Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (3)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Brygi typu Childers – za dużo, by mi się chciało w tym upale wypisywać ich życiorysy. Podam jednak Panu nazwy i daty wodowania. Proszę poszperać po sieci, a ja ewentualnie na końcu coś uzupełnię.
Childers – 7.09.1778; Alert – 1.10.1779; Falcon – 23.09.1782; Otter – 17.03.1782; Weazle – 18.04.1783; Ferret – 17.08.1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Childers – 7.09.1778; Alert – 1.10.1779; Falcon – 23.09.1782; Otter – 17.03.1782; Weazle – 18.04.1783; Ferret – 17.08.1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za brygi typu Childers.
Proszę o opis losów okrętu CHICHESTER (04.06.1753). Mam jego dane: 1401 BM, 160'0" x 44'9" x 19'6", zał. 520, uzbr: 26-32f, 28-18f, pkr 12-9f, pkd 2/4-9f, klasyfikowany w różnym czasie jako 70-, 68- i 64-działowy. Jeśli to możliwe, proszę też o wymiary rzeczywiste i ewentualnie o zmiany w uzbrojeniu.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Proszę o opis losów okrętu CHICHESTER (04.06.1753). Mam jego dane: 1401 BM, 160'0" x 44'9" x 19'6", zał. 520, uzbr: 26-32f, 28-18f, pkr 12-9f, pkd 2/4-9f, klasyfikowany w różnym czasie jako 70-, 68- i 64-działowy. Jeśli to możliwe, proszę też o wymiary rzeczywiste i ewentualnie o zmiany w uzbrojeniu.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Chichester – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. Skonstruowany wg Ustalenia z 1745 dla 70-działowców, ale wg planów przeprojektowanych przez Josepha Allin. Początkowo 4 działa 9-f na pokładzie dziobowym (70-działowiec), potem zredukowane do dwóch (odtąd 68-działowiec, chociaż niektórzy uważają, że przy tej redukcji zdejmowano raczej dwa działa z dolnego pokładu). Z czasem wszystkie jeszcze pływające 68-działowce zaczęto klasyfikować jako okręty 64-działowe. Od 1779 tymczasowy hulk, od 1783 koszary. Rozebrany w 1803.
Nie znam dokładnych dat zmian klasyfikacji okrętu Chichester, lecz zarówno 20.11.1759 w bitwie w zatoce Quiberon, jak w kwietniu 1761 przy zdobywaniu Belle Isle był wciąż 70-działowcem, zaś pod koniec wojny siedmioletniej (1763) klasyfikowano go jako 68-działowiec. Na początku wojny amerykańskiej (1775) znajdował się w grupie 64-działowców.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nie znam dokładnych dat zmian klasyfikacji okrętu Chichester, lecz zarówno 20.11.1759 w bitwie w zatoce Quiberon, jak w kwietniu 1761 przy zdobywaniu Belle Isle był wciąż 70-działowcem, zaś pod koniec wojny siedmioletniej (1763) klasyfikowano go jako 68-działowiec. Na początku wojny amerykańskiej (1775) znajdował się w grupie 64-działowców.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, mam taki slup 16-działowy PORCUPINE, zakupiony 1777, sprzedany 1788, ale był przecież PORCUPINE (17.12.177), typu o tej samej nazwie, służący do 1805, proszę o wyjaśnienie. Proszę też o opis losów i uzupełnienie danych okrętu liniowego FAME (01.01.1759). Mam dane: 1565 BM, pk. 165'6" sk. 135'8" x 46'7" x gł. 19'10½", uzbr: 28-32f, 28-18f, 18-9f, brak załogi i rozkładu dział na pokładach otwartych oraz jeśli są dostępne wymiarów rzeczywistych.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Panie Krzysztofie, mam taki slup 16-działowy PORCUPINE, zakupiony 1777, sprzedany 1788, ale był przecież PORCUPINE (17.12.177), typu o tej samej nazwie, służący do 1805, proszę o wyjaśnienie. Proszę też o opis losów i uzupełnienie danych okrętu liniowego FAME (01.01.1759). Mam dane: 1565 BM, pk. 165'6" sk. 135'8" x 46'7" x gł. 19'10½", uzbr: 28-32f, 28-18f, 18-9f, brak załogi i rozkładu dział na pokładach otwartych oraz jeśli są dostępne wymiarów rzeczywistych.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Rzeczywiście w 1777 Royal Navy stała się równocześnie posiadaczką dwóch slupów o tej samej nazwie, co – jak już bodaj wspominałem – nie było wcale takie wyjątkowe, chociaż i nie nagminne. Ten z typu Porcupine był „regularnym” okrętem wojennym, trójmasztowym slupem o budowie fregaty, jednym z dziesięciu bliźniaczych żaglowców, zbudowanych w Anglii, pod okiem Admiralicji, zgodnie z ustaloną praktyką i harmonogramem rozwoju floty. Jego salwa burtowa miała masę 105 funtów, najcięższe (i podstawowe) działa to 9-funtówki, a załoga liczyła 160 osób. W innych marynarkach byłby w tym czasie traktowany jako duża korweta.
Natomiast drugi Porcupine, bryg-slup 16-działowy, to zakupiony w 1777 na Jamajce - dla lokalnych potrzeb - były statek handlowy. Jego salwa burtowa miała masę 36 funtów (!), najcięższe (i podstawowe) działa to 4-funtówki, a załoga liczyła 100 osób. Tych jednostek nie sposób było pomylić. Na dodatek służyły na ogół po przeciwnych stronach Atlantyku, więc jakoś przez 11 lat nikomu nie przeszkadzało, że się identycznie nazywały.
Fame – tonaż rzeczywisty to naprawdę 1566 ton (za liczbą 1565 był ułamek dużo większy od 0,5). Liczba załogi: 550; rozkład 9-funtówek na pokład rufowy i dziobowy: 14 do 4. Wymiary rzeczywiste (!) jak u Pana, wymiary projektowe: 165’6” x 134’0” x 46’6” x 19’10,5”, tonaż 1541 ton. Zbudowany w stoczni, której właścicielem był Henry Bird, w Rotherhithe (lub w Deptford). W aktywnej służbie 1759-1763, w latach 1764-1771 transportowiec wojska, ponownie liniowiec w aktywnej służbie 1777-1790, 1795-1796. Od 1797 okręt-więzienie. W 1801 przemianowany na Guildford. Sprzedany w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Natomiast drugi Porcupine, bryg-slup 16-działowy, to zakupiony w 1777 na Jamajce - dla lokalnych potrzeb - były statek handlowy. Jego salwa burtowa miała masę 36 funtów (!), najcięższe (i podstawowe) działa to 4-funtówki, a załoga liczyła 100 osób. Tych jednostek nie sposób było pomylić. Na dodatek służyły na ogół po przeciwnych stronach Atlantyku, więc jakoś przez 11 lat nikomu nie przeszkadzało, że się identycznie nazywały.
Fame – tonaż rzeczywisty to naprawdę 1566 ton (za liczbą 1565 był ułamek dużo większy od 0,5). Liczba załogi: 550; rozkład 9-funtówek na pokład rufowy i dziobowy: 14 do 4. Wymiary rzeczywiste (!) jak u Pana, wymiary projektowe: 165’6” x 134’0” x 46’6” x 19’10,5”, tonaż 1541 ton. Zbudowany w stoczni, której właścicielem był Henry Bird, w Rotherhithe (lub w Deptford). W aktywnej służbie 1759-1763, w latach 1764-1771 transportowiec wojska, ponownie liniowiec w aktywnej służbie 1777-1790, 1795-1796. Od 1797 okręt-więzienie. W 1801 przemianowany na Guildford. Sprzedany w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Macedonian – zwodowana w królewskiej stoczni w Woolwich 2.06.1810. W aktywnej służbie 1810-1812. Zdobyta przez amerykańską fregatę United States na Atlantyku 25.10.1812. Wcielona bez zmiany nazwy do floty USA. W aktywnej służbie pod nową banderą od kwietnia 1813 do 1818. Gruntownie remontowana, ponownie w aktywnej służbie od 1819 do 1828. Rozebrana w 1834.
Circe - zbudowana w królewskiej stoczni w Plymouth. W aktywnej służbie 1804-1814. Sprzedana w 1814.
Pallas - zbudowana w królewskiej stoczni w Plymouth. W aktywnej służbie 1804-1810. Rozbiła się wchodząc na brzeg w pobliżu Dunbar 18.12.1810 przez błąd nawigacyjny.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Circe - zbudowana w królewskiej stoczni w Plymouth. W aktywnej służbie 1804-1814. Sprzedana w 1814.
Pallas - zbudowana w królewskiej stoczni w Plymouth. W aktywnej służbie 1804-1810. Rozbiła się wchodząc na brzeg w pobliżu Dunbar 18.12.1810 przez błąd nawigacyjny.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis losów i uzupełnienie danych (jeśli to możliwe o wymiary rzeczywiste) okrętu liniowego CAMBRIDGE (21.01.1755). Mam dane: 1636 BM, pk. 166'0" x 47'0" x gł. 20'0", zał. 650, uzbr: 26-32f, 26-18f, 24-9f, pkr 4-6f.
Poroszę też o opis danych i losów okrętów SPENCER, zakupionego w 1795 oraz okrętu SWALLOW, zakupionego w 1804.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Proszę o opis losów i uzupełnienie danych (jeśli to możliwe o wymiary rzeczywiste) okrętu liniowego CAMBRIDGE (21.01.1755). Mam dane: 1636 BM, pk. 166'0" x 47'0" x gł. 20'0", zał. 650, uzbr: 26-32f, 26-18f, 24-9f, pkr 4-6f.
Poroszę też o opis danych i losów okrętów SPENCER, zakupionego w 1795 oraz okrętu SWALLOW, zakupionego w 1804.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Cambridge – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford, zwodowany 21.10. (nie 01.) 1755. Trzy podane wymiary takie same w projekcie, jak w ostatecznym wykonaniu, tylko tonaż projektowany 1616 ton, a rzeczywisty 1636 ton. W aktywnej służbie 1755-1763, 1770-1771. W latach 1777-1782 więzienie. Ponownie w aktywnej służbie 1782-1783. Od 1790 do 1802 koszary, okręt strażniczy i stacjonarny okręt flagowy. Rozebrany w 1808.
Spencer – trójmasztowy statek handlowy Marlborough, potem noszący nazwę Sir Charles Grey, wynajmowany przez Royal Navy w latach 1793-1794. Zakupiony w końcu na Bermudach w październiku 1795, przemianowany na Spencer i wcielony do Royal Navy jako „uzbrojona jednostka”, w maju 1798 przeklasyfikowany na gładkopokładowy slup 14- czy 16-działowy. Wymiary: 92’6” x 22’11” x 12’0”, tonaż 201 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: 14 karonad 12-f i 2 działa 4-f. Przemianowany na Lilly w 1804. Zdobyty w pobliżu wybrzeży amerykańskich 15.07.1804 przez francuski okręt korsarski. Stał się sam francuskim 20-działowym żaglowcem korsarskim o nazwie Général Ernouf. Dobrze dał się we znaki Brytyjczykom, zanim został przechwycony przez nich 20.03.1805 – w walce zapalił się i wyleciał w powietrze. Ze 160-osobowej załogi uratowało się tylko 55 ludzi.
Swallow – statek pocztowy brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej, zbudowany w 1779 w Bombaju z teku. Jego ilustrację (a nawet trzy, bowiem w widoku z tyłu, z boku i z przodu) można znaleźć na str.93 u Smolarka, chociaż z błędnym podpisem, jakoby chodziło o kilka towarowych eastindiamanów. Zakupiony przez Admiralicję w maju 1804, przemianowany na Lilly i wcielony do Royal Navy jako slup 16-działowy. Wymiary: 99’0” x 29’5” x ?, tonaż 331 lub 371 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: na głównym pokładzie 16 karonad 24-f, na spardeku 6 karonad 18-f i 2 działa 6-f. Sprzedany w 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Spencer – trójmasztowy statek handlowy Marlborough, potem noszący nazwę Sir Charles Grey, wynajmowany przez Royal Navy w latach 1793-1794. Zakupiony w końcu na Bermudach w październiku 1795, przemianowany na Spencer i wcielony do Royal Navy jako „uzbrojona jednostka”, w maju 1798 przeklasyfikowany na gładkopokładowy slup 14- czy 16-działowy. Wymiary: 92’6” x 22’11” x 12’0”, tonaż 201 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: 14 karonad 12-f i 2 działa 4-f. Przemianowany na Lilly w 1804. Zdobyty w pobliżu wybrzeży amerykańskich 15.07.1804 przez francuski okręt korsarski. Stał się sam francuskim 20-działowym żaglowcem korsarskim o nazwie Général Ernouf. Dobrze dał się we znaki Brytyjczykom, zanim został przechwycony przez nich 20.03.1805 – w walce zapalił się i wyleciał w powietrze. Ze 160-osobowej załogi uratowało się tylko 55 ludzi.
Swallow – statek pocztowy brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej, zbudowany w 1779 w Bombaju z teku. Jego ilustrację (a nawet trzy, bowiem w widoku z tyłu, z boku i z przodu) można znaleźć na str.93 u Smolarka, chociaż z błędnym podpisem, jakoby chodziło o kilka towarowych eastindiamanów. Zakupiony przez Admiralicję w maju 1804, przemianowany na Lilly i wcielony do Royal Navy jako slup 16-działowy. Wymiary: 99’0” x 29’5” x ?, tonaż 331 lub 371 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: na głównym pokładzie 16 karonad 24-f, na spardeku 6 karonad 18-f i 2 działa 6-f. Sprzedany w 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Niewiele mogę dodać do opisu Przemysława Smolarka.
Saint Michael miał długość stępki 125’0”, szerokość 40’8,5”, głębokość 17’5”, tonaż 1101 lub 1131 ton. Jako 96-działowiec (nie 98-działowiec) niósł 26 demi-canon, 26 culverin, 10 demi-culverin, 30 dział 6-f i 4 działa 3-f. Rok 1706 to nie tylko data przemianowania z Saint Michael na Marlborough (ten fakt dokładnie 18.12.1706), ale prawdziwa (nie 1708) data rozpoczęcia przebudowy (w prywatnej stoczni Johnsona w Blackwall) na ten nowy okręt. Odtąd wymiary: 162’8” (długość dolnego pokładu) x 47’4” x 18’6”, tonaż 1579 ton. Załoga 680/500. Uzbrojenie: 26 x 32-f, 26 x 18-f, 26 x 9-f, na pokładzie rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na rufówce 2 x 6-f. Rozebrany w 1725. Jednak w tym samym momencie z wykorzystaniem jego belek rozpoczęto budowę następnego okrętu o nazwie Marlborough, który był traktowany jako ciągle ten sam, po kolejnej przebudowie. Tym razem był to 90-działowiec (okręt 2 rangi) skonstruowany wg Establishment z 1719, zwodowany 26.09.1732. Wymiary nominalne wg Ustalenia: 164’0” x 47’3” x 18’10”, tonaż 1567 ton. Załoga: 750. Uzbrojenie: 26 x 32-f, 26 x 18-f, 26 x 9-f, na pokładzie rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. W 1756 przeklasyfikowany na 80-działowiec z załogą zredukowaną do 700 ludzi i z uzbrojeniem: 26 x 32-f, 26 x 18-f, 24 x 9-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. W 1761 przebudowany na dwupokładowy 68-działowiec, okręt 3 rangi. Na skutek fatalnego stanu kadłuba zatonął na Atlantyku 29.11.1762.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Saint Michael miał długość stępki 125’0”, szerokość 40’8,5”, głębokość 17’5”, tonaż 1101 lub 1131 ton. Jako 96-działowiec (nie 98-działowiec) niósł 26 demi-canon, 26 culverin, 10 demi-culverin, 30 dział 6-f i 4 działa 3-f. Rok 1706 to nie tylko data przemianowania z Saint Michael na Marlborough (ten fakt dokładnie 18.12.1706), ale prawdziwa (nie 1708) data rozpoczęcia przebudowy (w prywatnej stoczni Johnsona w Blackwall) na ten nowy okręt. Odtąd wymiary: 162’8” (długość dolnego pokładu) x 47’4” x 18’6”, tonaż 1579 ton. Załoga 680/500. Uzbrojenie: 26 x 32-f, 26 x 18-f, 26 x 9-f, na pokładzie rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na rufówce 2 x 6-f. Rozebrany w 1725. Jednak w tym samym momencie z wykorzystaniem jego belek rozpoczęto budowę następnego okrętu o nazwie Marlborough, który był traktowany jako ciągle ten sam, po kolejnej przebudowie. Tym razem był to 90-działowiec (okręt 2 rangi) skonstruowany wg Establishment z 1719, zwodowany 26.09.1732. Wymiary nominalne wg Ustalenia: 164’0” x 47’3” x 18’10”, tonaż 1567 ton. Załoga: 750. Uzbrojenie: 26 x 32-f, 26 x 18-f, 26 x 9-f, na pokładzie rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. W 1756 przeklasyfikowany na 80-działowiec z załogą zredukowaną do 700 ludzi i z uzbrojeniem: 26 x 32-f, 26 x 18-f, 24 x 9-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. W 1761 przebudowany na dwupokładowy 68-działowiec, okręt 3 rangi. Na skutek fatalnego stanu kadłuba zatonął na Atlantyku 29.11.1762.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Marlborough – zwodowany w 1706.
Culloden – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Rozbił się w sztormie 23.01.1781 u wschodniego krańca Long Island (Nowy Jork).
Thunderer - zbudowany w stoczni firmy John & William Wells, w Deptford. W aktywnej służbie 1793-1801 (walczył w bitwie Glorious First of June 1.06.1794), 1803-1808 (walczył pod Trafalgarem 21.10.1805). Rozebrany w 1814.
Venerable - zbudowany w stoczni firmy Perry & Co, w Blackwall. W aktywnej służbie 1794-1797 (flagowiec w bitwie pod Camperdown 11.10.1797), 1799-1804 (walczył w obu bitwach pod Algeciras w lipcu 1801). Rozbił się w Torbay 25.11.1804 przy złej pogodzie na skutek splotu niepomyślnych okoliczności, zapoczątkowanych wypadnięciem za burtę jednego z marynarzy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Culloden – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Rozbił się w sztormie 23.01.1781 u wschodniego krańca Long Island (Nowy Jork).
Thunderer - zbudowany w stoczni firmy John & William Wells, w Deptford. W aktywnej służbie 1793-1801 (walczył w bitwie Glorious First of June 1.06.1794), 1803-1808 (walczył pod Trafalgarem 21.10.1805). Rozebrany w 1814.
Venerable - zbudowany w stoczni firmy Perry & Co, w Blackwall. W aktywnej służbie 1794-1797 (flagowiec w bitwie pod Camperdown 11.10.1797), 1799-1804 (walczył w obu bitwach pod Algeciras w lipcu 1801). Rozbił się w Torbay 25.11.1804 przy złej pogodzie na skutek splotu niepomyślnych okoliczności, zapoczątkowanych wypadnięciem za burtę jednego z marynarzy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Kanonierki typu Courser: 76’0” x 22’6” x 8’3”, tonaż 168 ton. Załoga: 50. Uzbrojenie: 2 działa 24-f i 10 karonad 18-f. Takielunek brygu.
Confounder – zwodowana w stoczni Roberta Adams, w Chapel (Southampton), w kwietniu 1805. W aktywnej służbie 1805-1813. Sprzedana w 1814.
Inveterate – zwodowana w stoczni firmy Nicholas Bools & William Good, w Bridport, 30.05.1805. W aktywnej służbie od 1805, rozbiła się w gwałtownym sztormie, sztrandując 18.02.1807 przy St Valéry-en-Caux (Normandia).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Confounder – zwodowana w stoczni Roberta Adams, w Chapel (Southampton), w kwietniu 1805. W aktywnej służbie 1805-1813. Sprzedana w 1814.
Inveterate – zwodowana w stoczni firmy Nicholas Bools & William Good, w Bridport, 30.05.1805. W aktywnej służbie od 1805, rozbiła się w gwałtownym sztormie, sztrandując 18.02.1807 przy St Valéry-en-Caux (Normandia).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa