Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (3)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Elizabeth – budowa w Portsmouth, aktywna służba 1770-1771, 1778-1783, okręt strażniczy 1783-1789. Rozbiórka w 1797.
Resolution - budowa w Deptford, okręt strażniczy 1770-1782, aktywna służba 17931798, 1799-1802, 1806-1812. Rozbiórka w 1813.
Cumberland - budowa w Deptford, aktywna służba 1777-1784, 1793-1804. Rozbiórka w 1804.
Berwick - budowa w Portsmouth, aktywna służba 1777-1783, 1793-1795. Zdobyty przez Francuzów u wybrzeży Korsyki 7.03.1795 i wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy. Odbity przez Anglików 21.10.1805 pod Trafalgarem, ale rozbił się w sztormie po bitwie.
Bombay Castle – budowa w stoczni firmy Perry & Co. w Blackwall, aktywna służba 1782, okręt strażniczy 1783-1789, aktywna służba 1790-1791, 1794-1796. Rozbił się blisko wejścia na Tag 21.12.1796, opuszczony ostatecznie w 6 dni później.
Powerful – budowa w stoczni firmy Perry & Co. w Blackwall, aktywna służba 1783-1785, 1786-1788, 1792-1794, 1795-1809. Rozbiórka w 1812.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Resolution - budowa w Deptford, okręt strażniczy 1770-1782, aktywna służba 17931798, 1799-1802, 1806-1812. Rozbiórka w 1813.
Cumberland - budowa w Deptford, aktywna służba 1777-1784, 1793-1804. Rozbiórka w 1804.
Berwick - budowa w Portsmouth, aktywna służba 1777-1783, 1793-1795. Zdobyty przez Francuzów u wybrzeży Korsyki 7.03.1795 i wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy. Odbity przez Anglików 21.10.1805 pod Trafalgarem, ale rozbił się w sztormie po bitwie.
Bombay Castle – budowa w stoczni firmy Perry & Co. w Blackwall, aktywna służba 1782, okręt strażniczy 1783-1789, aktywna służba 1790-1791, 1794-1796. Rozbił się blisko wejścia na Tag 21.12.1796, opuszczony ostatecznie w 6 dni później.
Powerful – budowa w stoczni firmy Perry & Co. w Blackwall, aktywna służba 1783-1785, 1786-1788, 1792-1794, 1795-1809. Rozbiórka w 1812.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Actaeon zwodowany w Chatham 30.09.1757 należał do grupy zbudowanych oficjalnie z jodły (a faktycznie pewno z sosny) 5 jednostek wchodzących w skład licznego typu Coventry z 1756, zaprojektowanego przez Thomasa Slade na bazie okrętu Tartar z typu Lowestoffe/Tartar (z 1753). W typie Coventry było 9 jednostek z dębiny, zbudowanych wg oryginalnego projektu, 5 tych „jodłowych” oraz 2 w wersji zmodyfikowanej (plus jedna nie zrealizowana). Jednak z uwagi na pochodzenie planów, niektórzy wyróżniają te poszczególne odmiany tylko jako wersje jednego typu Lyme/Unicorn, liczącego wtedy w sumie 23 okręty. Nie zamierzam podawać losów ich wszystkich ani naraz, ani partiami, więc ograniczę się do tej piątki obejmującej interesujący Pana okręt Actaeon.
Oczywiście ogólnie chodzi o 28-działowe fregaty z 9-funtówkami w głównej baterii, okręty 6 rangi. Wymiary projektowe (typu czy wersji Coventry): 118’4” x 33’8” x 10’6”, tonaż 587 ton. Załoga: 200. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 24 x 9-f, na rufowym 4 x 3-f. Do tego 12 działek relingowych.
Actaeon został sprzedany w 1766.
Hussar, zwodowany w Chatham 23.07.1757, na skutek błędu nawigatora i pilota wszedł na skały w pobliżu Cap François (na Haiti) lub wschodniego krańca Kuby, i został 22.05.1762 zdobyty przez Francuzów. Zdobywcom (którzy tak naprawdę zjawili się tam tylko dla uratowania załogi) nie udało się uratować samego okrętu i chociaż umieścili go sobie na listach swojej floty jako fregatę Hussard, to był w ich „służbie” od maja 1762 do maja 1762.
Shannon, zwodowany w Deptford 17.08.1757, został rozebrany w 1765.
Trent, zwodowany w Woolwich 31.10.1757, został sprzedany w 1764.
Boreas, zwodowany w Woolwich 29.07.1757, został sprzedany w 1770.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Oczywiście ogólnie chodzi o 28-działowe fregaty z 9-funtówkami w głównej baterii, okręty 6 rangi. Wymiary projektowe (typu czy wersji Coventry): 118’4” x 33’8” x 10’6”, tonaż 587 ton. Załoga: 200. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 24 x 9-f, na rufowym 4 x 3-f. Do tego 12 działek relingowych.
Actaeon został sprzedany w 1766.
Hussar, zwodowany w Chatham 23.07.1757, na skutek błędu nawigatora i pilota wszedł na skały w pobliżu Cap François (na Haiti) lub wschodniego krańca Kuby, i został 22.05.1762 zdobyty przez Francuzów. Zdobywcom (którzy tak naprawdę zjawili się tam tylko dla uratowania załogi) nie udało się uratować samego okrętu i chociaż umieścili go sobie na listach swojej floty jako fregatę Hussard, to był w ich „służbie” od maja 1762 do maja 1762.
Shannon, zwodowany w Deptford 17.08.1757, został rozebrany w 1765.
Trent, zwodowany w Woolwich 31.10.1757, został sprzedany w 1764.
Boreas, zwodowany w Woolwich 29.07.1757, został sprzedany w 1770.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Jednostki typu Gibraltar z 1753 klasyfikowano oficjalnie jako 20-działowe okręty 6 rangi.
Gibraltar – zbudowany w Portsmouth, rozebrany w 1773.
Pomona – zbudowana w stoczni Thomasa Raymond w Chapel (Southampton). W aktywnej służbie 1778-1782, 1788-1791, 1793-1801. Przemianowana na Amphitrite 14.07.1795. Rozebrana w 1811.
Hind - zbudowana w stoczni firmy Clayton & Wilson, w Sandgate. W aktywnej służbie 1790-1804, 1805-1810. Rozebrana w 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Gibraltar – zbudowany w Portsmouth, rozebrany w 1773.
Pomona – zbudowana w stoczni Thomasa Raymond w Chapel (Southampton). W aktywnej służbie 1778-1782, 1788-1791, 1793-1801. Przemianowana na Amphitrite 14.07.1795. Rozebrana w 1811.
Hind - zbudowana w stoczni firmy Clayton & Wilson, w Sandgate. W aktywnej służbie 1790-1804, 1805-1810. Rozebrana w 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Squirrel z 1785 był jedynym okrętem w typie zaprojektowanym przez Edwarda Hunt w 1782. Klasyfikowany jako 24-działowy okręt 6 rangi, czyli (wtedy!) post-ship. Wymiary rzeczywiste (ciut większe od projektowych): 119’0” x 32’9” x 10’3”, tonaż 563 tony. Załoga: 200. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 22 x 9-f, na rufowym 2 x 6-f. Zbudowany w stoczni Johna Barton w Liverpoolu. W aktywnej służbie 1787-1799, 1803-1812. Przed 1812 przezbrojony w sposób następujący: na pokładzie głównym 22 karonady 32-f, na rufowym 2 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f, a załoga zredukowana do 155 ludzi. Od 1812 hulk-koszary. Sprzedany na rozbiórkę w 1817.
Hawk – zwodowany w Deptford 24.07.1793. W aktywnej służbie 1793-1801. Rozebrany w 1803.
Swift – zwodowany w Portsmouth 5.10.1793. W aktywnej służbie 1793-1797. Zaginął bez śladu na Morzu Południowochińskim w czasie tajfunu w lipcu 1797, kiedy był w drodze z Makau do Anglii. Ostatni raz widziany 2.07.1797.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Hawk – zwodowany w Deptford 24.07.1793. W aktywnej służbie 1793-1801. Rozebrany w 1803.
Swift – zwodowany w Portsmouth 5.10.1793. W aktywnej służbie 1793-1797. Zaginął bez śladu na Morzu Południowochińskim w czasie tajfunu w lipcu 1797, kiedy był w drodze z Makau do Anglii. Ostatni raz widziany 2.07.1797.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Bridgewater (Bridgwater) zwodowany w Sheerness w 1698 był małym okrętem 5 rangi, półtorapokładowcem. Wymiary 110’5” x 29’2” x 11’5,5”, tonaż 411 ton. Załoga: 155. Uzbrojenie regulaminowe w 1703: na pokładzie dolnym 8 x 12-f, na górnym 22 x 6-f, na rufowym 6 x 4-f. W 1727 przekształcony w brander. W 1729 przebudowany na okręt 6 rangi. Rozebrany w 1738.
Bridgewater z 1740 rozbił się 18.09.1743 o wybrzeża Nowej Fundlandii.
Bridgewater z 1744 stojąc na kotwicowisku w Madras został zaskoczony przez znaczne siły francuskie. Po nieudanej próbie ucieczki, załoga specjalnie skierowała go na brzeg w pobliżu Cuddalore 28.04.1758 i spaliła, by uniknąć przechwycenia przez Francuzów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Bridgewater z 1740 rozbił się 18.09.1743 o wybrzeża Nowej Fundlandii.
Bridgewater z 1744 stojąc na kotwicowisku w Madras został zaskoczony przez znaczne siły francuskie. Po nieudanej próbie ucieczki, załoga specjalnie skierowała go na brzeg w pobliżu Cuddalore 28.04.1758 i spaliła, by uniknąć przechwycenia przez Francuzów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Swift – trójmasztowiec handlowy Pacific, zbudowany w 1802 w Rotherhithe (może przez firmę Young & Co). Zakupiony przez marynarkę w czerwcu 1804, przemianowany i wcielony jako trójmasztowy slup w typie fregaty, uzbrojony nominalnie w 16 dział. Wymiary: 101’10” x 26’11”, tonaż 327 ton. Załoga: 70. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 16 karonad 12-f, na rufowym 2 x 4-f, na dziobowym 2 x 4-f. W aktywnej służbie 1804-1807, od 1810 transportowiec, w służbie do 1814. Sprzedany w 1814.
Kanonierka Nr 5 – wymiary rzeczywiste: 75’1” x 22’1” x 7’11,25”, tonaż 160 ton. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Asp. Zwodowana w stoczni Johna Randall w Rotherhithe 10.04.1797. W aktywnej służbie 1797-1803. Sprzedana w 1803.
Kanonierka Nr 6 – wymiary rzeczywiste: 75’3” x 22’1,5” x 8’0”, tonaż 161 ton. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Acute. Zwodowana w stoczni Johna Randall w Rotherhithe w kwietniu 1797. W aktywnej służbie 1797-1802. Sprzedana w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Kanonierka Nr 5 – wymiary rzeczywiste: 75’1” x 22’1” x 7’11,25”, tonaż 160 ton. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Asp. Zwodowana w stoczni Johna Randall w Rotherhithe 10.04.1797. W aktywnej służbie 1797-1803. Sprzedana w 1803.
Kanonierka Nr 6 – wymiary rzeczywiste: 75’3” x 22’1,5” x 8’0”, tonaż 161 ton. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Acute. Zwodowana w stoczni Johna Randall w Rotherhithe w kwietniu 1797. W aktywnej służbie 1797-1802. Sprzedana w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski