Birma / Myanmar
- pothkan
- Posty: 4537
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Oto, co udało mi się zrekonstruować:
Na przełomie lat 40. i 50. z Inland Water Transportation Board do marynarki wojennej przeniesiono (i przebudowano?) dziewięć identycznych lub podobnych jednostek, nieznanego pochodzenia (czyżby z IFC?):
HINTHA, SABAN, SAGU, SEINDA, SETKYA, SETYAHAT, SHWEPAZUN, SHWETHIDA i SINMIN
Najwcześniej się pojawiają w JFS 50/51 (z tych, jakimi dysponuję), gdzie podane są SABAN i SHWEPAZUN, oraz najprawdopodobniej dwa z posotałych określone jako 51 i 52 (numery burtowe?).
Początkowo nie wszystkie są przyporządkowane do jednego typu, staje się tak dopiero w rocznikach z końca lat 50. Od tego momentu ustala się charakterystyka:
98 t (pełna), 28.8x6.7x1.4 m (dł. 94"6')
napęd Crossley ERL-6 diesel, 1 śruba, 160 bhp=12 w.
uzbrojenie 6x 20mm AA
załoga 32 l.
HINTHA znika pomiędzy 1972-1974, pozostałe zaś zostają ponoć wycofane w 1986 (jeden, chyba SABAN) i 1988 (siedem pozostałych).
Ale...
Ok. 1990-1991 wracają do roczników (bez HINTHA), tylko że w innej konfiguracji:
cztery kanonierki rzeczne, bazujące w Moulmein:
SAGU - uzbrojona 1x 40mm, 3x 20mm
SEINDA, SHWETHIDA, SINMIN - uzbrojone 1x 20mm
cztery transportowce, nieuzbrojone, w Yangon:
SABAN, SETKYA, SHWEPAZUN, SETYAHAT
I taki zestaw figuruje w JFS najpewniej nadal (jeszcze w 06/07).
Znane zdjęcia (rok wykonania, okręt, w których wydaniach JFS):
1952 SHWEPAZUN (52/53, 54/55, 58/59, 62/63-63/64)
1962 SABAN (62/63-63/64)
1964 SAGU (64/65-70/71)
1971 SHWEPAZUN (71/72)
1989 SINMIN (92/93)
1990 SAGU (92/93)
1991 SHWEPAZUN (92/93, 00/01, 04/05 w kolorze)
1994 SEINDA i dwa za nim (00/01, 04/05 w kolorze)
Na przełomie lat 40. i 50. z Inland Water Transportation Board do marynarki wojennej przeniesiono (i przebudowano?) dziewięć identycznych lub podobnych jednostek, nieznanego pochodzenia (czyżby z IFC?):
HINTHA, SABAN, SAGU, SEINDA, SETKYA, SETYAHAT, SHWEPAZUN, SHWETHIDA i SINMIN
Najwcześniej się pojawiają w JFS 50/51 (z tych, jakimi dysponuję), gdzie podane są SABAN i SHWEPAZUN, oraz najprawdopodobniej dwa z posotałych określone jako 51 i 52 (numery burtowe?).
Początkowo nie wszystkie są przyporządkowane do jednego typu, staje się tak dopiero w rocznikach z końca lat 50. Od tego momentu ustala się charakterystyka:
98 t (pełna), 28.8x6.7x1.4 m (dł. 94"6')
napęd Crossley ERL-6 diesel, 1 śruba, 160 bhp=12 w.
uzbrojenie 6x 20mm AA
załoga 32 l.
HINTHA znika pomiędzy 1972-1974, pozostałe zaś zostają ponoć wycofane w 1986 (jeden, chyba SABAN) i 1988 (siedem pozostałych).
Ale...
Ok. 1990-1991 wracają do roczników (bez HINTHA), tylko że w innej konfiguracji:
cztery kanonierki rzeczne, bazujące w Moulmein:
SAGU - uzbrojona 1x 40mm, 3x 20mm
SEINDA, SHWETHIDA, SINMIN - uzbrojone 1x 20mm
cztery transportowce, nieuzbrojone, w Yangon:
SABAN, SETKYA, SHWEPAZUN, SETYAHAT
I taki zestaw figuruje w JFS najpewniej nadal (jeszcze w 06/07).
Znane zdjęcia (rok wykonania, okręt, w których wydaniach JFS):
1952 SHWEPAZUN (52/53, 54/55, 58/59, 62/63-63/64)
1962 SABAN (62/63-63/64)
1964 SAGU (64/65-70/71)
1971 SHWEPAZUN (71/72)
1989 SINMIN (92/93)
1990 SAGU (92/93)
1991 SHWEPAZUN (92/93, 00/01, 04/05 w kolorze)
1994 SEINDA i dwa za nim (00/01, 04/05 w kolorze)
- pothkan
- Posty: 4537
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Mniejsza o to, pytanie raczej, jakie byly ich wczesniejsze (cywilne) losy i geneza.
"Na dzisiaj" sa to jednostki w sluzbie od prawie 60 lat, a ciekawe kiedy (i gdzie) je zbudowano... mogą mieć nawet o 20-30 lat więcej
Po sylwetce mogą pochodzić nawet z końca XIX w., choć ja bym na oko "obstawiał" lata 30. XX w.
Oraz pomniejsze kwestie:
- co się stało z HINTHA (znika pomiędzy JFS 71/72 a 74/75)
- kiedy pozostałe "wróciły" (pomiędzy JFS 89/90 a 92/93)
PS. Jednak owe okręty takie stare chyba nie są - nie zajrzałem do Miramara. Jest tam cała seria 100-tonowych stateczków zbudowanych w 1947 w Caledon/Dundee, wśród nich są niektóre nazwy:
http://www.miramarshipindex.org.nz/ship ... &link=1619
(numery stoczniowe 431-434, 438-463)
Są tam trzy te same (SHWEPAZUN, SINMIN, SEINDA), i dwa prawdopodobne (SHWEHINTHA = HINTHA, SETKYA = SHWEKYA).
Brakuje czterech - o ile nie ma podobnych jednostek w spisach IFC, moim zdaniem tym nadano nowe nazwy w marynarce. Lub sęk tkwi w zniekształceniach transkrypcji.
"Na dzisiaj" sa to jednostki w sluzbie od prawie 60 lat, a ciekawe kiedy (i gdzie) je zbudowano... mogą mieć nawet o 20-30 lat więcej

Po sylwetce mogą pochodzić nawet z końca XIX w., choć ja bym na oko "obstawiał" lata 30. XX w.
Oraz pomniejsze kwestie:
- co się stało z HINTHA (znika pomiędzy JFS 71/72 a 74/75)
- kiedy pozostałe "wróciły" (pomiędzy JFS 89/90 a 92/93)
Czy zatem chodzi o ww. dziewiątkę, czy inne? Które Jane'sy? Skoro w 1946/47 i 1949/50 takich nie ma? W 1947/48-1948/49 jest coś innego?AvM pisze:Jane's z lat 40-tych zamieszczaja zdjecia jadnostek ex handlowach, prezbudowanach na patrloowce rzeczne.
PS. Jednak owe okręty takie stare chyba nie są - nie zajrzałem do Miramara. Jest tam cała seria 100-tonowych stateczków zbudowanych w 1947 w Caledon/Dundee, wśród nich są niektóre nazwy:
http://www.miramarshipindex.org.nz/ship ... &link=1619
(numery stoczniowe 431-434, 438-463)
Są tam trzy te same (SHWEPAZUN, SINMIN, SEINDA), i dwa prawdopodobne (SHWEHINTHA = HINTHA, SETKYA = SHWEKYA).
Brakuje czterech - o ile nie ma podobnych jednostek w spisach IFC, moim zdaniem tym nadano nowe nazwy w marynarce. Lub sęk tkwi w zniekształceniach transkrypcji.
Spis stoczni podaje cale serie #431-434 ,438-463 zbud 1947
dla Irrawady Flotilla Co., Ltd.
100t 94ft6inx22ftx7ft6in motor launch
http://en.wikipedia.org/wiki/Caledon_Sh ... ng_Company
1.06.1948 okrety kompanii przeszly w rece rzadu Birmy.
Spis Chubba nie podaje jednostek zbudowanych po II WS.
Archiwa sie zachowaly:
http://www.nas.gov.uk/guides/shipbuilding.asp
avm
dla Irrawady Flotilla Co., Ltd.
100t 94ft6inx22ftx7ft6in motor launch
http://en.wikipedia.org/wiki/Caledon_Sh ... ng_Company
1.06.1948 okrety kompanii przeszly w rece rzadu Birmy.
Spis Chubba nie podaje jednostek zbudowanych po II WS.
Archiwa sie zachowaly:
http://www.nas.gov.uk/guides/shipbuilding.asp
avm
Jest maleńki problemik tę charakterystykę miało akurat 9 patrolowców rzecznych zbudowanych dla Birmy w latach 1957-60 w stoczni Uljanik w Puli z tym że 98t to jest ich wyporność std , pełna 112t ,reszta się zgadza :Hintha,Saban,Sagu,Schwethida,Schwepazun,Seinda,Setkaya,Sinmin,Setyahat (nry Y-301 do Y-309)pothkan pisze: 98 t (pełna), 28.8x6.7x1.4 m (dł. 94"6')
napęd Crossley ERL-6 diesel, 1 śruba, 160 bhp=12 w.
uzbrojenie 6x 20mm AA
załoga 32 l.
HINTHA znika pomiędzy 1972-1974, pozostałe zaś zostają ponoć wycofane w 1986 (jeden, chyba SABAN) i 1988 (siedem pozostałych).
- pothkan
- Posty: 4537
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Nie ma problemiku.
• ww. stateczki pojawiają się w JFS przed 1957
• patrolowców zbudowanych w Jugosławii było 10, nie 9 (Y 301-Y 310)
• wymiary są zbliżone, ale inne (patrolowce są dłuższe i szersze, ale płyciej zanurzone)
• całkiem inne napędy
• no i dla obu typów są zdjęcia, gdzie widać całkowity brak podobieństwa
Po prostu gdzieś błędnie pomieszano typy.
Ale dzięki za czujność
• ww. stateczki pojawiają się w JFS przed 1957
• patrolowców zbudowanych w Jugosławii było 10, nie 9 (Y 301-Y 310)
• wymiary są zbliżone, ale inne (patrolowce są dłuższe i szersze, ale płyciej zanurzone)
• całkiem inne napędy
• no i dla obu typów są zdjęcia, gdzie widać całkowity brak podobieństwa
Po prostu gdzieś błędnie pomieszano typy.
Ale dzięki za czujność
Zgadza sie wg Janesa Y-310 , ale nie wg niektórych źródeł jugosłowiańskich gdzie ich było tylko dziewięć (nigdzie nie udało mi się znaleźć nawet jego nazwy), poza tym ich nazwy byłyby w tym samym czasie zdublowane jeżeli w służbie byliby jeszcze ich excywilni poprzednicy
PS. Czy jest znana dokładna data zatonięcia birmańskiego Bangora w 1948 Chinthe

PS. Czy jest znana dokładna data zatonięcia birmańskiego Bangora w 1948 Chinthe
- pothkan
- Posty: 4537
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
1) W żadnym roczniku nie zauważyłem, aby dla typu Y 301 podawano nazwy.
2) Jakie "źródła jugosłowiańskie"? Bo z tego kraju są deficytowe, chętnie dowiem się do czego ciekawego dotarłeś.
3) Nie mam pojęcia, wiem tyle że na japońskiej minie. Ale to nie był okręt MW, tylko cywilny statek hydrograficzny (Rangoon Port Comissioners)
2) Jakie "źródła jugosłowiańskie"? Bo z tego kraju są deficytowe, chętnie dowiem się do czego ciekawego dotarłeś.
3) Nie mam pojęcia, wiem tyle że na japońskiej minie. Ale to nie był okręt MW, tylko cywilny statek hydrograficzny (Rangoon Port Comissioners)
nek pisze:Zgadza sie wg Janesa Y-310 , ale nie wg niektórych źródeł jugosłowiańskich gdzie ich było tylko dziewięć (nigdzie nie udało mi się znaleźć nawet jego nazwy), poza tym ich nazwy byłyby w tym samym czasie zdublowane jeżeli w służbie byliby jeszcze ich excywilni poprzednicy![]()
PS. Czy jest znana dokładna data zatonięcia birmańskiego Bangora w 1948 Chinthe
1.Panie Oskarze , a znalazł Pan nazwy obu typu Y-311 , powiększonej birmańskiej wersji typu Hintha obie na Na...
2.Była kiedyś w necie strona chorwacka o budowie w ich stoczniach jednostek pływających w okresie zjednoczonej Jugosławii - niestety poza tą http://www.hb.hr/shipyards_bso_reference.htm której spis był jej częścią nie znam jej adresu , nawet nie wiem czy jeszcze istnieje - w każdym razie obecnie jej nie znalazłem
3.W tej samej sytuacji były np. zachodnioeuropejskie Tacomy - oficjalnie jako jednostki meteorologiczne nie podlegające ichnim Admiralicjom , tylko że we Francji i Belgii otrzymały po powstaniu NATO oznaczenia F-... , a obie holenderskie z tego co udało mi się dowiedzieć to nie

2.Była kiedyś w necie strona chorwacka o budowie w ich stoczniach jednostek pływających w okresie zjednoczonej Jugosławii - niestety poza tą http://www.hb.hr/shipyards_bso_reference.htm której spis był jej częścią nie znam jej adresu , nawet nie wiem czy jeszcze istnieje - w każdym razie obecnie jej nie znalazłem
3.W tej samej sytuacji były np. zachodnioeuropejskie Tacomy - oficjalnie jako jednostki meteorologiczne nie podlegające ichnim Admiralicjom , tylko że we Francji i Belgii otrzymały po powstaniu NATO oznaczenia F-... , a obie holenderskie z tego co udało mi się dowiedzieć to nie
Uljanik ma strone
http://www.uljanik.hr/index.php?id=10&no_cache=1&L=0
mam tez ich spis stoczniowy sprzed 1985, ale bez OW.
WSS wydalo spis stoczniopwy, ale tez brakuje numerow dla OW.
Nie wiem czy te jednostrki maka nazwy, maja wg zdjec w JFS numery na burtach i rufie.
AvM
http://www.uljanik.hr/index.php?id=10&no_cache=1&L=0
mam tez ich spis stoczniowy sprzed 1985, ale bez OW.
WSS wydalo spis stoczniopwy, ale tez brakuje numerow dla OW.
Nie wiem czy te jednostrki maka nazwy, maja wg zdjec w JFS numery na burtach i rufie.
AvM
- pothkan
- Posty: 4537
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
nek pisze:1.Panie Oskarze , a znalazł Pan nazwy obu typu Y-311 , powiększonej birmańskiej wersji typu Hintha obie na Na...
Darujmy sobie to panowanie
Na tej stronie jest lista referencyjna Uljanika, ale nie ma birmańskich jednostek... Może masz tamto gdzieś skopiowane?
Moim zdaniem Y 311 i Y 312 (Simmilak, 1969) również nie nosiły innych nazw. Mogło zaś nastąpić ich nieopatrzne połączenie ze zbudowanymi w 1960 (w Dawbon), sporo większymi NAGAKYAY i NAWARAT.
Podobnie, nie nosiły nazw inne patrolowce "numerowane" poniżej 150 t, np. PGM-y.
Dla Y 301-Y 310 są znane dokładne daty budowy (podane w JFS i Miramarze), numery stoczniowe nieznane, ale moim zdaniem mieszczą się serią gdzieś pomiędzy 202 a 218, być może 202-211 (patrząc po datach wodowania).
Po II WS Yarrow zbudowal dla Birmy:
1947 dla Irrawaddy Flotilla Co. bocznokolowce
#1868 MINTHA
#1869 MINTHAME
#1870 MINGALAY
#1871 MINLAT
por
http://paddlesteamers.awardspace.com/Burma.htm
1946 dla Irrawaddy Flotilla Co. srubopwce
#1872 SAYTHAY
#1873 SAYSAWBA
#1874 SATUGAW
#1875 SAYKABAW
#1876 SAYNAW
#1877 SAKASAW
1956 dla Inland Water Transport Board Co. tylnokolowce
#2104 PONDAUNG
#2105 PONNYA
#2106 PADASHIN
#2107 PADAMYA
#2108 PADAPYAN
1955 dla Government of The Union of Burma srubowe (tunele)
#2083 CHINGALE
#2084 CHINMA
#2085 CHINYEI
#2086 CHINBO
1947 dla Irrawaddy Flotilla Co. bocznokolowce
#1868 MINTHA
#1869 MINTHAME
#1870 MINGALAY
#1871 MINLAT
por
http://paddlesteamers.awardspace.com/Burma.htm
1946 dla Irrawaddy Flotilla Co. srubopwce
#1872 SAYTHAY
#1873 SAYSAWBA
#1874 SATUGAW
#1875 SAYKABAW
#1876 SAYNAW
#1877 SAKASAW
1956 dla Inland Water Transport Board Co. tylnokolowce
#2104 PONDAUNG
#2105 PONNYA
#2106 PADASHIN
#2107 PADAMYA
#2108 PADAPYAN
1955 dla Government of The Union of Burma srubowe (tunele)
#2083 CHINGALE
#2084 CHINMA
#2085 CHINYEI
#2086 CHINBO
Muszę Ci Oskarze przyznać rację
chociaż jest jeden maleńki problemik sprawdziłem od kiedy mam nazwy przyporządkowane poszczególnym Y-grekom - wychodzi że ...akurat z Jane'sa 1973/74 ale go miałem tylko tydzień (nielegalnie)
i zbytnio nie interesowały mnie wówczas (brak czasu - urlop z PMW ,zwłaszcza gdy miałem dostęp do nazw np.radzieckich krążowników rakietowych - cenzura) stukilkadziesiąttonowe jednostki patrolowe - po prostu przyporządkowałem je chyba błędnie
(ale nie alfabetycznie co u Jane'sa jest rzadkością gdy podaje same nazwy)"odpowiedziom z redakcji" Morza - wówczas jedyny dostepny materiał źródłowy w Polsce poza PM -dostępnym tylko dla zwykłych śmiertelników w abonamencie i to dosyć kłopotliwym




