Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (3)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Trzy wymienione to istotnie jednostki typu Infernal, ale z nich tylko sam Infernal był keczem, zaś pozostałe (jak z wcześniej opisywanych Terror) – trójmasztowcami.
Infernal – zwodowany w stoczni firmy West, w Northam, 4.07.1757. Wymiary rzeczywiste 91’9” x 27’9” x 12’1”, tonaż 307 ton. W latach 1757-1758 i od 1760 służył jako slup. Sprzedany w 1774.
Basilisk - zwodowany w stoczni firmy Wells, w Deptford, 10.02.1759. Wymiary rzeczywiste 91’7” x 28’1” x 12’1,5”, tonaż 312 ton. W latach 1760-1762 służył jako slup. Zdobyty 29.10.1762 u wybrzeży Ameryki Pn. przez francuski okręt korsarski z Bordeaux. Nie zakupiony przez marynarkę francuską.
Carcass - zwodowany w stoczni firmy Stanton, w Rotherhithe, 27.01.1759. Wymiary rzeczywiste 91’8” x 28’0” x 12’1,5”, tonaż 309 ton. W latach 1759-1762 slup. W latach 1773-1775 okręt wypraw badawczych (naukowa ekspedycja arktyczna Constantine’a Phippsa). Sprzedany w 1784.
W tym typie były jeszcze: Etna (Aetna), Vesuvius, Terror (II), Thunder (II). Zbudowane dużo później, więc czasem wyodrębniane w osobną grupę Aetna.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów slupów JAMAICA (1710), FERRETT (1711) i SHARKE (1711).
Znalazłem dwa okręty o nazwie ATHENIENNE, zapewne zdobyte na Francuzach (jeden 1796, drugi 1800). Bardzo proszę, jeśli to możliwe, o opis ich danych i losów.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Trzy slupy zbudowane w królewskiej stoczni w Deptford.
Jamaica – zwodowany 30.05.1710. Rozbił się na rafach w pobliżu Wielkiego Kajmana 2.10.1715 lub 9.10.1715.
Ferrett – zwodowany 20.04.1711. Zdobyty przez Hiszpanów w zatoce Kadyksu 1.09.1718 (wojna nie była jeszcze wypowiedziana).
Sharke – zwodowany 20.04.1711. Rozebrany w 1722 (i przebudowany na następny okręt tej nazwy, z 1723).

Athenienne z 1796 – francuski bryg (korweta) Athénienne. Około 150 ton, 14 dział. Prawdopodobnie jednostka korsarska zarekwirowana przez marynarkę w kwietniu 1796. Zdobyta przez Anglików 8.05.1796 podczas zajmowania wyspy Sainte Lucie (Saint Lucia), albo w pobliżu Barbados, i wcielona do Royal Navy jako kanonierka–bryg 14 działowy; tonaż 202 tony. Sprzedany na rozbiórkę w 1802.

Athenienne z 1800 – liniowiec budowany przez zakon Kawalerów Maltańskich na Malcie (w La Valetta) od 1796 jako Saint Jean (=San Giovanni), okręt 70-działowy. Wg pomiarów maltańskich miał 52,89 x 14,5 x 6,16 m, tonaż 1416 ton. Przejęty przez Francuzów na pochylni 10.06.1798 przy zdobywaniu Malty, zwodowany w październiku i wcielony do francuskiej floty pod nazwą Athénienne albo Athénien, jako liniowiec 64-działowy. Wyporność około 2300 ton, 50,7 x 13,6 x 6,7 m. Zdobyty przez Anglików przy zajmowaniu Malty 5.09.1800 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Athenian (używano też nazwy Athenienne), jako okręt 64-działowy. Wymiary angielskie: 163’3” x 44’9” x 19’8”, tonaż 1412 ton; załoga: 491; uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f oraz 8 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 9-f oraz 4 karonady 24-f. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1800/1801-1802, 1804-1806. Rozbił się 20.10.1806 (niektórzy podają 27.10.) na skałach Esquerques (Esquerquis) na zachód od Sycylii, wioząc żołd dla garnizonu Malty.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów slupów CRUIZER (1732) i HOUND (1732).
Panie Krzysztofie, jeśli można, chciałbym też zapytać o slupy TRYALL (1719) oraz SHARKE (1723), przebudowane z poprzednich z 1710 i 1711. Czy należały do jednego typu, jakie były ich dane i losy ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Cruizer – zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 6.09.1732. Sprzedany w 1745.
Hound – zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 6.09.1732. Rozebrany w 1745.

Tryall, zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 16.05.1719, był slupem 10-działowym, jedno- lub dwumasztowym, zaprojektowanym przez Jacoba Ackworth. Wymiary: 76’0” x 21’3” x 9’6”, tonaż 142 tony. Rozebrany w 1731. Natomiast Sharke, zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 3.09.1723, był slupem 4- lub 6-działowym, zapewne dwumasztowym, o wymiarach zaledwie 69’2” x 20’8” x 9’6” (tonaż 124 tony), więc z pewnością nie tworzyły jednego typu. Chodzi o konstrukcje indywidualne. Sharke został sprzedany w 1732.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, jeśli można, chciałbym zapytać o slupy o nazwie FERRET (FERRETT) z 1704, 1721, 1743 oraz z 1760. Bardzo proszę o opis ich danych i losów oraz (jeśli były) o nazwy okrętów bliźniaczych.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Post pusty - spowodany tylko niemal stuprocentowym wylogowywaniem mnie po wpisaniu każdego postu.
K.G.
Ostatnio zmieniony 2007-10-25, 20:58 przez Krzysztof Gerlach, łącznie zmieniany 1 raz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Slupy Ferret w kolejności wodowania:
1) slup 10-działowy, najprawdopodobniej jednomasztowy (typu slup w znaczeniu takielunku), zwodowany w stoczni firmy Dummer, w Blackwall, 9.09.1704. Miał 72’0” x 20’0,5” x 7’3”, tonaż 128 ton. Załoga: 80. Uzbrojenie: 8 dział typu minion i 2 falkonety. Zdobyty 23.05.1706 (albo dwa dni później) w pobliżu Gravelines przez sześć francuskich galer korsarskich. Colledge (i za nim większość stron internetowych) podaje niewłaściwą datę pojmania przez Francuzów – 25.02.1706.
3) slup raczej 4-działowy (może 6-działowy), najprawdopodobniej dwumasztowy (snow, bryg lub kecz), zwodowany w królewskiej stoczni w Woolwich 6.05.1721. Miał 55’5,5” x 17’1,5” x 7’6”, tonaż 67 ton. Sprzedany w 1731.
4) slup 14-działowy, początkowo dwumasztowy, zakupiony 6.04.1743 na pochylni statek cywilny, budowany w stoczni firmy Bird, w Rotherhithe. Zwodowany 10.05.1743. Miał 88’4,5” x 25’3,25” x 6’9,5”, tonaż 256 ton. Załoga: 125. Uzbrojenie: 14 x 4-f i 14 działek relingowych. W 1755 jego takielunek zmieniono na trójmasztowy. Zatonął 24.09.1757 w huraganie w pobliżu Louisbourga (Nowa Szkocja) z całą załogą.
5) slup 14-działowy, ostatecznie trójmasztowy (ale nie jest pewne, czy od początku), zaprojektowany przez Thomasa Slade, zwodowany w stoczni firmy Stanton, w Rotherhithe, 6.12.1760. Miał 95’3” x 26’2” x 7’2”, tonaż 286,5 tony. Załoga: 125. Uzbrojenie: 14 x 6-f i 12 działek relingowych. Zaginął z całą załogą w Indiach Zach. pod koniec sierpnia 1775 lub 1776, prawdopodobnie zatonął w huraganie.
Żaden z wyżej wymienionych nie miał jednostek bliźniaczych.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów slupów CRUIZER (1709), CRUIZER (1721) oraz CRUIZER (1752), oraz (jeśli były) o nazwy okrętów bliźniaczych.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Cruizer
1) Statek handlowy Unity Gally zakupiony 7.06.1709 od firmy Winder i wcielony do Royal Navy pod nazwą Cruizer, jako okręt 12-działowy. Tzw. długość stępki do pomiaru tonażu 56’7”, szerokość 20’3”, głębokość 10’1”, tonaż 123 tony. Załoga: 60. Sprzedany w 1712.
2) Hiszpański żaglowiec zdobyty w 1721 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Cruizer, jako slup 8-działowy. Zatonął w 1724.
Oczywiście oba powyższe nie miały bliźniaków w marynarce brytyjskiej.
3) Snow typu Cruizer, zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 31.08.1752. W 1753 przetaklowany na trójmasztowiec. Z powodu licznych przecieków uznany za niezdatnego do dalszej służby i na rozkaz lorda Howe spalony 2.10.1776 w pobliżu Cape Fear w Karolinie Północnej.
Slupy typu Cruizer zaprojektowano w 1752 (prawdopodobnie zrobił to Joseph Allin) w oparciu o linie królewskiego jachtu Royal Caroline. Dane projektowe: 75’6” x 28’7,5” x 9’4”, tonaż 141 ton. Załoga: 50. Uzbrojenie: 8 x 3-f i 10 działek relingowych. Pozostałe okręty w typie (snowy i kecze): Speedwell, Happy, Wolf.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów pozostałych okrętów typu Cruizer z 1752: HAPPY, SPEEDWELL i WOLF.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Happy – kecz zwodowany w Woolwich 22.07.1754. Wepchnięty przez szkwał na mieliznę w pobliżu Winterton 14.09.1766, zszedł z przypływem, ale tak przeciekał, że musiał sztrandować i został rozbity przez fale.
Speedwell – kecz zwodowany w Chatham 21.10.1752. W 1779 przekształcony w brander i 27 sierpnia przemianowany na Spitfire. Sprzedany w 1780.
Wolf – snow zwodowany w Chatham 24.05.1754. Sprzedany w 1781.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów slupów JAMAICA (1779), AVENGER ex LUCIFER (1778), LIVELY (1779) oraz LISBURNE (1781) i czy miały one jakieś jednostki bliźniacze ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Jamaica – slup 16-działowy, nie zarejestrowany centralnie w Royal Navy. Prawdopodobnie statek handlowy Joseph zakupiony lokalnie na Jamajce i tam w służbie w latach 1780-1783.
Lucifer – żaglowiec budowany przez firmę Randall & Co. w Rotherhithe, zakupiony przez marynarkę na pochylni w październiku 1778 dla użycia w charakterze 8-działowego brandera, zwodowany 9.10.1778. Miał 97’10” x 28’4,25” x 12’11”, tonaż 339 ton. W 1779 przekształcony w 14-działowy slup trójmasztowy (z załogą 120 ludzi i uzbrojeniem liczącym 14 x 6-f plus 14 działek relingowych) oraz przemianowany (13.12.1779) na Avenger. Sprzedany w 1783.
Lively – bryg 12-działowy (slup z takielunkiem brygu) budowany przez firmę King w Dover od razu na zamówienie marynarki lub kupiony w 1779. Miał 78’3” x 25’8,75” x 10’10”, tonaż 206 ton. Uzbrojenie: najpierw 12 dział, potem 12 karonad 18-f. Pod koniec 1782 krążył u wybrzeży Florydy przechwytując wiele amerykańskich jednostek, obsadzając je załogami pryzowymi i zabierając na swój pokład jeńców; w rezultacie 9.12.1782 miał już tylko 48 ludzi załogi i 44 Amerykanów. Kiedy 11 członków załogi wysłano na ląd po wodę, jeńcy podnieśli bunt, opanowali okręt i odprowadzili go do Hawany, gdzie przekazali Hiszpanom.
Lisborne (Lisburne) – slup 12-działowy o tonażu 187 ton. Załoga: 90. Uzbrojenie: 12 x 3-f. Zakupiony w 1781, sprzedany w 1783.
Żaden nie miał bliźniaków.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów slupów JOLLY (zdobyty 1693), JOLLY (zakupiony 1709), oraz okrętów MERCURY (zakupiony 1739) i MERCURY (zakupiony 1744).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Jolly (Jolly Prize) – francuski brander Joli zdobyty w czerwcu 1693 przez Anglików pod Lagos i wcielony do ich marynarki jako 10-działowy okręt 6 rangi. Wymiary angielskie: 67’0” x 19’6” x 9’0”, tonaż 113 ton. Załoga: 50. Sprzedany w 1698.
Jolly – żaglowiec budowany w stoczni firmy Johnson w Blackwall i zakupiony 13.06.1709 na pochylni. Wcielony do marynarki jako 14- lub 8-działowy okręt 6 rangi (wg Colledge’a jako 6-działowy slup). Wymiary: tzw. długość stępki do pomiaru tonażu 61’10,5”, szerokość 22’7,25”, głębokość 10’1”, tonaż 168 tony. Załoga: 70. Sprzedany w 1714.
Mercury – statek handlowy zakupiony dla marynarki 22.06.1739 i wyposażony jako brander 8-działowy. Wymiary: 89’11’ x 23’10,25” x 11’1”, tonaż 217 ton. Załoga: 45. Uzbrojenie: 8 x 6-f. Ostatni raz widziany 12.12.1744 na kotwicy na redzie Margate podczas narastającego sztormu. Zatonął z całą załogą tam lub w drodze do Deptford.
Mercury – statek handlowy zakupiony dla marynarki na Antigui we wrześniu 1744 i wcielony jako bryg-slup 16-działowy. Uzbrojenie: 16 x 6-f. Zdobyty przez Francuzów 14.04.1745 lub 15.04.1745 u przylądka Lizard i wcielony do francuskiej floty pod nazwą Mercure (od 1746 też Mercure Anglais, od 1748 też Petit Mercure), jako korweta. Wg Francuzów miał wyporność całkowitą około 300 ton, 27,9 x 7,4 x 3,9 m; obsadzili go załogą 120-osobową i uzbroili w 14 x 6-f. Dalsze losy przedstawiane bardzo rozbieżnie: a) skreślony z listy floty francuskiej około 1750; b) w służbie francuskiej do 1757; c) odbity przez łodzie angielskie 29.09.1759 na kotwicowisku blisko Camaret.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany