Wymarzone siły ZOP w latach 1960-1989

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

ORKAN4
Posty: 95
Rejestracja: 2006-08-26, 23:15

Wymarzone siły ZOP w latach 1960-1989

Post autor: ORKAN4 »

Wszyscy wiemy jak się historia naszych sił ZOP po 1960 potoczyła. Były przedmiotem wielkiego planowania, a w 1989 wyszło to:
1 duży okręt ZOP proj 61 MP
1 dozorowiec (duży ścigacz ZOP) proj 620 ( nie dozbrojony)
i iluzja sił ZOP
11 dśOP w składzie 8 j 912M
16 dkZOP w składzie 10 j 918M
Bałtycki dyon WOP 5 j 912.

Jak byśmy mając w ręku decyzje pokierowali historią tej części marynarki?

Część pierwsza rok 1960

stan
2 niszczyciele proj 30 bis
1 niszczyciel proj Grom
8 ds proj 122 bis

WOP
1 op proj Jamno (r-boot)
3 op proj 9
7 op proj 902

Plany pierwotne:
Wystawienie Brygady ZOP
wariant I z 1957 18 małych fregat
wariant II z 1959 1 fregata i 8 ds oroj 122 bis
wariant III z 1964 18 nowych dużych ścigaczy do końca dekady w tym 8 proj 122 bis zmod., 8 204M i 2 polskiego typu

Plany po reorganizacji sił obrony wybrzeża MW
dyon ścigaczy dla 8 FOW
dyon ścigaczy dla 9 FOW
razem 18j

WOP
3 dyony okrętów patrolowych w czasie W ZOP
razem 18j

projekty MW
mała fregata z 1957
- brak danych

proj 605/I luty 1962
wyp 298 t dł 48m pr. 30 w (2 diesle i turbina gazowa) , uzbr 6x5 wrakbg RBU-1200 Huragan, 2x2 KŁ-302 (czyli AK230)

proj 605/II lipiec 1962
wyp 216t wym.: 41,96x6,08x2m, napęd 3 diesle po 2200 KM, prędk 27 w, zasięg 1600 Mm dzielność morska wiatr do 7 stopni B i stan morza do 4. Uzbr 2x2M3M i 4xRBU-1200

proj 611 z 1966
wyp 770 t dł 66m

proj 204M (NATO Petia)
wyp 560 t 6xRBU-1200 1x AK-726 4x wt 406mm 1x KŁ-302

projekt WOP/MW
proj 911.1 z 1961 (911 z 1957)
wyp 300t , wym.: 46,4x6,4x2,2, napęd 3 diesle 40D (26w) lub 2 diesle i 1 tyrbina TM-1 z WSK Rzeszów zasięg 500 Mm załoga 40 ludzi, uzbrojenie: 2xKŁ302, 4x5 RBU-1200, 2x mbg BMB-2, 2x zbg, koszt okrętu 48 mln złp (912 kosztował 30 mln złp a proj 56AE 1 mld złp) wyposaż. elektr. : radar REJA, stacja swój-obcy NICHROM, stacja hydrolokacyjna TAMIR-11 (MG-11). Ze swej strony dodam radar-art MR-104 (tzw „betoniarka”) dla KŁ-302 dodany w późniejszym okresie. Plan przewidywał dostawy 17 jednostek

Mój plan
Oczywiście zakładam wystawienie pod koniec dekady 2 dyonów ścigaczy OP w ramach 8 i 9 FOW oraz skompletowanie WOP do 18j patrolowych (9,902,911.1).

wybrałem do ralizacji jednostki 911.1 oraz 611

KALENDARIUM

1961

RM PRL zatwierdza budowę 12 j dla MW i 5 j dla WOP proj 911.1 w latach 1962-65
CBKO-2 przygotowuje projekt techniczny jednostek, polscy inżynierowie zapoznają się z budową wyrzutni RBU-1200 oraz zestawu KŁ-302

1962

Położenie stępki wodowanie i próby morskie w SP (Stocznia Północna) pod OP-301
Import 3 silników 40D dla OP-301
1963
próby morskie i wcielenie do WOP OP-301.
Import 2 zestawów KŁ-302 i elektroniki
Położenie stępki i wodowanie w SP OP-302, OP-303 i OP-304
Położenie stępki i wodowanie w SMW (Stocznia Marynarki Wojennej) 351,352 i 353
Import z ZSRR 15 silników 40D, 12 zestawów KŁ302
Produkcja 3 turbin TM-1
Rozpoczęcie projektowania ścigacza 611
1964
Wcielenie do służby OP-302,OP-303, OP-304 oraz 351,352 i 353
Utworzenie 2 dyonu 4 Brygady ZOP na Helu
budowa
SP: OP-305, 357 i 358
SMW 354,355 i 356
Import z ZSRR 13 silników 40D 12 KŁ-302 16 RBU-1200 elektronika
Produkcja 5 turbin TM-1
1965 wcielenie do służby
OP-305 oraz 354,355,356,357,358
Budowa
w SMW 359,360,361
import z ZSRR 6 silników 40D 6 AK230 (dawne KŁ302), 16 RBU-1200 elektronika
rozformowanie 4 Brygady
sformowanie: 11 dśop dla 9 FOW (8j 122 bis) i 17 dśop dla 8 FOW (12 j911.1)
1966
Wcielenie do służby 359,360,361
Budowa w SMW 362
Import z ZSRR 2 silników 40D, 2x AK230, 16 RBU-1200, 4 radary MR-104
Produkcja 1 turbiny TM-1
Palenie blach pod jednostkę 611
1967
Wcielenie do służby 362
Budowa w SMW 240 vel ORP-Kaszub (proj 611)
Import z ZSRR silników dla 240, 16 RBU-1600 6 radarów MR-104
Zamówienie w ZSRR silnika diesla większej mocy, 1 zestawu AK726, 2 zestawów AK230, 6 wrakbg RBU-1200, 4 wt 406mm, nowego sonaru, 1 MR104, 1 MR105, stacja swój obcy Kremlin 2
W Polsce turbina TM-2, radar nawigacyjny RN-231A,
1968
Budowa Kurpa, Kujawiaka
Próby morskie Kaszuba bez uzbrojenia
Import dla proj. 911 ostatnich 4 RBU-1200 oraz kolejnych 6 MR-104
Import dla Kaszuba silników Diesla, 2 zestawów AK230 z radarem MR-104 10 RBU-1600 i pozostałej elektroniki
1969
Wcielenie do służby Kaszuba, Kurpa, Kujawiaka
Budowa: Krakowiaka i Mazura
Import z ZSRR 1 AK726 z MR105, 4 AK230, 4 MR-104, 12 wt 406, 12 RBU-1600 3 nowych stacji hydrolokacyjnych 3 nowych stacji dozoru ogólnego
Budowa turbin TM-2
1970
Wcielenie Krakowiaka i Mazura
Budowa Ślązak, Podhalanin
Import z ZSRR 3 AK726 4 AK 230 8 wt 406mm 12 rbu 1200 elektroniki
Budowa turbin TM-2
Rozpoczęcie projektowania proj 618
1971
Wcielenie do służby Ślązaka i Podhalanina
Budowa Pomorzanina
Import z ZSRR 3 AK726 4 AK 230 8 wt 406mm 12 rbu 1200 elektroniki
Budowa turbin TM-2
1972
Wcielenie do służby Pomorzanina
Import zaległych urządzeń z ZSRR

Mamy w 1972 dwa silne zgrupowania ZOP złożone z 20j o sile ognia:
16 x 76,2mm
80 x 30mm
32 wt 406mm
480 wrakbg
40 zbg

I bonus z WOP:
20 x 30mm
100 wrakbg
10 zbg


PS.Mam pytanie jak się nazywała w nomenklaturze WMF stacja hydrolokacyjna dla proj 204M i innych korwet ZOP z drugiej połowy lat 60tych. Niewierze że Tamir 11 i 11m był jedyny.
W IV RP tak jak w PRL chce się banałami i ideologią zakrzyczeć historię. Pozwolimy na to?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymarzone siły ZOP MW w latach 1960-89.

Post autor: JB »

Oj marzyciel :-)
ORKAN4 pisze:...mała fregata z 1957
- brak danych
O ile pamiętam to w Jane's Fighting Ships (bodajże w edycji 1958/59) były podane takie dane.
ORKAN4 pisze:KALENDARIUM

1961

RM PRL zatwierdza budowę 12 j dla MW i 5 j dla WOP proj 911.1 w latach 1962-65
CBKO-2 przygotowuje projekt techniczny jednostek, polscy inżynierowie zapoznają się z budową wyrzutni RBU-1200 oraz zestawu KŁ-302
...
Nastepnie przekazano plany do zatwierdzenia w odpowiednim urzędzie w Moskwie, gdzie dokonano takich zmian, że historia potoczyła innym torem niż proponuje Kolega.
JB
ORKAN4
Posty: 95
Rejestracja: 2006-08-26, 23:15

Post autor: ORKAN4 »

Może kolega powiedzieć jaki to urząd w Moskwie spowodował wstrzymanie budowy 911.1?
Według mojej wiedzy głównym przeciwnikiem budowy tych okrętów było WOP. Mieli do wydania 150 mln na 5 jednostek. Czyli 30 mln za sztukę. 911.1 kosztował 48 mln. Skoro WOP wycofał się z proj 911.1 Mar Woj zaczął dalej majstrować przy swoim proj 605.

Konkludując, kupujemy o 3 MiG 21 PF mniej i dajemy WOP dotacje 90 mln złp na budowe 911.1.

Co do uzbrojenia to i KŁ302 jak i RBU-1200 było naszym inżynierom znane więc mieli dane pod obliczenia konstrukcji. To samo z planowaną elektroniką. Więc nie widzę akurat problemów technicznych i materiałowych.

W tym samym czasie Volksmarine wprowadza do służby podobne okręty, a Układ Warszawski żąda od nas wystawienie 2 dyonów ścigaczy w ramach ZFB UW. Więc czy jakiś urząd w Moskwie sabotował by postanowienia ZDSZ UW?
W IV RP tak jak w PRL chce się banałami i ideologią zakrzyczeć historię. Pozwolimy na to?
ODPOWIEDZ