http://www.turkishdailynews.com.tr/arti ... wsid=89628
AVM
Wrak tureckiej fregaty "Ertugrul"
-
- Posty: 4455
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Bardzo ciekawa sprawa.
Dla uzupełnienia dane tej fregaty, przepisane wprost z szeroko znanej pozycji „The Ottoman Steam Navy 1828-1923” Langesiepena i Gueleryueza:
Drewniana fregata parowa zbudowana w Tersane-i Amire, Stambuł, zamówiona 1854, zaczęta 1855, zwodowana 1863. Tonaż 2344 tony, wymiary: długość między pionami 76,2 m, szerokość 15,1 m, głębokość 7,1 m. Wprowadzona do służby w 1864 i wysłana do Londynu po silnik i kotły. Jeden wał śrubowy. Silnik bezpośredniego działania, 2-cylindrowy, firmy Ravenhill, Salkeld, o mocy 2200 koni indykowanych; dwa kotły; bunkry na 350 ton węgla. Na próbach w 1865 prędkość 10 węzłów. Opuściła Portsmouth w drodze do Stambułu 18.02.1865. Załoga: 400. Uzbrojenie: (1864) 30-60pdr, 10-30pdr; (1876) 1-203mm BL (A), 30-60pdr, 10-30pdr; (1888) 8-150mm BL (K), 5-150mm BL (A), 4-60mm (K), 2-24.5mm RV(H), 2-24.5mm (N), 1 TT 455mm (WH). Ponownie wyposażona przez Tersane-i Amire w 1885. Od 1888 pełnomorski okręt szkolny kadetów. Zatonęła 13.09.1890 w ciężkich warunkach pogodowych w pobliżu Jokohamy. Zginęło 584 ludzi.
Dla uzupełnienia dane tej fregaty, przepisane wprost z szeroko znanej pozycji „The Ottoman Steam Navy 1828-1923” Langesiepena i Gueleryueza:
Drewniana fregata parowa zbudowana w Tersane-i Amire, Stambuł, zamówiona 1854, zaczęta 1855, zwodowana 1863. Tonaż 2344 tony, wymiary: długość między pionami 76,2 m, szerokość 15,1 m, głębokość 7,1 m. Wprowadzona do służby w 1864 i wysłana do Londynu po silnik i kotły. Jeden wał śrubowy. Silnik bezpośredniego działania, 2-cylindrowy, firmy Ravenhill, Salkeld, o mocy 2200 koni indykowanych; dwa kotły; bunkry na 350 ton węgla. Na próbach w 1865 prędkość 10 węzłów. Opuściła Portsmouth w drodze do Stambułu 18.02.1865. Załoga: 400. Uzbrojenie: (1864) 30-60pdr, 10-30pdr; (1876) 1-203mm BL (A), 30-60pdr, 10-30pdr; (1888) 8-150mm BL (K), 5-150mm BL (A), 4-60mm (K), 2-24.5mm RV(H), 2-24.5mm (N), 1 TT 455mm (WH). Ponownie wyposażona przez Tersane-i Amire w 1885. Od 1888 pełnomorski okręt szkolny kadetów. Zatonęła 13.09.1890 w ciężkich warunkach pogodowych w pobliżu Jokohamy. Zginęło 584 ludzi.