Dawne krążowniki państw centralnych w Marine Nationale
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Dawne krążowniki państw centralnych w Marine Nationale
Poproszę o podanie dat przejęcia i wejścia do służby oraz dat wycofania i złomowania lub zatopienia byłych krążowników ex nie i ex a-w:
Colmar ex nie Kolberg typu Kolberg
Metz ex nie Konigsberg typu Konigsberg
Mulhouse ex nie Stralsund typu Magdeburg
Strassbourg ex nie Regensburg typu Graudenz oraz
Thionville ex a-w Novarra.
Poproszę także podanie zakresu modernizacji jakiemu były poddane te okręty w służbie francuskiej. Wiem że dodano po 2 działa 75mm plot. na każdym okręcie (ale jakiego typu?) oraz że wt były podwójne.
Colmar ex nie Kolberg typu Kolberg
Metz ex nie Konigsberg typu Konigsberg
Mulhouse ex nie Stralsund typu Magdeburg
Strassbourg ex nie Regensburg typu Graudenz oraz
Thionville ex a-w Novarra.
Poproszę także podanie zakresu modernizacji jakiemu były poddane te okręty w służbie francuskiej. Wiem że dodano po 2 działa 75mm plot. na każdym okręcie (ale jakiego typu?) oraz że wt były podwójne.
- pothkan
- Posty: 4545
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Re: Ex nie i ex a-w krążowniki w służbie Marine Nationale
NOVARA !Janusz Kluska pisze:Thionville ex a-w Novarra
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Colmar – wodowanie 1920, skreślenie z listy floty 21.07.1927, rozbiórka 1928.
Metz – wejście do służby 1920, skreślenie z listy floty 17.08.1933, sprzedaż na rozbiórkę 08.1934; spłonięcie podczas rozbiórki 12.1934.
Mulhouse – wodowanie 1920, skreślenie z listy floty 15.02.1933; wystawienie na sprzedaż w celu rozbiórki 10.1933.
Strasbourg (nie Strassbourg) – wodowanie 1920, skreślenie z listy floty 14.06.1936, sprzedaż na rozbiórkę 1944.
Thionville – wodowanie 1920, skreślenie z listy floty 17.08.1933, sprzedaż na rozbiórkę 1.02.1941.
Z tych dat jakoś nie wynika, aby nie wiedzieli, co z nimi zrobić!
Krzysztof Gerlach
Metz – wejście do służby 1920, skreślenie z listy floty 17.08.1933, sprzedaż na rozbiórkę 08.1934; spłonięcie podczas rozbiórki 12.1934.
Mulhouse – wodowanie 1920, skreślenie z listy floty 15.02.1933; wystawienie na sprzedaż w celu rozbiórki 10.1933.
Strasbourg (nie Strassbourg) – wodowanie 1920, skreślenie z listy floty 14.06.1936, sprzedaż na rozbiórkę 1944.
Thionville – wodowanie 1920, skreślenie z listy floty 17.08.1933, sprzedaż na rozbiórkę 1.02.1941.
Z tych dat jakoś nie wynika, aby nie wiedzieli, co z nimi zrobić!
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
- pothkan
- Posty: 4545
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Krzysztof Gerlach pisze:Thionville – wodowanie 1920, skreślenie z listy floty 17.08.1933, sprzedaż na rozbiórkę 1.02.1941.

wrzesień 1919 - przyznana Francji
10.01.1920 - data przejęcia
marzec 1920 - zatonęła w Brindisi, w czasie holowania z Boki Kotorskiej do Bizerty
1920-1921 - podniesiona i wyremontowana
październik 1921 - wejście do służby jako o. szkolny THIONVILLE
od maja 1932 - hulk w Tulonie
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Niechcący wprowadziłem pewne zamieszanie używając dosłownego tłumaczenia z francuskiego, sądząc - zwłaszcza w świetle pytania pana Janusza - że skrót myślowy będzie oczywisty. Widać jednak nie dla wszystkich, więc wyjaśniam: mettre a flot, czyli "postawić na fale", to oczywiście - ściśle biorąc - "wodować" dla okrętu będącego w budowie, ale także wyjść z doku dla wyposażanego, a także "wprowadzić". Z innych znaczeń "postawić na nogi". Rzecz jasna okrętu starszego, dawno zbudowanego, nie wodowano ponownie - inaczej pisałbym o przejęciu na pochylni. Ale ponieważ od innych też wymagam ścisłości i nie lubię niechlujstwa językowego - biję się w piersi.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Może znaleźli, może nie znaleźli, a co z Traktatem?karol pisze:Wzruszajaca jest chciwosc zwyciezcow tej wojny, gdy dla PMW nie znalezli ani jednego okretu, a sami w sumie nie wiedzieli co zrobic ze zdobyczami.
Washington Naval Treaty
...
Article XVIII
Each of the Contracting Powers undertakes not to dispose by gift, sale or any mode of transfer of any vessel of war in such a manner that such vessel may become a vessel of war in the Navy of any foreign Power.
JB
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Traktat wersalski podpisano w czerwcu 1919.JB pisze:Może znaleźli, ale nie dali, bo na przeszkodzie stanęły m.in. przepisy Traktatu? Przypominam sprawę krążownika Desaix.
Traktat waszyngtoński podpisano w lutym 1922.
30 miesięcy na pozyskanie okrętów.
Nawet biorąc pod uwagę, że Wybrzeże obsadziliśmy w lutym 1920 nadal było mnóstwo czasu, aby wspomóc RP.
Tyle tylko, że Brytyjczycy nie bali się podarować dwóch niszczycieli Estończykom, a Polakom - jak najbardziej.
X
Myślisz, że było zagrożenie, które im umknęło; problem, którego nie poruszyli; aspekt, którego nie rozpatrywali; pomysł, na który nie wpadli; rozwiązanie, którego nie znaleźli?!?


Zasadniczo zgadzam się z Ksenofontem, ale:
1) przekazanie byłych rosyjskich kontrtorpedowców Estończykom nastąpiło na początku 1919 roku;
2) negocjacje z Anglikami toczyły się od końca 1919 roku, zasadniczą przeszkodą w pozyskaniu krążownika był brak odpowiedniego portu wojennego, dyplomacja brytyjska nie życzyła sobie polskiego krążownika w Gdańsku;
3) Finowie rozpoczęli negocjacje z Admiralicją brytyjską w listopadzie 1920 roku, ale i tak nie zdążyli przed podpisaniem Morskich Traktatów Waszygtońskich (jak również Argentyńczycy, Brazylijczycy czy Wenezuelczycy);
4) Nie wiem dokładnie, kiedy rozpoczęły się rozmowy z Francuzami w sprawie przejęcia krążownika, przypuszczalnie po fiasku negocjacji z Anglikami, czyli pod koniec drugiej połowy 1920 roku;
5) Negocjacje takie są bardzo długie, rozmowy z Francuzami w sprawie zakupu zdeklasowanego krążownika Desaix rozpoczęły się 18 czerwca 1923 roku (prawdopodobnie po konstatacji, że nie przejmiemy poniemieckiego krążownika), a zakończyły zgodą na sprzedaż 14 sierpnia 1926 r.;
Admirał Porębski starał się pozyskać krążownik od brytyjskiej Admiralicji, trudno go winić że nie zwrócił się z tym do Francuzów, którzy nie mieli zbyt dużo własnych okrętów tego typu. I ten ostatni fakt zapewne przeszkodził w dużym stopniu w przejęciu takiej jednostki.
JB
1) przekazanie byłych rosyjskich kontrtorpedowców Estończykom nastąpiło na początku 1919 roku;
2) negocjacje z Anglikami toczyły się od końca 1919 roku, zasadniczą przeszkodą w pozyskaniu krążownika był brak odpowiedniego portu wojennego, dyplomacja brytyjska nie życzyła sobie polskiego krążownika w Gdańsku;
3) Finowie rozpoczęli negocjacje z Admiralicją brytyjską w listopadzie 1920 roku, ale i tak nie zdążyli przed podpisaniem Morskich Traktatów Waszygtońskich (jak również Argentyńczycy, Brazylijczycy czy Wenezuelczycy);
4) Nie wiem dokładnie, kiedy rozpoczęły się rozmowy z Francuzami w sprawie przejęcia krążownika, przypuszczalnie po fiasku negocjacji z Anglikami, czyli pod koniec drugiej połowy 1920 roku;
5) Negocjacje takie są bardzo długie, rozmowy z Francuzami w sprawie zakupu zdeklasowanego krążownika Desaix rozpoczęły się 18 czerwca 1923 roku (prawdopodobnie po konstatacji, że nie przejmiemy poniemieckiego krążownika), a zakończyły zgodą na sprzedaż 14 sierpnia 1926 r.;
Admirał Porębski starał się pozyskać krążownik od brytyjskiej Admiralicji, trudno go winić że nie zwrócił się z tym do Francuzów, którzy nie mieli zbyt dużo własnych okrętów tego typu. I ten ostatni fakt zapewne przeszkodził w dużym stopniu w przejęciu takiej jednostki.
JB