Lloydy z XIX w.
- pothkan
- Posty: 4535
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Lloydy z XIX w.
Ostatnio na Google Books pojawiło się kilka ciekawych wydań rocznika Lloyda, wszystkie można ściągnąć na dysk w formacie PDF:
Podepnę się...
A Register of Ships, Employed in the Service of the Honorable the United East India Company
http://books.google.com/books?id=aaoBAA ... ia+Company
A Register of Ships, Employed in the Service of the Honorable the United East India Company
http://books.google.com/books?id=aaoBAA ... ia+Company
- pothkan
- Posty: 4535
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Też ciekawe, choć temat w dużej części jest zrobiony tutaj: http://www.eicships.info/ships/index.html (i nadal się robi). Analogiczna witryna o drugiej wielkiej kompanii zaś jest tu: http://www.vocsite.nl/ (nawet lepsza, choć niektórym może sprawić język kłopot).
Przydałyby (mi) się jeszcze jakieś 2-3 Lloydy z okresu mniej więcej 1875-1925... I z ok. 1950 r.
Ech, może i takie kiedyś się pojawią w sieci.
Swoją drogą, kiedy dokładnie nastąpiły podziały LRS na tomy? Przed II WŚ był jeszcze w jednym tomie, wydanie z 1968 mam 2-tomowe, a z 1992 trzy woluminy sobie liczy (i tyle jest chyba do dziś)...
Przydałyby (mi) się jeszcze jakieś 2-3 Lloydy z okresu mniej więcej 1875-1925... I z ok. 1950 r.

Swoją drogą, kiedy dokładnie nastąpiły podziały LRS na tomy? Przed II WŚ był jeszcze w jednym tomie, wydanie z 1968 mam 2-tomowe, a z 1992 trzy woluminy sobie liczy (i tyle jest chyba do dziś)...
- pothkan
- Posty: 4535
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Tutaj są roczniki z lat 1930-1945 (ale ten link już chyba jest znany):
http://www.plimsollshipdata.org/
http://www.plimsollshipdata.org/
- pothkan
- Posty: 4535
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Udało mi się znaleźć odpowiedź na te pytania. Strona Plimsoll w ostatnich tygodniach trochę się poszerzyła - dodano brakujące wcześniej (pomimo informacji że są) roczniki z lat 1930-1934, oraz zamieszczono świetne streszczenie dziejów LRS, wraz z chronologią i ciekawostkami. Pozwolę sobie na małe streszczenie poniżej (oczywiście jeśli ktos chce coś dodać, zachęcam)pothkan pisze:Swoją drogą, kiedy dokładnie nastąpiły podziały LRS na tomy? Przed II WŚ był jeszcze w jednym tomie, wydanie z 1968 mam 2-tomowe, a z 1992 trzy woluminy sobie liczy (i tyle jest chyba do dziś)...
Uwaga: Wcześniej w LRS wykazywano (o ile się nie myle) jedynie statki ubezpieczone w Lloydzie, bądź często odwiedzające brytyjskie porty. W związku z tym, wielu jednostek (zarówno żaglowych, jak i wczesnych parowców) tam nie znajdziemy. Jak z tego wynika, świetnie byłoby zdobyć któryś z Universal Registers z lat 1887-1890, bądź Lloydy z "brakującego" okresu 1890-1930.1760: The customers of Edward Lloyd`s coffee house, who were used to doing business in its sociable atmosphere, formed the Register Society. This later became Lloyd`s Register.
1764: First Register of Ships published, to inform underwriters and merchants about the condition of vessels they insured or chartered. An important feature has been the classification of the hull and equipment of vessels. Following a survey, Lloyd`s Register assigned to it a `class`, depending on how well it had been built and its current condition. If it was to remain `in class`, the ship had to have regular surveys.
1768: Second edition published.
1775: Annual publication began. Subscribers in London could have their registers `posted` with alterations each week. They actually had two copies, and each week one was collected for amendment whilst the other was returned for use.
1799: Register of Ships gave a higher class to ships built on the Thames. This caused dissatisfaction which led to the establishment of a rival register, the `Red Book`. Register of Ships was known to as the `Green Book`.
1834: After a period of intense and damaging competition, the `Red` and `Green` Books amalgamated to become Lloyd`s Register of British and Foreign Shipping .
1874: Lloyd`s Register of British and Foreign Shipping began to include all British vessels over 100 gross tons in addition to both British and foreign vessels classed by Lloyd`s Register. Details of the engines of steamships were now included.
1885: Liverpool Underwriters` Registry for Iron Vessels merged with Lloyd`s Register of British and Foreign Shipping . This had appeared annually since 1862, following a dispute with Lloyd`s Register about the classification of iron ships.
1886: An important increase in coverage resulted from the Universal Register, published in parallel with Lloyd`s Register of British and Foreign Shipping . The Universal Register attempted to list all seagoing merchant vessels in the world over 100 gross tons. However, entries were brief, especially for sailing ships. Included for the first time were lists of former names of ships, of ships with names made up of two or more words, and of British shipbuilders with the names of all existing vessels they had built. Foreign builders were included in the list from 1887. Also included was a list of dry and floating docks, and pontoons. Signal letters of ships were also recorded, as were war vessels of all nations.
1890: Lloyd`s Register of British and Foreign Shipping was expanded to two volumes to include the information previously given in the Universal Register , which ceased publication after 1890. Sailing vessels and steam ships were listed separately. Some of the information given in the Universal Register now appeared in the Appendix of Lloyd`s Register of British and Foreign Shipping.
Na półce mam 3-tomowe wydanie z 1995/96... Więc albo ktoś coś pomylił, albo "now" odnosi się do przepisania ww. chronologii z jakiegoś opracowania z przed 30 lat...1914: Lloyd`s Register of British and Foreign Shipping changed its name to Lloyd`s Register of Shipping .
1932: Steam and motor vessels over and under 300 gross tons were listed separately, sailing ships continuing to appear in another list.
1947: All vessels regardless of size or propulsion placed in one list, published in two volumes. Sailing vessels were removed from the list, unless they were classed by Lloyd`s Register. This method of listing continues to the present day, although three volumes are now needed.
A propos, może ktoś posiada w miarę świeże wydanie na CD-ROM? I byłby skłonny je pożyczyć?1949: British Corporation Register amalgamated with Lloyd`s Register of Shipping . Since 1893 it had been published by a rival classification society, the British Corporation. This was formed in Glasgow in 1890 because some shipbuilders and owners disagreed with certain rules of Lloyd`s Register.
2001: Lloyd`s Register of Ships now published by Lloyds Register-Fairplay Ltd. The current Register includes details of around 88,000 ships. It is available to subscribers as printed books, on CD-ROM and over the Internet.

Absolutna prawda.Uwaga: Wcześniej w LRS wykazywano (o ile się nie myle) jedynie statki ubezpieczone w Lloydzie, bądź często odwiedzające brytyjskie porty. W związku z tym, wielu jednostek (zarówno żaglowych, jak i wczesnych parowców) tam nie znajdziemy. Jak z tego wynika, świetnie byłoby zdobyć któryś z Universal Registers z lat 1887-1890, bądź Lloydy z "brakującego" okresu 1890-1930.
Universal Registers z Liverpoolu sa duzo lepszym zrodelem
ale zawieraja tylko statki zelazne i stalowa.
Mam kilka kopii z last 1872-1884/5. Oryginalysa nadzwyczaj rzadkie.
AvM
- pothkan
- Posty: 4535
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Jeszcze jedna ciekawa strona nt. historii rejestrów: http://homepages.ihug.co.nz/~j_lowe/Maritime2.htm
Wynika z niej, że przed "pełnym LRS-em" (nazwijmy tak roboczo roczniki z po 1890) jednym globalnym rejestrem był belgijski "Repertoire generale de Bureau Veritas", wydawany od 1870 r.
Niestety, w sieci jewo niet.
A tutaj ciekawe zestawienie, z którego wynika że konkretnie ok. 1893 r. nastąpił tzw. "przełom" w przechodzeniu w żegludze z żagla na parę.
Wynika z niej, że przed "pełnym LRS-em" (nazwijmy tak roboczo roczniki z po 1890) jednym globalnym rejestrem był belgijski "Repertoire generale de Bureau Veritas", wydawany od 1870 r.
Niestety, w sieci jewo niet.
A tutaj ciekawe zestawienie, z którego wynika że konkretnie ok. 1893 r. nastąpił tzw. "przełom" w przechodzeniu w żegludze z żagla na parę.
Bureau Veritas jest firma francuska, Wychodzil raczej od 1829 (z pamiecie)"Repertoire generale de Bureau Veritas"
I do czasu ok.1890 jest lepszym zrodlem dla wszystkich statkow.
Gdzies byly oferty za $12.000 wszystkich mikrofilmow.
Mam trylko kilka kopii i oryginal z 1956 roku.
Raczej trudno dostac.
AvM
- pothkan
- Posty: 4535
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Z tego co wyżej wyczytałem, od 1829 wychodził jako rejestr francuski, ale dopiero od 1870 starał się celowo uchwycić wszystkie istniejące statki, globalnie. A wcześniej pewnie na zasadach tj. LRS, czyli ubezpieczone+części goście portów. Gdzieś było napisane, że siedziba BV znajdowała się w Brukseli, ale mogę się mylić.
- pothkan
- Posty: 4535
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Dobra wiadomość: pojawiło się więcej wydań LRS. Dokładnie: z 8 się zrobiło 51
Zła wiadomość: zakres się nie zmienił - wszystkie zamykają się w latach 1799-1863. Ale i tak przychodzi się cieszyć.
Dokładnie, wystawiono następujące roczniki: 1799-1801, 1803-1813, 1815, 1818-1823, 1825-1832, 1834-1836, 1838-1839, 1842-44, 1846-1847, 1849, 1851-1852 oraz 1854-1863

Dokładnie, wystawiono następujące roczniki: 1799-1801, 1803-1813, 1815, 1818-1823, 1825-1832, 1834-1836, 1838-1839, 1842-44, 1846-1847, 1849, 1851-1852 oraz 1854-1863
1833 tez jestpothkan pisze: Dokładnie, wystawiono następujące roczniki: 1799-1801, 1803-1813, 1815, 1818-1823, 1825-1832, 1834-1836, 1838-1839, 1842-44, 1846-1847, 1849, 1851-1852 oraz 1854-1863

1837/8 tez jest

1853/4 tez jest

Niktore sa zrobione niechlujnie
W niektorych nie ma kompletnych supplementow.
AvM
- pothkan
- Posty: 4535
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Z numeracją jest ten bałagan, że np. "Register for 1806" jest podpisany jako LRS 1805, itd. - a czasem odwrotnie. Z niechlujnością się zgodzę, czasem strona jest zeskanowana w trakcie przerzucania karty...
No ale jak to mówią, darowanemu koniowi...
W końcu zawsze to świetne źródło do poszukiwań statków brytyjskich, a bądź co bądź takowe stanowiły wówczas ładny kawałek światowej floty...
No ale jak to mówią, darowanemu koniowi...
W końcu zawsze to świetne źródło do poszukiwań statków brytyjskich, a bądź co bądź takowe stanowiły wówczas ładny kawałek światowej floty...
Kupilem wlasnie kilka Lloydow z lat 1864 -1871.
Najciekawsze sa statki w Supplemencie, ale sa one tam tylko wtredy gdy wlasciciel LLoyda
wysylal ksiazki do aktualizacji do Lloyda, lub sam to robil.
Mam wlasnie 1864-5 z supplementem (niestety pozyczony) i i bez (moj). W supplemencie sa nowo zbudowane statki (ktore mogly potem nie trafic z roznych przyczyn dlo nastepnego Lloyda) oraz zmiany.
AvM
Najciekawsze sa statki w Supplemencie, ale sa one tam tylko wtredy gdy wlasciciel LLoyda
wysylal ksiazki do aktualizacji do Lloyda, lub sam to robil.
Mam wlasnie 1864-5 z supplementem (niestety pozyczony) i i bez (moj). W supplemencie sa nowo zbudowane statki (ktore mogly potem nie trafic z roznych przyczyn dlo nastepnego Lloyda) oraz zmiany.
AvM