Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (3)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Chatham – dwupokładowy okręt 50-działowy zaprojektowany w 1752 przez Josepha Allin. Wymiary rzeczywiste: 147’0” x 40’3” x 17’8”, tonaż – projektowy 1055, w chwili wodowania 1067, potem 1052 tony. Załoga: 350. Uzbrojenie: na dolnym pokładzie 22 x 24-f, na górnym 22 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. W aktywnej służbie 1758-1764, 1766-1769, 1772-1783. Od 1793 hulk, w 1810 przemianowany na Tilbury, rozebrany w 1814.
America – dwupokładowy okręt 44-działowy zaprojektowany w 1745 wg Establishment, ale dłuższy. Wymiary projektowe: 139’0” x 37’6” x 16’0”, tonaż 815 ton. Załoga: 280. Uzbrojenie: na dolnym pokładzie 20 x 18-f, na górnym 20 x 9-f, na rufowym 4 x 6-f. Zbudowany w amerykańskim Portsmouth (New Hampshire). W 1756 przemianowany na Boston, sprzedany w 1757.
Windsor – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich (jako przebudowany okręt tej nazwy z 1729, który był przebudowanym okrętem tej nazwy z 1695). Rozebrany w 1777.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
America – dwupokładowy okręt 44-działowy zaprojektowany w 1745 wg Establishment, ale dłuższy. Wymiary projektowe: 139’0” x 37’6” x 16’0”, tonaż 815 ton. Załoga: 280. Uzbrojenie: na dolnym pokładzie 20 x 18-f, na górnym 20 x 9-f, na rufowym 4 x 6-f. Zbudowany w amerykańskim Portsmouth (New Hampshire). W 1756 przemianowany na Boston, sprzedany w 1757.
Windsor – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich (jako przebudowany okręt tej nazwy z 1729, który był przebudowanym okrętem tej nazwy z 1695). Rozebrany w 1777.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
„BARRACOUTA (zakupiony 1792)” – nic o takim nie słyszałem. Czy nie chodzi czasem o zakupiony w 1782 ?
Beaver – trójmasztowy slup 14-działowy w typie fregaty, formalnie zakupiony na pochylni od prywatnej stoczni Josepha Graham w Harwich w 1795, ale praktycznie zbudowany w niej na zamówienie wg planów Johna Henslow i Williama Rule. Wymiary rzeczywiste: 94’3” x 25’6,5” x 13’4”, tonaż 269 ton. Załoga: 116. Uzbrojenie: na głównym pokładzie 14 dział 6-f, na pokładzie rufowym 4 karonady 12-f, na dziobowym 2 karonady 12-f. Zwodowany 29.09.1795. W aktywnej służbie 1795-1798, 1799-1805. Sprzedany w 1808.
Biter – kanonierka-bryg typu Acute, o którym pisałem w poście z 24.06.2007. Ta jednostka, mająca początkowo nosić tylko numer - jako kanonierka Nr 10 - została zwodowana w stoczni firmy John & William Wells, w Deptford, 13.03.1797 (Colledge podaje 13.04.1797 w Rotherhithe, jednak nowsze opracowania są zgodne, że to błąd). Wymiary rzeczywiste: 75’4” x 22’1,5” x 7’10,5”, tonaż 161 ton. W aktywnej służbie od 1797. Sprzedana w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Beaver – trójmasztowy slup 14-działowy w typie fregaty, formalnie zakupiony na pochylni od prywatnej stoczni Josepha Graham w Harwich w 1795, ale praktycznie zbudowany w niej na zamówienie wg planów Johna Henslow i Williama Rule. Wymiary rzeczywiste: 94’3” x 25’6,5” x 13’4”, tonaż 269 ton. Załoga: 116. Uzbrojenie: na głównym pokładzie 14 dział 6-f, na pokładzie rufowym 4 karonady 12-f, na dziobowym 2 karonady 12-f. Zwodowany 29.09.1795. W aktywnej służbie 1795-1798, 1799-1805. Sprzedany w 1808.
Biter – kanonierka-bryg typu Acute, o którym pisałem w poście z 24.06.2007. Ta jednostka, mająca początkowo nosić tylko numer - jako kanonierka Nr 10 - została zwodowana w stoczni firmy John & William Wells, w Deptford, 13.03.1797 (Colledge podaje 13.04.1797 w Rotherhithe, jednak nowsze opracowania są zgodne, że to błąd). Wymiary rzeczywiste: 75’4” x 22’1,5” x 7’10,5”, tonaż 161 ton. W aktywnej służbie od 1797. Sprzedana w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Barracouta – statek handlowy. Zbudowany może przez Stewarta w Sandgate (obie rzeczy niepewne). Wymiary: 75’2” x 25’11,75” x 10’6”, tonaż 197 ton. Zakupiony przez marynarkę w czerwcu 1782 i wcielony jako 14-działowy slup z takielunkiem kutra (załoga: 90). W 1783 przeklasyfikowany na kuter (załoga: 60). Uzbrojenie: 14 dział 4-f. Sprzedany w 1792.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Dwa 50-działowce nieudanego typu, którego projektantem był w 1772 John Williams. David Lyon wyraża niezbyt ścisłą opinię, jakoby zdawało się chodzić o chybioną próbę skonstruowania lekkiego, szybkiego dwupokładowca, uzbrojonego wyłącznie w działa 12-funtowe, który mógłby być silniejszą alternatywą dla nowej generacji tak uzbrojonych fregat. Tymczasem zachował się list Williamsa do sekretarza Admiralicji, w którym wyjaśnia, że chodzi mu istotnie o lekki, szybki dwupokładowiec 50-działowy, mniejszy od dotychczasowych i pozbawiony rufówki, z mniejszą załogą, ale nawet silniej od nich uzbrojony i zdecydowanie z działami 24-funtowymi na dolnym pokładzie. Tyle tylko, że Urząd Marynarki obawiał się wpływu ciężaru takiej artylerii na wytrzymałość dość lekkiej struktury okrętu i nakazał go przeprojektować dla przyjęcia na obu pokładach działowych tylko 12-funtówek.
Wymiary projektowe: 140’6” x 38’6” x 16’7”, tonaż 911 ton. Załoga: 300 (u Lyona błędnie 350). Uzbrojenie: na dolnym pokładzie 20 x 12-f, na górnym 22 x 12-f, na rufowym 6 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f (te ostatnie zamienione w 1790 na 2 karonady 32-f).
Experiment – zbudowany w stoczni firmy Adams & Barnard, w Deptford. Wymiary rzeczywiste: 140’9” x 38’9” x 16’7”, tonaż 923 tony. Po częściowej utracie masztów w sztormie, zdobyty przez Francuzów w pobliżu wybrzeży amerykańskich 24.09.1779 (u Lyona błędnie 22.09.1779). Wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy, odholowany do Francji między październikiem a grudniem 1779. W 1782 działał na Antylach, w 1786 u wybrzeży Afryki. W latach 1788-1791 wycofany z aktywnej służby, w 1794 obcięty do (kiepskiej) fregaty. Od końca 1797 transportowiec koni. Skreślony z listy floty w 1800, od 1802 hulk.
Medusa – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth. Wymiary rzeczywiste: 140’9,5” x 38’7,5” x 16’7”, tonaż 920 ton. W aktywnej służbie 1790-1793, 1793-1795. W 1796 pełnił (przynajmniej formalnie) rolę transportowca wojska. Od 1797 pływający okręt szpitalny, potem rzeczywisty transportowiec wojska. Rozbił się 26.11.1798 w zatoce Rosia koło Gibraltaru (Lyon błędnie podaje i datę i miejsce - 22.11.1798, zatoka Rosas).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Wymiary projektowe: 140’6” x 38’6” x 16’7”, tonaż 911 ton. Załoga: 300 (u Lyona błędnie 350). Uzbrojenie: na dolnym pokładzie 20 x 12-f, na górnym 22 x 12-f, na rufowym 6 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f (te ostatnie zamienione w 1790 na 2 karonady 32-f).
Experiment – zbudowany w stoczni firmy Adams & Barnard, w Deptford. Wymiary rzeczywiste: 140’9” x 38’9” x 16’7”, tonaż 923 tony. Po częściowej utracie masztów w sztormie, zdobyty przez Francuzów w pobliżu wybrzeży amerykańskich 24.09.1779 (u Lyona błędnie 22.09.1779). Wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy, odholowany do Francji między październikiem a grudniem 1779. W 1782 działał na Antylach, w 1786 u wybrzeży Afryki. W latach 1788-1791 wycofany z aktywnej służby, w 1794 obcięty do (kiepskiej) fregaty. Od końca 1797 transportowiec koni. Skreślony z listy floty w 1800, od 1802 hulk.
Medusa – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth. Wymiary rzeczywiste: 140’9,5” x 38’7,5” x 16’7”, tonaż 920 ton. W aktywnej służbie 1790-1793, 1793-1795. W 1796 pełnił (przynajmniej formalnie) rolę transportowca wojska. Od 1797 pływający okręt szpitalny, potem rzeczywisty transportowiec wojska. Rozbił się 26.11.1798 w zatoce Rosia koło Gibraltaru (Lyon błędnie podaje i datę i miejsce - 22.11.1798, zatoka Rosas).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za bardzo interesujący opis typu Experiment.
Proszę o opisanie losów okrętów 74-działowych typu Bellona: BELLONA (19.02.1760), DRAGON (04.03.1760) oraz SUPERB (27.10.1760). Mam o nich: 1603 BM, pk. 168'0" sk. 138'0" x 46'9" x gł. 19'9", uzbr: 28-32f, 28-18f, 18-9f. Brak załogi i rozkładu dział na pokładach rufowym i dziobowym oraz jeśli to możliwe, prośba o wymiary rzeczywiste.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Proszę o opisanie losów okrętów 74-działowych typu Bellona: BELLONA (19.02.1760), DRAGON (04.03.1760) oraz SUPERB (27.10.1760). Mam o nich: 1603 BM, pk. 168'0" sk. 138'0" x 46'9" x gł. 19'9", uzbr: 28-32f, 28-18f, 18-9f. Brak załogi i rozkładu dział na pokładach rufowym i dziobowym oraz jeśli to możliwe, prośba o wymiary rzeczywiste.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Załoga: 550. Osiemnaście 9-funtówek rozkładało się na pokład rufowy i dziobowy w proporcji 14:4. Prawdziwy tonaż projektowy to 1604, a nie 1603 tony (po 1603 jest ułamek daleko większy od 0,5).
Bellona – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. Wymiary rzeczywiste: 168’0” x 46’11” x 19’9”, tonaż 1616 ton. Około 1812 na pokładzie rufowym 6 dział 12-f i 8 karonad 32-f, na dziobowym 2 działa 12-f i 2 karonady 32-f. W aktywnej służbie 1760-1763, 1780-1783, 1793-1802, 1805-1813. Rozebrany w 1814.
Dragon – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Rzeczywisty tonaż 1614 ton. Od 1769 transportowiec wojska. Od 1780 hulk-koszary w Portsmouth. Sprzedany w 1784.
Superb – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Rzeczywisty tonaż 1612 ton. W latach 1768-1770 transportowiec wojska. Rozbity przez sztorm na wybrzeżu redy Tellicherry (Bombaj) 7.11.1783.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Bellona – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. Wymiary rzeczywiste: 168’0” x 46’11” x 19’9”, tonaż 1616 ton. Około 1812 na pokładzie rufowym 6 dział 12-f i 8 karonad 32-f, na dziobowym 2 działa 12-f i 2 karonady 32-f. W aktywnej służbie 1760-1763, 1780-1783, 1793-1802, 1805-1813. Rozebrany w 1814.
Dragon – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Rzeczywisty tonaż 1614 ton. Od 1769 transportowiec wojska. Od 1780 hulk-koszary w Portsmouth. Sprzedany w 1784.
Superb – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Rzeczywisty tonaż 1612 ton. W latach 1768-1770 transportowiec wojska. Rozbity przez sztorm na wybrzeżu redy Tellicherry (Bombaj) 7.11.1783.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opisanie losów okrętów 74-działowych typu Hercules: HERCULES (25.02.1759) oraz THUNDERER (19.03.1760) (mam 1598 BM, pk. 166'6" sk. 136'0" x 47'0" x gł. 19'9", uzbr: 28-32f, 28-18f, 18-9f).
Także prośba o liczbę załogi i rozkład 18-9f na pokładach otwartych.
I jeczcze pytanie odnośnie typu Bellona, kto był projektantem ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opisanie losów okrętów 74-działowych typu Hercules: HERCULES (25.02.1759) oraz THUNDERER (19.03.1760) (mam 1598 BM, pk. 166'6" sk. 136'0" x 47'0" x gł. 19'9", uzbr: 28-32f, 28-18f, 18-9f).
Także prośba o liczbę załogi i rozkład 18-9f na pokładach otwartych.
I jeczcze pytanie odnośnie typu Bellona, kto był projektantem ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opisanie losów okrętów 74-działowych typu Hercules: HERCULES (25.02.1759) oraz THUNDERER (19.03.1760) (mam 1598 BM, pk. 166'6" sk. 136'0" x 47'0" x gł. 19'9", uzbr: 28-32f, 28-18f, 18-9f).
Także prośba o liczbę załogi i rozkład 18-9f na pokładach otwartych.
I jeszcze pytanie odnośnie typu Bellona, kto był projektantem ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opisanie losów okrętów 74-działowych typu Hercules: HERCULES (25.02.1759) oraz THUNDERER (19.03.1760) (mam 1598 BM, pk. 166'6" sk. 136'0" x 47'0" x gł. 19'9", uzbr: 28-32f, 28-18f, 18-9f).
Także prośba o liczbę załogi i rozkład 18-9f na pokładach otwartych.
I jeszcze pytanie odnośnie typu Bellona, kto był projektantem ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Typ Hercules (zaprojektowany, tak jak typ Bellona, przez Thomasa Slade):
załoga 550; osiemnaście 9-funtówek rozkładało się na pokład rufowy i dziobowy w proporcji 14:4.
Hercules – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Rzeczywisty tonaż 1608 ton. Sprzedany w 1784.
Thunderer – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. Rzeczywisty tonaż 1609 ton. Był jednym z wielu okrętów, które zniknęły bez śladu w serii straszliwych huraganów, jakie nawiedziły Indie Zachodnie w październiku 1780 – należał do eskadry znajdującej się w tym momencie koło San Domingo.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
załoga 550; osiemnaście 9-funtówek rozkładało się na pokład rufowy i dziobowy w proporcji 14:4.
Hercules – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Rzeczywisty tonaż 1608 ton. Sprzedany w 1784.
Thunderer – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. Rzeczywisty tonaż 1609 ton. Był jednym z wielu okrętów, które zniknęły bez śladu w serii straszliwych huraganów, jakie nawiedziły Indie Zachodnie w październiku 1780 – należał do eskadry znajdującej się w tym momencie koło San Domingo.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis losów i uzupełnienie danych (załoga, rozkład artylerii na pokładach otwartych) okrętu liniowego HERO, później ROCHESTER (28.03.1759) (mam dane 1564 BM, pk. 166'6" sk. 136'0" x 46'6" x gł. 19'9", uzbr: 28-32f, 28-18f, 18-9f).
Proszę też o opis okrętu OTTER (1782 w Sandwich), także do jakiego typu należał.
Mam też okręt o dziwnej nazwie OROONOKO ? jakoby zakupiony w 1806 w Indiach Zachodnich, jeśli można proszę o jego opis.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Proszę o opis losów i uzupełnienie danych (załoga, rozkład artylerii na pokładach otwartych) okrętu liniowego HERO, później ROCHESTER (28.03.1759) (mam dane 1564 BM, pk. 166'6" sk. 136'0" x 46'6" x gł. 19'9", uzbr: 28-32f, 28-18f, 18-9f).
Proszę też o opis okrętu OTTER (1782 w Sandwich), także do jakiego typu należał.
Mam też okręt o dziwnej nazwie OROONOKO ? jakoby zakupiony w 1806 w Indiach Zachodnich, jeśli można proszę o jego opis.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Hero – zaprojektowany przez Thomasa Slade w 1756, zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth. Wymiary rzeczywiste (u Pana prawidłowe projektowe): 166’6” x 46’8” x 19’9”, tonaż 1574 tony. Załoga: 550; osiemnaście 9-funtówek rozkładało się na pokład rufowy i dziobowy w proporcji 14:4. W aktywnej służbie 1759-1762, 1763-1771, 1780-1784. Hulk-koszary od 1787, od 1793 okręt-więzienie, w sierpniu 1800 przemianowany na Rochester. Rozebrany w 1810.
Otter – bryg 10-działowy, potem (najpóźniej w 1793) bryg-slup 14-działowy typu Childers, zaprojektowanego przez Johna Williams w 1778. Wymiary projektowe: 78’7” x 25’0” x 11’0”, tonaż 202 tony. Załoga: 80 jako bryg, 90 jako bryg-slup; uzbrojenie 10 x 4-f i 12 działek relingowych, potem (jako bryg-slup) 10 x 4-f, 4 karonady i 12 działek relingowych. Zwodowany 17.03.1782 w stoczni w Sandwich, której właścicielem był Andrew Hills. Wymiary rzeczywiste: 78’7” x 25’0’ x 11’2”, tonaż 202 tony. W aktywnej służbie 1782-1794. Od 1799 brander uzbrojony w 8 karonad 18-f. Sprzedany w 1801.
Nazwa rzeki Orinoco w Wenezueli jest różnie zapisywana w różnych językach. Dla nas to Orinoko, dla Francuzów Orénoque. W dzisiejszym języku angielskim jest wprawdzie też Orinoco, jednak akurat w Royal Navy pierwszy okręt tej nazwy pojawił się jako zdobyczny francuski Orénoque, co Brytyjczycy przerabiali „wdzięcznie” na Oronoque, Oroonoko, Oronooko. W każdym razie interesujący Pana okręt to kanonierka 12-działowa, być może 250-tonowa, lub o tonażu 177 ton i ZGRUBNYCH wymiarach 88’ x 22,5’, uzbrojona w 10 karonad 18-f i 2 działa 12-f. Zakupiona w Indiach Zach. w 1805 lub w 1806. Usunięta z marynarki w 1811 albo sprzedana w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Otter – bryg 10-działowy, potem (najpóźniej w 1793) bryg-slup 14-działowy typu Childers, zaprojektowanego przez Johna Williams w 1778. Wymiary projektowe: 78’7” x 25’0” x 11’0”, tonaż 202 tony. Załoga: 80 jako bryg, 90 jako bryg-slup; uzbrojenie 10 x 4-f i 12 działek relingowych, potem (jako bryg-slup) 10 x 4-f, 4 karonady i 12 działek relingowych. Zwodowany 17.03.1782 w stoczni w Sandwich, której właścicielem był Andrew Hills. Wymiary rzeczywiste: 78’7” x 25’0’ x 11’2”, tonaż 202 tony. W aktywnej służbie 1782-1794. Od 1799 brander uzbrojony w 8 karonad 18-f. Sprzedany w 1801.
Nazwa rzeki Orinoco w Wenezueli jest różnie zapisywana w różnych językach. Dla nas to Orinoko, dla Francuzów Orénoque. W dzisiejszym języku angielskim jest wprawdzie też Orinoco, jednak akurat w Royal Navy pierwszy okręt tej nazwy pojawił się jako zdobyczny francuski Orénoque, co Brytyjczycy przerabiali „wdzięcznie” na Oronoque, Oroonoko, Oronooko. W każdym razie interesujący Pana okręt to kanonierka 12-działowa, być może 250-tonowa, lub o tonażu 177 ton i ZGRUBNYCH wymiarach 88’ x 22,5’, uzbrojona w 10 karonad 18-f i 2 działa 12-f. Zakupiona w Indiach Zach. w 1805 lub w 1806. Usunięta z marynarki w 1811 albo sprzedana w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa