacielskie statki handlowe dużej wartości. Z podobnym powodzeniem i pod tym samym dowódcą pełnił służbę eskortową na Morzu Północnym w 1696. W 1697 (dowódca James Davidson) osłaniał łowiska u wybrzeży Islandii. Rozebrany w 1699 i przebudowany w Deptford na następny okręt tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Walczył w bitwach pod Portland 18.02.1653 (przejściowo znalazł się nawet w rękach Holendrów) oraz pod Gabbard 2/3.06.1653 (dowódca William Crispin). W maju 1673 (dowódca Richard Munden) wysłany w eskorcie konwoju wschodnioindyjskiego; Munden, zorientowawszy się po drodze, że Holendrzy zajęli tymczasem Wyspę Św. Heleny (o czym w Anglii nie wiedziano), zdecydował się odbić ją na własną rękę siłami eskorty, następnie urządził z wyspy pułapkę i przechwytywał bogato wyładowane holenderskie statki wschodnioindyjskie (wziął przy okazji do niewoli niedoszłego gubernatora Wyspy Św. Heleny z ramienia Holandii); w końcu, eskortując inny konwój wschodnioindyjski, powrócił do Anglii, gdzie czekało na niego szlachectwo. Assistance został przebudowany w 1687 w Deptford (przez firmę R & J Castle) ze zwiększeniem szerokości do 32’4” i tonażu do 567 ton. Pod koniec 1689 wszedł w skład małej eskadry komodora Wrighta, skierowanej do Indii Zach. W 1690 brał udział w ataku na St. Christopher (dowódca Richard Kegwin, zginął). W kwietniu 1695 (dowódca Thomas Robinson) eskortował konwój na Elbę i zdobył 4 nieprzyjacielskie statki handlowe dużej wartości. Z podobnym powodzeniem i pod tym samym dowódcą pełnił służbę eskortową na Morzu Północnym w 1696. W 1697 (dowódca James Davidson) osłaniał łowiska u wybrzeży Islandii. Rozebrany w 1699 i przebudowany w Deptford na następny okręt tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Reserve – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 40/48-działowy, zbudowany przez Petera Pett w Woodbridge. Wszystkie parametry jak u Pana przyjmują Clowes (głębokość 12’4”) i Lavery (głębokość 12’8”). Dane prawie jak przytoczone przez Pana podaje Winfield (poza głębokością 15’6,5”). Natomiast wg Colledge’a tonaż 538 ton. Załoga: w 1660 – 140; w 1666 – 180; w 1670 – 180; w 1688 - 226. Wg Ustalenia z 1666 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 20 x 9-f, na rufowym 6 sakerów. Wg Ustalenia z 1677 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 20 x 8-f (lub 6-f), na rufowym 6 sakerów lub 6 dział typu minion. Uzbrojenie rzeczywiste w lipcu 1682: 20 x 18-f, 18 x 9-f, 4 sakery. Wg Ustalenia z 1685 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 22 x 9-f, na rufowym 4 sakery. Uzbrojenie rzeczywiste około 1694: 20 x 18-f, 20 x 9-f, 8 sakerów.
W jakimś momencie okresu 1660-1680 przebudowany ze wzrostem szerokości do 32’10” i tonażu do 573 lub 576 ton. Być może walczył w bitwie pod Barfleur w maju 1692 (dowódca Thomas Crawley) i brał udział w niszczeniu okrętów francuskich w Cherbourgu po tej bitwie. We wrześniu 1694 zwalczał francuskich korsarzy na podejściu do kanału La Manche. Przebudowany gruntownie w Deptford w 1701 na następny okręt tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
W jakimś momencie okresu 1660-1680 przebudowany ze wzrostem szerokości do 32’10” i tonażu do 573 lub 576 ton. Być może walczył w bitwie pod Barfleur w maju 1692 (dowódca Thomas Crawley) i brał udział w niszczeniu okrętów francuskich w Cherbourgu po tej bitwie. We wrześniu 1694 zwalczał francuskich korsarzy na podejściu do kanału La Manche. Przebudowany gruntownie w Deptford w 1701 na następny okręt tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Advice – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 40/48-działowy, zbudowany przez Petera Pett w Woodbridge. Wszystkie parametry jak u Pana (poza długością pokładu) przyjmują Clowes i Lavery. Dane bliskie przytoczonym przez Pana podaje Winfield (poza długością pokładu 118’6” i głębokością 15’7”). Także wg Colledge’a przy tonażu 516 ton długość dolnego pokładu około 118’6”. Załoga: w 1653 – 180; w 1660 – 140; w 1666 – 180; w 1670 – 180; w 1688 i 1689 - 230. Wg Ustalenia z 1666 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 16 x 9-f, na rufowym 10 sakerów. Wg Ustalenia z 1677 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 20 x 8-f (lub 6-f), na rufowym 6 sakerów lub 6 dział typu minion. Wg Ustalenia z 1685 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 20 x 8-f, na pokładach odkrytych 8 sakerów.
Walczył w bitwach pod Portland 18.02.1653 (dowódca kmdr Day) oraz pod Gabbard 2/3.06.1653 (dowódca Jeremy Smyth). W jakimś momencie okresu 1660-1680 przebudowany ze wzrostem szerokości do 32’0” (lub 32’2”) i tonażu do 544 ton. W sierpniu 1666 należąc do eskadry kontradm. Holmesa wziął udział w ataku na wybrzeże holenderskie i spaleniu stu kilkudziesięciu statków. W lipcu 1669 skutecznie osłaniał konwój śródziemnomorski przeciwko silnej eskadrze piratów algierskich, ale jego dowódca – kmdr Benjamin Young – przy tym zginął. Walczył potem w bitwach: na wodach Solebay 28.05.1672, w kanale Schooneveld w maju 1673, pod Texel 11.08.1673, w zatoce Bantry 1.05.1689 (dowódca John Granville), pod Barfleur w maju 1692 (dowódca Charles Hawkins) i brał udział w niszczeniu okrętów francuskich w Cherbourgu po tej ostatniej bitwie. W styczniu 1693 (dowódca Charles Hawkins) wszedł w skład eskadry skierowanej do Indii Zach. We wrześniu 1694 atakował wybrzeża Hispanioli (dowódca William Harman, zginął). Przebudowany gruntownie w Woolwich w 1698 na następny okręt tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Walczył w bitwach pod Portland 18.02.1653 (dowódca kmdr Day) oraz pod Gabbard 2/3.06.1653 (dowódca Jeremy Smyth). W jakimś momencie okresu 1660-1680 przebudowany ze wzrostem szerokości do 32’0” (lub 32’2”) i tonażu do 544 ton. W sierpniu 1666 należąc do eskadry kontradm. Holmesa wziął udział w ataku na wybrzeże holenderskie i spaleniu stu kilkudziesięciu statków. W lipcu 1669 skutecznie osłaniał konwój śródziemnomorski przeciwko silnej eskadrze piratów algierskich, ale jego dowódca – kmdr Benjamin Young – przy tym zginął. Walczył potem w bitwach: na wodach Solebay 28.05.1672, w kanale Schooneveld w maju 1673, pod Texel 11.08.1673, w zatoce Bantry 1.05.1689 (dowódca John Granville), pod Barfleur w maju 1692 (dowódca Charles Hawkins) i brał udział w niszczeniu okrętów francuskich w Cherbourgu po tej ostatniej bitwie. W styczniu 1693 (dowódca Charles Hawkins) wszedł w skład eskadry skierowanej do Indii Zach. We wrześniu 1694 atakował wybrzeża Hispanioli (dowódca William Harman, zginął). Przebudowany gruntownie w Woolwich w 1698 na następny okręt tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Foresight – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 40/54-działowy, zbudowany w prywatnej stoczni Jonas Shish w Deptford. Wg Lavery’ego długość stępki 102’0”, tonaż 522 tony, szerokość i głębokość jak przytoczone przez Pana. Zdaniem Winfielda długość stępki 102’0”, głębokość 15’5”, reszta jak u Pana. Clowes też podaje długość stępki 102’0”, zaś szerokość to u niego 31’0”, głębokość 13’0”. Wg Colledge’a, Clowesa i Heppera tonaż 524 tony. Załoga: w 1653 – 180; w 1654 – 160; w 1660 – 140; w 1666 i 1670 – 170; w 1688 – 230. Wg Ustalenia z 1666 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 20 x 9-f, na rufowym 4 sakery. Wg Ustalenia z 1677 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 20 x 8-f (lub 6-f), na rufowym 6 sakerów lub 6 dział typu minion. Uzbrojenie rzeczywiste w lutym 1682: 20 x 18-f, 18 x 9-f, 4 sakery. Wg Ustalenia z 1685 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 22 x 9-f, na pokładach odkrytych 8 lżejszych (sakerów i dział typu minion). Uzbrojenie rzeczywiste w 1688: 18 x 18-f, 20 x 9-f, 4 sakery. Uzbrojenie rzeczywiste około 1694: 22 x 18-f, 22 x 9-f, 6 sakerów, 4 działa typu minion.
Pod koniec 1650 wszedł w skład eskadry wiceadm. Penna skierowanej na Azory, potem na Morze Śródziemne. Walczył w bitwie pod Gabbard 2/3.06.1653 (dowódca Richard Stayner). Z końcem września 1654 wszedł w skład skierowanej na Morze Śródziemne eskadry gen. Roberta Blake’a (okrętem dowodził Peter Mootham). Walczył w bitwie pod North Foreland w 1666 (dowódca Hugh Seymour, zginął). W jakimś momencie okresu 1660-1680 przebudowany ze wzrostem długości stępki do 102’2”, szerokości do 32’0” i tonażu do 556 ton. Uczestniczył w bitwach: w kanale Schooneveld w maju 1673 oraz pod Texel 11.08.1673. W 1689 walczył z Francuzami w pobliżu wysp Scilly. W 1694 (dowódca Issac Townsend) walczył na wodach kanału La Manche. Podczas rejsu z Campeachy na Jamajkę (dowódca Charles Richards), prawdopodobnie zniesiony przez silny strumień, zszedł z kursu i rozbił się 4.07.1698 na skałach Jardine, około 300 mil na południe od Kuby.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pod koniec 1650 wszedł w skład eskadry wiceadm. Penna skierowanej na Azory, potem na Morze Śródziemne. Walczył w bitwie pod Gabbard 2/3.06.1653 (dowódca Richard Stayner). Z końcem września 1654 wszedł w skład skierowanej na Morze Śródziemne eskadry gen. Roberta Blake’a (okrętem dowodził Peter Mootham). Walczył w bitwie pod North Foreland w 1666 (dowódca Hugh Seymour, zginął). W jakimś momencie okresu 1660-1680 przebudowany ze wzrostem długości stępki do 102’2”, szerokości do 32’0” i tonażu do 556 ton. Uczestniczył w bitwach: w kanale Schooneveld w maju 1673 oraz pod Texel 11.08.1673. W 1689 walczył z Francuzami w pobliżu wysp Scilly. W 1694 (dowódca Issac Townsend) walczył na wodach kanału La Manche. Podczas rejsu z Campeachy na Jamajkę (dowódca Charles Richards), prawdopodobnie zniesiony przez silny strumień, zszedł z kursu i rozbił się 4.07.1698 na skałach Jardine, około 300 mil na południe od Kuby.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
President – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 38/48-działowy, zbudowany przez Petera Pett w Deptford. Zdaniem Lavery’ego parametry jak przedstawione przez Pana, poza głębokością – 12’8”. Także wg Colledge’a tonaż 462 tony. Zdaniem Winfielda długość stępki 100’9”, szerokość 29’0”, głębokość 14’9”, tonaż 451 ton. Wg Clowesa długość stępki 102’9”, szerokość 29’6”, głębokość 12’6”, tonaż 445 ton. Załoga: w 1653 – 180; w 1660 – 130.
W 1651 i 1652 walczył z rojalistami i Holendrami na wodach kanału La Manche i przyległych (dowódca Anthony Young). Walczył w bitwie pod Gabbard 2/3.06.1653 (dowódca Francis Park). Przemianowany na Bonaventure (Bonadventure) w 1660. Przebudowany w 1663 (przez poszerzenie) – od tej daty już o nim pisałem.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
W 1651 i 1652 walczył z rojalistami i Holendrami na wodach kanału La Manche i przyległych (dowódca Anthony Young). Walczył w bitwie pod Gabbard 2/3.06.1653 (dowódca Francis Park). Przemianowany na Bonaventure (Bonadventure) w 1660. Przebudowany w 1663 (przez poszerzenie) – od tej daty już o nim pisałem.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach