Francuskie okręty spod żagla i pary (3)
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Statki o tonażu 600 ton, wyporności około 1100 ton, zbudowane w Lorient. Wymiary: 117’6” (ale Maurepas 117’0”) x 33’0” (ale Compagnie des Indes i Saint Priest 33’9”) x 14’0” (lub 13’8”), zanurzenie 15’-16’6”. Załoga: 126-148. Miały po 30 furt, ale nosiły po 20 dział, w wersjach a) 4 x 12-f i 16 x 8-f, b) 20 x 8-f.
Maurepas – zwodowany 17.05.1749. Zatonął na redzie Ile de France w 1760.
Reine – zwodowany 14.08.1749. Wycofany z eksploatacji w 1758.
Saint Priest – zwodowany 1.10.1750. Zdobyty przez Anglików w marcu 1762.
Compagnie des Indes – zwodowany 17.10.1750. Zdobyty przez Anglików w listopadzie 1760.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Maurepas – zwodowany 17.05.1749. Zatonął na redzie Ile de France w 1760.
Reine – zwodowany 14.08.1749. Wycofany z eksploatacji w 1758.
Saint Priest – zwodowany 1.10.1750. Zdobyty przez Anglików w marcu 1762.
Compagnie des Indes – zwodowany 17.10.1750. Zdobyty przez Anglików w listopadzie 1760.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Żaglowce o tonażu 800 lub 850 ton, wyporności około 1550 ton, zbudowane w Lorient. Wymiary: 137’0” x 37’0” x 15’6” (zanurzenie 18’-20’). Załoga: 180-368. Miały po 56 lub 62 furty, nosiły faktycznie od 20 do 56 dział; w przypadku większej liczby armat część (o wagomiarze 12 funtów) znajdowała się na dolnym pokładzie.
Bourbon (Duc de Bourbon) – zwodowany 6.05.1734. Z załogą 350 ludzi i uzbrojony w 36 dział walczył 25.06.1746 w bitwie pod Negapatam, wchodząc w skład eskadry służących „wojennie” statków wschodnioindyjskich La Bourdonnaisa. Wycofany z eksploatacji w listopadzie 1746, po uszkodzeniach doznanych od cyklonu w październiku.
Fleury – zwodowany 7.05.1735. Wycofany z eksploatacji w 1743.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Bourbon (Duc de Bourbon) – zwodowany 6.05.1734. Z załogą 350 ludzi i uzbrojony w 36 dział walczył 25.06.1746 w bitwie pod Negapatam, wchodząc w skład eskadry służących „wojennie” statków wschodnioindyjskich La Bourdonnaisa. Wycofany z eksploatacji w listopadzie 1746, po uszkodzeniach doznanych od cyklonu w październiku.
Fleury – zwodowany 7.05.1735. Wycofany z eksploatacji w 1743.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Brillant – żaglowiec o tonażu 1100 ton, nośności 1250 ton i wyporności około 2250 ton, zwodowany w Lorient dla Kompanii Wschodnioindyjskiej 27.09.1757. Projektanci Jacques-Luc Coulomb i Joseph-Louis Ollivier. Wymiary w stopach francuskich 156’0” x 41’0” x 20’0” (zanurzenie 19’-19’6”). Jeszcze jako jednostka Kompanii atakował brytyjskie statki handlowe. Zakupiony przez marynarkę królewską w listopadzie 1758 i wcielony jako liniowiec 64-działowy, z teoretycznym uzbrojeniem: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Załoga 491-571. Skreślony z listy floty w 1770, rozebrany w okresie 1771-1773.
Ajax – nic mi nie wiadomo, aby w 1758 marynarka francuska kupiła od kogokolwiek okręt liniowy o takiej nazwie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ajax – nic mi nie wiadomo, aby w 1758 marynarka francuska kupiła od kogokolwiek okręt liniowy o takiej nazwie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Philibert (Philbert), Duc d’Anjou, Duchesse, Maurepas (nie Maureoas) - statki o tonażu 550 ton (ale dla Philibert podaje się też 800, a dla Maurepas – 500 i 700 ton!), wyporności około 1200 ton, zbudowane w Lorient. Wymiary 130’6” x 35’3” x 14’0” (zanurzenie do 18’4”). Załoga: 125-230. Liczba furt: 50. Różne zestawy dział: 10, 20, 26, 30 sztuk.
Philibert (Philbert) – zwodowany 21.09.1730, zatonął w czerwcu 1739 na Gangesie na skutek błędu angielskiego pilota.
Duc d’Anjou – zwodowany 5.07.1731. Od 1739 hulk.
Duchesse – zwodowany 5.10.1731. Zniknął bez śladu w Zatoce Bengalskiej w styczniu lub lutym 1739.
Maurepas – zwodowany 28.07.1733. Zdobyty przez Anglików i spalony w pobliżu wybrzeża Senegalu w czerwcu 1745.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Philibert (Philbert) – zwodowany 21.09.1730, zatonął w czerwcu 1739 na Gangesie na skutek błędu angielskiego pilota.
Duc d’Anjou – zwodowany 5.07.1731. Od 1739 hulk.
Duchesse – zwodowany 5.10.1731. Zniknął bez śladu w Zatoce Bengalskiej w styczniu lub lutym 1739.
Maurepas – zwodowany 28.07.1733. Zdobyty przez Anglików i spalony w pobliżu wybrzeża Senegalu w czerwcu 1745.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Żaglowce o tonażu 600 ton, wyporności około 1300 ton, zbudowane w Lorient. Wymiary: 121’9” x 33’6” x 14’9” (zanurzenie 17’-19’). Załoga: 100-192. Miały po 40 lub 46 furt, nosiły od 20 do 28 dział (w tym ostatnim przypadku 22 x 8-f i 6 x 6-f).
Comte de Toulouse – zwodowany 31.12.1732. W 1742 sprzedany armatorowi z Nantes i przemianowany na Salomon. Prawdopodobnie w latach 1742-1744 wynajmowany przez Kompanię Indyjską. Wycofany z eksploatacji w 1744.
Condé – zwodowany 10.12.1732. Sprzedany w 1742 armatorowi z Saint Malo i skierowany w rejs do Peru. Po raz ostatni występuje w dokumentach z Saint Malo z 1749.
Prince de Conti – zwodowany 26.06.1732. Wycofany z eksploatacji w 1742. Ostatni raz wspominany w 1749 jako hulk w Lorient.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Comte de Toulouse – zwodowany 31.12.1732. W 1742 sprzedany armatorowi z Nantes i przemianowany na Salomon. Prawdopodobnie w latach 1742-1744 wynajmowany przez Kompanię Indyjską. Wycofany z eksploatacji w 1744.
Condé – zwodowany 10.12.1732. Sprzedany w 1742 armatorowi z Saint Malo i skierowany w rejs do Peru. Po raz ostatni występuje w dokumentach z Saint Malo z 1749.
Prince de Conti – zwodowany 26.06.1732. Wycofany z eksploatacji w 1742. Ostatni raz wspominany w 1749 jako hulk w Lorient.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Liniowiec 54/64-działowy, zbudowany w Tulonie. Dwupokładowiec z 12 lub 13 furtami w dolnej baterii. Projektant François Chapelle. Początkowo miał się nazywać Indien, ale jeszcze przed wodowaniem przemianowany na Parfait. Zwodowany 31.07.1671. Tonaż około 1000-1050 ton, wymiary 44,9 x 12,5 x 5,6 m (zanurzenie 5,5-6,8 m). Załoga: 350-400. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 6 x 24-f, 16 x 18-f, 2 x 12-f, na górnym 24 x 12-f, na rufowym 10 x 4-f, na dziobowym 6 x 4-f. Uzbrojenie rzeczywiste od 54 do 64 dział, w tym na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f. Brał udział w bitwie pod Palermo 31.05.1676, w bombardowaniu Genui w 1684, w bitwie pod Bévéziers 10.07.1690. Skreślony z listy floty w 1698 lub 1699.
Ajax - strona JacquesKanon nazywając ten żaglowiec vaisseau de 3e rang de 64 canons powtarza ówczesne oficjalne oznaczenia statków Kompanii Indyjskiej (daleko na ogół odbiegające od prawdy), co do których miano nadzieję, że w razie potrzeby uzupełnią marynarkę wojenną. Nie twierdzi jednak przy tym (chociaż tak można by logicznie wnioskować z układu spisów), że statek ten kiedykolwiek rzeczywiście zakupiła marynarka królewska, tylko informuje, że został zbudowany w 1758 w Lorient dla Kompanii Indyjskiej i znajdował się w służbie do 1778 r.
Stare spisy okrętów francuskich („Répertoire des Navires de Guerre Français”) podają taki żaglowiec Kompanii Wschodnioindyjskiej, właśnie jako eksploatowany w okresie 1758-1778. Charakterystyczne jest jednak, że książki współczesne, takich autorów jak Boudriot, Roche, Demerliac, kategorycznie zaprzeczają istnieniu owej jednostki zarówno wśród statków Kompanii, jak liniowców króla.
Jest bardzo możliwe, iż stare opracowania (a strona JacquesKanon za nimi) pomieszały tu informacje dotyczące angielskiego statku wschodnioindyjskiego Ajax, rzeczywiście wprowadzonego do eksploatacji w 1758, ale przez Anglików, zdobytego przez francuskie okręty wojenne w marcu 1761 i sprzedanego w 1762 francuskiej Kompanii Indyjskiej. Kompania sprzedała go w 1770 z powrotem marynarce królewskiej, a ta odsprzedała do marynarki handlowej w 1774.
Anglicy wymierzyli go na 499 ton, Francuzi na 580 ton tonażu, około 1100 ton wyporności, 564 tony nośności, 629 ton pojemności. Miał wymiary w stopach francuskich 126’0” x 31’6” x 11’6” i załogę 125-133 ludzi. Nosił 18 x 8-f przy 24 furtach, więc nawet „nie stał w pobliżu” 64-działowca. Eksploatowany w latach 1770-1774 przez marynarkę wojenną tylko jako transportowiec, nosił wtedy dodatkowo 6 x 6-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ajax - strona JacquesKanon nazywając ten żaglowiec vaisseau de 3e rang de 64 canons powtarza ówczesne oficjalne oznaczenia statków Kompanii Indyjskiej (daleko na ogół odbiegające od prawdy), co do których miano nadzieję, że w razie potrzeby uzupełnią marynarkę wojenną. Nie twierdzi jednak przy tym (chociaż tak można by logicznie wnioskować z układu spisów), że statek ten kiedykolwiek rzeczywiście zakupiła marynarka królewska, tylko informuje, że został zbudowany w 1758 w Lorient dla Kompanii Indyjskiej i znajdował się w służbie do 1778 r.
Stare spisy okrętów francuskich („Répertoire des Navires de Guerre Français”) podają taki żaglowiec Kompanii Wschodnioindyjskiej, właśnie jako eksploatowany w okresie 1758-1778. Charakterystyczne jest jednak, że książki współczesne, takich autorów jak Boudriot, Roche, Demerliac, kategorycznie zaprzeczają istnieniu owej jednostki zarówno wśród statków Kompanii, jak liniowców króla.
Jest bardzo możliwe, iż stare opracowania (a strona JacquesKanon za nimi) pomieszały tu informacje dotyczące angielskiego statku wschodnioindyjskiego Ajax, rzeczywiście wprowadzonego do eksploatacji w 1758, ale przez Anglików, zdobytego przez francuskie okręty wojenne w marcu 1761 i sprzedanego w 1762 francuskiej Kompanii Indyjskiej. Kompania sprzedała go w 1770 z powrotem marynarce królewskiej, a ta odsprzedała do marynarki handlowej w 1774.
Anglicy wymierzyli go na 499 ton, Francuzi na 580 ton tonażu, około 1100 ton wyporności, 564 tony nośności, 629 ton pojemności. Miał wymiary w stopach francuskich 126’0” x 31’6” x 11’6” i załogę 125-133 ludzi. Nosił 18 x 8-f przy 24 furtach, więc nawet „nie stał w pobliżu” 64-działowca. Eksploatowany w latach 1770-1774 przez marynarkę wojenną tylko jako transportowiec, nosił wtedy dodatkowo 6 x 6-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Lis (Lys) oraz Paix – żaglowce o tonażu 650 ton, wyporności około 1300 ton, zbudowane w Lorient. Wymiary: 130’6” x 35’4” x 14’0” (zanurzenie do 19’3”). Załoga: 138-360. Miały po 40 furt, nosiły po 26-34 dział. Maksymalne wartości załogi i uzbrojenia odnoszą się do Lys, kiedy wchodził od 1745 w skład użytej wojennie eskadry La Bourdonnaisa i walczył w bitwie pod Negapatam 25.06.1746.
Lis (Lys) – zwodowany 11.08.1733. W listopadzie 1747 był w tak złym stanie, że musiał być wycofany z eksploatacji w trakcie rejsu, w Brazylii.
Paix – zwodowany 4.07.1732. Wycofany z eksploatacji w 1740.
Phénix (Phoenix) – statek o tonażu 780 ton, załodze 173-350. Miał 54 furty, nosił 20-44 dział. Maksymalna wartość załogi, a także uzbrojenie w 34, potem 44 działa odnoszą się do okresu, kiedy od 1745 wchodził w skład użytej wojennie eskadry La Bourdonnaisa i walczył w bitwie pod Negapatam 25.06.1746. Zwodowany w Lorient 1.06.1734. Wycofany z eksploatacji w styczniu 1747.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Lis (Lys) – zwodowany 11.08.1733. W listopadzie 1747 był w tak złym stanie, że musiał być wycofany z eksploatacji w trakcie rejsu, w Brazylii.
Paix – zwodowany 4.07.1732. Wycofany z eksploatacji w 1740.
Phénix (Phoenix) – statek o tonażu 780 ton, załodze 173-350. Miał 54 furty, nosił 20-44 dział. Maksymalna wartość załogi, a także uzbrojenie w 34, potem 44 działa odnoszą się do okresu, kiedy od 1745 wchodził w skład użytej wojennie eskadry La Bourdonnaisa i walczył w bitwie pod Negapatam 25.06.1746. Zwodowany w Lorient 1.06.1734. Wycofany z eksploatacji w styczniu 1747.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski