
Natomiast odpowiedzi na Andrzejowe pytania zacznę od końca.
We wspomnianej książce "Steam its generation and use..." jest wspomniane, że oprócz 2 lotniskowców; podobną konfigurację napędu miały otrzymać 4 krążowniki. Dalej obstawiam:Które jeszcze OW USN miały taki osobliwy z punktu widzenia naszej dyskusji układ z różnymi kotłami?
Quincy; Vincennes; Savannah i może ... Wichitę. Z tego grona, szczególnie mając przed oczami prawą stronę rysunku A3-12 prezentuje sie Savannah. Wyposażenie w 6 kotłów Bethlehem i 2 Babcock & Wilcox jest wysoce intrygujące. Niestety, brak źródeł chwilowo uniemożliwia mi potwierdzenie lub obalenie wyboru.
Znamy już nie tylko parametry pary, ale i część gabarytów kotłów.Czy znamy parametry robocze pary saturated i superheated?
Kotły oznaczone jako 1-6: powierzchnia ogrzewalna 8295 stóp kwadratowych; objętość komory spalania 681 stóp sześciennych; 12 palników; wydajność 141000 funtów pary na godzinę; parametry wytwarzanej pary nasyconej p=450 psi o t=456F.
Kotły oznaczone jako 7-9: powierzchnia ogrzewalna 1143 stopy kwadratowe; objętość komory spalania 810 stóp sześciennych; 11 palników; wydajność 66750 funtów pary na godzine (ilość jest zaskoczeniem dla mnie!); para przegrzana 440000 funtów pary na godzinę; parametry pary przegrzanej p=400 psi i t=650F.
Można, ponieważ do napędu turbin można wykorzystać parę nasyconą wyprodukowaną w pozostałych kotłach. Należy jednak bardzo silnie zredukować moc siłowni. Wartośc bojowa okrętu będzie niewielka, ale manewrowość będzie zachowana.czy można było pływać bez użycia kotłów 7-9?
Zasadniczo w kotłach 7-9 precyzyjnie reguluje się za pomocą intensywności opalania temperaturę pary przegrzanej. "Wstrzyknięcie" porcji pary nasyconej do rurociągu z para przegrzaną umożliwi obniżenie jej temperatury - para na dolocie do zespołu turbin musi mieć właściwą temperaturę z tolerancją w bardzo niewielkich granicach, warto tez pamiętac o kryteriach wytrzymałości materiałów. Drugie wykorzystanie jest opisane powyżej.Po co jest to wejście pary z kotłów 1-6 na "zakrzywione" parociągi pary superheated? Jak ono działa?
1. WARUNKI NORMALNE:
a) kotły 2;6;8 pracują na rufową (R) maszynownię z LB. Dodatkowo otwarcie zaworu 60 w dziobowej (D) maszynowni z LB pomiędzy pompami olejowymi 35, umożliwia zasilanie częścią pary dziobowych zespołów turbin.
b) kotły 1;4;7 pracują na D maszynownię. Część pary może byc przez wspomniane wyżej zawory wykorzystana do zasilania R maszynowni.
c) kotły 3;5;9 pracuja analogicznie jak w podpunkcie a; tyle że z PB.
2. ZATRZYMANIA KOTŁÓW:
a) wyłączone kotły całego pierwszego lub drugiego szeregu - ograniczona produkcja pary i związana z tym ograniczona moc siłowni.
b) wyłączona para kotłów jakiegokolwiek kotła pracującego jako przegrzewacz - dowolny kocioł 7-9 może być zasilany z pozostałych kotłów produkujacych parę nasyconą przez linię 50. Jest opisana jako "cross connection" czyli opisane na niej zawory 61 nie są zaworami zwrotnymi.
c) wyłączone kotły 7;8;9 - sytuacja jest opisana jako odpowiedź na pytanie.
d) wyłączony z eksploatacji dowolny jeden kocioł pary nasyconej - wydajność pozostałej piątki swobodnie jest w stanie zniwelować jego zatrzymanie.
Czy chodziło o cos takiego?
Oprócz potwierdzenia, że moc wszystkich zespołów turbin była taka sama, warto by uzyskać informację czy obroty śrub zespołów wewnętrznych też były takie same jak zewnętrznych? Czyli kolejne pytanie?Ponadto czy para z 3+3 kotłów LB i PB zasilała TYLKO dwa rufowe zespoły turbin, a z 3 kotłów PW (płaszczyzny wzdłużnej) TYLKO dwa dziobowe zespoły? Byłaby ta chyba rażąca nierówność?
Im więcej wiemy, tym więcej pytań...

Pozdrowienia.