Francuskie okręty spod żagla i pary (3)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek:
Serpent (1807), Sapho (1808) i Silene (1809).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Sérieux – liniowiec 5 rangi, czyli fregata 2 rzędu, fregato-liniowiec 38-działowy. Zbudowany w Tulonie. Tonaż 350 ton, wymiary 103’ x 27’6” x 11’10”. Projektant Laurent Coulomb. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 20 x 8-f, na górnym 18 x 4-f. Maksymalnie do 40 dział. Załoga: 300. Początkowo planowano dla niego nazwę Royale, ale już w 1679 lub dopiero w 1680 nazwany Sérieux. Przemianowany na Croissant 1.06.1690. Zaskoczony razem z trzema innymi okrętami francuskimi przez eskadrę angielską pod Gibraltarem, wyrzucił się na brzeg i został spalony przez własną załogę 10.11.1704.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Serpent – bryg 16-działowy zbudowany w stoczni Jeana Chauvet w Paimboeuf, chociaż zamówiony w Nantes; zwodowany 30.10.1807. Początkowo planowano dla niego nazwę Rivoli, ale zmieniono ją na Serpent 4.06.1807. Projektant François Pestel. Wymiary: 29,23 x 8,45 (lub 8,7) x 4,27 m. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f i 2 działa 8-f. Zdobyty przez Anglików 17.07.1808 w Indiach Zach. i wcielony do Royal Navy pod tymczasową nazwą Pert, zmienioną zaraz przez Admiralicję na Asp, jako 16-działowy bryg-slup o tonażu 334 tony. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1808-1810. Sprzedany w 1814. (Demerliac myli go w Royal Navy z innym okrętem Pert, podając błędne dane brytyjskie i losy).

Sapho – korweta 20-działowa zbudowana w stoczni braci Courau, w Bordeaux, zwodowana 12.01.1809 lub 6 dni później. Projektant François-Frédéric Poncet. Nośność 386 ton, wyporność 752 tony. Wymiary: 38,98 x 9,74 x 5,03 m. Załoga: 153. Uzbrojenie: 2 x 12-f, 18 karonad 24-f. Nie mogąc zrobić zwrotu przez sztag na redzie Brestu, weszła na mieliznę 8.08.1823. Ściągnięta z niej i skierowana na dok, okazała się zbyt uszkodzona. Z końcem sierpnia 1823 oficjalnie wycofana ze służby, rozebrana 1824/1825.

Siléne – bryg 16-działowy budowany w stoczni Jeana Chauvet w Paimboeuf od 1809, zwodowany 17.08.1814. Projektant Jacques-Noél Sané. Tonaż 172-182 tony, wyporność 349 ton. Wymiary: 29,23 x 8,61 x 4,35 m. Załoga: 75-103. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f i 2 działa 8-f. W 1830 wziął udział w ekspedycji przeciwko Algierowi. Siléne i bryg Aventurier weszły we mgle na mieliznę w pobliżu Algieru 16.05.1830 i zostały zniszczone. Załogi przedostały się bezpiecznie na brzeg (z obu brygów bezpośrednio w katastrofie zginął tylko jeden człowiek), ale po drodze do Algieru z 200 Francuzów 108 zostało ściętych przez Kabylów.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziekuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Enfant de la Patrie (1795), Senegal (1801) i Rhone (1805).
Pozdrawiam Janusz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MANCINI = BEAUFORT = NEPTUNE = MAURE (1671 ?).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Enfant de la Patrie – korweta handlowa zbudowana w Bordeaux; w czerwcu 1795 zarekwirowana na Gwadelupie przez rząd i wprowadzona do służby jako korweta 12-działowa (12 x 6-f) z załogą 110 ludzi. W sierpniu 1796 sprzedana w Bordeaux w prywatne ręce i pod koniec 1796 wyposażona jako korweta korsarska. Miała 16 dział i 130 ludzi załogi. W kwietniu 1797 pochwycili ją Anglicy. Losy przypisane jej przez „Répertoire...” (1795 ex-la Courageuse; 1797 ex-la Cérés; zatonięcie luty 1798) dotyczą de facto opisywanej już przeze mnie płaskodennej korwety typu Etna, budowanej jako Courageuse, służącej od 1795 jako Cérés, którą w 1797 przemianowano, lub proponowano przemianować, na Efant de la Patrie.

Sénégal – bryg 18-działowy tajemniczego pochodzenia, może kupiony w 1800. Wszystkie informacje o nim pochodzą ze źródeł brytyjskich, we francuskich dokumentach nie występuje. Załoga: 60. Uzbrojenie: działa 8-f i karonady 12-f w łącznej liczbie 18 sztuk. Był w służbie w Senegalu pod koniec 1800, zdobyty na rzece Senegal przez łodzie z brytyjskiej fregaty 3.01.1801 i zniszczony przez Anglików.

Rhone [o z daszkiem] – (korweta transportowa Hawr 1803-05-36; 1836 zatonęła. Al)
fluita (transportowiec) zwodowana w Hawrze 4.05.1805 albo 10 dni później. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait. Nośność 800 ton, wyporność 1380 ton, wymiary: 43,52 x 10,39 x 5,39 m. Załoga: 124-143. Uzbrojenie pierwotne: 24 lub 26 x 8-f. Od 13.11.1821 klasyfikowana jako korweta transportowa. W 1829 brała udział (jako okręt szpitalny) w ekspedycji przeciwko Madagaskarowi, w 1830 w wyprawie na Algier. Zatonęła 11.01.1836 blisko Agde.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Beaufort – liniowiec 4 rangi, czyli fregata 1 rzędu, fregato-liniowiec 36-działowy. Tonaż 600 ton. Załoga: 200. Wymiary: 114’ x 30’ x 14’. Na pokładzie dolnym działa 12-funtowe. Projektant Gédéon Rodolphe. Żaglowiec budowany od 1660 w Tulonie pod nazwą Mancini. Przemianowany na Beaufort w 1662 i zwodowany 15.05.1662. Służył na Morzu Śródziemnym, u atlantyckich wybrzeży Francji, u wybrzeży Portugalii, u wybrzeży Afryki. Przemianowany na Neptune 24.06.1671. Przemianowany na Maure 10.01.1679. Skreślony z listy floty w 1686.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Gloire (1800), Guepe (1798) i Heureuse (1804).
Pozdrawiam Janusz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SOLITAIRE (1683).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Gloire – trójmasztowiec cywilny zwodowany w Bayonne w 1799 lub 1800. Tonaż około 300 ton, nośność 140 ton. Wymiary: 29,95 x 8,46 m. Uzbrojenie: 16 x 6-f. W sierpniu 1800 wyposażony na Ile de France w charakterze korwety korsarskiej. Jednostka zdobyta przez Anglików 23.03.1801 na Oceanie Indyjskim i wcielona do Royal Navy pod nazwą Trincomalee, jako trójmasztowy slup 16-działowy o tonażu 320 ton. Sprzedana w styczniu 1802. Służyła jako statek handlowy, kiedy pod koniec 1803 zdobyli ją Francuzi i nadali nazwę Émilien lub Émilie. Znowu wyposażona na Ile de France (w 1804) w charakterze korwety korsarskiej, uzbrojonej w 16 x 6-f, z załogą 150. Zdobyta przez Anglików w Indiach Wsch. 25.09.1806 i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy (chociaż zdaniem niektórych wróciła do nazwy Trincomalee). Sprzedana około 1808.

Guepe (pierwsze „e” z daszkiem) – 18-działowy bryg korsarski, zbudowany w Bordeaux w 1798, wyposażony tam w 1799. Tonaż około 250 ton. Załoga: 161. Uzbrojenie: 18 x 8-f. Zdobyty przez Anglików 29.08.1800 w Vigo (porwany z kotwicy przez łodzie z brytyjskich okrętów) i – po zmianie takielunku na trójmasztowy - wcielony do Royal Navy pod nazwą Wasp, jako slup 18-działowy o tonażu 298 ton. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1801-1809. Sprzedany w 1811.

Heureuse – korweta-kanonierka nr 76 flotylli z Boulogne, zwodowana w Hawrze 20.04.1804. Projektant Jean Chaumont. Nośność 170 ton, wyporność 261 ton. Wymiary: 27,28 x 6,82 x 2,71 m. Załoga: 80, od 1812 – 40. Uzbrojenie: 6 x 24-f i 2 inne, od 1812 – 5 x 24-f. Skreślona z listy floty z końcem 1813, prawdopodobnie zniszczona na początku grudnia 1813 w Willemstadt przez Francuzów uciekających z Holandii.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Solitaire – tak nazywa ten okręt strona JacquesKanon, ale – na podstawie Roche’a, Vichota, Boudriota – zapewne się myli.
W rzeczywistości chodzi o Solide - liniowiec 4 rangi, czyli fregatę 1 rzędu, fregato-liniowiec 44-działowy. Tonaż 600 ton. Na pokładzie dolnym armaty 12-funtowe, w sumie 40 do 44 dział. Projektant Houvens (Houwens) Hendrick. Żaglowiec budowany od 1680 w Dunkierce, zwodowany w 1683. Zatonął w sierpniu 1694 u wybrzeży Tortugi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Superbe i Temeraire (obie z 1795, ponoć korwety tak jest w "Repertoire", ale przecież były w tym samym czasie 74 działowe okręty o tych samych nazwach) i Therese lub Thereze (1800).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Jak już kiedyś pisałem, ówczesnym administratorom marynarki, dowódcom i marynarzom – w przeciwieństwie do dzisiejszych hobbystów - nigdy specjalnie nie przeszkadzało istnienie we flocie równocześnie dwóch okrętów tej samej nazwy, jeśli wyraźnie różniły się kategorią. Służba dwóch korwet identycznie się nazywających mogła stworzyć problemy dowódcze i logistyczne, więc tego unikano, ale liniowca nikt nie pomyliłby z korwetą, zatem nie było tu żadnych przeciwwskazań. I całe szczęście, skąd inaczej mielibyśmy takie piękne historie, jak wspominane onegdaj na FOW zdobycie okrętu liniowego przez korsarzy pana Gozdawy-Gołębiowskiego.

Superbe – już pisałem o tej jednostce, w poście z 25 kwietnia.

Téméraire – szebeka w służbie od października 1793, początkowo jako Révolutionnaire, od 1794 pod nazwą Téméraire. Uzbrojenie: 2 x 12-f, 2 x 8-f, 2 x 4-f. Służyła na morzu Śródziemnym. Zdobyta przez brytyjską fregatę Dido w marcu 1795 lub 14.04.1795 koło Livorno. Dalsze losy niejasne. Być może odbita i w maju 1795 przemianowana na Tympan.

Thérése (Théréze) – jednostka zdobyta przed majem 1799 i wyposażona w Nantes jako okręt straży wybrzeża, być może 20-działowy. W sierpniu 1799 stacjonowała we Fromentine. W nocy z 1 na 2.07.1800 zdobyta i spalona przez obsady łodzi brytyjskich okrętów w pobliżu Noirmoutier.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź, jednocześnie przepraszam za moją pomyłkę.
Poproszę o opisanie jednostek: Pollux (1796) i Premier Consul (1801).
Pozdrawiam Janusz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu VOLONTAIRE (1695) (2 jednostki ?).
Panie Krzysztofie, wracając do okrętu SOLIDE (1683), o którym mowa powyżej, to ten sam projektant zbudował w tym samym czasie i w tym samym miejscu EMPORTE, okręt o takim samym tonażu, czy może były zbudowane według tych samych planów, czy też nie, czy też nie wiadomo ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Volontaire – wiadomo mi tylko o jednym żaglowcu tej nazwy, zwodowanym w 1695 (poprzedni znajdował się w służbie w 1693, zatonął już w 1693 – wg Roche’a, albo w 1694 -wg Vichota, względnie w 1695 - wg Boudriota). Liniowiec 4 rangi, czyli fregata 1 rzędu, fregato-liniowiec 44-działowy. Zbudowany w Tulonie. Projektant François Coulomb. Tonaż 480 ton. Wymiary: 112’ x 30’ x 11’4”. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 20 x 12-f, na górnym 20 x 6-f, na rufowym 4 x 4-f. Uzbrojenie rzeczywiste: 38 do 44 dział. W 1701 uważany za bardzo dobry żaglowiec. Stracony 23.10.1702 w Vigo - zdobyty przez Holendrów albo Anglików, bądź zniszczony (te opcje zresztą się nie wykluczają).

Emporté – jest prawdopodobne, że był bliźniakiem Solide, ale JA nie mam podstaw, by stwierdzić to na pewno.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany