Francuskie okręty spod żagla i pary (3)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Prince – liniowiec 66-działowy, zwodowany w Breście w grudniu 1666, wprowadzony do służby w kwietniu 1669. Prawdopodobnie trójpokładowiec z 13 furtami w dolnej baterii. Okręt 2 rangi. Tonaż 1100-1200 ton, zanurzenie 16’-19’6”. Projektant Laurent Hubac. Załoga: 400. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 10 x 24-f, 12 x 18-f i 2 x 12-f, na środkowym 24 x 12-f, na górnym 16 x 6-f, na rufowym 4 x 4-f. Uzbrojenie rzeczywiste od 64 do 70 dział. Przemianowany na Sans Pareil 24.06.1671. Uczestniczył w bitwach pod Schooneveldt 7.06.1673, pod Walcheren 14.06.1673, pod Texel 21.08.1673, pod Palermo 31.05.1676, pod Barceloną 26.05.1678. Zatonął z prawie całą załogą w sztormie koło Belle-Ile 21.10.1679.
Jacques Bourdé de Villehuet (1732-1789), oficer statków francuskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej, napisał m.in. „Manoeuvrier ou essai sur la théorie et la pratique des mouvements du navire et des évolutions”. Zalecał przesunięcie fokmasztu ku tyłowi, aby znalazł się on w strefie większej pływalności kadłuba („aby ulżyć ciężarowi okrętu”) oraz zrównanie fokmasztu z grotmasztem, by zwiększyć całkowitą powierzchnię ożaglowania.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Jacques Bourdé de Villehuet (1732-1789), oficer statków francuskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej, napisał m.in. „Manoeuvrier ou essai sur la théorie et la pratique des mouvements du navire et des évolutions”. Zalecał przesunięcie fokmasztu ku tyłowi, aby znalazł się on w strefie większej pływalności kadłuba („aby ulżyć ciężarowi okrętu”) oraz zrównanie fokmasztu z grotmasztem, by zwiększyć całkowitą powierzchnię ożaglowania.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Penthiévre, Duc de Praslin, Duc de Duras - zbudowane w Lorient przez Gillesa Cambry (syna), ale zaprojektowane przez Antoine’a Groignarda.
Penthiévre (Duc de Penthiévre) i Duc de Duras – statki o tonażu 900 ton, wyporności około 1600 ton. Wymiary: 145’ x 36’8” x 15’ (zanurzenie 17’6”-19’, wysokość międzypokładowa 5’2”-5.6”). Załoga 160-186. Miały po 26 furt, nosiły 20-24 dział (w zestawach: 20 x 8-f; 8 x 12-f i 16 x 8-f).
Duc de Praslin (Praslin) – statek o tonażu 600 ton, wyporności około 1200 ton. Wymiary: 132’ x 34’ x 13’9” (zanurzenie 16’-16’6”, wysokość międzypokładowa 5’0”-5’5”). Załoga 125-144. Miał 24 furty, nosił 14-20 dział 8-f.
Penthiévre (Duc de Penthiévre) – w listopadzie 1769 sprzedany marynarce królewskiej (tu formalnie liniowiec 56-działowy, co było fikcją), która w sierpniu 1771 odsprzedała go w ręce prywatne. Używany do grudnia 1775.
Duc de Duras - w październiku 1769 sprzedany marynarce królewskiej (tu formalnie liniowiec 56-działowy, co było fikcją), która we wrześniu 1771 odsprzedała go do marynarki handlowej. W grudniu 1778 ponownie zakupiony (i wyposażony do służby korsarskiej) przez króla, aby móc go powierzyć amerykańskiemu oficerowi Johnowi Paulowi Jonesowi. Ten ostatni naprawdę zwiększył uzbrojenie do 40/42 dział, przemianował żaglowiec na Bonhomme Richard i użył w zwycięskiej walce 23.09.1779 z brytyjskim okrętem Serapis, w wyniku której jednakże Bonhomme Richard poszedł na dno.
Duc de Praslin (Praslin) – w kwietniu lub czerwcu 1770 sprzedany marynarce królewskiej (tu fregata 24-działowa), która w lipcu 1771 odsprzedała go do marynarki handlowej. W kwietniu 1776 zmienił nazwę na Breton, zatonął koło Haiti we wrześniu 1776.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Penthiévre (Duc de Penthiévre) i Duc de Duras – statki o tonażu 900 ton, wyporności około 1600 ton. Wymiary: 145’ x 36’8” x 15’ (zanurzenie 17’6”-19’, wysokość międzypokładowa 5’2”-5.6”). Załoga 160-186. Miały po 26 furt, nosiły 20-24 dział (w zestawach: 20 x 8-f; 8 x 12-f i 16 x 8-f).
Duc de Praslin (Praslin) – statek o tonażu 600 ton, wyporności około 1200 ton. Wymiary: 132’ x 34’ x 13’9” (zanurzenie 16’-16’6”, wysokość międzypokładowa 5’0”-5’5”). Załoga 125-144. Miał 24 furty, nosił 14-20 dział 8-f.
Penthiévre (Duc de Penthiévre) – w listopadzie 1769 sprzedany marynarce królewskiej (tu formalnie liniowiec 56-działowy, co było fikcją), która w sierpniu 1771 odsprzedała go w ręce prywatne. Używany do grudnia 1775.
Duc de Duras - w październiku 1769 sprzedany marynarce królewskiej (tu formalnie liniowiec 56-działowy, co było fikcją), która we wrześniu 1771 odsprzedała go do marynarki handlowej. W grudniu 1778 ponownie zakupiony (i wyposażony do służby korsarskiej) przez króla, aby móc go powierzyć amerykańskiemu oficerowi Johnowi Paulowi Jonesowi. Ten ostatni naprawdę zwiększył uzbrojenie do 40/42 dział, przemianował żaglowiec na Bonhomme Richard i użył w zwycięskiej walce 23.09.1779 z brytyjskim okrętem Serapis, w wyniku której jednakże Bonhomme Richard poszedł na dno.
Duc de Praslin (Praslin) – w kwietniu lub czerwcu 1770 sprzedany marynarce królewskiej (tu fregata 24-działowa), która w lipcu 1771 odsprzedała go do marynarki handlowej. W kwietniu 1776 zmienił nazwę na Breton, zatonął koło Haiti we wrześniu 1776.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Galant (Galand) – fregata 1 rzędu, fregato-liniowiec, dwupokładowiec 44/46-działowy, liniowiec 4 rangi, zbudowany w Breście. Tonaż 700-750 ton. Wymiary: 118’ x 32’ x 14’6”. Na pokładzie dolnym działa 12-funtowe. Załoga: 250. Projektant Laurent Hubac. Uzbrojenie: 44 do 46 dział. Przemianowany na Opiniatre („a’ z daszkiem) 28.06.1678. Skreślony z listy floty w 1688 lub 1689.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Berryer – dane jak opisywany już Massiac z 1758. W kwietniu 1770 sprzedany marynarce królewskiej, w której występował pod tą samą nazwą, rzekomo jako liniowiec 56-działowy, naprawdę użyty do wyprawy badawczej (naukowej) Kerguelena. Wspominany ostatni raz w lipcu 1773.
Adour, Utile – fluity o tonażu 680-800 ton. Wymiary: 140’ x 32’ x 10’ (zanurzenie 15’). Załoga: 102-158. Nosiły 14-30 dział (np. 20 x 8-f i 8 x 4-f). Budowane w Bayonne dla marynarki królewskiej, zwodowane w 1759 i zakupione przez Kompanię Indyjską w 1759. Projektanci: Mathurin Louis Geoffroy i Mivesson, albo Etienne Miressou.
Adour – zwodowana 10.04.1759. W kwietniu 1770 sprzedana marynarce królewskiej, w której występowała pod tą samą nazwą, jako fluita o nośności 650 ton, 20/26-działowa. Skreślona z listy floty w 1777.
Utile - zwodowana 24.05.1759. W sierpniu 1761 zatonęła u wyspy Tromelin.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Adour, Utile – fluity o tonażu 680-800 ton. Wymiary: 140’ x 32’ x 10’ (zanurzenie 15’). Załoga: 102-158. Nosiły 14-30 dział (np. 20 x 8-f i 8 x 4-f). Budowane w Bayonne dla marynarki królewskiej, zwodowane w 1759 i zakupione przez Kompanię Indyjską w 1759. Projektanci: Mathurin Louis Geoffroy i Mivesson, albo Etienne Miressou.
Adour – zwodowana 10.04.1759. W kwietniu 1770 sprzedana marynarce królewskiej, w której występowała pod tą samą nazwą, jako fluita o nośności 650 ton, 20/26-działowa. Skreślona z listy floty w 1777.
Utile - zwodowana 24.05.1759. W sierpniu 1761 zatonęła u wyspy Tromelin.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Comte – liniowiec 50/56-działowy z 12 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec (lub trójpokładowiec) zwodowany w Tulonie 15.01.1667. Pierwotnie planowano dla niego nazwę Vivonne (Vivone), ale już 3.11.1665, prawie zaraz po położeniu stępki, zdecydowano się nazwać go Comte. Tonaż 900-950 ton. Wymiary: 123’ x 37’ x 14’ (zanurzenie 15’-15’6”). Projektanci: Jean Le Nissard i Gédéon Rodolphe. Załoga: 300-350. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 12 x 18-f i 10 x 12-f, na drugim od dołu 12 x 12-f i 8 x 8-f, na trzecim od dołu 10 x 6-f, na rufowym (koncepcja trójpokładowca) lub na rufówce (koncepcja dwupokładowca) 4 x 4-f. Uzbrojenie rzeczywiste: 50-60 dział. Przemianowany na Prudent 24.06.1671. Brał udział w bitwach pod Palermo 31.05.1676, pod Pharo 2.01.1675, może pod Bévéziers 10.07.1690. Skreślony z listy floty w 1695 lub 1696.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Comte d’Argenson – statek o tonażu 700 ton, wyporności około 1300 ton, zbudowany w Le Pellerin, prawdopodobnie wg planów Gillesa Cambry, zmodyfikowanych przez miejscowego konstruktora. Wymiary: 126’ x 33’8” x 17’ (zanurzenie 18-20’). Załoga: 142. Miał 20 furt w głównej baterii, nosił 20 dział. Wszedł na mieliznę w sierpniu 1753 przy Ile de France, doznał uszkodzeń i został wycofany z eksploatacji. Ostatni raz wspominany w grudniu 1753.
La Villeflix (Villeflix, nie La Villefix) – statek o tonażu 655 ton, wyporności około 1000 ton, zbudowany w Nantes naprawdę w 1746/1747. Wymiary: 119’6” x 31’8” x 14’ (zanurzenie do 17’). Załoga: 135-152. Miał 26 lub 30 furt, nosił 20-24 dział. Projektant Gabriel Michel. W styczniu 1748 wynajęty przez Kompanię Wschodnioindyjską, pod koniec 1749 przez nią kupiony. Ostatni raz wspominany w styczniu 1755, pływał wtedy po Oceanie Indyjskim (bez powracania do Europy).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
La Villeflix (Villeflix, nie La Villefix) – statek o tonażu 655 ton, wyporności około 1000 ton, zbudowany w Nantes naprawdę w 1746/1747. Wymiary: 119’6” x 31’8” x 14’ (zanurzenie do 17’). Załoga: 135-152. Miał 26 lub 30 furt, nosił 20-24 dział. Projektant Gabriel Michel. W styczniu 1748 wynajęty przez Kompanię Wschodnioindyjską, pod koniec 1749 przez nią kupiony. Ostatni raz wspominany w styczniu 1755, pływał wtedy po Oceanie Indyjskim (bez powracania do Europy).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Trident – liniowiec 48/56-działowy z 12 lub 11 furtami w dolnej baterii, okręt 3 rangi. Dwupokładowiec (trójpokładowiec?) zwodowany w Breście w styczniu 1666. Projektant Laurent Hubac. Tonaż 850 ton, wymiary: 127’ x 32’ x 15’ (zanurzenie 16-18’). Załoga: 300-320. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 12 x 18-f i 10 x 12-f, na górnym 12 x 12-f i 8 x 8-f, na rufowym 10 x 6-f, na rufówce 4 x 4-f (ewentualnie, zgodnie z logiką XVII-wieczną, można ten pokład rufowy traktować jako trzeci pokład trójpokładowca bez dział na śródokręciu i dziobie, a rufówkę jako pokład rufowy). Uzbrojenie rzeczywiste 48 do 60 dział. Przemianowany na Aquilon 24.06.1671. Brał udział w bitwie pod Palermo 31.05.1676, bombardował Genuę w maju 1684, może był w bitwie pod Bévéziers 10.07.1690. Skreślony z listy floty w 1696 lub 1697.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pénélope, Calypso – gabary albo „korwety” o tonażu 250 ton, zbudowane w Nantes wg projektu Antoine’a Groignarda. Załoga 25-39 ludzi. Miały po 10 furt, niosły 4-10 dział.
Calypso – w kwietniu 1770 sprzedana marynarce królewskiej jako gabara (mały transportowiec), ale odsprzedana przez tę ostatnią już w listopadzie tego samego roku lub we wrześniu 1771 i rozebrana w 1772.
Pénélope – wspominana po raz ostatni w 1770, kiedy – jak się wydaje – służyła nadal na Oceanie Indyjskim.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Calypso – w kwietniu 1770 sprzedana marynarce królewskiej jako gabara (mały transportowiec), ale odsprzedana przez tę ostatnią już w listopadzie tego samego roku lub we wrześniu 1771 i rozebrana w 1772.
Pénélope – wspominana po raz ostatni w 1770, kiedy – jak się wydaje – służyła nadal na Oceanie Indyjskim.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski