Francuskie okręty spod żagla i pary (3)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Laurier – dane jak Arc en Ciel, chociaż jako projektant wymieniany jest też François Chapelle. Początkowo planowano nazwę Serpente, w 1676 zdecydowano się na Ferme, a w roku wodowania w Tulonie (1678) ostatecznie przemianowano tę jednostkę 28.06.1678 na Laurier. Skreślona z listy floty w 1690.
Bien Aimé (Bien Aimée, Bienaymée), Gracieuse – zbudowane w Tulonie, projektant François Chapelle, chociaż wg niektórych autorów konstruktorem tej drugiej był Laurent Coulomb. Tonaż 300 ton, uzbrojenie 20 do 24 dział, załoga 150.
Bien Aimé (Bien Aimée, Bienaymée) – zwodowana 20.03.1672. Skreślona z listy floty w 1693.
Gracieuse - zwodowana 23.03.1672. Walczyła w bitwie pod Pharo 2/3.01.1675. Podczas przechodzenia przez Cieśninę Mesyńską zdobyta przez hiszpańskie galery 20.07.1675. Spalona 8 dni później na redzie Reggio de Calabre podczas ataku francuskich okrętów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Bien Aimé (Bien Aimée, Bienaymée), Gracieuse – zbudowane w Tulonie, projektant François Chapelle, chociaż wg niektórych autorów konstruktorem tej drugiej był Laurent Coulomb. Tonaż 300 ton, uzbrojenie 20 do 24 dział, załoga 150.
Bien Aimé (Bien Aimée, Bienaymée) – zwodowana 20.03.1672. Skreślona z listy floty w 1693.
Gracieuse - zwodowana 23.03.1672. Walczyła w bitwie pod Pharo 2/3.01.1675. Podczas przechodzenia przez Cieśninę Mesyńską zdobyta przez hiszpańskie galery 20.07.1675. Spalona 8 dni później na redzie Reggio de Calabre podczas ataku francuskich okrętów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Massiac – transportowiec (fluita) o tonażu 900-950 ton i wyporności 1604 tony, zbudowany w Lorient. Projektant Antoine Groignard. Wymiary: 145’ x 35’ x 16’6” lub 15’6” (zanurzenie 15’6”-17’, wysokość międzypokładowa 5’0”-5’8”). Załoga: 160-179. Miał 50 furt, nosił 20-24 dział (w wariantach np. 20 x 8-f; 4 x 12-f i 20 x 8-f; 24 x 12-f). Jako ciekawostkę można dodać, że został omasztowany zgodnie z systemem pana Bourdé i w wyniku tego miał fokmaszt i grotmaszt identycznej wielkości. W kwietniu 1770 sprzedany marynarce królewskiej (po likwidacji Kompanii). Tu klasyfikowany był oficjalnie jako liniowiec 56-działowy (wyporność około 1450 ton), ale w rzeczywistości nigdy nie otrzymał takiego uzbrojenia. W październiku 1771 sprzedany do marynarki handlowej, pływał do czerwca 1773 (inni sytuują koniec kariery na 1779).
Saint Luc – statek o tonażu 500 ton, mający załogę 42-195 i uzbrojony w 18 dział, zwodowany w Saint Malo już w 1748. Wynajmowany przez Kompanię Wschodnioindyjską od 1756, i ostatecznie ZAKUPIONY przez nią koło sierpnia 1758. W styczniu 1760 zaginął u wybrzeży Mozambiku.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Saint Luc – statek o tonażu 500 ton, mający załogę 42-195 i uzbrojony w 18 dział, zwodowany w Saint Malo już w 1748. Wynajmowany przez Kompanię Wschodnioindyjską od 1756, i ostatecznie ZAKUPIONY przez nią koło sierpnia 1758. W styczniu 1760 zaginął u wybrzeży Mozambiku.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Princesse – liniowiec 60/64-działowy z 13 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Rochefort w maju 1667. Projektant J.P. Brun. Tonaż 1050-1100 ton, wymiary 137’ x 34’6” x 16’ (zanurzenie 16’). Załoga: 400. Okręt 2 rangi, trójpokładowiec o uzbrojeniu nominalnym: na pokładzie dolnym 10 x 24-f, 12 x 18-f i 2 x 12-f, na środkowym 24 x 12-f, na górnym 16 x 6-f, na rufowym 4 x 4-f. Uzbrojenie rzeczywiste: 60 do 64 dział, w tym 24 x 24-f. Przemianowany na Triomphant 24.06.1671. Od 1672 okręt 3 rangi. Przemianowany na Constant 28.06.1678. Skreślony z listy floty w 1689, potem hulk zwany Vieux Constant.
Bien Aimé i Gracieuse były fregatami. Ich dokładniejsza klasyfikacja nie jest jednak pewna.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Bien Aimé i Gracieuse były fregatami. Ich dokładniejsza klasyfikacja nie jest jednak pewna.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Beaumont – żaglowiec o pierwotnej nazwie Outarde, zwodowany naprawdę w Rochefort już 13.03.1755, jako transportowiec (fluita) marynarki wojennej o tonażu 600-700 ton i wyporności 1260 ton, typu Caméléon. Projektant Antoine Groignard. Wymiary: 130’ x 30’ x 15’ (zanurzenie 14-16’). Załoga: 145-165. Uzbrojenie: 12-22 dział, w tym ostatnim przypadku 2 x 12-f, 16 x 8-f i 4 x 4-f (inny zestaw to 18 x 8-f). W listopadzie 1760 nie został zwodowany, tylko sprzedany Kompanii Indyjskiej, wyposażony w Pasajes (Hiszpania) jako statek handlowy o tonażu 600 ton. Przemianowany na Beaumont 17.11.1760. Załoga: 159. W Hiszpanii zdjęto z niego obie 12-funtówki, stąd pozostało uzbrojenie: 16 x 8-f i 4 x 4-f. Opuścił Pasajes 8.06.1761 w drodze do Indii, ale zaraz został przechwycony i zdobyty przez Anglików.
Beaumont – statek o tonażu 900 ton, wyporności około 1600 ton, zbudowany w Lorient. Skonstruował go François Caro na podstawie projektu Antoine’a Groignard. Wymiary: 145’4” x 37’ x 14’6” (zanurzenie 17-18’, wysokość międzypokładowa 5’2”-5’5”). Załoga: 160-176. Miał 56 furt, nosił 22 działa (w zestawach 2 x 12-f i 20 x 8-f; 26 x 12-f). Sprzedany w kwietniu 1770 marynarce królewskiej, w której służył bez zmiany nazwy, formalnie jako liniowiec 56-działowy, nigdy naprawdę tak nie uzbrojony. W maju 1772 sprzedany do marynarki handlowej, pływał do 1777.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Beaumont – statek o tonażu 900 ton, wyporności około 1600 ton, zbudowany w Lorient. Skonstruował go François Caro na podstawie projektu Antoine’a Groignard. Wymiary: 145’4” x 37’ x 14’6” (zanurzenie 17-18’, wysokość międzypokładowa 5’2”-5’5”). Załoga: 160-176. Miał 56 furt, nosił 22 działa (w zestawach 2 x 12-f i 20 x 8-f; 26 x 12-f). Sprzedany w kwietniu 1770 marynarce królewskiej, w której służył bez zmiany nazwy, formalnie jako liniowiec 56-działowy, nigdy naprawdę tak nie uzbrojony. W maju 1772 sprzedany do marynarki handlowej, pływał do 1777.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Charente – liniowiec 64/66-działowy o 13 furtach w dolnej baterii. Trójpokładowiec zwodowany w Rochefort w 1669. Okręt 2 rangi. Projektant J. Laure. Nośność około 1100 ton, załoga: 400. Wymiary: 150’ x 38’ x ? (zanurzenie 18’-19’6”). Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 10 x 24-f i 12 x 18-f i 2 x 12-f, na środkowym 24 x 12-f, na górnym 16 x 6-f, na rufowym 4 x 4-f. Uzbrojenie rzeczywiste 64-66 dział, w tym na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na środkowym 30 x 18-f. Przemianowany na Belliqueux 24.06.1671, od 1677 klasyfikowany jako 3 rangi. Zatonął 11.05.1678 u wysp Aves z prawie całą eskadrą D’Estrée’a w wyniku błędu nawigacyjnego dowódcy eskadry. Na skutek ówczesnej prędkości w przekazywaniu nowin, zdążył być jeszcze przemianowany 28.06.1678 na Courtisan, chociaż już nie istniał.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Lis (Lys) - liniowiec 56/54-działowy z 13 lub 11 furtami w dolnej baterii, okręt 3 rangi. Dwupokładowiec (trójpokładowiec?) zbudowany w Breście. Projektant Laurent Hubac. Tonaż 950-1000 ton, wymiary: 134’ 33’3” x 16’ (zanurzenie 17’). Załoga: 350. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 6 x 24-f, 16 x 18-f i 2 x 12-f, na drugim od dołu 22 x 12-f, na rufowym 10 x 6-f, na rufówce 4 x 4-f (ewentualnie, zgodnie z logiką XVII-wieczną, można ten pokład rufowy traktować jako trzeci pokład trójpokładowca bez dział na śródokręciu i dziobie, a rufówkę jako pokład rufowy). Uzbrojenie rzeczywiste 52-60 dział. Przemianowany na Assuré (Asseure) 24.06.1671. Wyposażony 3.03.1674 jako brander. Brał udział w bitwie pod Palermo 31.05.1676. Brał udział w bombardowaniu Genui w maju 1684. Skreślony z listy floty w 1688. Wystawiony na sprzedaż w 1689.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Bertin, Duc de Choiseul ( a nie Duc de Chaiseul!) – statki o tonażu 900 ton, wyporności około 1600 ton, zbudowane w Lorient. Projektant Antoine Groignard. Wymiary: 145’ x 36’ x 15’ (zanurzenie 16’-17’6”, wysokość międzypokładowa 5’0”-5’9”). Załoga: 160-183. Miały po 56 furt, nosiły 20-28 dział, zazwyczaj w zestawie 4 x 12-f i 20 x 8-f, czasem plus 4 lżejsze.
Bertin – w kwietniu 1770 sprzedany marynarce królewskiej (przy likwidacji Kompanii) i używany tu formalnie jako 56-działowy liniowiec tej samej nazwy, praktycznie nigdy tak nie uzbrojony i prawie w ogóle nie eksploatowany (uznany w 1771 za niezdatny do służby), sprzedany i rozebrany w 1773.
Duc de Choiseul – w kwietniu 1770 sprzedany marynarce królewskiej (przy likwidacji Kompanii) i używany tu formalnie jako 50/56-działowy liniowiec tej samej nazwy, praktycznie nigdy tak nie uzbrojony i prawie w ogóle nie eksploatowany (uznany w 1771 za niezdatny), w 1772 wysłany na Ile de France, gdzie miał służyć jako hulk.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Bertin – w kwietniu 1770 sprzedany marynarce królewskiej (przy likwidacji Kompanii) i używany tu formalnie jako 56-działowy liniowiec tej samej nazwy, praktycznie nigdy tak nie uzbrojony i prawie w ogóle nie eksploatowany (uznany w 1771 za niezdatny do służby), sprzedany i rozebrany w 1773.
Duc de Choiseul – w kwietniu 1770 sprzedany marynarce królewskiej (przy likwidacji Kompanii) i używany tu formalnie jako 50/56-działowy liniowiec tej samej nazwy, praktycznie nigdy tak nie uzbrojony i prawie w ogóle nie eksploatowany (uznany w 1771 za niezdatny), w 1772 wysłany na Ile de France, gdzie miał służyć jako hulk.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski