Wrak tureckiej fregaty "Ertugrul"

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Bardzo ciekawa sprawa.
Dla uzupełnienia dane tej fregaty, przepisane wprost z szeroko znanej pozycji „The Ottoman Steam Navy 1828-1923” Langesiepena i Gueleryueza:
Drewniana fregata parowa zbudowana w Tersane-i Amire, Stambuł, zamówiona 1854, zaczęta 1855, zwodowana 1863. Tonaż 2344 tony, wymiary: długość między pionami 76,2 m, szerokość 15,1 m, głębokość 7,1 m. Wprowadzona do służby w 1864 i wysłana do Londynu po silnik i kotły. Jeden wał śrubowy. Silnik bezpośredniego działania, 2-cylindrowy, firmy Ravenhill, Salkeld, o mocy 2200 koni indykowanych; dwa kotły; bunkry na 350 ton węgla. Na próbach w 1865 prędkość 10 węzłów. Opuściła Portsmouth w drodze do Stambułu 18.02.1865. Załoga: 400. Uzbrojenie: (1864) 30-60pdr, 10-30pdr; (1876) 1-203mm BL (A), 30-60pdr, 10-30pdr; (1888) 8-150mm BL (K), 5-150mm BL (A), 4-60mm (K), 2-24.5mm RV(H), 2-24.5mm (N), 1 TT 455mm (WH). Ponownie wyposażona przez Tersane-i Amire w 1885. Od 1888 pełnomorski okręt szkolny kadetów. Zatonęła 13.09.1890 w ciężkich warunkach pogodowych w pobliżu Jokohamy. Zginęło 584 ludzi.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Troche poprawie dane:
Maszyny 600nKM
Na probach w 1865
12,037w pelna para 9,641w polowa mocy
Zaloga w 1877 2 5oficerow+310 marynarzy (pokowj) /549 (stan wojenny)

Wyprawa do Japonii jest opisana w Morskim Sboprniku No.2/1890

Wyslany w lipcu 1888.

AvM
ODPOWIEDZ