Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4476
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Otter.
1. Slup 4-działowy, prawdopodobnie zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford w lutym 1701 (starsze opracowania podają rok 1700). Wymiary: 61’1” x 17’8” x 7’8”, tonaż 83 tony. Załoga: 50/35. Uzbrojenie: 4 falkonety i 4 działka relingowe. Może takielunek typu kecz. Zdobyty przez Francuzów 28.07.1702 na południowy zachód od wybrzeży Irlandii.
2. Slup 4-działowy, zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 8.08.1721. Wymiary: 64’6” x 18’3” x 8’3”, tonaż 91 ton. Załoga: około 50. Uzbrojenie: 4 x 3-f. Przy eskortowaniu konwoju skierowanego do Bremy, rozbił się 14.01.1742 w pobliżu Aldborough (Aldeburgh) w sztormie i śnieżycy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
1. Slup 4-działowy, prawdopodobnie zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford w lutym 1701 (starsze opracowania podają rok 1700). Wymiary: 61’1” x 17’8” x 7’8”, tonaż 83 tony. Załoga: 50/35. Uzbrojenie: 4 falkonety i 4 działka relingowe. Może takielunek typu kecz. Zdobyty przez Francuzów 28.07.1702 na południowy zachód od wybrzeży Irlandii.
2. Slup 4-działowy, zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 8.08.1721. Wymiary: 64’6” x 18’3” x 8’3”, tonaż 91 ton. Załoga: około 50. Uzbrojenie: 4 x 3-f. Przy eskortowaniu konwoju skierowanego do Bremy, rozbił się 14.01.1742 w pobliżu Aldborough (Aldeburgh) w sztormie i śnieżycy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4476
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Phoenix (Phenix) – 8-działowy brander zbudowany w stoczni firmy Gardner & Dalton, w Rotherhithe, zwodowany 16.03.1694. Wymiary: 91’ x 25’2,5” x 9’10,5”, tonaż 256 ton. Załoga: 45. Uzbrojenie w 1703 i 1707: 6 dział typu minion, 2 falkonety. Sztrandował na wyspach Scilly 22.10.1707, został ściągnięty, ale skierowany na rozbiórkę w 1708 do Portsmouth, gdzie wykonano z niego nową jednostkę tej samej nazwy, zwodowaną w 1709. Miał teraz 93’6” x 25’10,5” x 9’8”, tonaż 273 tony. W lutym 1711 przekształcono go w 20-działowy okręt 6 rangi, z załogą 100 ludzi. W lipcu 1711 został przeklasyfikowany na okręt 24-działowy, z załogą 115. W 1714 był w dobrym stanie, znajdował się w aktywnej służbie. W 1727 rozebrany w Woolwich i przebudowany (wg Ustalenia z 1719) na następny okręt tej nazwy, zwodowany 16.01.1728. Zgodnie z wymaganiami Ustalenia okręty tej grupy (20/24-dzialowe jednostki 6 rangi) miały 106’ x 28’4” x 9’2”, tonaż 375 ton. Załoga: 140. Uzbrojenie: 20 x 6-f. Od 1742 hulk cumowniczy w Woolwich. Sprzedany w 1744.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4476
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Plymouth (Plymouth Transport) – jednostka obsługi stoczni, transportowiec portowy zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth w 1704. Tonaż 109/110 ton, uzbrojenie 4 działa. Ewentualnie przebudowany w Chatham na jednostkę o tonażu 166 ton. Rozebrany w Shoreham w 1742 i być może przebudowany na następny tej nazwy, o tonażu 163/166 ton, nadal z 4 furtami, ciągle okręt stoczniowy. Teraz miał wymiary: 77’ x 22’ x 11’. Sprzedany w 1806.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4476
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Orestes – pierwotnie holenderski bryg korsarski Mars. Bardzo oryginalny konstrukcyjnie okręt, o nietypowym kształcie wręgów (nazwanym „kieliszkiem do wina”), daleko do przodu wysuniętej maksymalnej szerokości na wodnicy, niezwykle ostrym zwężaniu się ku rufie w podwodnej części kadłuba, itp. Zdobyty przez Anglików 3.12.1781 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Orestes, jako bryg-slup 18-działowy. Wymiary 100’11” x 30’4” x 14’. Tonaż 396 ton. Załoga: 120. Uzbrojenie pierwotne (brytyjskie): 18 x 9-f i 12 działek relingowych. Zaginął bez śladu w tropikalnym sztormie na Oceanie Indyjskim 5.11.1799.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4476
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Delight – 2/4-działowy hoy o tonażu 84-85 ton. Zakupiony najprawdopodobniej w 1686. Długość stępki do tonażu 47’6”, szerokość 18’5”, głębokość 8’6”. Jednostka stoczniowa w Portsmouth, obsługiwana przez 4 ludzi. Sprzedana w 1713 lub 1714.
Trójmasztowy, gładkopokładowy slup Delight (ex-francuska korweta Sans Pereille z 1798) miał w Royal Navy 97’5” x 28’7” x 8’2”, tonaż 336 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: 18 karonad 24-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Trójmasztowy, gładkopokładowy slup Delight (ex-francuska korweta Sans Pereille z 1798) miał w Royal Navy 97’5” x 28’7” x 8’2”, tonaż 336 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: 18 karonad 24-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4476
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Moucheron – pierwotnie francuski bryg korsarski wyposażony w 1799, o tonażu około 250 ton, uzbrojony w 20 dział. Zdobyty przez Anglików 16.02.1801 i wcielony do Royal Navy jako bryg-slup 16-działowy. Wymiary: 93’ x 26’7” x 12’, tonaż 286 ton. Załoga: 96/90. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 18-f (Demerliac błędnie odejmuje mu 10 karonad). W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1803-1807. Zaginął bez śladu na Morzu Śródziemnym, najprawdopodobniej zatonął w kwietniu 1807 w pobliżu Dardaneli.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4476
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4476
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Martin z 1756.
Rzeczywiście jest taki u Colledge’a w premierowym wydaniu z 1969 r., ale pojawił się tam przez pomyłkę, jako przekręcenie nazwy Merlin. W wydaniu z 2006 r. już ten błąd naprawiono (aczkolwiek nie do końca starannie).
Martin z 1694 – kecz 10-działowy, zbudowany w stoczni Parkera w Southampton, zwodowany 24.12.1694. Długość stępki do tonażu 52’7” x 19’ x 8’4”. Tonaż 100 ton (lub 103 tony). Załoga: 50. Zdobyty 29.08.1702 (lub następnego dnia) w pobliżu Jersey przez trzy francuskie okręty korsarskie.
Martin z 1761 – trójmasztowy slup 14-działowy typu Beaver, zbudowany w stoczni firmy Randall, w Rotherhithe, zwodowany 7.02.1761. Wymiary: 96’7” x 25’10” x 12’6”, tonaż 283 tony. Załoga: 125. Uzbrojenie: 14 x 6-f plus 12 działek relingowych. Projektant William Bateley (Bately). Sprzedany w 1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Rzeczywiście jest taki u Colledge’a w premierowym wydaniu z 1969 r., ale pojawił się tam przez pomyłkę, jako przekręcenie nazwy Merlin. W wydaniu z 2006 r. już ten błąd naprawiono (aczkolwiek nie do końca starannie).
Martin z 1694 – kecz 10-działowy, zbudowany w stoczni Parkera w Southampton, zwodowany 24.12.1694. Długość stępki do tonażu 52’7” x 19’ x 8’4”. Tonaż 100 ton (lub 103 tony). Załoga: 50. Zdobyty 29.08.1702 (lub następnego dnia) w pobliżu Jersey przez trzy francuskie okręty korsarskie.
Martin z 1761 – trójmasztowy slup 14-działowy typu Beaver, zbudowany w stoczni firmy Randall, w Rotherhithe, zwodowany 7.02.1761. Wymiary: 96’7” x 25’10” x 12’6”, tonaż 283 tony. Załoga: 125. Uzbrojenie: 14 x 6-f plus 12 działek relingowych. Projektant William Bateley (Bately). Sprzedany w 1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach