Chyba że rzucisz parę z 2 kotłów na 4 turbiny. na 10-15 węzłów starczy.
A wszystkie śruby pracują.
... tyle ze jako palniki to wtedy musisz uzyc jakies porzadne Tyfony, bo takie "eustachowate smoczki" okaza sie niedostateczne.
Panowie.
- nie dyskutujemy o silowniach amerykanskich krazownikow;
- nie dyskutujemy o poboznych zyczeniach, jak chcielibysmy aby uklad napedowy pracowal;
- nie dyskutujemy o wzajemnych relacjach pomiedzy obrotami turbin a moca na stozku sruby.
Tematem jest "powiazanie" kotlow i turbin na lotniskowcach typu "Yorktown". A do tego potrzeba:
1. Kociol:
a) sprawnosc kotla; parametry pary na wylocie z kotla; calkowita rata odparowania na godzine.
b) parametry pary na wlocie i wylocie z przegrzewacza wraz z maksymalna rata przeplywu.
2. Turbina:
- obroty przy ktorych zespol turbin uzyskiwal moc maksymalna; parametry pary na wlocie do HP turbiny; projektowana rata zuzycia pary na KMh (lub kWh).
I tytulem wyjasnienia, czy raczej wiekszego zagmatwania:
Piszac "piekny schemacik" mialem na mysli jego uproszczenie dajace poglad na podstawowe elementy skladowe ukladu napedowego.
Uproszczony poniewaz cala para wyprodukowana w kotlach
nie moze byc wykorzystana wylacznie do napedu. Uklady czy systemy w silowniach tak jak napisal "jefe" sa ze soba niesamowicie powiazane.
Pare mozna z kotla pobierac zarowno przed jak i za przegrzewaczem.
Para przegrzana jest wykorzystywana:
1. do napedu turbin glownych.
2. do napedu turbogeneratorow. Czy jezeli pracuja dwa turbogeneratory o roznych mocach to pobor pary przez obydwa bedzie jednakowy? A co jesli obciazenie sieci bedzie ulegalo zmianom? (to tytulem wspomnianej wczesniej "symetrii").
Para sucha natomiast bedzie sluzyla:
1. do napedu turbopompy zasilajacej kotly. Pompa ta jest niejako przypisana do danej kotlowni w celu zapewnienia autonomicznosci/niezawodnosci. A do jej napedu sluzy para jako tz."energia pierwotna" (brak zasilania elektrycznego nie eliminuje kotlow z pracy).
2. do napedu wentylatorow kotlowni i kotla (patrz uwagi powyzej).
3. do rozpylenia paliwa w kotlach.
4. moze ale nie musi sluzyc do napedu glownych pomp cyrkulacyjnych.
5. rowniez moze ale nie musi sluzyc w ukladzie produkcji destylatu z wody morskiej.
6. do grzania paliwa. Mazut do przepompowania powinien posiadac temperature przynajmniej 40 stopni Celsjusza. Paliwo na wlocie do palnikow przynajmniej 85 stopni. Czynnikiem grzewczym jest zwykle para powstala w obiegu wtornym. Ma to na celu zabezpieczenie przed przedostaniem sie w wypadku nieszczelnosci czy uszkodzen tluszczy do systemu kondensatu i nastepnie do kotlow.
Szereg pomniejszych zastosowan pary mozna chwilowo pominac.
A teraz pytanie jak to wszystko "upchac" na rysunku i w bilansie energetycznym?
PS. Sposrod wszystkich oznaczen, najbardziej fascynuje mnie to ZB jako zbiornik skroplin.

Pozdrowienia.