Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (3)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Bermuda – zbudowany w stoczni Roberta Shedden na Bermudzie. W aktywnej służbie 1807-1808. Utkwił 22.04.1808 na skałach Little Bahama Bank; na straży zapasów okrętowych pozostawiono 8 ludzi, reszta załogi odpłynęła na zdobytym statku portugalskim do New Providence. Po zorganizowaniu akcji ratunkowej slup został ostatecznie opuszczony 3.06.1808.
Sylph – zbudowany w stoczni Nathaniela Tynes na Bermudzie. W aktywnej służbie 1812 – 1815. Rozbił się na Southampton Bar u Long Island 17.01.1815 (115 ludzi zginęło, łącznie z dowódcą, tylko 6 się uratowało).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis losów okrętów liniowych LANCASTER (01.09.1722), CORNWALL (07.10.1726 lub 17.10.1726) oraz HUMBER = PRINCESS AMELIA (04.10.1726) oraz o ich projektanta.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Okręty te zbudowano wg Establishment z 1719, nie podaje się więc dla nich indywidualnego projektanta.
Lancaster – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth (przebudowany z poprzedniego tej nazwy, z 1694). Rozebrany w 1743.
Cornwall – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford (przebudowany z poprzedniego tej nazwy, z 1706, który z kolei powstał przez przebudowę jeszcze wcześniejszego, z 1692). Hulk więzienny od 1755, rozebrany w 1761.
Humber – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth (przebudowany z poprzedniego tej nazwy, z 1708, który z kolei powstał przez przebudowę jeszcze wcześniejszego, z 1693). Przemianowany na Princess Amelia w 1727 lub 1728. Rozebrany w 1752.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis danych i losów okrętu FLAMBOROUGH zdobytego przez Francuzów 20.10.1705 oraz REPUBLICAN zdobytego 10.10.1795.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Flamborough – okręt 6 rangi, 24/22-działowy, zwodowany w królewskiej stoczni w Chatham 10.07.1697. Wymiary: 94’0” x 24’8” x 10’4”, tonaż 252 tony. Załoga 115/85. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 20 x 6-f, na rufowym 4 x 4-f. Zdobyty przez Francuzów 10.10.1705 (nie 20.10.1705) i wkrótce zatopiony przez zdobywców na północny zachód od przylądka Spartel.

Republican – angielska nazwa francuskiego żaglowca Républicain, prawdopodobnie szkunera, zbudowanego w 1793 w Hawrze, albo francuskiego lugra République. Zdobyty 13/14.10.1795 przez Anglików w pobliżu Grenady i używany lokalnie jako szkuner lub lugier 18-działowy. Tonaż 200 ton. Najprawdopodobniej nigdy nie wcielony formalnie do Royal Navy. Sprzedany w Indiach Zach. w 1803.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie mam trzy okręty o nazwie MORNE FORTUNEE, jeden zdobyty 1803 i zakupiony 1804, drugi zdobyty 12.1804 i trzeci zdobyty 08.1808, jeśli to możliwe, bardzo proszę o ich opisanie.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Morne-Fortunée. Małe żaglowce używane lokalnie w Indiach Zachodnich. Informacje mocno przemieszane i częściowo niepewne.
Nr 1 – żaglowiec chyba zbudowany w 1801 na Bermudach z cedru (szkielet) jako Gloire; wymiary: 65’6” x 21’0,5” x ?, tonaż 106 ton. W nieznanych okolicznościach przejęty przez Francuzów i służący jako francuski okręt korsarski pod nieznaną nazwą, być może Morne-Fortunée. Zdobyty przez Anglików w 1803 w Indiach Zach. i zakupiony przez Royal Navy na Barbados w 1803 lub w 1804. Wcielony do marynarki brytyjskiej pod nazwą Morne-Fortunée, jako szkuner (lub bryg) 6-działowy; załoga 35; uzbrojenie; 6 karonad 12-f. W aktywnej służbie tylko w 1804, rozbił się na Bahamach 6.12.1804.
Nr 2 – francuski żaglowiec korsarski Regulus (zdaniem Lyona Francuzi zdążyli go jeszcze przemianować na Joséphine, ale to może być pomieszanie z następnym). Zdobyty przez Anglików w Indiach Zach. 13.12.1804 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Morne-Fortunée, jako mały bryg (lub szkuner) 12-działowy. Tonaż 184 tony. Załoga: 60-65. W aktywnej służbie 1806-1809. Przewrócił się w szkwale i zatonął 9.01.1809 w pobliżu Martyniki (41 ofiar).
Nr 3 – francuski bryg korsarski Joséphine (ewentualnie, ale mniej prawdopodobne, Morne-Fortunée). Zdobyty przez Anglików w sierpniu 1808 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Morne-Fortunée, jako mały bryg 12-działowy. Tonaż 210 ton. Załoga: 55. Uzbrojenie: 8 karonad 18-f, 2 działa 6-f. W aktywnej służbie 1808-1813. Rozebrany na Antigui w 1813.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów AMPHITRITE (28.05.1778), PENELOPE (25.06.1778), SIREN (30.07.1779) i CROCODILE (25.04.1781). Jeśli to możliwe, proszę też o ich wymiary rzeczywiste.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Amphitrite – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Wymiary rzeczywiste dokładnie jak projektowe. W aktywnej służbie 1778-1784, 1793-1794. Rozbił się na nieoznaczonej na mapach płyciźnie podczas wpływania do portu Livorno 30.01.1794.
Penelope - zbudowany w stoczni firmy Baker w Liverpoolu. Rzeczywisty tonaż 525 ton. Zniknął w Indiach Zach. 11.10.1780 podczas słynnego sztormu, prawdopodobnie zatonął z całą załogą.
Siren - zbudowany w stoczni firmy Baker w Newcastle. Rzeczywisty tonaż 522 tony. Rozbił się w pobliżu Beachy Head 26.01.1781 na skutek błędów w nawigacji i dowodzeniu.
Crocodile - zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. Rzeczywisty tonaż 519 ton. Rozbił się w gęstej mgle 9.05.1784 na skałach u Crawle Point w Devonshire.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Około 1797 roku zbudowano szereg kanonierek-brygów oznaczonych początkowo tylko numerem, a potem nazwanych, m. in. typu Acute. Jeśli to możliwe, bardzo proszę o opis tych typów, jakie były ich dane i ile było tych jednostek (zakres numeracji).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Kanonierki numerowane, bez nazw, były i wcześniej. Jeśli jednak skupić się na roku 1797, to rzecz dotyczy zarówno okrętów wtedy zamówionych, jak i wtedy kupionych z marynarki handlowej.
Zamówione:
a) 7.02.1797 zamówiono budowę 15 kanonierek typu nazwanego potem Acute (75’0” x 22’0” x 7’11”, tonaż 159 ton; załoga 50; uzbrojenie: 12 karonad 18-f i dwa działa 24-f; wysuwane miecze). Rozkazem Admiralicji z 30.03.1797 zarejestrowano je jako kanonierki (gunboats), wyłącznie numerowane. Numery 4 do 18. Rozkazem Admiralicji z 7.08.1797 przeklasyfikowano je na gunbrigs i nadano indywidualne nazwy;
b) 7.02.1797 zamówiono budowę 15 kanonierek typu nazwanego potem Courser (76’0” x 22’6” x 8’3”, tonaż 168 ton; załoga 50; uzbrojenie: 10 karonad 18-f i dwa działa 24-f; wysuwane miecze). Rozkazem Admiralicji z 30.03.1797 czternaście z nich (a 27.05.1797 piętnastą) zarejestrowano jako kanonierki (gunboats), wyłącznie numerowane. Numery 19 do 33 oraz nr 45. Rozkazem Admiralicji z 7.08.1797 przeklasyfikowano je na gunbrigs i nadano indywidualne nazwy.
Kupione:
w marcu i kwietniu 1797 zakupiono 11 małych brygów handlowych. Wielkość oczywiście różna, załoga 50; uzbrojenie: 10 karonad 18-f i dwa działa 18-f (na jednym 24-f). Rozkazem Admiralicji z 5.04.1797 dziesięć z nich (a 15.04.1797 jedenasty) zarejestrowano jako kanonierki (gunvessels), wyłącznie numerowane. Numery 34 do 44. Rozkazem Admiralicji z 7.08.1797 nadano im indywidualne nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Mam taki bryg-kanonierkę TIGRESS (11.09.1797), który podobno był poprzednio kanonierką numerowaną, ale nie znam numeru. Proszę o opis jego danych i losów. Proszę też o podobne opisanie kanonierek Gunboat No 41 = RATTLER oraz Gunboat No 42 = READY, zakupionych prawdopodobnie w 1797.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Tigress – przed otrzymaniem nazwy kanonierka Nr 45 z typu Courser. Dane typu podałem w poprzednim poście. Zbudowana w stoczni firmy Josiah & Thomas Brindley, w King’s Lynn. W aktywnej służbie 1797-1801 (w tym na Bałtyku). Sprzedana w 1802.
Nr 41 i Nr 42 - skąd wątpliwość o „zakupionych prawdopodobnie w 1797”, skoro podałem Panu poprzednio, że wszystkie od numeru 34 do numeru 44 to cywilne brygi kupione w marcu i kwietniu 1797? I to nie „prawdopodobnie”, a całkiem na pewno?
Rattler był najpierw handlowym brygiem Hope. Wymiary: 72’7” x 22’4” x 9’4,75”, tonaż 158 ton. Sprzedany w 1802.
Ready był najpierw handlowym brygiem Minerva. Wymiary: 70’2” x 22’6” x 9’6”, tonaż 152 tony. Sprzedany w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Przepraszam za moje 'prawdopodobnie' zakupione No 41 i 42, to ewidentne faux-pas. Przepi-sałem to co miałem o nich poprzednio.
Jeśli TIGRESS była typu Courser, to było ich chyba szesnaście. Spróbowałem je poukładać:
[24.04.1797] Gunboat No 19 = STEADY
[25.04.1797] Gunboat No 20 = COURSER
[21.05.1797] Gunboat No 21 = DEFENDER
[29.03.1797] Gunboat No 22 = ECLIPSE
[31.03.1797] Gunboat No 23 = FURIOUS
[30.03.1797] Gunboat No 24 = FLAMER
[10.04.1797] Gunboat No 25 = FURNACE
[10.04.1797] Gunboat No 26 = GROWLER
[10.04.1797] Gunboat No 27 = GRIPER
[ .04.1797] Gunboat No 28 = GRAPPLER
[ .04.1797] Gunboat No 29 = GALLANT
[10.04.1797] Gunboat No 30 = HARDY
[ .04.1797] Gunboat No 31 = HAUGHTY
[02.05.1797] Gunboat No 32 = HECATE
[ .06.1797] Gunboat No 33 = HASTY
[11.09.1797] Gunboat No 45 = TIGRESS
Numeracja nie jest pewna. Bardzo proszę o korektę i uzupełnienie.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Wszystkie dane się zgadzają. Było ich ostatecznie 16, bowiem 15 zamówiono tego dnia, który poprzednio podałem, zaś szesnastą osobno, miesiąc później.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
de Villars
Posty: 2231
Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: de Villars »

Czytając ten wątek, nasunęło mi się jedno pytanie, odnośnie 80-działowego trójpokładowca Cumberland z 1695 r., a ściślej rzecz biorąc jego załogi, której liczebnośc podana jest na 520 ludzi. czy nie jest to jakaś literówka, skoro inne brytyjskie 80-działowce trójpokładowe miały po 600 ludzi i to przy lżejszym uzbrojeniu (12-funtówki w środkowej baterii, podczas gdy Cumberland miał tam 18-funtówki, które chyba wymagają nieco więcej ludzi do obsługi)
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
Zablokowany