Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego BURFORD (1698). Mam wymiary: pk. 152'9" lub 152'3" sk. 126'2" x 40'8¾" x gł. 16'4¼", 1113 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4476
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Burford - okręt 3 rangi, dwupokładowiec 70-działowy, zbudowany w stoczni Edwarda Snellgrove, w Deptford, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1679. Zwodowany 12.09.1698 lub dopiero we wrześniu 1699. Załoga: 440/320. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. Uzbrojenie postulowane przez Establishment z 1703: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. W aktywnej służbie od 1700. Brał udział w kadykskiej ekspedycji Rooke’a w 1702, działał w Indiach Zach. w 1703, walczył o Gibraltar w lipcu 1704, był w bitwie pod Malagą 13.08.1704, odtąd na Morzu Śródziemnym aż do 1710 i znów 1711-1712. Przebył wielki remont w Portsmouth w latach 1712-1714. Ponownie w aktywnej służbie od 1715, najpierw na Bałtyku, od 1718 na Morzu Śródziemnym. Walczył w bitwie u przyl. Passaro 11.08.1718. Rozbił się podczas sztormu w zatoce Pentemelia we Włoszech 14.02.1719 (nie wytrzymały liny kotwiczne).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego REVENGE (1699). Mam wymiary: pk. 150'3" sk. 123'8" x 40'3" x gł. 17'1½", 1065 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4476
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Revenge – okręt 3 rangi, dwupokładowiec 70-działowy, zbudowany przez Samuela Miller w Deptford. Zwodowany 4.04.1699. Załoga: 440/320. Uzbrojenie planowane: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. Uzbrojenie postulowane przez Establishment z 1703: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. Uzbrojenie rzeczywiste w listopadzie 1704: 22 x 24-f, 4 x 18-f, 26 x 9-f, 14 sakerów, 4 x 3-f. W aktywnej służbie od 1699. Działał na wodach holenderskich i kanału La Manche, brał udział w walkach z eskadrą Duguay-Trouina w 1704, walczył w bitwie pod Marbellą 10.03.1705, pływał po Morzu Śródziemnym. Wycofany do rezerwy w 1711 i przemianowany na Buckingham 16.06.1711. Ponownie w aktywnej służbie po 1714, od 1718 przez wiele lat na Bałtyku. W lutym 1727 przekształcony w hulk. Zatopiony w Sheerness jako falochron w 1745.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego BEDFORD (1699). Mam wymiary: pk. 151'0" sk. 124'1" x 40'4" x gł. 16'9", 1073 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4476
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Bedford – okręt 3 rangi, dwupokładowiec 70-działowy, zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. Zwodowany 12.09.1699 lub (raczej) 12.09.1698. Załoga: 440/320. Uzbrojenie postulowane przez Establishment z 1703: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. Uzbrojenie rzeczywiste w marcu 1703 i w marcu 1713: 22 x 24-f, 4 x 18-f, 26 x 9-f, 14 sakerów, 4 x 3-f. Uzbrojenie rzeczywiste w 1717: 26 x 24-f, 24 x 9-f, 10 sakerów. W aktywnej służbie od 1699. Walczył w zatoce Vigo 12.10.1702, potem działał na Morzu Śródziemnym Północnym i na Atlantyku, brał udział w bitwie pod Velez Malagą 13.08.1704 i wielu kampaniach śródziemnomorskich. Gruntownie remontowany w Portsmouth 1710-1712. Następnie we Flocie Kanałowej. Wypożyczony w 1713 Kompanii Mórz Południowych, dla której służył pod Portobello w okresie 1714-1715. Remontowany w Portsmouth w 1718. Służył na Bałtyku 1720-21 i w 1726. W aktywnej służbie do 1733. Rozebrany w 1736 i przebudowany w Portsmouth na następny okręt tej nazwy, zwodowany 9.03.1741.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego NASSAU (1698). Mam wymiary: pk. 150'9" sk. 127'0" x 40'0" x gł. 17'2", 1080 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4476
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Nassau – okręt 3 rangi, dwupokładowiec 70-działowy, zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth, zwodowany 27.04.1698. Załoga: 440/320. Uzbrojenie planowane: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. Uzbrojenie rzeczywiste w grudniu 1701: 22 x 24-f, 4 x 18-f, 26 x 12-f, 14 sakerów i 4 x 3-f. Uzbrojenie postulowane przez Establishment z 1703: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. Przy podchodzeniu do kotwiczenia na Spithead 30.10.1706 załoga okrętu wykonała manewry w niewłaściwym momencie, przez co Nassau zdryfował na mieliznę Bembridge Ledge, w obszarze Dean and Horse Sand (blisko Chichester Harbour) i uległ zniszczeniu. Dowódcę liniowca oraz nawigatora pozbawiono za karę półrocznych pensji.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego ORFORD (1698). Mam wymiary: pk. 150'5" sk. 122'6" x 40'6" x gł. 17'1", 1051 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4476
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Orford - okręt 3 rangi, dwupokładowiec 70-działowy, zbudowany w stoczni Edwarda Snelgrove, w Deptford. Załoga: 440/320. Uzbrojenie planowane: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. Uzbrojenie rzeczywiste: na pokładzie dolnym 22 x 24-f i 4 x 18-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 12 sakerów, na rufówce 4 x 3-f. Uzbrojenie postulowane przez Establishment z 1703: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. Brał udział w ekspedycji adm. Rooke przeciwko Kadyksowi w lecie 1702, w bitwie na wodach zatoki Vigo 12.10.1702 (dowodził nim wówczas kmdr John Norris), w chwytaniu francuskich korsarzy na wodach kanału La Manche i na Morzu Śródziemnym w 1703, w bitwie pod Velez Malagą 13.08.1704 (nadal pod Norrisem). Rozebrany w 1709 i przebudowany przez firmę George Fowler & William Johnson, w Limehouse, na nowy okręt tej nazwy, zwodowany 17.03.1713.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego LITCHFIELD (1694). Mam wymiary: pk. 130'3" sk. 107'7" x 34'7½" x gł. 13'6", 682 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4476
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Litchfield (Lichfield) – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 50/48/42-działowy, zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth, zwodowany w 1694 lub raczej 4.02.1695. Załoga: 230/160. Uzbrojenie postulowane przez Establishment z 1703: na pokładzie dolnym 20 x 12-f, na górnym 20 x 6-f, na pokładach odkrytych 6 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste w czerwcu 1703: 22 x 12-f, 20 x 9-f, 8 dział typu minion. W aktywnej służbie od 1695, początkowo na wodach krajowych i na Morzu Północnym (gdzie przechwycił szereg dużych francuskich okrętów korsarskich). W 1702 skierowany na wody Nowej Fundlandii, w następnym roku znowu na Morzu Północnym, w 1705 na wodach kanału La Manche i Zatoki Biskajskiej, w 1706/1707 skierowany w osłonie konwoju na wody Afryki Zach. i Pd. W 1707 wycofany do rezerwy. Ponownie w aktywnej służbie od 1709, początkowo przy Nowej Fundlandii, potem głównie u atlantyckich wybrzeży Europy Zach., nadal z wybitnymi sukcesami w łapaniu francuskich korsarzy. W kwietniu 1714 znajdował się ciągle w aktywnej służbie, ale wymagał już gruntownego remontu, klasyfikowano go wtedy jako okręt 54-działowy. Wycofany do rezerwy w 1715, rozebrany w 1720 i przebudowany w Plymouth na następny żaglowiec tej nazwy, zwodowany 25.03.1730.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego ROMNEY (RUMNEY) (1694). Mam wymiary: pk. 131'0½" sk. 109'0" x 34'4" x gł. 13'7", 683 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie mam pytanie o nazwę krążownika liniowego Hood (wod. 22.08.1918). Wiem, że było kilku zasłużonych admirałów o tym samym nazwisku i pewnie z jednego rodu, ale czy wiadomo konkretnie czyje. Pozostała trójka także miała nosić nazwy, po co tu dużo mówić i pisać znakomitych admirałach: Anson, Howe i Rodney.
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4476
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Romney (Rumney) – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 54/50/48/42-działowy, zbudowany przez stocznię Henry’ego Johsona, w Blackwall, zwodowany 23.10.1694. Załoga: 280/185. Uzbrojenie rzeczywiste w 1696: 22 x 18-f, 20 x 9-f, 10 sakerów. Uzbrojenie postulowane przez Establishment z 1703: na pokładzie dolnym 22 x 12-f, na górnym 22 x 6-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f. W pierwszej połowie 1696 operował na Morzu Śródziemnym, zwalczając francuskich korsarzy i francuską żeglugę handlową. Od sierpnia 1696 realizował takie same zadania przy europejskich wybrzeżach atlantyckich. 15.12.1706, ponownie na Morzu Śródziemnym, dokonał bardzo wówczas głośnego wyczynu – wpłynął pod francuską banderą do zatoki Malaga, zakotwiczył w odległości strzału pistoletowego od francuskiego okrętu korsarskiego, podniósł banderę angielską, zdobył Francuza i uprowadził go pod ogniem blisko pół setki dział z fortyfikacji. Należał do eskadry adm. Shovella wracającej do Anglii z Morza Śródziemnego w 1707 i był jednym z trzech liniowców, które na skutek błędnej nawigacji rozbiły się 22.10.1707 na skałach u wysp Scilly, podczas wielce słynnej katastrofy. Z załogi tego okrętu nikt nie przeżył. Krótki artykuł na temat owych wydarzeń napisał kiedyś Stanisław Bernatt, a zamieściło „Morze” z lutego 1963.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4476
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Panie Januszu,
pytanie właściwie nie powinno być adresowane do mnie. Okrętem Hood z 1918 zajmował się szerzej kolega z FOW, pan Tadeusz Klimczyk, nigdy ja. Istotnie rodzina Hood wydała co najmniej sześciu wybitnych lub w każdym razie słynnych dowódców, w tym pięciu admirałów. Jednak dwóch ostatnich niczym się jeszcze nie zasłużyło, kiedy w 1848 postanowiono o budowie pierwszego okrętu tej nazwy (zwodowanego w 1859), a w Royal Navy tak już było, że następne okręty o już użytej nazwie budowano zarówno na cześć osób, jak i samych, wcześniej służących okrętów. W każdym razie pan Tadeusz w książeczce „Hood” wydanej w 1992, poświęconej właśnie krążownikowi z 1918 (w której przy okazji umieszcza zupełnie nieprawdziwe informacje o pierwszym okręcie tej nazwy, co - przyznam – mocno mnie kiedyś wkurzyło ;) ), pisze, że chrztu krążownika dokonała 22 sierpnia 1918 wdowa po poległym w bitwie jutlandzkiej kontradmirale Hoodzie, ale imię okrętowi nadano dla uhonorowania całej rodziny.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
ODPOWIEDZ