Francuskie okręty spod żagla i pary (3)
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Auguste i Rouillé – statki handlowe Kompanii Wschodnioindyjskiej o tonażu 900 ton i wyporności około 1450 ton oraz bardzo zbliżonych – ale nie identycznych – wymiarach. Długość razem ze stewami 128’9”, długość płaskiej części stępki 113’8” (Auguste) oraz 112’0” (Rouillé), szerokość bez poszycia 34’3” (Auguste) oraz 34’6” (Rouillé), głębokość 16’9” (Auguste) oraz 16’8” (Rouillé), zanurzenie 18’-19’. Projektant Gilles Cambry (syn). Miały po 46 furt, ale nosiły faktycznie od 18 do 34 dział. Może oba, a na pewno przynajmniej Auguste charakteryzował się konstrukcją półtorapokładową. Na dolnym pokładzie były 2 działa 18-funtowe całkiem z przodu oraz 4 działa 12-funtowe całkiem z tyłu. Na górnym pokładzie mogło być instalowanych od 20 do 26 dział 12-funtowych, zamienianych niekiedy na 8-funtowe. Na pokładzie dziobowym było teoretycznie miejsce dla 4 dział 6-funtowych, a na rufowym dla 10 takich dział, ale w praktyce na oba odkryte pokłady razem nie wstawiano więcej niż 6 dział 6-funtowych lub 4-funtowych. Rouillé z reguły nosił w sumie tylko do 20 dział 8-funtowych.
Auguste zwodowany 17.05.1746 w Lorient, zatonął w maju 1757 na Oceanie Indyjskim.
Rouillé zwodowany 19.09.1747 w Lorient, sprzedany w marcu 1757 w Vigo.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Auguste zwodowany 17.05.1746 w Lorient, zatonął w maju 1757 na Oceanie Indyjskim.
Rouillé zwodowany 19.09.1747 w Lorient, sprzedany w marcu 1757 w Vigo.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Modeste – liniowiec 64-działowy typu Vaillant. Dwupokładowiec z 13 furtami w dolnej baterii, zbudowany w Tulonie. Projektant Noel Pomet. Wymiary: 49,1 x 13,2 x 6,4 m (zanurzenie 5,9–6,5 m). Nośność 1150 ton, wyporność około 2200 ton. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Załoga: 489-571. Zdobyty przez Anglików 19.08.1759 w bitwie pod Lagos i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. Tu tonaż 1357 ton, wymiary 158’6” x 44’5,75” x 19’8”, załoga 500, uzbrojenie nominalnie identyczne (z 6-funtówek 6 sztuk na pokładzie rufowym, 4 sztuki na dziobowym). W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1760-1764, 1771-1772. Od 1778 hulk-koszary, rozebrany w 1800.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Paix, Maréchal de Saxe, Puisieulx (Puysieulx) – statki o tonażu 700 ton, wyporności około 1250 ton. Wymiary: 124’0” x 33’6” x 15’3” (zanurzenie 18’-20’). Załoga: 135-165. Miały po 26 furt, ale nosiły 18-20 dział, 8- lub 6-funtowych.
Paix zwodowany 10.06.1748 w Couéron. Zatonął w kwietniu 1755 przy Ile Bourbon.
Maréchal de Saxe zwodowany 12.06.1748 w Nantes. Wycofany z eksploatacji w maju 1754.
Puisieulx zwodowany w 1748 w Couéron. Wycofany z eksploatacji w lipcu 1754.
Ten projektant G. „Camry” to zapewne miał być Gilles Cambry syn, ale z uwagi na miejsca budowy tych żaglowców, mocno w to wątpię.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Paix zwodowany 10.06.1748 w Couéron. Zatonął w kwietniu 1755 przy Ile Bourbon.
Maréchal de Saxe zwodowany 12.06.1748 w Nantes. Wycofany z eksploatacji w maju 1754.
Puisieulx zwodowany w 1748 w Couéron. Wycofany z eksploatacji w lipcu 1754.
Ten projektant G. „Camry” to zapewne miał być Gilles Cambry syn, ale z uwagi na miejsca budowy tych żaglowców, mocno w to wątpię.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Zwracam uwagę, że projektant nazywał się Cambry i uporczywe opuszczanie „b” w jego nazwisku tego faktu nie zmieni
.
Żaglowce o tonażu 600 ton, wyporności około 1150 ton, zbudowane w Lorient. Wymiary: 121’0” (ale Silhouette 120’6”) x 34’0” x 13’8” (ale Gange 13’0”), wysokość międzypokładowa 5’2”-5’5”, zanurzenie 15’-16’6”. Załoga 130-200. Miały po 40 furt, ale nosiły tylko 16 do 30 dział, najczęściej 20 (np. 4 x 12-f i 16 x 8-f; w innej wersji 20 x 8-f).
Gange – zwodowany 2.05.1754, spalony na Madagaskarze w październiku 1762.
Prince de Conty – zwodowany 29.10.1753, w lipcu 1757 zdobyty w pobliżu przylądka Finisterre przez angielski okręt korsarski.
Saint Contest – zwodowany 13.05.1755, w marcu 1757 częściowo zatopiony przez własną załogę w Chandernagor, zdobyty przez Anglików.
Silhouette – zwodowany 22.07.1752, ostatni raz wspomniany jako pozostający w służbie na Oceanie Indyjskim w 1762. Prawdopodobnie zatonął w okresie między 1762 a 1773.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Żaglowce o tonażu 600 ton, wyporności około 1150 ton, zbudowane w Lorient. Wymiary: 121’0” (ale Silhouette 120’6”) x 34’0” x 13’8” (ale Gange 13’0”), wysokość międzypokładowa 5’2”-5’5”, zanurzenie 15’-16’6”. Załoga 130-200. Miały po 40 furt, ale nosiły tylko 16 do 30 dział, najczęściej 20 (np. 4 x 12-f i 16 x 8-f; w innej wersji 20 x 8-f).
Gange – zwodowany 2.05.1754, spalony na Madagaskarze w październiku 1762.
Prince de Conty – zwodowany 29.10.1753, w lipcu 1757 zdobyty w pobliżu przylądka Finisterre przez angielski okręt korsarski.
Saint Contest – zwodowany 13.05.1755, w marcu 1757 częściowo zatopiony przez własną załogę w Chandernagor, zdobyty przez Anglików.
Silhouette – zwodowany 22.07.1752, ostatni raz wspomniany jako pozostający w służbie na Oceanie Indyjskim w 1762. Prawdopodobnie zatonął w okresie między 1762 a 1773.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Liniowce 74-działowe typu Souverain, zbudowane w Tulonie. Dwupokładowce z 14 furtami w dolnej baterii. Projektant Noel Pomet. Wymiary projektowe: 53,30 x 14,14 x 6,99 m (zanurzenie 6,2-7,2 m). Nośność 1536 ton, wyporność około 2800 ton. Wymiary rzeczywiste Peuple Souverain zdjęte wg metody angielskiej: 53,26 x 14,48 x 6,65 m, tonaż 1685 ton brytyjskich, czyli 1749 ton francuskich. Uzbrojenie: 28 dział 36-funtowych na pokładzie dolnym, 30 dział 18-funtowych na pokładzie górnym, 10 dział 8-funtowych na pokładzie rufowym oraz 6 dział 8-funtowych na pokładzie dziobowym. Załoga 721-727.
Souverain – w sierpniu 1759 walczył w bitwie pod Lagos. Gruntownie (w trzech czwartych) remontowany w okresie 26.09.1778-25.06.1779. W 1780 brał udział w walkach o Dominikę, a potem w wielu innych starciach wojny amerykańskiej. Przemianowano go we wrześniu 1792 na Peuple Souverain. W marcu 1795 walczył w bitwie u przylądka Noli. Zdobyty przez Anglików w bitwie pod Abukirem 1/2.08.1798 i doprowadzony do Gibraltaru, ale nie uznany za warty gruntownej odbudowy, jakiej by wymagał dla wcielenia do aktywnej służby. Pozostał więc już w tym porcie, przemianowany na Guerrier, w rzeczywistym charakterze hulka. Rozebrany w 1810.
Protecteur – od 1762 do 1766 działał na Morzu Śródziemnym. Gruntownie (w 2/3) remontowany w 1775/1776. Od 1778 do 1782 walczył w wojnie amerykańskiej. Skreślony z listy floty i zmieniony w hulk szpitalny w 1784 lub w styczniu 1789. Ostatni raz wspomniany w 1790.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
P.S. Istniejący model z epoki rzekomego okrętu o nazwie Protecteur, pokazywany w wielu książkach i oferowany przez rozmaite firmy modelarskie z życiorysem wziętym z rzeczywistego, opisanego wyżej przeze mnie, to jeden z wielu modeli całkowicie fikcyjnych, mimo że historycznych.
Souverain – w sierpniu 1759 walczył w bitwie pod Lagos. Gruntownie (w trzech czwartych) remontowany w okresie 26.09.1778-25.06.1779. W 1780 brał udział w walkach o Dominikę, a potem w wielu innych starciach wojny amerykańskiej. Przemianowano go we wrześniu 1792 na Peuple Souverain. W marcu 1795 walczył w bitwie u przylądka Noli. Zdobyty przez Anglików w bitwie pod Abukirem 1/2.08.1798 i doprowadzony do Gibraltaru, ale nie uznany za warty gruntownej odbudowy, jakiej by wymagał dla wcielenia do aktywnej służby. Pozostał więc już w tym porcie, przemianowany na Guerrier, w rzeczywistym charakterze hulka. Rozebrany w 1810.
Protecteur – od 1762 do 1766 działał na Morzu Śródziemnym. Gruntownie (w 2/3) remontowany w 1775/1776. Od 1778 do 1782 walczył w wojnie amerykańskiej. Skreślony z listy floty i zmieniony w hulk szpitalny w 1784 lub w styczniu 1789. Ostatni raz wspomniany w 1790.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
P.S. Istniejący model z epoki rzekomego okrętu o nazwie Protecteur, pokazywany w wielu książkach i oferowany przez rozmaite firmy modelarskie z życiorysem wziętym z rzeczywistego, opisanego wyżej przeze mnie, to jeden z wielu modeli całkowicie fikcyjnych, mimo że historycznych.
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź, jednocześnie przepraszam za literówki w ostatnich postach.
Poproszę o opisanie następnych jednostek Kompanii: Hercule, Jason i Mars, projektant G. Cambry (syn).
Mam też pytanie odnośnie samego projektanta. Czy rodzina Cambry (ojciec i syn), projektowali jakieś okręty dla floty francuskiej czy tylko dla Kompanii Wschodnioindyjskiej, że tak sie wyrażę "przynależeli" do właścicieli Kompanii.
Poproszę o opisanie następnych jednostek Kompanii: Hercule, Jason i Mars, projektant G. Cambry (syn).
Mam też pytanie odnośnie samego projektanta. Czy rodzina Cambry (ojciec i syn), projektowali jakieś okręty dla floty francuskiej czy tylko dla Kompanii Wschodnioindyjskiej, że tak sie wyrażę "przynależeli" do właścicieli Kompanii.
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Hercule, Jason, Mars – trzy żaglowce o prawie identycznych parametrach, zbudowane w Lorient, ale nie wszystkie zaprojektowane przez Gillesa Cambry syna. Prototyp, czyli Jason, miał za projektanta Gillesa Cambry ojca. Statek Hercule był budowany też przez niego, lecz pod koniec przejęty przez syna (ojciec zmarł 4.11.1739), a tylko Mars został całkowicie zbudowany przez syna.
Tonaż 700 ton, wyporność około 1250 ton, wymiary 128’9” x 34’3” x 14’6” (Mars 14’8”), zanurzenie do 17’, wysokość międzypokładowa 5’1”-5’4”. Załoga 148-359. Miały po 48 furt, ale nosiły po 24-40 dział, na ogół 30, w tym 10 x 12-f, 14 x 8-f i 6 x 4-f.
Hercule – zwodowany 16.10.1739. W lutym 1745 zdobyty przez Anglików w cieśninie Banca (Bangka) i sprzedany przez nich w Batawii, w czerwcu 1746 odkupiony w Amsterdamie przez francuską Kompanię Indyjską. Używany na Oceanie Indyjskim do 1753.
Jason – zwodowany 24.03.1739. W lutym 1745 zdobyty przez Anglików w cieśninie Bangka i sprzedany przez nich w Batawii, w czerwcu 1746 odkupiony w Amsterdamie przez francuską Kompanię Indyjską. Ponownie zdobyty przez Anglików w pobliżu Irlandii w lutym (lub kwietniu) 1748.
Mars – zwodowany w sierpniu 1740. Po opuszczeniu Ile de France 3.03.1751, zaginął bez śladu.
Obaj projektanci o imieniu i nazwisku Gilles Cambry projektowali tylko żaglowce cywilne (przynajmniej ja nie znam żadnego okrętu wojennego skonstruowanego przez nich), chociaż ojciec robił to nie tylko dla Kompanii Wschodnioindyjskiej. Już w 1719, kiedy był konstruktorem gdzie indziej, zaprojektował pierwszy statek dla Kompanii, a jej głównym projektantem został dopiero w 1726 (i pozostał nim do śmierci). Urodzony w 1710 syn pracował najpierw jako „pod-konstruktor” u boku ojca, a w styczniu 1740 przejął po nim stanowisko głównego projektanta. Odpowiadał za budowę w Lorient prawie wszystkich statków Kompanii do 1755, aczkolwiek żaglowce jego konstrukcji spływały na wodę jeszcze w 1758.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Tonaż 700 ton, wyporność około 1250 ton, wymiary 128’9” x 34’3” x 14’6” (Mars 14’8”), zanurzenie do 17’, wysokość międzypokładowa 5’1”-5’4”. Załoga 148-359. Miały po 48 furt, ale nosiły po 24-40 dział, na ogół 30, w tym 10 x 12-f, 14 x 8-f i 6 x 4-f.
Hercule – zwodowany 16.10.1739. W lutym 1745 zdobyty przez Anglików w cieśninie Banca (Bangka) i sprzedany przez nich w Batawii, w czerwcu 1746 odkupiony w Amsterdamie przez francuską Kompanię Indyjską. Używany na Oceanie Indyjskim do 1753.
Jason – zwodowany 24.03.1739. W lutym 1745 zdobyty przez Anglików w cieśninie Bangka i sprzedany przez nich w Batawii, w czerwcu 1746 odkupiony w Amsterdamie przez francuską Kompanię Indyjską. Ponownie zdobyty przez Anglików w pobliżu Irlandii w lutym (lub kwietniu) 1748.
Mars – zwodowany w sierpniu 1740. Po opuszczeniu Ile de France 3.03.1751, zaginął bez śladu.
Obaj projektanci o imieniu i nazwisku Gilles Cambry projektowali tylko żaglowce cywilne (przynajmniej ja nie znam żadnego okrętu wojennego skonstruowanego przez nich), chociaż ojciec robił to nie tylko dla Kompanii Wschodnioindyjskiej. Już w 1719, kiedy był konstruktorem gdzie indziej, zaprojektował pierwszy statek dla Kompanii, a jej głównym projektantem został dopiero w 1726 (i pozostał nim do śmierci). Urodzony w 1710 syn pracował najpierw jako „pod-konstruktor” u boku ojca, a w styczniu 1740 przejął po nim stanowisko głównego projektanta. Odpowiadał za budowę w Lorient prawie wszystkich statków Kompanii do 1755, aczkolwiek żaglowce jego konstrukcji spływały na wodę jeszcze w 1758.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Auguste -? Przecież opisałem go już 29 stycznia.
Duc de Chartres, Montaran – statki o tonażu 900 ton, wyporności około 1400 ton i wymiarach: 128’9” (Montaran 128’0”) x 36’0” x 16’0” (zanurzenie 16’-18’). Zbudowane w Lorient. Projektant G.C. syn. Załoga 148-175. Artyleria rzeczywista tylko na górnym pokładzie.
Montaran – zwodowany 28.05.1748, miał 56 furt, nosił 20-26 dział, np. 22 x 8-f. Wycofany z eksploatacji w czerwcu 1757.
Duc de Chartres - zwodowany 23.12.1749, miał 46 furt, nosił 20-24 dział, np. 20 x 12-f, ale też 4 x 18-f i 16 x 12-f. Zdobyty przez Anglików w pobliżu Lizbony w marcu 1759.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Duc de Chartres, Montaran – statki o tonażu 900 ton, wyporności około 1400 ton i wymiarach: 128’9” (Montaran 128’0”) x 36’0” x 16’0” (zanurzenie 16’-18’). Zbudowane w Lorient. Projektant G.C. syn. Załoga 148-175. Artyleria rzeczywista tylko na górnym pokładzie.
Montaran – zwodowany 28.05.1748, miał 56 furt, nosił 20-26 dział, np. 22 x 8-f. Wycofany z eksploatacji w czerwcu 1757.
Duc de Chartres - zwodowany 23.12.1749, miał 46 furt, nosił 20-24 dział, np. 20 x 12-f, ale też 4 x 18-f i 16 x 12-f. Zdobyty przez Anglików w pobliżu Lizbony w marcu 1759.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Fantasque – liniowiec 64-działowy typu Lion, zbudowany w Tulonie. Dwupokładowiec z 13 furtami w dolnej baterii. Projektant Joseph-Véronique-Charles Chapelle. Wymiary: 49,1 x 13,2 x 6,3 m (zanurzenie 5,8–7,0 m). Nośność 1150 ton, wyporność około 2200 ton. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Załoga: 489-572. W latach 1760-tych służył na Morzu Śródziemnym, od 1778 uczestniczył w wojnie amerykańskiej, walczył pod Rhode Island, Grenadą i Savannah. Od 1780 okręt szpitalny, potem transportowiec, od 1784 hulk na Martynice.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach