Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Roman Emperor – statek handlowy tej nazwy, zbudowany nad Tamizą w 1749. Zakupiony przez Royal Navy 15.05.1757 (lub następnego dnia) i wcielony bez zmiany nazwy, jako trójmasztowy slup 16-działowy. Wymiary: 91’10” x 26’0” x 11’6”, tonaż 272 tony. Załoga: 100. Uzbrojenie: 16 x 6-f i 12 działek relingowych. W aktywnej służbie 06.1757-04.1758. W kwietniu i maju 1758 przekształcony w brander o 45-osobowej załodze i uzbrojeniu w 8 x 4-f (plus 8 działek relingowych). Od września tego samego roku ponownie slup. W składzie eskadry Keppela uczestniczył w zdobyciu Goree 29.12.1758. W rezerwie od maja 1759. Znów przekształcony w brander w okresie maj-czerwiec 1762. W aktywnej służbie w 1762/1763. Wycofany do rezerwy w lutym 1763 i sprzedany 16.06.1763.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Abondance – francuska gabara typu Baleine, zwodowana w Hawrze 16.09.1780. Nośność 500 ton, wyporność 920 ton, wymiary (w stopach francuskich) 122’ x 28’8” x 11’7”. Uzbrojenie: 20 x 8-f. Załoga: 93-156. Projektant Jean-Joseph Ginoux. Wyszła z Brestu 8.12.1781 w składzie konwoju eskortowanego przez de Guichena, a skierowanego na Antyle. Zaatakowana we mgle 11.12.1781 przez Anglików z eskadry Kempenfelta i zdobyta nazajutrz, razem z 15 innymi jednostkami konwoju. Wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako okręt 6 rangi, fregata 28-działowa. Wymiary angielskie: 132’6” x 29’5 i 5/8” x 11’9”. Tonaż 527 ton. Załoga: 200. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 24 x 9-f, na rufowym 4 x 4-f. W 1783 przekształcona w transportowiec o załodze 52, uzbrojony w 14 dział. Sprzedana w 1784.
Tartar – zbudowana w stoczni firmy Josiah & Thomas Brindley, we Frindsbury. W aktywnej służbie 1801-1807 w Indiach Zach., gdzie odniosła wiele sukcesów w walce z Francuzami. Remontowana w Deptford 1807/1808, skierowana w 1808 na wody duńskie, gdzie walczyła z korsarzami i kanonierkami Danii do 1811. Kiedy 18.08.1811 zbliżała się do wyspy Dago na Bałtyku, dwukrotnie dotknęła dna i zaczęła nabierać wody. Praca pomp okazała się niewystarczająca, więc wysłano nurków do zbadania uszkodzeń. Założono kolejno: plaster z żagla, łatę z drzewca pokrytego płótnem i drewnem, korek z pakuł, płótna i wiórów. Zapasy okrętowe i żywność przeniesiono na ląd. Po trzech dniach pompowania stało się jasne, że nie uda się uratować okrętu. Wprowadzono więc 21.08.1811 fregatę na brzeg wyspy Kahar i potem spalono.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Tartar – zbudowana w stoczni firmy Josiah & Thomas Brindley, we Frindsbury. W aktywnej służbie 1801-1807 w Indiach Zach., gdzie odniosła wiele sukcesów w walce z Francuzami. Remontowana w Deptford 1807/1808, skierowana w 1808 na wody duńskie, gdzie walczyła z korsarzami i kanonierkami Danii do 1811. Kiedy 18.08.1811 zbliżała się do wyspy Dago na Bałtyku, dwukrotnie dotknęła dna i zaczęła nabierać wody. Praca pomp okazała się niewystarczająca, więc wysłano nurków do zbadania uszkodzeń. Założono kolejno: plaster z żagla, łatę z drzewca pokrytego płótnem i drewnem, korek z pakuł, płótna i wiórów. Zapasy okrętowe i żywność przeniesiono na ląd. Po trzech dniach pompowania stało się jasne, że nie uda się uratować okrętu. Wprowadzono więc 21.08.1811 fregatę na brzeg wyspy Kahar i potem spalono.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Resistance – zbudowana w stoczni George’a Parsons, w Bursledon. W aktywnej służbie 1801-1803. W 1801 na wodach Ameryki Pn., w 1802 na wodach angielskich. Skierowana w 1803 na Morze Śródziemne, po drodze rozbiła się w gęstej mgle u wybrzeży portugalskich (nieco na północ od Przylądka Św. Wincentego) rankiem 31.05.1803. Cała załoga przedostała się w łodziach i na tratwach bezpiecznie na ląd, po czym część ludzi dała nogę. Sąd uznał, że przyczyną katastrofy był wadliwy kurs wyznaczony przez nawigatora oraz nie wystarczająca uwaga porannej wachty.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Royal Oak – okręt 3 rangi, dwupokładowiec 70/64-działowy zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Clowes i Lavery podają długość kilu 125’0”. Załoga 460. Uzbrojenie pierwotne rzeczywiste: 24 x 32-f, 28 x 18-f, 18 x 9-f, 6 x 3-f. Uzbrojenie postulowane wg Ustalenia z 1677: 28 x 32-f, 28 x 12-f, 16 sakerów, 2 x 3-f. Uzbrojenie rzeczywiste w 1688: 24 x 32-f, 30 x 18-f, 12 x 9-f, 4 x 8-f, 4 x 3-f. W 1679 służył na Morzu Śródziemnym. Przebudowywany w 1690 w królewskiej stoczni w Chatham na następny okręt tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Kingfisher – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 46/40-działowy, zbudowany przez Phineasa Petta w Woodbridge, zwodowany w styczniu 1676. Załoga: 220. Słynął z prędkości. Uzbrojenie postulowane wg Ustalenia z 1677: 22 x 18-f, 20 x 6-f, 4 działa typu minion. Uzbrojenie rzeczywiste 4.11.1682: 18 x 12-f, 18 x 6-f, 4 x 3-f. W 1688 oraz około 1694 był uzbrojony w 20 x 12-f, 20 x 6-f i 6 x 3-f. W 1696 miał 20 x 12-f, 16 x 6-f i 4 x 3-f. W dniu 22.05.1681 stoczył w pobliżu Sardynii zaciekłą walkę z całą eskadrą algierskich żaglowców, w której zginął dowódca okrętu, Morgan Kempthorne. W 1685 walczył u brzegów Holandii. W 1692 zwalczał korsarzy przy Orkadach. Przebudowany w 1699 w królewskiej stoczni w Woolwich na następny okręt tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Woolwich – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 54/46-działowy, zbudowany przez Phineasa Petta w Woolwich, zwodowany 26.08.1675. Załoga: 280. Uzbrojenie postulowane wg Ustalenia z 1677: 22 x 24-f, 22 x 6-f, 10 dział typu minion. Uzbrojenie rzeczywiste w 1688: 20 x 24-f, 20 x 8-f, 8 sakerów. Uzbrojenie rzeczywiste w 1696: 22 x 24-f, 20 x 8-f, 12 sakerów. W 1688 pod dowództwem Anthony’ego Hastingsa zdobył dwa holenderskie żaglowce z eskadry wiozącej do Anglii przyszłego króla Wilhelma. Walczył w bitwie w zatoce Bantry 1.05.1689 (dowódca kmdr Ralph Sanderson). Uczestniczył w bitwach pod Beachy Head w czerwcu 1690 (dowódca James Gother) i pod Barfleur w maju 1692 (dowódca Christopher Myngs). Był w składzie eskadry bezpośredniego wsparcia branderów podczas dobijania floty francuskiej pod La Hougue. Nadal pod tym samym dowódcą należał do eskorty pechowego konwoju zdążającego do Smyrny w czerwcu 1693. Przebudowany w 1702 w królewskiej stoczni w Woolwich na następny okręt tej nazwy, zwodowany w styczniu 1702.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa