Obce flotylle rzeczne na wodach Prypeci w czasie 1WS

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

JB napisał:
A czy kogoś takie badania obchodzą? Oprócz oczywiście garstki entuzjastów. Nie ma chętnych do publikacji takich szczegółowych artykułów.
JB
Kiedyś w Morzu pojawiały sie niewielkie artykuliki Kuligiewicza na temat poszczególnych jednostek Flotylli Wiślanej, Pińskiej oraz nie pomnę autora, ktory zajmował się opisami statków PMH połączone z ich sylwetkami. Przemycane wśród innych bardziej poczytnych tekstów, spychane były na tylne strony. Dzisiaj właśnie te niewielkie teksty sa powielane i krążą w drugim obiegu, wykorzystywane przez badaczy i historyków, ktorzy nie mogą się obejść bez nich. Możemy sobie zadać pytanie kto teraz chce czytać morskie wspomnienia jakiegoś Dudy, czy innych
Jezeli badawcze artykuły nie mają wzięcia u redaktorów polskich pism historyczno-morskich, rzuć ten tekst na forum, do pism zagranicznych, ale na pewno nie chowaj do szuflady. To są właśnie te teksty do ktorych się wraca i przeżuwa, i bez których nie da się odtworzyć naszej historii.
Co do Flotylli Pińskiej to konia z rzędem temu kto to wszystko rozbierze i logicznie poukłada.
W każdym razie będę ogromnie wdzięczny jak mi udostępnisz tekst po odczycie.
Jefe
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Mam kilka takich projektow
Min z Rossji ,. Mozeby wydac samemu
Naklad 100-300 sztuk
Jak ilustracje i plany to duzy koszt ,
ale np. 200PLZ, nich ktos sam to pozbiera, kilka miesiecy roboty non-stop,
albo kilka lat szperactwa.

Alternatywa,
Dostalem CD o flocie hisplpanskiej cos 1824-1870 , jakby wydrukowac kilka tysiecy stron.
Ale palna dokumentacja jaka udalo sie autorowi zebrac.WSZYSTKO.
Ostatnio zmieniony 2008-11-07, 18:00 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4535
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

jefe de la maquina pisze:oraz nie pomnę autora, ktory zajmował się opisami statków PMH połączone z ich sylwetkami
Seria "Pod polską banderą" - autorem tekstów był oczywiście Jerzy Miciński, rysunków - bodaj Jerzy Litwin.
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Na ros. forum http://sovnavy-ww2.narod.ru/ znalazłem trochę więcej interesujących informacji odnośnie losów kutrów opancerzonych typu „N” w służbie sowieckiej. Są tam poszerzone informacje z forum http://fm8.info/archives/572

Za czasów sowieckich kutrom zmieniono nazwę typu z „N 1916 lub 1915” na typ „D”.
W latach 20-ych silniki Sterlinga (nie Stirlinga jak podają na forach rosyjskich) zastąpiono silnikami Skrips (ros. Скрипс) o mocy 100 KM, co pozwoliło im osiągać następujące prędkości 7.5 - 8.6/ 4.9 - 5.9 węzłów (pierwsze z prądem, drugie pod prąd Dniepra) . Uwaga: Nie jest to nazwa rosyjska, ani angielska. Niestety nie udało mi się ustalić więcej informacji na temat tego silnika.
No forum znalazłem bardzo ciekawe zdjęcie kutra z wieżyczką ckm w położeniu 90 stopni do osi kutra. Czyli informacja jaka podałem za Czernikowem ( Riecznoj flot wojennowo wiedomstwa 1915-1917 goda. -artykuł) jest błędna. Wieżę ckm można bgyło obracać conajmniej 90 stopni od osi jednostki.
Na 4 jednostkach, które zachowały się do 41 r od 22.06.41 r. uzbrojenie zmieniono na: 2 x 12,7 mm (p-lot ckm ?) oraz 1 ckm kal. 7,62 mm . Załoga w tym czasie 7 ludzi..

Wg podanych info na forum w latach 1937-38 te cztery jednostki posiły numery burtowe: 5 (dawny BKA Nr. 1), 15 (dawny BKA Nr. 2), 21 (dawny BKA Nr. 3) i 31 (dawny BKA Nr. $0.1937 - 1938 estimates, mimo że wg. cytowanych informacji ich nazwy były BK2, etc. .
W czerwcy 1940 r. weszły w skład sowieckiej Flotylli Pińskiej. Wg. autora (autorów ?) niektóre źródła używają na nie numery od 202 do 205.

Poniżej podaję za tym forum informacje odnośnie zmian oficjalnych oznaczeń (uwaga informacje te nie pokrywają się datami podanymi przez Czernikowa i cytowanymi wcześniej):

1. BKA „Nr-1” ( nie wchodził w skład carskiej Flotylli Rzecznej na Prypeci !); od 1928 r. „D-1”; od 21.03.34 „BK-1”, od 3.02.39 r. „Nr.132”.
Zatopiony w lecie 1920 r. w Homlu, z powodu wypadku (awarii ?) . Podniesiony, oddany do; w 1927 r. powrócił do służby. 27.06.1931 wcielony do Flotylli na Dnieprze.

2. BK “Nr. 2”, od 10.09.20 SKA “Nr. 2”, od stycznia 1921 “SK-2”, od 1928 r. “D-2”, od 21.03.34 r. “BK-2”, od 3.02.39 r. “Nr.133”.
Kuter „Nr.133” (203) zatonął na rzece Berezynie, niedaleko miejscowości Nowobielicze, w wyniku trafienia przez artylerię niemiecką.

3. BK „Nr.3”, od 10.09.20 SKA „Nr. 3”; od stycznia 1921 “SK-3”, od 1928 r. “D-3”, Od 21.03.34 r. “BK-3”, od 3.02.39 r. “Nr.134”.

4. BK „Nr.4”, od 10.09.20 SKA „Nr. 4”; od stycznia 1921 “SK-4”, od 1928 r. “D-4”, Od 21.03.34 r. “BK-4”, od 3.02.39 r. “Nr.135”
Kuter 135 (Nr.205) został 26.07.41 r wysadzony przez własną załogę.

Jefe
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Ponizej podaje link gdzie znajduje sie dokumentacja fotograficzna z ekspedycji, ktorej zadaniem bylo wydobycie kutra 135 (wysadzony przez zaloge) , a raczej smetnych resztek co po nim zostalo.

http://photofile.name/users/zeemurzik/3173773/?page=1
Jefe
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Ponizej podaje ostatnia czesc obejmujaca pozostałe jednostki (nie wymieniane wcześniej)

TABOR UZBROJONY:


3 Pontony artyleryjskie. Uzbrojenie- po 1 dziale 102 mm (4 cale); 12,8 x 6,7 x 0,45 m; bez napędu (IC1).

1 Ponton artyleryjski. Uzbrojenie -1 działo 76,2 mm, 9,1 x 4,0 x 0,5 m; bez napędu (IC1).

Cкат (Skat –rodzaj ryby); kuter uzbrojony, uzbrojenie: 1KM (IC); moc silnika – 35 KM (IC); napęd – 1śruba (K-B); kadłub drewniany.
Brak informacji odnośnie miejsca i daty budowy. Wiosną 1916 r. przydzielony do Flotylli na Prypeci. Od 1stycznia do 21 marca 1917 r. w składzie 3 grupy kutrów na jez. Narocz. Jesienią 1917 r. wyciągnięty na brzeg. Wpadł w ręce niemieckie po zajeciu Mozyrza (1.03.1918). Nie wykorzystany sezonie żeglugowym, leżał na brzegu. W styczniu 1919 r. po zajęciu terenów przez wojska sowieckie, poddany inspekcji pod kątem wykorzystania. We wrześniu 1919 r. przechodził remont w Narowli. Brak dalszych informacji. (K-B)

Кaсaткa (Kasatka- rodzaj ryby); kuter uzbrojony (B-K); uzbrojenie: 1KM (IC); silnik, napęd-1 śruba
Wiosną 1916 r. wcielony do Carskiej Flotylli na Prypeci na wiosnę 1916 r. Od 1.01 do 21.03.1917 r. w 3 grupie kutrów na jez. Narocz. Jesienią 1917 r. skierowany do bazy flotylli w Mozyrzu, gdzie ze względu na zimę został wyciągnięty na brzeg. 12.03.1918 baza została zajęta przez wojska niemieckie. Pozostawiony na brzegu, przeleżał nie używany cały sezon żeglugowy. W styczniu 1919 r. po zajęciu terenów przez wojska sowieckie przeszedł inspekcję techniczną. We wrześniu 1919 r. skierowany do Narowli na remont. Brak dalszych informacji (K-B).

Сиг (Sig –biała ryba), kuter uzbrojony , uzbrojenie – 1 działko 37 mm (IC), moc silnika -16 KM (IC), napęd – 1 śruba (K-B)
Wiosną 1916 r. przydzielony do flotylli. Późną jesienią 1917 r. wyciągnięty na brzeg w bazie flotylli w Mozyrzu. 1.03.1918 r. w rękach niemieckich, kiedy baza flotylli została zajęta przez wojska niemieckie. Niewykorzystany, cały sezon żeglugowy przeleżał na brzegu. W styczniu 1919 r. po zajęciu terenów przez wojska sowieckie poddany inspekcji. We wrześniu 1919 r. przechodził remont w Narowli. Brak dalszych informacji (K-B).

Нарвал
(Narwał), kuter uzbrojony, uzbr. – 1 działko 37 mm; 9,35 x 1,73 x 0,71m; moc silnika: 16 KM (IC), napęd – 1 śruba (K-B)
Wiosną 1916 r. przydzielony do flotylli. Późną jesienią 1917 r. wyciągnięty na brzeg w bazie flotylli w Mozyrzu. 1.03.1918 r. w rękach niemieckich, kiedy baza flotylli została zajęta przez wojska niemieckie. Niewykorzystany, cały sezon żeglugowy przeleżał na brzegu. W styczniu 1919 r. przejęty przez Sowietów, po zajęciu terenów przez wojska sowieckie. We wrześniu 1919 r. w Narowli. Brak dalszych informacji (K-B).

Кит (Kit), kuter uzbrojony , uzbrojenie: 1 działko 37 mm, 8,56 x 1,62 x 0,38 m; moc silnika - 16 KM, napęd – 1 śruba IC1).
Wiosną 1916 r. przydzielony do flotylli. Późną jesienią 1917 r. wyciągnięty na brzeg w bazie flotylli w Mozyrzu. 1.03.1918 r. w rękach niemieckich, kiedy baza flotylli została zajęta przez wojska niemieckie. Niewykorzystany, cały sezon żeglugowy przeleżał na brzegu. W styczniu 1919 r. przejęty przez Sowietów, po zajęciu terenów przez wojska sowieckie. We wrześniu 1919 r. w Narowli. Brak dalszych informacji (K-B).

Акула (Akuła-rekin), kuter uzbrojony, uzbrojenie: 1 działko 37 mm; 8,74 x 1,73 x 0,51 m: moc silnika- 14 KM, napęd -1 śruba
Wiosną 1916 r. przydzielony do flotylli. Późną jesienią 1917 r. wyciągnięty na brzeg w bazie flotylli w Mozyrzu. 1.03.1918 r. w rękach niemieckich, kiedy baza flotylli została zajęta przez wojska niemieckie. Niewykorzystany, cały sezon żeglugowy przeleżał na brzegu. W styczniu 1919 r. przejęty przez Sowietów, po zajęciu terenów przez wojska sowieckie. We wrześniu 1919 r. w Narowli. Brak dalszych informacji.

Кашалот (Kaszałot), kuter uzbrojony; uzbrojenie- 1KM, 8,53 – 1,73 – 0,41 m; moc silnika - 35 KM, napęd- 1 śruba; 1 пул
Wiosną 1916 r. przydzielony do flotylli. Późną jesienią 1917 r. wyciągnięty na brzeg w bazie flotylli w Mozyrzu. 1.03.1918 r. w rękach niemieckich, kiedy baza flotylli została zajęta przez wojska niemieckie. Niewykorzystany, cały sezon żeglugowy przeleżał na brzegu. W styczniu 1919 r. przejęty przez Sowietów, po zajęciu terenów przez wojska sowieckie. We wrześniu 1919 r. w Narowli. Brak dalszych informacji.


Nieuzbrojony tabor pływający


Стрела (Strieła-strzała), nieuzbrojony kuter (K-B); wymiary: 7, 92 x 1,98 x 0,63 m (IC); moc silnika -35 KM (IC), napęd – 1 śruba (K-B); załoga -5 osób (JBcz, K-B).
Brak informacji o dacie i miejscu budowy. Wiosną 1916 r. przydzielony do flotylli na Prypeci. Późną jesienią 1917 r. wyciągnięty na zimę z wody w bazie w Mozyrzu. 1.03.1918 r wpadł w ręce niemieckie po zajęciu bazy przez wojska niemieckie. Niewykorzystany w sezonie żeglugowym 1918 r., pozostawiony na brzegu W styczniu 1919r. po zajęciu terenów przez wojska sowieckie przeszedł inspecję pod kątem wykorzystania. We wrześniu 1919 r. skierowany na remont w Narowli. Wg. polskich danych (JBcz) w listopadzie 1919 r. działał w składzie Sowieckiej Flotylli na Prypeci, uzbrojony w 1 KM. Zdobyty przez WP w Kalinkowiczach (5.03.1920)(K-B; brak informacji o zdobyciu u Bartlewicza). Wcielony do Flotylli Pińskiej (?).

Делъфин (Delfin); nieuzbrojony szybki kuter, wymiary: 7,54 x 1,83 x 0,61 m (IC); moc silnika – 60 KM (IC), napęd – 1 śruba
Brak informacji odnośnie miejsca i daty budowy. Wiosną 1916 r. przydzielony do Flotylli na Prypeci. Jesienią 1917 r. wyciągnięty na brzeg. Wpadł w ręce niemieckie po zajeciu Mozyrza (1.03.1918). Nie wykorzystany w sezonie żeglugowym, pozostał na brzegu. W styczniu 1919 r. znalazł się w rękach sowieckich po zajęciu przez nich bazy flotylli. We wrześniu 1919 r. w Narowli. Brak dalszych informacji.
Uwaga: Czernikow określa tą jednostkę jako „быстроходный” (ścigacz), zaś na forum Kortic.Borda stosują określenie „невооруженный катер” (kuter nieuzbrojony).

Орел (Orieł), kuter holowniczy (буксирный катер) (K-B), zan. 0,51 (IC),
Brak informacji odnośnie miejsca i daty budowy. Wiosną 1916 r. przydzielony do Flotylli na Prypeci. Jesienią 1917 r. wyciągnięty na brzeg. Wpadł w ręce niemieckie po zajeciu Mozyrza (1.03.1918). Nie wykorzystany sezonie żeglugowym, leżał na brzegu. W styczniu 1919 r. w rękach sowieckich po zajęciu przez nich bazy flotylli. We wrześniu 1919 r. w Narowli. Brak dalszych informacji.

Медузa
(Mieduza), klasyfikacja: kuter; 7,31 x 1, 52 x 0,49 m (IC); moc silnika -16KM (IC), napęd -1 śruba;
Wiosną 1916 r. przydzielony do flotyll. Późną jesienią 1917 r. wyciągnięty na brzeg w bazie flotylli w Mozyrzu. 1.03.1918 r. w rękach niemieckich, kiedy baza flotylli została zajęta przez wojska niemieckie. Niewykorzystany, cały sezon żeglugowy przeleżał na brzegu. W styczniu 1919 r. po zajęciu terenów przez wojska sowieckie poddany inspekcji. We wrześniu 1919 r. przechodził remont w Narowli. Brak dalszych informacji.

Лещ (Leszcz); motorówka, 6,09 x 1,83 x 0,51 m (IC); moc silnika -6 KM (IC)
Wcielona do flotylli wiosną 1916 r. Późną jesienią 1917 r. wyciągnięta na brzeg w bazie flotylli w Mozyrzu. 1.03.1918 r. w rękach niemieckich, kiedy baza flotylli została zajęta przez wojska niemieckie. Niewykorzystana, cały sezon żeglugowy przeleżała na brzegu. W styczniu 1919 r. baza została zajęta przez wojska sowieckie. We wrześniu 1919 r. przebywała w Narowli. Brak dalszych informacji.

Сарнов (Sarnow- od nazwiska ?); motorówka (K-B); wymiary: 5,49 x 1,52 x 0,55 m (IC); moc silnika – 5,5 KM (IC, K-B), napęd – 1 śruba
Brak informacji odnośnie miejsca i daty budowy. Wiosną 1916 r. przydzielona do Flotylli na Prypeci. Jesienią 1917 r. wyciągnięta na brzeg. Wpadła w ręce niemieckie po zajeciu przez nich Mozyrza (1.03.1918). Nie wykorzystana w sezonie żeglugowym, pozostała na brzegu. W styczniu 1919 r. znalazła się w rękach sowieckich po zajęciu przez nich bazy flotylli. We wrześniu 1919 r. w Narowli. Brak dalszych informacji.

Краб (Krab) motorówka, 1 śruba (K-B)
Brak informacji odnośnie miejsca i daty budowy. od jesieni 1916 r. w craskiej flotylli. Jesienią 1917 r. wyciągnięta na brzeg. Wpadła w ręce niemieckie po zajeciu przez nich Mozyrza (1.03.1918). Nie wykorzystana w sezonie żeglugowym, pozostała na brzegu. W styczniu 1919 r. znalazła się w rękach sowieckich po zajęciu przez nich bazy flotylli. We sierpniu 1919 r. planowano jej remont.. Brak dalszych informacji.
Uwagi: nie wymieniana przez Czernikowa. Jedyna informacja pochodzi z ros. forum (K-B)

Спрут (Sprut- ośmiornica) motorówka, 1 śruba (K-B_
Brak informacji odnośnie miejsca i daty budowy. od jesieni 1916 r. w craskiej flotylli. Jesienią 1917 r. wyciągnięta na brzeg. Wpadła w ręce niemieckie po zajeciu przez nich Mozyrza (1.03.1918). Nie wykorzystana w sezonie żeglugowym, pozostała na brzegu. W styczniu 1919 r. znalazła się w rękach sowieckich po zajęciu przez nich bazy flotylli. We sierpniu 1919 r. planowano jej remont.. Brak dalszych informacji.
Uwagi: nie wymieniana przez Czernikowa. Jedyna informacja pochodzi z ros. forum (K-B)

Монтер (Monter) motorówka, 1 śruba (K-B_
Brak informacji odnośnie miejsca i daty budowy. od jesieni 1916 r. w craskiej flotylli. Jesienią 1917 r. wyciągnięta na brzeg. Wpadła w ręce niemieckie po zajeciu przez nich Mozyrza (1.03.1918). Nie wykorzystana w sezonie żeglugowym, pozostała na brzegu. W styczniu 1919 r. znalazła się w rękach sowieckich po zajęciu przez nich bazy flotylli. We wrześniu 1919 r. w Narowli w stanie rokującym nadzieję. Brak dalszych informacji.(K-B_
Uwagi: nie wymieniana przez Czernikowa. Jedyna informacja pochodzi z ros. forum (K-B). Nazwa „Monter”wygląda dośc wątpliwie i być może jest późniejszej komunistycznej prowencji.


Coкол (SokoŁ) -statek pasażerski, bocznokołowiec, kadłub żelazny (K-B). Dane: wyp. 40 t; 21,9/24,6 x 3.65/of 5.4 x 0,61 m (K-B) (wg WD 24,4 x 3,65/6,60 x 0,55 m) (Czernikow podaje zanurzenie w czasie służby dla carskiej FP-0,81m)
zb. 1884-85 w stoczni Schichau w Elbing Nr. budowy #279 (WD podaje: wg źródeł polskich, rok bud. 1887), maszyna parowa o mocy 21 KM, od 1900 r. wymienia się moc maszyny- 60 KM
Załoga: 7 ludzi (15 ludzi, kiedy był przejęty przez wojsko) (K-B).
Ilość pasażerów: 1 klasa -20, 2 klasa 35, 3 klasa 80 (K-B)

Zbudowany dla N.I. Tepliakowa z Wietki jako Coкол.W zarejestrowani w 1885 właściciele: P.N. Tepliakow, M.P. Monastyrski, Kroszakow - Brześć Litewski nad rzeką Bug; od 1892 P. N. Tepliakow, M.P. Monastyrski, I. P. Gorszikow; 1897 D.M. i W. N. Amitin, N.J. Magison oraz P. Tepliakow; 1900 W. L. Feldmann (spotyka się również pisownię Fledman) Pińsk (AvM na FOW wymienia rok 1906),; wymiana (?) maszyny parowej na 60 KM. Wiosną 1916 wcielony do carskiej Flotylli Pińskiej, używany do holowania (zanurzenie- 0,81 m (IC)). 1.03. 1918 przejęty przez Niemców po zajęciu Mozyrza, zwrócony właścicielowi (Feldmann z Pińska). W styczniu 1919 r. znacjonalizowany przez sowietów. 16.4.1919 wcielony jako statek nieuzbrojony do sowieckiej Flotylli na Prypeci. W lipcu 1919 wyposażony w 2 ckm i aż do sierpnia b. r. używany do transportu wojska. 1.10.1919 wcielony do sowieckiej Flotylli Dnieprowskiej i wykorzystany jako statek strażniczy (w tym czasie w stoczni w Kijowie otrzymał 1działko 37 mm). Możliwe, że w grudniu 1919 r. skierowany do Homelskiego Rupvodu (obwodu ?). 27.4.1920 zdobyty przez Wojsko Polskie w Czarnobylu. 4.05.20 r. wpisany na stan polskiej Flotylli Pińskiej jako transportowiec “T5”; uzbrojenie: 1 działko 37 mm typu Hotchkiss + 2 ckm. W trakcie wycofywania się WP zatopiony na Pinie przez załogę niedaleko Pińska (prawdopodobnie w sierpniu 20 r.). Podniesiony przez Polaków w listopadzie 1920 r . Od wiosny r 1921 pływał jpod nazwą SOKÓŁ dla braci Feldmann z Pińska. 18.09.1939 zatopiony na Pinie w trakcie wycofywania się oddziałów polskich. (K-B)
Uwagi: na FOW przedstawiona jest dyskusja gdzie omawiane są dane Sokoła:
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... ight=sokol
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... l&start=16

Źrodła:
1. I. Czernikow- Russkije Riecznyje Flotilii za 1000 let. Rozdziały: Nr. 15 – Riecznyje korabli wojennowo wiedomstwa, Nr. 19-Pinskaja Flotilija
2. rosyjskie forum dyskusyjne http://kortic.borda.ru
3. FOW Wojna polsko-bolszewicka (1919-1920) na rzekach Polesia

Co mnie nurtuje, to zupełny brak informacji odnośnie taboru przeznaczonego do transportu na użytek armii. Czyżby te usługi pełniły jednostki carskiej Flotyli na Dnieprze ?

Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

jefe de la maquina pisze:...W latach 20-ych silniki Sterlinga (nie Stirlinga jak podają na forach rosyjskich) zastąpiono silnikami Skrips (ros. Скрипс) o mocy 100 KM, co pozwoliło im osiągać następujące prędkości 7.5 - 8.6/ 4.9 - 5.9 węzłów (pierwsze z prądem, drugie pod prąd Dniepra) . Uwaga: Nie jest to nazwa rosyjska, ani angielska. Niestety nie udało mi się ustalić więcej informacji na temat tego silnika.
No forum znalazłem bardzo ciekawe zdjęcie kutra z wieżyczką ckm w ...
Według polskich dokumentów zdobyczna bolszewicka motorówka No. 51 (polskie oznaczenie na Wiśle Nr 16) miała silnik firmy SERIPS o mocy 35 KM.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Losy motorówek: Kasatka, Sig, Strieła, Krab, Sprut, Monter mają polski finał. Prawdopodobnie także innych motorówek o nazwach: Narwal, Kit, Akula, Kaszalot, Meduza i Leszcz.
Więcej o ich losach będę mówił na sesji: http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... c494#90871.
JB
PS. Nie jestem specjalistą od języka rosyjskiego, ale wydaje mi się, że Skat to płaszczka, Sig - sieja, a Kasatka - jaskółka.
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

JB napisal
Nie jestem specjalistą od języka rosyjskiego, ale wydaje mi się, że Skat to płaszczka, Sig - sieja, a Kasatka - jaskółka

Niestety nie mam podreka slownika ros.-polskiego, tylko internetowy tlumacz Rowniez korzystalem z pomocy wspolpracownika Rosjanina, z ktorym uzgadnialem nieznane mi slowa.
Sig to "whitefish", slodkowodna ryba (b. smaczna), ale jak to sie po polsku nazywa (stad podalem biala ryba -jako gatunek, nie kolor)

i dalej JB pisze
Według polskich dokumentów zdobyczna bolszewicka motorówka No. 51 (polskie oznaczenie na Wiśle Nr 16) miała silnik firmy SERIPS o mocy 35 KM.

Hmm. Skrips (ros. Скрипс) jest blisko SERIPS, tylko inna jedna literka. Ale i tak sprawdzajac na roznych narodowych wyszukiwarkach nie znalazlem takiego silnika. Ani Skrips, ani Serips nie sa angielskimi slowami.

Losy motorówek: Kasatka, Sig, Strieła, Krab, Sprut, Monter mają polski finał. Prawdopodobnie także innych motorówek o nazwach: Narwal, Kit, Akula, Kaszalot, Meduza i Leszcz. Więcej o ich losach będę mówił na sesji.

Bardzo mi przykro, ze nie moge uczestniczyc.
Tym bardziej dziekuje za uzupelnienia i uwagi.
Jefe
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Odnosnie nazwy silnika Skrips lub Serips, jak podal JB w oparciu o zrodla polskie. Ani z rosyjska ani z polska nazwa nie jest wierna. Wszyscy przekrecili nazwe.

Byly to silniki firmy SCRIPPS MOTOR COMPANY z Detroit, Michigan.
Ponizej podaje link do ulotki:
http://www.garwoodregistry.com/ads/1930_8.pdf
Firma produkowala silniki o roznych mocach, stad jest mozliwe, ze obok silnika o mocy 35 Km posiadali rowniez silniki o mocy 100 KM.
JB dzieki za inspiracje :)
Jefe
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4535
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

jefe de la maquina pisze:Sig to "whitefish", slodkowodna ryba (b. smaczna), ale jak to sie po polsku nazywa (stad podalem biala ryba -jako gatunek, nie kolor)
Do takich poszukiwań pomocna jest Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Common_whitefish

Po lewej są odnośniki do stron w różnych językach, również polskiego - sieja i rosyjskiego - сиг.

Polecam też guglanie wg. schematu wikipedia + słowo, np.:

http://www.google.com/search?hl=en&safe ... 0%B8%D0%B3 (pozwala na wyszukiwanie we wszystkich wikipediach naraz)
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Okazuje sie, ze przy okazji znalazlem ciekawy opis o pierwszym przejsciu niewielkiej motorowki o nazwie DETROIT z benzynowym silnikiem firmy Scripps przez Atlantyk w 1912 r oraz jej wizycie w St. Petersburgu. Mamy teraz polaczenie rosyjskie. Wcale bym sie nie zdziwil, ze po tej wizycie silniki te mogly trafic nie tylko do armii carskiej, ale i floty.
http://apps.detnews.com/apps/history/index.php?id=14

Jefe

Ps. Pothkan, dzieki za cenne wskazowki.
:piwko: (masz u mnie piwo, jak sie spotkamy)
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Na zakończenie watku o carskiej Flotylli Pinskiej warto zwrócić uwagę, że Czernikow używa nazwę Flotylla Pińska, choć informacje jakie podaje wskazują jednoznacznie, że naprawdę była to flotylla na rzece Prypeć, zaś baza mieściła się Mozyrzu, z dala od Pińska i od rzeki Piny doplyw Prypeci).
Tak jak już wcześniej pisałem przy okazji taboru przerzuconego z Wisły na Polesie, jednostki te najprawdopodobniej były wyładowane Brześciu Litewskim, albo Pińsku, gdyż tylko tam mogli dysponować torami dochodzącymi do rzeki oraz odpowiednim dźwigiem. Nazwa wskazuje, że zaczątki flotylli powstały w Pińsku, zaś miarę postępów wojsk niemieckich, Mozyrz stał się z konieczności bazą flotylli.

jefe
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Piszac w nocy opuscilem czesc tekstu, ktory ponizej podaje:

By zakończyć temat carskiej Flotyllli Pińskiej należy dodać, że w skład flotylli wchodziła ponadto:
1 kompania jednostek wiosłowych typu jolki i szalupy, oraz 4 krypy-przystanie, na których mieściły się: barak oficerski, lazaret, piekarnia i magazyn.
Bartlewicz w książce „Flotylla Pińska” podaje, że 5.03.1920 Polacy zdobyli w Mozyrzu 7 przystani i brandwacht, ponadto przystań sanitarna, która przeznaczono na izbę chorych flotylli pińskiej. Zaś po zajęciu Narowli, następnego dnia (6.03) zajęto 11 przystani i brandwacht. Stąd niektóre z nich mogły pochodzące jeszcze z czasów carskiej flotylli pińskiej trafiły w ręce polskie.

Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Łodzie wiosłowe też :lol: . Wśród jednostek wiosłowych były welboty, w Rosji nazywane "giczkami".
JB
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

JB napisal:
welboty, w Rosji nazywane "giczkami"
Masz racje, tylko ze u mnie zostalo "lost in translation". Mimo, ze jestem marynarzem i zeglarzem, po prostu nie znam polskiej nazwy na "whaler-wielbot", czyli dluga lodz wioslowa -double ender (rufa jak i dziob wygladaja prawie identycznie). NIgdy jej w Polsce nie widzialem i szukalem polskiego odpowiednika, stad uzylem "szalupa", ktore jest chyba pochodzenia francuskiego.
Jefe
ODPOWIEDZ