Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Star (Starr).
1. Kecz moździerzowy, 8-działowy, używany także jako slup. Zbudowany w stoczni firmy Johnson, w Blackwall, zwodowany w 1694 (kupiony od stoczni w kwietniu 1694, kiedy jeszcze znajdował się na pochylni, za 789 funtów i 10 szylingów). Przystosowany do roli moździerzowca za 449 funtów, 5 szylingów i 6 pensów (takie rachunki nigdy nie przestają mnie bawić). Długość stępki do tonażu 53’11”, szerokość 26’2,5”, głębokość 9’, tonaż 117 ton. Załoga: 35. W 1698 używany jako tender dla innego moździerzowca, sam wtedy nie nosił moździerzy. Rozbił się 29.05.1712 (w drodze z Jamajki do Anglii) na skałach wyspy Inagua, niedaleko Hispanioli.
2. Slup 10-działowy. Pierwotnie francuska jednostka nieznanej nazwy, zdobyta w 1778. Uzbrojenie: 10 x 4-f. Załoga: 70. Służył w Indiach Zach. Sprzedany w 1783.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
1. Kecz moździerzowy, 8-działowy, używany także jako slup. Zbudowany w stoczni firmy Johnson, w Blackwall, zwodowany w 1694 (kupiony od stoczni w kwietniu 1694, kiedy jeszcze znajdował się na pochylni, za 789 funtów i 10 szylingów). Przystosowany do roli moździerzowca za 449 funtów, 5 szylingów i 6 pensów (takie rachunki nigdy nie przestają mnie bawić). Długość stępki do tonażu 53’11”, szerokość 26’2,5”, głębokość 9’, tonaż 117 ton. Załoga: 35. W 1698 używany jako tender dla innego moździerzowca, sam wtedy nie nosił moździerzy. Rozbił się 29.05.1712 (w drodze z Jamajki do Anglii) na skałach wyspy Inagua, niedaleko Hispanioli.
2. Slup 10-działowy. Pierwotnie francuska jednostka nieznanej nazwy, zdobyta w 1778. Uzbrojenie: 10 x 4-f. Załoga: 70. Służył w Indiach Zach. Sprzedany w 1783.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Monmouth.
1. Jacht królewski, 8-działowy, zbudowany w 1666 przez firmę Castle w Rotherhithe. Tonaż 103 tony. W 1688 uzbrojony w 8 x 3-f. Sprzedany w 1698.
2. Dwupokładowiec 3 rangi, liniowiec 66/58-działowy zwodowany w marcu 1667 w królewskiej stoczni w Chatham. Projektant Phineas Pett. Wymiary: długość stępki do tonażu 118’9”, przybliżona długość dolnego pokładu 148’6”, szerokość 36’10”, głębokość 15’6”, tonaż 856 ton. Wg Ustalenia z 1677 miał nieść 26 x 32-f, 24 x 9-f, 14 sakerów, 2 x 3-f. W 1694 niósł 26 x 32-f, 24 x 12-f, 14 x 6-f i 2 x 3-f. W 1688 miał 24 x 32-f, 22 x 9-f, 12 x 6-f, 2 x 3-f. W 1700 przebudowany w Woolwich na 66-działowiec tej samej nazwy. Odtąd wymiary 147’9” x 38’ x 16’, tonaż 944 tony. Załoga: 400. Uzbrojenie postulowane w Establishment z 1703: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f. W 1713 niósł już tylko 24 x 18-f, 26 x 9-f i 16 x 6-f. W 1714 znajdował się w rezerwie, wymagał gruntownej naprawy. Rozebrany w 1716 i przebudowany w Portsmouth na następny okręt tej nazwy, 70-działowiec zwodowany 3.06.1718. Po kolejnych rozbiórkach-przebudowach „dokonał żywota” dopiero w 1767.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
1. Jacht królewski, 8-działowy, zbudowany w 1666 przez firmę Castle w Rotherhithe. Tonaż 103 tony. W 1688 uzbrojony w 8 x 3-f. Sprzedany w 1698.
2. Dwupokładowiec 3 rangi, liniowiec 66/58-działowy zwodowany w marcu 1667 w królewskiej stoczni w Chatham. Projektant Phineas Pett. Wymiary: długość stępki do tonażu 118’9”, przybliżona długość dolnego pokładu 148’6”, szerokość 36’10”, głębokość 15’6”, tonaż 856 ton. Wg Ustalenia z 1677 miał nieść 26 x 32-f, 24 x 9-f, 14 sakerów, 2 x 3-f. W 1694 niósł 26 x 32-f, 24 x 12-f, 14 x 6-f i 2 x 3-f. W 1688 miał 24 x 32-f, 22 x 9-f, 12 x 6-f, 2 x 3-f. W 1700 przebudowany w Woolwich na 66-działowiec tej samej nazwy. Odtąd wymiary 147’9” x 38’ x 16’, tonaż 944 tony. Załoga: 400. Uzbrojenie postulowane w Establishment z 1703: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f. W 1713 niósł już tylko 24 x 18-f, 26 x 9-f i 16 x 6-f. W 1714 znajdował się w rezerwie, wymagał gruntownej naprawy. Rozebrany w 1716 i przebudowany w Portsmouth na następny okręt tej nazwy, 70-działowiec zwodowany 3.06.1718. Po kolejnych rozbiórkach-przebudowach „dokonał żywota” dopiero w 1767.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Minorca – szebeka zaprojektowana w 1777 przez nieznanego konstruktora, prawdopodobnie przez głównego szkutnika stoczni w Port Mahon. Wg Lyona, trójmasztowy takielunek b. zbliżony do typowej śródziemnomorskiej szebeki, a kadłub b. zbliżony do typowego brytyjskiego slupa wojennego z tej epoki. Wymiary: 96’9” x 30’6” x 10’, tonaż 388 ton. Uzbrojenie: 18 x 6-f i 20 działek relingowych. Jednostka zwodowana w Port Mahon 27.08.1779. Zatopiona przez Anglików 21.08.1781 u wejścia do tego portu podczas oblężenia miasta przez Francuzów.
Marquis de Seignelly – slup 14/16-działowy o wymiarach 97’2” x 26’3” x 14’1”. Tonaż 282 tony. Załoga: 110. Uzbrojenie: 14/16 x 6-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Marquis de Seignelly – slup 14/16-działowy o wymiarach 97’2” x 26’3” x 14’1”. Tonaż 282 tony. Załoga: 110. Uzbrojenie: 14/16 x 6-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Variable – pierwotnie amerykański statek Edward zbudowany w 1812. Zdobyty przez Anglików i zakupiony przez Royal Navy 31.10.1814 i wcielony jako slup (bryg albo szkuner) 14-działowy. Wymiary: 104’6” x 27’3” x 13’0”, tonaż 324 tony. Załoga: 95. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 12 karonad 24-f. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1814-1816. Rozebrany w 1817.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Wellington – bryg-slup 16-działowy; 94’10” x 28’2,25” x 7’5,5”, tonaż 312 ton. Załoga: 100. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 24-f. Trzeba jednak pamiętać, że skoro nigdy nie wszedł do aktywnej służby pod brytyjską banderą, to takie dane jak załoga czy uzbrojenie, są dość teoretyczne.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Swallow Prize – pierwotnie żaglowiec Immaculate Virgin (jeśli był francuski, co jest najbardziej prawdopodobne, to nazwa podana zapewne w formie już zanglicyzowanej przez zdobywców), zdobyty przez Swallow w 1692 lub 1693. Klasyfikowany jako 18-działowy okręt 6 rangi. Wymiary: 68’ x 20’4” x 13’2,5”, tonaż 119 ton. Załoga: 75. Zdobyty 22.02.1696 w pobliżu Portland przez francuski okręt korsarski.
Swallow – slup 2-działowy, prawdopodobnie 1-masztowy, zbudowany w Chatham, zwodowany 30.09.1699. Długość stępki do tonażu 48’10”, szerokość 16’, głębokość 6’2,5”, tonaż 66 ton. Załoga: 35/50. Uzbrojenie: 2 falkonety i 2 działka relingowe. Zdobyty 19.04.1703 przez francuskie okręty korsarskie w pobliżu Goeree (Holandia).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Swallow – slup 2-działowy, prawdopodobnie 1-masztowy, zbudowany w Chatham, zwodowany 30.09.1699. Długość stępki do tonażu 48’10”, szerokość 16’, głębokość 6’2,5”, tonaż 66 ton. Załoga: 35/50. Uzbrojenie: 2 falkonety i 2 działka relingowe. Zdobyty 19.04.1703 przez francuskie okręty korsarskie w pobliżu Goeree (Holandia).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Shoreham Prize – pierwotnie żaglowiec korsarski (chyba francuski), zdobyty przez angielski okręt Shoreham 26.08.1709 i wcielony do Royal Navy jako 12-działowy okręt 6 rangi, o tonażu 73 tony. Wymiary: 56’10,5” x 17’1,75” x 9’. Załoga: 70. Sprzedany w 1712.
Shoreham’s Prize (Shoreham Prize) – pierwotnie hiszpański żaglowiec korsarski z Bilbao, zdobyty 24.04.1746 przez małą jednostkę używaną jako tender okrętu Shoreham. Wcielony do Royal Navy w charakterze 10-działowego slupa o takielunku typu snow. Tonaż 100 ton. Załoga: 100. Zatonął 7.06.1747 w porcie Oporto, po wejściu na skały na skutek dwukrotnego (w nocy 1 i 2 czerwca) przecięcia cum przez portugalskich żołnierzy, niby neutralnych, ale sprzyjających Hiszpanom.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Shoreham’s Prize (Shoreham Prize) – pierwotnie hiszpański żaglowiec korsarski z Bilbao, zdobyty 24.04.1746 przez małą jednostkę używaną jako tender okrętu Shoreham. Wcielony do Royal Navy w charakterze 10-działowego slupa o takielunku typu snow. Tonaż 100 ton. Załoga: 100. Zatonął 7.06.1747 w porcie Oporto, po wejściu na skały na skutek dwukrotnego (w nocy 1 i 2 czerwca) przecięcia cum przez portugalskich żołnierzy, niby neutralnych, ale sprzyjających Hiszpanom.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pelican.
1. Nie było takiego okrętu zdobytego w 1776. Pochodzi on z omyłki w pierwszym wydaniu Colledge’a – wg poprawionego wydania ten 10-działowy francuski szkuner korsarski został zdobyty przez Anglików już w 1775. Przybliżone wymiary: 70’ x 21’6”, tonaż 150 ton. Załoga: 45. W 1776 znajdował się w służbie portowej na Antigui, a w 1777 został przemianowany na Earl of Denbigh. Jednak zdaniem Lyona to raczej statek handlowy Earl of Denbigh zakupiony w 1777 przez Royal Navy i używany początkowo pod nazwą Pelican, bardzo prędko zmienioną na Earl Denbigh. Cały czas używany przy pracach portowych na Antigui, kiedy zatonął tam 25.06.1787 (lub 2.06.1787).
2. Francuski okręt korsarski Frédrick (Frédéric), o tonażu około 200 ton, wyposażony w 1781, zdobyty przez Anglików w sierpniu 1781 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Pelican, jako trójmasztowy slup (Demerliac błędnie podaje, że jako bryg) 16-działowy. Wymiary: 85’4,75” x 23’6” x 9’4”, tonaż 204 tony. Sprzedany w 1783.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
1. Nie było takiego okrętu zdobytego w 1776. Pochodzi on z omyłki w pierwszym wydaniu Colledge’a – wg poprawionego wydania ten 10-działowy francuski szkuner korsarski został zdobyty przez Anglików już w 1775. Przybliżone wymiary: 70’ x 21’6”, tonaż 150 ton. Załoga: 45. W 1776 znajdował się w służbie portowej na Antigui, a w 1777 został przemianowany na Earl of Denbigh. Jednak zdaniem Lyona to raczej statek handlowy Earl of Denbigh zakupiony w 1777 przez Royal Navy i używany początkowo pod nazwą Pelican, bardzo prędko zmienioną na Earl Denbigh. Cały czas używany przy pracach portowych na Antigui, kiedy zatonął tam 25.06.1787 (lub 2.06.1787).
2. Francuski okręt korsarski Frédrick (Frédéric), o tonażu około 200 ton, wyposażony w 1781, zdobyty przez Anglików w sierpniu 1781 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Pelican, jako trójmasztowy slup (Demerliac błędnie podaje, że jako bryg) 16-działowy. Wymiary: 85’4,75” x 23’6” x 9’4”, tonaż 204 tony. Sprzedany w 1783.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach