Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (3)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Hastings – mały okręt 5 rangi, 32/28-działowy półtorapokładowiec zwodowany w 1698 w stoczni firmy Betts, w Woodbridge. Wymiary: 108’4” x 28’3” x 10’6”, tonaż 381 ton. Załoga: 145. Uzbrojenie nominalne w 1703: na pokładzie dolnym 4 x 9-f, na górnym 22 x 6-f, na rufowym 6 x 4-f. Przewrócił się i zatonął 9.02.1707 w sztormie na redzie Yarmouth. Uratowało się tylko 24 ludzi.
Ludlow – mały okręt 5 rangi, 32/28-działowy półtorapokładowiec zwodowany 12.09.1698 w stoczni firmy Munday, w Woodbridge. Wymiary: 108’0” x 28’3” x 10’7”, tonaż 381 ton. Załoga: 145. Uzbrojenie nominalne w 1703: na pokładzie dolnym 4 x 9-f, na górnym 22 x 6-f, na rufowym 6 x 4-f. Zdobyty 16.01.1703 u wybrzeży Anglii przez Francuzów i wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy. W kwietniu i maju 1703 uczestniczył w masowym topieniu brytyjskich statków rybackich u Orkadów. Od 1719 hulk. Skreślony z listy floty w 1722.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ludlow – mały okręt 5 rangi, 32/28-działowy półtorapokładowiec zwodowany 12.09.1698 w stoczni firmy Munday, w Woodbridge. Wymiary: 108’0” x 28’3” x 10’7”, tonaż 381 ton. Załoga: 145. Uzbrojenie nominalne w 1703: na pokładzie dolnym 4 x 9-f, na górnym 22 x 6-f, na rufowym 6 x 4-f. Zdobyty 16.01.1703 u wybrzeży Anglii przez Francuzów i wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy. W kwietniu i maju 1703 uczestniczył w masowym topieniu brytyjskich statków rybackich u Orkadów. Od 1719 hulk. Skreślony z listy floty w 1722.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Advice – pierwotnie 40-działowy okręt 4 rangi, dwupokładowiec, zbudowany w 1650 przez Petera Pett w Woodbridge. Długość stępki 100’0”, szerokość 31’2”, głębokość 12’3”, tonaż 516 ton. Najpóźniej w 1677 przebudowany na okręt 48-działowy o tonażu 554 tony. W 1698 przebudowany w królewskiej stoczni w Woolwich na dwupokładowy okręt 4 rangi, 50-działowiec. Odtąd wymiary 118’0” x 32’4” x 12’1”, tonaż 551 ton. Załoga: 230. Uzbrojenie nominalne w 1703: na pokładzie dolnym 20 x 12-f, na górnym 20 x 6-f, na rufowym 6 x 6-f. Zdobyty 27.06.1711 w pobliżu Yarmouth przez osiem francuskich okrętów korsarskich i sprzedany prawdopodobnie francuskiej Kompanii Indyjskiej.
Jest wątpliwe, aby Hastings i Ludlow z 1698 – pomimo podobieństwa wymiarowego i budowy w tej samej miejscowości (tożsamość uzbrojenia nominalnego jest bez znaczenia, bo takie ustalał dla wszystkich Establishment artyleryjski z 1703) – istotnie powstały na podstawie tych samych planów, aczkolwiek całkiem wykluczyć tego nie mogę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Jest wątpliwe, aby Hastings i Ludlow z 1698 – pomimo podobieństwa wymiarowego i budowy w tej samej miejscowości (tożsamość uzbrojenia nominalnego jest bez znaczenia, bo takie ustalał dla wszystkich Establishment artyleryjski z 1703) – istotnie powstały na podstawie tych samych planów, aczkolwiek całkiem wykluczyć tego nie mogę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego CHARLES = SAINT GEORGE (1668) oraz SAINT GEORGE (1701).
Ten ADVICE z 1698 to jak na 50-działowiec to był trochę za krótki, podobne okręty z tego okresu miały długość przynajmniej 130 stóp.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego CHARLES = SAINT GEORGE (1668) oraz SAINT GEORGE (1701).
Ten ADVICE z 1698 to jak na 50-działowiec to był trochę za krótki, podobne okręty z tego okresu miały długość przynajmniej 130 stóp.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Charles – okręt 1 rangi, trójpokładowiec 96-działowy o tonażu 1129 lub 1229 ton, wymiarach 128’0” (długość stępki) x 42’6” x 18’6”. Uzbrojenie: 26 x 60-f, 28 x 18-f, 26 x 9-f, 16 x 3-f. Zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 3.03.1668. W 1687 przemianowany na Saint George. W 1691 przeklasyfikowany do 2 rangi. W 1694 niósł 22 x 42-f, 32 x 18-f i 42 x 9-f. Rozebrany w 1701 w Portsmouth i przebudowany tam na kolejny okręt tej samej nazwy (tzn. Saint George oczywiście), 2 rangi, 90-działowy, o wymiarach 160’0” (lub 162’6”) x 44’6” (lub 45’5”) x 18’6” (lub 18’7”) i tonażu 1396 ton (lub 1470 ton). Załoga: 680. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 32-f, na środkowym 26 x 18-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na rufówce 2 x 6-f. Przebudowany w 1740 na następny okręt tej nazwy (zwodowany w Portsmouth 3.04.1740), 90-działowy trójpokładowiec, 2 rangi, zgodny z Ustaleniem z 1733, o danych projektowych: 166’0” x 47’9” x 19’6”, 1623 tony (faktycznie 1655 ton). Załoga: 750. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 32-f, na środkowym 26 x 18-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Rozebrany w 1774.
W latach 1689-1705 Anglicy zbudowali (lub przebudowali z wcześniejszych) 58 dwupokładowców, które można zgrubnie zaliczyć do klasy 50-działowej (w tym Advice z 1698). Wśród nich aż 26 (czyli blisko połowa!) miało długość MNIEJSZĄ od 130 stóp. Wśród tych 26 znajdowały się cztery o długości około 118’ lub mniejszej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
W latach 1689-1705 Anglicy zbudowali (lub przebudowali z wcześniejszych) 58 dwupokładowców, które można zgrubnie zaliczyć do klasy 50-działowej (w tym Advice z 1698). Wśród nich aż 26 (czyli blisko połowa!) miało długość MNIEJSZĄ od 130 stóp. Wśród tych 26 znajdowały się cztery o długości około 118’ lub mniejszej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Okręty 3 rangi, dwupokładowce, zbudowane zgodnie z Establishment z 1719, czyli o wymiarach projektowych 151’0” x 41’6’ x 17’4”, tonaż 1128 ton. Załoga: 480. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 14 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f. Wszystkie zbudowane w królewskich stoczniach.
Edinburgh - zwodowany w Chatham 30.06.1721 (powstał z przebudowy poprzedniego tej nazwy, zbudowanego w 1703 jako Warspite). Tonaż rzeczywisty 1119 ton. Rozebrany w 1742 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1744).
Northumberland - zwodowany w Woolwich 13.07.1721 (powstał z przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1705). Tonaż rzeczywisty 1132 tony. Rozebrany w 1739.
Captain - zwodowany w Portsmouth 21.05.1722 (powstał z przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1708, a ten z poprzedniego, z 1678). Tonaż rzeczywisty 1131 ton. Od 1739 lub 1740 hulk. Rozebrany w 1762.
Burford - zwodowany w Deptford 19.07.1722. Tonaż rzeczywisty 1147 ton. Rozebrany w 1752.
Berwick – zwodowany w Deptford 22.07.1723. Tonaż rzeczywisty 1147 ton. Hulk od 1743. Rozebrany w 1783.
Lenox – zwodowany w Chatham 29.11.1723 (powstał z przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1701, a ten z poprzedniego, z 1678). Tonaż rzeczywisty 1128 ton. W 1756 użyty jako falochron.
Sterling Castle – zwodowany w Woolwich 23.04.1723 (powstał z przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1705). Tonaż rzeczywisty 1138 ton. Hulk od 1740. Rozebrany w 1771.
Kent – zwodowany w Woolwich 27.04.1724 (powstał z przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1698, a ten z poprzedniego, z 1679). Tonaż rzeczywisty 1130 ton. Rozebrany w 1744.
Grafton – zwodowany w Woolwich 25.11.1725 (powstał z przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1709). Tonaż rzeczywisty 1133 tony. Rozebrany w 1744.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Edinburgh - zwodowany w Chatham 30.06.1721 (powstał z przebudowy poprzedniego tej nazwy, zbudowanego w 1703 jako Warspite). Tonaż rzeczywisty 1119 ton. Rozebrany w 1742 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1744).
Northumberland - zwodowany w Woolwich 13.07.1721 (powstał z przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1705). Tonaż rzeczywisty 1132 tony. Rozebrany w 1739.
Captain - zwodowany w Portsmouth 21.05.1722 (powstał z przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1708, a ten z poprzedniego, z 1678). Tonaż rzeczywisty 1131 ton. Od 1739 lub 1740 hulk. Rozebrany w 1762.
Burford - zwodowany w Deptford 19.07.1722. Tonaż rzeczywisty 1147 ton. Rozebrany w 1752.
Berwick – zwodowany w Deptford 22.07.1723. Tonaż rzeczywisty 1147 ton. Hulk od 1743. Rozebrany w 1783.
Lenox – zwodowany w Chatham 29.11.1723 (powstał z przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1701, a ten z poprzedniego, z 1678). Tonaż rzeczywisty 1128 ton. W 1756 użyty jako falochron.
Sterling Castle – zwodowany w Woolwich 23.04.1723 (powstał z przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1705). Tonaż rzeczywisty 1138 ton. Hulk od 1740. Rozebrany w 1771.
Kent – zwodowany w Woolwich 27.04.1724 (powstał z przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1698, a ten z poprzedniego, z 1679). Tonaż rzeczywisty 1130 ton. Rozebrany w 1744.
Grafton – zwodowany w Woolwich 25.11.1725 (powstał z przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1709). Tonaż rzeczywisty 1133 tony. Rozebrany w 1744.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Ipswich – zwodowany w Portsmouth 30.10.1730 (powstał z przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1694). Tonaż rzeczywisty 1142 tony. Od 1755 klasyfikowany jako 64-dzialowy. Od 1757 hulk. Rozebrany około 1764.
Buckingham – zwodowany w Deptford 13.04.1731. Tonaż rzeczywisty 1128 ton. Rozebrany w 1745.
Prince of Orange – zwodowany w Deptford 5.09.1734. Tonaż rzeczywisty 1128 ton. Od 1748 zredukowany do 60-działowca. Hulk od 1772. Sprzedany w 1810.
Panie Januszu, okrętów 60-działowych zbudowanych wg Ustalenia z 1706 było 9 sztuk, a wg Ustalenia z 1719 – 11/13 sztuk. Już Pan zapomniał, że ja tak wielkich „zamówień” nie przyjmuję. Na pocieszenie dane projektowe.
Wg Establishment z 1706 tonaż 914 ton, 144’0” x 38’0” x 15’8”. Załoga: 365, potem 355. Uzbrojenie wojenne do 1716: na pokładzie dolnym 24 x 18-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, czyli łącznie 64 sztuki; w czasie pokoju 56 dział i załoga redukowana do 240 ludzi. Od 1716 uzbrojenie: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Wg Establishment z 1719 (11 liniowców) tonaż 951 ton, 144’0” x 39’0” x 16’5”. Załoga: 400. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Wg zmodyfikowanego Establishment z 1719 (2 liniowce) – jeden okręt o tonażu 1005 ton, 144’0” x 40’0” x 16’5”; drugi okręt o tonażu 1021 ton, 145’0” x 40’0” x 16’5”.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Buckingham – zwodowany w Deptford 13.04.1731. Tonaż rzeczywisty 1128 ton. Rozebrany w 1745.
Prince of Orange – zwodowany w Deptford 5.09.1734. Tonaż rzeczywisty 1128 ton. Od 1748 zredukowany do 60-działowca. Hulk od 1772. Sprzedany w 1810.
Panie Januszu, okrętów 60-działowych zbudowanych wg Ustalenia z 1706 było 9 sztuk, a wg Ustalenia z 1719 – 11/13 sztuk. Już Pan zapomniał, że ja tak wielkich „zamówień” nie przyjmuję. Na pocieszenie dane projektowe.
Wg Establishment z 1706 tonaż 914 ton, 144’0” x 38’0” x 15’8”. Załoga: 365, potem 355. Uzbrojenie wojenne do 1716: na pokładzie dolnym 24 x 18-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, czyli łącznie 64 sztuki; w czasie pokoju 56 dział i załoga redukowana do 240 ludzi. Od 1716 uzbrojenie: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Wg Establishment z 1719 (11 liniowców) tonaż 951 ton, 144’0” x 39’0” x 16’5”. Załoga: 400. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Wg zmodyfikowanego Establishment z 1719 (2 liniowce) – jeden okręt o tonażu 1005 ton, 144’0” x 40’0” x 16’5”; drugi okręt o tonażu 1021 ton, 145’0” x 40’0” x 16’5”.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
No, niech będzie. Pierwsza dziewiątka grupami po trzy.
Defiance – zbudowany w 1707 przez firmę Wicker w Deptford, być może w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1695, a ten z poprzedniego, z 1675). Tonaż rzeczywisty 949 ton. Zredukowany do czwartej rangi w 1716. Rozebrany w 1729 i przebudowany na następny tej nazwy, zwodowany w Chatham 1.09.1730, hulk od 1742 lub 1743, rozebrany w 1749.
Plymouth – zwodowany w królewskiej stoczni w Plymouth 25.05.1708. Tonaż rzeczywisty 922 tony. Rozebrany w 1720 i przebudowany na następny tej nazwy, zwodowany w Chatham 2.08.1722 (tonaż rzeczywisty 954 tony), rozebrany w 1764.
Gloucester – zwodowany w stoczni firmy Burchett w Rotherhithe 25.07.1709. Tonaż rzeczywisty 923 tony. Zdobyty przez Francuzów w pobliżu Cape Clear 26.10.1709 i wcielony do francuskiej marynarki bez zmiany nazwy. W 1711 sprzedany Genui. W 1720 Genueńczycy sprzedali go Hiszpanii. Tam służył jako Conquistador do 1738.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Defiance – zbudowany w 1707 przez firmę Wicker w Deptford, być może w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1695, a ten z poprzedniego, z 1675). Tonaż rzeczywisty 949 ton. Zredukowany do czwartej rangi w 1716. Rozebrany w 1729 i przebudowany na następny tej nazwy, zwodowany w Chatham 1.09.1730, hulk od 1742 lub 1743, rozebrany w 1749.
Plymouth – zwodowany w królewskiej stoczni w Plymouth 25.05.1708. Tonaż rzeczywisty 922 tony. Rozebrany w 1720 i przebudowany na następny tej nazwy, zwodowany w Chatham 2.08.1722 (tonaż rzeczywisty 954 tony), rozebrany w 1764.
Gloucester – zwodowany w stoczni firmy Burchett w Rotherhithe 25.07.1709. Tonaż rzeczywisty 923 tony. Zdobyty przez Francuzów w pobliżu Cape Clear 26.10.1709 i wcielony do francuskiej marynarki bez zmiany nazwy. W 1711 sprzedany Genui. W 1720 Genueńczycy sprzedali go Hiszpanii. Tam służył jako Conquistador do 1738.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach