Włoskie brygi Jeana Tupinier (typ Illyrien)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Włoskie brygi Jeana Tupinier (typ Illyrien)

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Swego czasu dociekaliśmy tu nazw brakujących brygów typu Illyrien, zaprojektowanych w Wenecji przez francuskiego konstruktora Jeana Tupinier w 1806 i zbudowanych tamże w latach 1806-1812 przez Andreę Salvini dla marynarki napoleońskiego Królestwa Włoch.
Pełny wykaz z datami wodowania:
Illyrien – 06.1807
Nettuno – 06.1807
Teulié – 04.1808
Ronco – 04.1808
Indien (Indiano) – 1812
Orione – 1812

[źródło: Alain Demerliac]
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

To ja znowu o Austriakach:

- pierwsze cztery trafiły w końcu do RN, czyli mnie nie obchodzą (na razie)
- piąty: tu mamy problem, bo pasuje tylko Indiano=Dalmato, który się niestety krzyżuje z eks-rosyjskim pochodzeniem (Letun/Aleksander), wspomnianym w drugim "remanentowym" temacie pana Krzysztofa
- szósty (Orione) na 90% można zrównać z austriackim Orione/Cesare (data się zgadza - wg Austriaków zwodowany w styczniu 1812 r.)
- siódmym (czy Demerliac coś wspomina o jego ewentualnym istnieniu?) byłby Montecuccoli, zwodowany już przez Austriaków (1817), ale założony jakoby jeszcze w 1809...
Obrazek
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Indien albo Indiano:
wg Demerliaca w marynarce włoskiej nigdy pod nazwą Dalmato; przez Austriaków przezwany Ussaro i rozebrany w 1829. Dane określa on tylko jako identyczne z Illyrien, a te to:
nośność około 180 ton, wyporność całkowita około 360 ton, długość 29,23 m, długość stępki 26,3 m, szerokość 8,67 m, głębokość 4,38 m, zanurzenie 3,50/3,96 m, załoga 112, uzbrojenie 2 x 6-f i 14 karonad 24-f.
Orione:
przemianowany przez Austriaków na Oreste w 1832. Sprzedany w 1856.

Alain Demerliac pisze też o Montecuccoli, że był identyczny z typem Illyrien (nie zaliczany do niego tylko z powodu późnej daty wodowania, w 1817, już dla Austriaków niż Włochów, więc pewno przez tych pierwszych trochę zmodyfikowany). Zaczęto go budować w Wenecji w 1809. Kiedy Austriacy zajęli Wenecję w 1814 był ciągle na pochylni, daleki od ukończenia. Rozebrany w 1830.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Z "Montecuccoli" i "Orione" się zgadza - z tym że oba w 1831 "przebudowano" (a de facto rozebrano i zbudowano od nowa...), i "Orione" ponownie zwodowano jako "Oreste".

Co do "Ussaro", tu jest natomiast kłopot. Austriacy podają, iż był to dawny (zmiana nazwy w czerwcu 1815 r.) włoski "Mamelucco" (bądź "Mamalucco"), zbudowany w Wenecji w 1808 r. (stępka VIII, wodowanie i wejście do służby X). Wymiary: 24.5×6.4×2.9 m, zatem wyraźnie niższe od "Orione" i "Montecuccoli" (które - najpewniej wg takich samych pomiarów - mierzyły 29×8.5×4.4 m, co się zgadza z "Illyrien").
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Alain Demerliac podaje prawie identyczne dane techniczne dla Memelucco (też daty); dodatkowo nośność około 110 ton i wyporność całkowita około 200 ton, załoga 66 osób, ale nie zgadza się, że Austriacy go przemianowali na Ussaro.
Krzysztof Gerlach
ODPOWIEDZ