Francuskie okręty spod żagla i pary (2)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opisanie wspomnianego typu brygów 16-działowych typu Vigiliant, czyli o resztę jednostek i ich losy.
Co do RENARD, to chodziło mi o to, czy to było normalne w Royal Navy, że dwa (lub więcej) okrętów nosiło jednocześnie tą samą nazwę.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4486
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Sytuacje, kiedy równocześnie dwie jednostki nosiły tę samą nazwę, nie były całkiem normalne, ale się zdarzały, i to nie tylko w Royal Navy. Zazwyczaj po wykryciu takiego przypadku Admiralicja korygowała go przez przemianowanie, aby uniknąć nieporozumień przy przekazywaniu rozkazów czy zapobiec kłopotom logistycznym. Jeśli jednak dwa żaglowce były bardzo wyraźnie różne – np. jeden był fregatą wojenną a drugi ledwo uzbrojonym szkunerem – albo działały latami na zupełnie odrębnych obszarach (np. jeden na wodach krajowych, a drugi w Indiach Zachodnich lub Wschodnich), prawdopodobieństwo pomyłki malało do zera i najwyraźniej nie robiono z tego wielkiego problemu.

Pozostałe brygi 16-działowe typu Vigilant, wszystkie zbudowane w Hawrze przez firmę Thibaudier:
Argus – zwodowany 20.07.1800. Służył od 1802 (był pod Trafalgarem!). Działał głównie na Antylach. Wycofany i rozebrany w Cayenne w 1807.
Belier – zwodowany 22.07.1800. Służył od 1801. Działał głównie na Oceanie Indyjskim. Sprzedany w 1805 w Hiszpanii, spłonął w tym samym roku.
Observateur – zwodowany 20.07.1800 lub 25.06.1800. Służył od 1802. Zdobyty 9.06.1806 przez Anglików i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. W aktywnej służbie 1806-1810. Sprzedany 1814.
Surveillant – zwodowany 3.08.1800. W służbie od 1801 do 1809, skreślony z listy floty i rozebrany w 1811.
Vigilant – zwodowany 20.07.1800. W służbie od 1802. Zdobyty przez Anglików 30.06.1803 przy kapitulacji San Domingo i wcielony do Royal Navy początkowo jako Vigilante, od 1804 jako Suffisante. W aktywnej służbie 1804-1805. Sprzedany w 1807.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, w książce opisane jest jak to 15.07.1796 koło latarni morskiej Schowen na zach. wybrz. Holandii angielski okręt GLATTON, uzbrojony w 28 karonad, rozpędził zespół francuski złożony z 4 fregat i dwóch korwet. Bardzo proszę, jeśli to możliwe, o bliższe opisanie tego starcia oraz o opis korwet francuskich, które w nim brały udział.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4486
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Na temat okrętu Glatton, jego uzbrojenia i chyba także tego starcia już tu co nieco pisaliśmy – nie tylko ja. Glatton nie miał bynajmniej 28 karonad, tylko niósł (akurat w owym czasie, ponieważ przechodził różne modyfikacje artylerii) na dolnym pokładzie tyle właśnie najcięższych praktycznie używanych karonad, czyli 68-funtowych; jednak na górnym pokładzie dochodziło do tego jeszcze 28 karonad 32-funtowych (też właśnie dokładnie wtedy, a nie zawsze), co w sumie dawało przecież 56 karonad!
Obiektywne opisanie tego często wspominanego starcia nie jest proste, co przydarza się zawsze, kiedy sukces odnosi strona bardzo wyraźnie słabsza. Im bardziej zwycięzcy tryumfują, tym bardziej przegrani (i ich historycy!) starają się uwypuklić grubą przesadę w przyjmowanych porównaniach, naświetlaniach okoliczności i podsumowaniach skutków – chociaż te korekty dyktuje szowinizm narodowy (zwany niekiedy patriotyzmem), to nie zawsze są pozbawione podstaw. W każdym razie Glatton, który został tak nietypowo (eksperymentalnie) uzbrojony na nalegania swojego dowódcy, komandora Henry’ego Trollope, natknął się w połowie lipca 1796 na spory zespół francuski, obejmujący jeden „strzyżony” liniowiec, trzy zwykłe fregaty i trzy lub cztery mniejsze jednostki. Śmiało zaatakował największego z przeciwników, mijając interesujące Pana korwety bez wystrzału. Został otoczony w sumie przez trzy francuskie fregaty i poważnie pokiereszował je swoim ogniem z bardzo małej odległości (około 20 jardów). Sam jednak doznał sporych uszkodzeń takielunku, a nawet w idealnym stanie słynął z powolności (jako były statek wschodnioindyjski). W rezultacie Francuzi nie mogli pokonać Glattona w walce artyleryjskiej, a on nie mógł ich efektywnie ścigać. Bitwa skończyła się praktycznie na niczym. Oczywiście żaglowce francuskie poniosły znacznie cięższe straty, „ustąpiły pola” i ostatecznie nie przyjęły oferowanego następnego dnia wznowienia walki, zawijając zamiast tego do Vlissingen, ale o „rozpędzeniu” ich eskadry bardzo trudno mówić – mało tego, w pewnym momencie walki sytuacja wydawała się nawet robić groźna dla Glattona, kiedy mniejsze okręty przeciwnika ostrzeliwały go bezkarnie z dużej odległości oraz od strony całkiem niebronionej rufy; lecz Francuzi nie wykazali przy tym wystarczającej konsekwencji. Nie umniejsza to, rzecz jasna, odwagi i determinacji Trollope’a, który zasłużył na honory, jakie go za to starcie spotkały.
James twierdził, że wśród małych jednostek francuskich były dwie trójmasztowe korwety 22-działowe, jedna korweta 16-działowa z takielunkiem brygu oraz jeden kuter 8- lub 10-działowy, ale pomimo poszukiwań w źródłach nie udało mu się ustalić nazw tych żaglowców, chociaż żył właśnie w tamtych czasach. Zadanie to przekroczyło również siły następnych historyków brytyjskich, ponieważ okręty opuszczające akwen bitwy nie rozsyłały sygnałów o tym, jak się nazywają, zaś urzędnikom, propagandzistom, a potem historykom francuskim nie zależało na dokładnym dokumentowaniu swojej porażki, zwłaszcza że nie doszło do żadnego opuszczenia bandery albo zatonięcia. Wydaje się więc, że nazwy interesujących Pana korwet pozostają do dziś nieznane.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za opis i wyjaśnienia.
Panie Krzysztofie, podobno w dniu 29.07.1797 angielska fregata AIGLE (36) pokonała 50 Mm NW od przyl. Finisterre francuską korwetę HAZARD (18). Jeśli to możliwe proszę o opis akcji oraz opis danych i losów okrętu francuskiego.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za opis i wyjaśnienia.
Panie Krzysztofie, podobno w dniu 29.07.1797 angielska fregata AIGLE (36) pokonała 50 Mm NW od przyl. Finisterre francuską korwetę HAZARD (18). Jeśli to możliwe proszę o opis akcji oraz opis danych i losów okrętu francuskiego.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4486
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Informacja z G-G lekko zatrąca o radio Erewan. Ten Hazard, zdobyty 30.07.1797 w pobliżu Finisterre, był 8-działowym okręcikiem korsarskim. Nie wcielono go do Royal Navy, więc brak bliższych danych. Francuzi mieli w 1797 żaglowiec korsarski Hazard wysłany na morze z Marsylii, zatem być może chodzi o tę samą jednostkę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za wyjaśnienie.
To samo źródło wspomina o brygu POLLUCE, który 26.01.1799 razem z okrętem liniowym GENEREUX przerwał się przez linie turecko-rosyjskiej blokady Korfu. Jeśli to możliwe, proszę o opisanie tego okrętu.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4486
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Jak zazwyczaj pomieszanie z poplątaniem. Francuzi nigdy nie mieli okrętu o nazwie Polluce. Chodzi o 16-działowy bryg Rivoli, zwodowany w Wenecji w czerwcu 1791 jako Castore. Około 170 ton, 24,4 x 8 x 3,8 m. Zdobyty przez Francuzów na Korfu 23.07.1797 i wcielony do marynarki francuskiej pod nazwą Castor, zmienioną na Rivoli 11.11.1797. Najpierw przełamał rosyjsko-turecką blokadę w nocy 7 stycznia 1799, kiedy przedarł się do portu Korfu wysłany przez Bonapartego z Aleksandrii, a potem w drugą stronę, razem Généreux i galerą w nocy z 5 na 6 lutego 1799, kiedy wszystkie trzy jednostki dotarły do Ankony. Gdy garnizon Ankony poddał się Austriakom 13.11.1799, wśród zagarniętych przez nich żaglowców był również bryg Rivoli. To dopiero Austriacy przemianowali go na Polluce i... już widzę Pothkana, jak spieszy się dopisać „ciąg dalszy”.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
U Pana Oskara o POLLUCE jest : 01.1806 włoski, 1812 rozebrany.
Znalazłem w internecie, że w 1777 okręt ang. APOLLO zdobył francuską fregatę 32-działową OISEAU. Bardzo proszę o opisanie okrętu francuskiego.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4486
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

32-działowa fregata Oiseau klasy de 8 została zwodowana 11.01.1769 w Tulonie lub w Rochefort. Około 485 ton, 45,17 x 10,07 x 5,04 m. Załoga: 200. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 8-f. Projektant François Guillaume Clairin-Deslauriers. Zdobyta przez HMS Apollo w kanale La Manche 31.01.1779 (a nie w 1777, kiedy Francja i Wielka Brytania wyjątkowo nie toczyły akurat ze sobą żadnej wojny) i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy. Sprzedana 1783.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Mam z sieci informację, że w 1709 Anglicy zdobyli na Francuzach okręt, który służył jako VI klasy 24-działowy FAME i w 1710 został odbity. Bardzo proszę, jeśli to możliwe o opisanie tej jednostki oraz okoliczności obu zajść.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4486
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Wg pomiarów angielskich 106’0” x 26’0” x 11’0”, tonaż 316 ton. Zdobyty przez Anglików w lipcu 1709. Kiedy płynął z Port Mahon do Barcelony natknął się 21.09.1710 na trzy francuskie okręty wojenne – 62-działowy Toulouse, 40-działowy Vestale i 30-działowy Méduse. Nie udało mu się uciec, więc w obliczu takiej przewagi opuścił banderę. Nie mam innych danych na jego temat.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za opis Fame.
Panie Krzysztofie, na stronie internetowej JacquesKanon występują oprócz innych okręty nie ukończone, m.in. 90-działowy MEDIATEUR z 1757, 74-działowy ASTRONOME z 1757, 64-działowy RESOLU z 1757. Jeśli to możliwe, bardzo proszę o ich opisanie oraz o powody, dla których zaprzestano budowy.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4486
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Médiateur – konstrukcję tego trójpokładowca nakazano w Breście w grudniu 1756. Nadano mu nazwę 22.05.1757. Praktycznie zaniechano budowy już w 1758. W tym czasie Jacques-Luc Coulomb był zaangażowany w tym porcie w budowę znacznie większego, 116-działowego Royal Louis i mogło to mieć wpływ na podjętą decyzję. Poza tym Francuzi – w przeciwieństwie do Anglików – nigdy w zaawansowanym XVIII wieku nie cenili trójpokładowców 90-działowych, podkreślając ich rozliczne wady.
Astronome – okręt 70-działowy zamówiony w Rochefort 29.05.1757. W styczniu 1758 informowano, że jego budowa zacznie się „kiedy to będzie możliwe”. W miejscowych magazynach nie było odpowiedniego drewna konstrukcyjnego, rozpoczęcie budowy się opóźniało i ostatecznie całkiem jej zaniechano w 1759.
Résolu – zamówiony w 1757 w Rochefort, nazwany 22.05.1757. Planu budowy zaniechano w 1759. Dokładnych przyczyn nie znam.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego AUGUSTE (1707).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Zablokowany