Francuskie okręty spod żagla i pary (2)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Capricieux – liniowiec 64-działowy z 13 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec zbudowany w Rochefort. Projektant François Guillaume Clairin-Deslauriers. Nośność około 1100 ton, wyporność około 2200 ton. Wymiary 48,75 x 13,05 x 6,50 m. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Spłonął 21.07.1758 w Louisbourgu w wyniku ostrzału tej twierdzy przez Anglików.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego COURAGEUX (11.10.1753).
Pozdrowienia, Szczęśliwego Nowego Roku!, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Courageux – liniowiec 74-działowy o 14 furtach w dolnej baterii, zbudowany w Breście. Projektant Jean Geoffroy. Nośność około 1500 ton, wyporność około 2800 ton. Wymiary: 53,0 x 14,3 x 6,5 m (zanurzenie 6,2–6,8 m). Załoga: 606. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 16 x 8-f. W 1761 działał na Antylach, w drodze powrotnej zdobyty przez Anglików w pobliżu Vigo 13.08.1761. Wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. Wg miar angielskich 172’3” x 48’0,75” x 20’10,5”, tonaż 1721 ton, załoga 650, uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 32-f, na górnym 28 x 18-f, na rufowym 14 x 9-f, na dziobowym 4 x 9-f. W aktywnej służbie 1790-1791, 1793-1796. Zatonął w grudniu 1796 u marokańskich wybrzeży koło Gibraltaru, wyrzucony tam przez sztorm, ale także na skutek specyficznych okoliczności związanych ze stanem załogi. Zginęło 465 ludzi.
Pozdrawiam, dziękuję i nawzajem życzę Panu i wszystkim tu zaglądającym Szczęśliwego Nowego Roku,
Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego DEFENSEUR (06.03.1754).
Panie Krzysztofie, jeśli można spytać, co takiego było załodze COURAGEUX, że nie uratowała okrętu ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Défenseur – liniowiec 74-działowy o 14 furtach w dolnej baterii, zbudowany w Breście. Projektant Pierre Salinoc. Nośność około 1500 ton, wyporność około 2800 ton. Wymiary: 54,28 x 14,30 x 6,83 m (zanurzenie 6,2-7,2 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 16 x 8-f. Załoga: 550-600. W 1757 działał na Antylach (San Domingo) i wodach kanadyjskich (Louisbourg). Wycofany ze służby w 1773. Brano pod uwagę jego gruntowną rekonstrukcję wg planów J. Olliviera, ale do niej nie doszło. Ostatnia wzmianka o tym okręcie pochodzi z 1778.

Okręt Courageux i jego załoga mieli pecha. Podczas postoju na kotwicowisku w Gibraltarze, dowódca liniowca został powołany w skład sądu wojennego i musiał zejść na ląd. Po pewnym czasie pogoda szybko się pogorszyła i okręt zaczął wlec kotwice. Załoga musiała postawić żagle i oddalić się od lądu. Przewodniczący sądu, oceniając szanse na dopłynięcie do liniowca w szalupie w takich warunkach jako równe samobójstwu, odmówił zgody na powrót dowódcy na swój żaglowiec. Na jego pokładzie musiał więc podejmować decyzje pierwszy oficer, na dodatek pozbawiony wsparcia wielu innych osób, które także zeszły wcześniej na ląd i nie zdążyły wrócić. Ponowne rzucenie kotwicy na opuszczonym wcześniej miejscu było bardzo niebezpieczne, ponieważ zatoka pełna już była dryfujących bądź wlekących kotwice jednostek, szalał sztorm. Najrozsądniejszym wyjściem było przeczekanie na pełnym morzu, z dalekim odejściem od portu. Jednak oznaczało to samowolne opuszczenie pozycji, do czego kapitan okrętu miał pełne prawa, ale pierwszy oficer – już niekoniecznie. W tych okolicznościach z pewnością usprawiedliwiono by taki krok, lecz on się bał odpowiedzialności. Pragnąc ją z siebie zrzucić, zwoływał na pokładzie kolejne narady kadry, które do niczego nie prowadziły, ale powodowały stratę czasu. Kiedy wreszcie ruszono, było już bardzo późno, a wszyscy straszliwie zmęczeni (oczywiście nie naradami, tylko ciągłymi, niezbędnymi manewrami przy pływaniu w takich warunkach na ograniczonej przestrzeni). Po zakończeniu manewrowania, kiedy można było wreszcie zwolnić większość załogi pod pokład, pierwszy oficer uczynił to. Po pewnym czasie został ostrzeżony o zbliżającym się od dziobu lądzie. Ponieważ jednak załoga była wymęczona, i to z jego winy, postanowił odwlec konieczny zwrot najdłużej jak się da. Kiedy zaczęto w końcu manewr, było już za późno.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź i bardzo interesujące wyjaśnienia.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego BIENFAISANT (13.10.1754).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Bienfaisant – liniowiec 64-działowy z 13 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec zbudowany w Breście. Projektant Jean Geffroy albo Mathurin-Louis Geoffroy. Nośność około 1100 ton, wyporność około 2200 ton, wymiary 48,75 x 13,22 x 6,50 m (zanurzenie 5,5-6,5 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Załoga: 500. Zdobyty przez Anglików na kotwicowisku w Louisbourgu 25.07.1758 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. Wg pomiarów angielskich 153’9” x 44’6” x 19’4,25”, tonaż 1360 ton. Załoga: 500. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na rufowym 6 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1759-1763, 1776-1777. Od 1794 hulk jeniecki. Rozebrany w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego HECTOR (23.07.1755).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Hector – liniowiec 74-działowy o 14 furtach w dolnej baterii, dwupokładowiec typu Hector, zbudowany w Tulonie. Projektant Pierre Blaise Coulomb. Nośność 1450 ton, wyporność około 2800 ton. Wymiary: 53,30 x 13,98 x 6,66 m (zanurzenie 6,5-7,1 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 16 x 8-f. Załoga: 626-744. Od 1778 walczył w wojnie amerykańskiej, był przy ataku na Grenadę i oblężeniu Savannah. Zdobyty przez Anglików w bitwie u Wysepek Świętych (Saintes) 12.04.1782 i prowizorycznie połatany na Jamajce. W drodze do Anglii, ze zdjętymi działami górnego pokładu, zredukowanym omasztowaniem i niewielką załogą, został zaatakowany 5.09. przez dwie fregaty francuskie, które odparł, ale z powodu nowych uszkodzeń dołączonych do poprzednich, zatonął 4.10.1782.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego VAILLANT (01.10.1755).
Panie Krzysztofie znalazłem wymiary angielskie okrętu HECTOR (pk. 170'2½" x 48'2½" x gł. 18'11"), czy są właściwe i jaki mu policzono tonaż ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Vaillant – liniowiec 64-działowy typu Vaillant z 13 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec zbudowany w Tulonie. Projektant Noël Pomet. Nośność 1150 ton, wyporność około 2200 ton, wymiary 49,1 x 13,2 x 6,4 m (zanurzenie 5,9-6,5 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Załoga: 500-570. W grudniu 1760 wypożyczony lub sprzedany Kompanii Indyjskiej, powrócił do marynarki królewskiej równo trzy lata później. W okresie 1778-1781 walczył u wybrzeży amerykańskich. Od 1783 hulk. W 1792 nadal używany jako hulk nożycowy w Rochefort.

Hector – wymiary się zgadzają, tonaż 1783 tony.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego OCEAN (19.06.1756).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Océan – liniowiec 80-działowy z 15 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec zbudowany w Tulonie. Projektant François Coulomb (aczkolwiek okręt zaczęto budować dwa lata po śmierci tego konstruktora, a rysunki podpisał Joseph-Véronique-Charles Chapelle). Nośność około 1900 ton, wyporność około 3300 ton, wymiary 56,9 x 15,0 (lub 15,6) x 7,4 m. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 30 x 36-f, na górnym 32 x 18-f, na rufowym 12 x 8-f, na dziobowym 6 x 8-f. Załoga: c.800. Był w bitwie pod Lagos 19.08.1759, wszedł na mieliznę i został zdobyty, a potem spalony przez Anglików.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany