Dobry wieczór, dziękuję za odpowiedzi i wyjaśnienia, rzeczywiście z tłumaczeniem są kłopoty, ale mają mi donieść słownik .
Bardzo proszę o opisanie danych i losów fregat THETIS (02.11.1773), AMAZON (24.05.1773), AMBUSCADE (17.09.1773).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Trzy jednostki z potwornie licznego typu Thetis/Amazon. Projekt Johna Williams z 1771. Okręty 5 rangi, fregaty 32-działowe z 12-funtówkami w głównej baterii. Wymiary projektowe: 126’0” x 35’0” x 12’2”, tonaż 678 ton, załoga 220, uzbrojenie – 26 x 12-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Thetis – zbudowana w stoczni firmy Adams w Bucklers Hard. Uderzyła w podwodną skałę i zatonęła koło wyspy St Lucia 12.05.1781.
Amazon – zbudowana w stoczni firmy Wells & Co w Deptford lub w Rotherhithe. W aktywnej służbie do 1782. Hulk od 1791, rozebrana 1794.
Ambuscade - zbudowana w stoczni firmy Adams & Barnard w Deptford. W aktywnej służbie 1776-1784, 1787-1791, 1794-1798. Zdobyta przez francuską korwetę Bayonnaise 20.11.1798 i wcielona do marynarki Francji jako Embuscade. Odbita przez Anglików 28.05.1803. Ponownie w aktywnej służbie 1804-1808. Rozebrana 1810.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Witam, dziękuję za opis fregat.
Bardzo proszę o opisanie innych z tego okresu: CERBERUS (15.07.1779 lub 15.06.1779), DAEDALUS (20.05.1780) oraz ACTIVE (30.08.1780).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Okręty 5 rangi, fregaty 32-działowe z 12-funtówkami w baterii głównej, Cerberus, Daedalus (Dedalus) i Active należały typu Daedalus/Active, zaprojektowanego przez Edwarda Hunt w 1778. Dane projektowe: 126’0” x 35’4” x 12’2”, tonaż 689 ton; załoga – 220 (potem 250); uzbrojenie – 26 x 12-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Daedalus – zbudowana w stoczni Johna Fisher w Liverpoolu. W aktywnej służbie 1780-1784, gruntownie remontowana 1790-1793, ponownie w aktywnej służbie 1793-1803. W latach 1803-1805 wypożyczona Trinity House, ponownie w aktywnej służbie 1806-1810. Rozebrana w 1811.
Cerberus - zbudowana w stoczni firmy Randall w Rotherhithe. Rozbiła się na podwodnych skałach podczas wychodzenia z Castle Harbour na Bermudach 21.04.1783 lub 30.04.1783.
Active - zbudowana w stoczni Thomasa Raymond, w Northam. W aktywnej służbie 1780-1786, gruntownie remontowana 1791-1793, ponownie w aktywnej służbie od 1793. Rozbiła się w gęstej mgle w ujściu Rzeki Św. Wawrzyńca 13.07.1796.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Witam, dziękuję pięknie za dane fregat.
Jeśli można, bardzo proszę o opis losów pozostałych z tego typu :
[29.11.1784] MERMAID, [02.06.1780] FOX, [19.09.1781] CERES, [24.07.1781] ASTRAEA, [24.05.1781] QUEBEC.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Mermaid – zbudowana w królewskiej stoczni w Sheerness (aczkolwiek zaczęta w Woolwich). W aktywnej służbie 1790-1791, 1793-1807, 1809-1810. Od 1810/11 transportowiec wojska, w służbie do 1814. Rozebrana 1815.
Fox – zbudowana w stoczni George’a Parsons w Bursledon. W aktywnej służbie 1780-1784, gruntownie remontowana 1790-1791, ponownie w aktywnej służbie 1793-1811. Od 1812 transportowiec wojska, w służbie do 1815. Rozebrana 1816.
Ceres – zbudowana w stoczni firmy Fearon & Webb w Liverpoolu. W aktywnej służbie 1781-1784, gruntownie remontowana 1790-1792, ponownie w aktywnej służbie 1793-1799. Transportowiec wojska od 1799. Od 1803 hulk. Rozebrana 1830.
Astraea – zbudowana w stoczni Roberta Fabian w East Cowes. W aktywnej służbie 1781-1784, 1786-1790, 1793-1799. W latach 1800-1805 transportowiec wojska. Od 1805 znów fregata. Rozbiła się w Indiach Zachodnich 24.05.1808 lub 23.03.1808.
Quebec – zbudowana w stoczni firmy George Parsons & Stares w Bursledon. W aktywnej służbie 1781-1783, 1790, 1793-1803. W latach 1803-1805 hulk. Od 1805 znów fregata, w aktywnej służbie do 1812. Od 1813 hulk-koszary. Rozebrana 1816.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Witam, dziękuję za opisanie fregat.
Panie Krzysztofie bardzo proszę o opis losów okrętu liniowego CONQUEROR (18.10.1773) oraz opis losów fregat NIGER (25.09.1759), QUEBEC (14.07.1760) oraz WINCHELSEA (31.05.1764) (o danych i losach MONTREAL tego typu już Pan pisał).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Conqueror – zbudowany w Plymouth, w aktywnej służbie 1777-1783. Potem w rezerwie, rozebrany 1794.
Niger – zbudowana w Sheerness, w aktywnej służbie 1759-1772, gruntownie remontowana 1772-1775, ponownie w aktywnej służbie 1775-1780. Gruntownie remontowana 1783-1784, w aktywnej służbie 1790-1799, od 1799 transportowiec wojska. Od 1804 okręt 6 rangi, 28-działowy, w służbie do 1808. Od 1809 szpitalny hulk więzienny, od 1813 pod nazwą Negro, sprzedana 1814.
Quebec – zbudowana w stoczni firmy Barnard w Harwich. W latach 1778-1779 28-działowy okręt 6 rangi. W czasie walki z francuską fregatą Surveillante zapaliła się i wyleciała w powietrze 6.10.1779.
Winchelsea – zbudowana w Sheerness, w aktywnej służbie 1769-1779, 1782-1794. Od 1800 transportowiec wojska, w służbie do 1801. Okręt szpitalny od 1803. Sprzedana 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Jeśli można, proszę o opisanie danych i losów fregat [10.04.1781] PERSEVERANCE, [15.07.1783] PHOENIX, [28.10.1783] INCONSTANT.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Okręty 5 rangi, fregaty 36-działowe z 18-funtówkami w baterii głównej, jednostki typu Perseverance/Inconstant, zaprojektowanego przez Edwarda Hunt w 1780. Dane projektowe: 137’0” x 38’0” x 13’5”, tonaż 871 ton. Załoga: 260/270; uzbrojenie: 26 x 18-f, na pokładzie rufowym 8 x 9-f, na dziobowym 2 x 9-f.
Perseverance – zbudowana w stoczni firmy John Randall & Co. w Rotherhithe. W aktywnej służbie 1781-1783, 1787-1793. Od 1793 w rezerwie, od 1800 hulk-koszary, sprzedana na rozbiórkę 1823.
Phoenix – zbudowana w stoczni Johna Parsons w Bursledon. W aktywnej służbie 1787-1794, gruntownie remontowana 1794-1796, ponownie w aktywnej służbie 1796-1814. Rozbiła się pod Smyrną 20.02.1816 (dowodził nią wówczas kmdr Charles Austen, brat znanej powieściopisarki Jane Austen, tej od „Dumy i uprzedzenia”).
Inconstant – zbudowana w stoczni Williama Barnard w Deptford Green. W aktywnej służbie 1790-1791, 1793-1797. W latach 1798-1805 transportowiec wojska. Od 1806 ponownie w aktywnej służbie jako fregata. Rozebrana 1817.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Dobry wieczór, dziękuję za dane fregat, wzmianka o Austenach ogromnie zaciekawiła moją żonę, która jest swego rodzaju fanką Jane Austen jako takiej i studiuje czasy, w których żyła. Stąd pytanie, jakie skutki dla kapitana PHOENIX miała katastrofa pod Symrną.
Bardzo proszę także o opisanie innego typu fregat, a mianowicie: ARETHUSA (10.04.1781), MINERVA (03.06.1780), PHAETON (12.06.1782).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Pytanie o konsekwencje utraty okrętu jest oczywiście bardzo zasadne, bowiem Anglicy nie żartowali w takich przypadkach, pod sąd szedł nie tylko dowódca, ale cała załoga. Nawet jeśli z katastrofy uratował się tylko najmłodszy majtek, musiał formalnie stanąć przed sądem wojennym, aczkolwiek w takim przypadku wyrok uniewinniający był z góry przesądzony. Brata Jane Austen nie spotkały żadne kłopoty, lecz by to wyjaśnić, muszę nieco przybliżyć przebieg wydarzenia. Fregata Phoenix pełniła rejs patrolowy na Morzu Egejskim (zwalczała piratów) przy stale pogarszającej się pogodzie, kiedy rankiem 20 lutego uderzył w nią piorun, który uszkodził grotmaszt. Nawet w dzisiejszych czasach nie da się chyba o to obwinić kapitana. Dla bezpieczeństwa Charles Austen zdecydował się rzucić kotwicę i przygotował na nadchodzący sztorm przez opuszczenie steng. Jednak kotwica zaczęła puszczać, a zapasowa w ogóle nie chwyciła gruntu. Zanim można było użyć trzeciej, w okręt uderzył szkwał ze śniegiem i wepchnął fregatę daleko ma mieliznę. Dowódca nie poddał się, lecz kazał ściąć wszystkie maszty i próbował ściągnąć Phoenix na głębszą wodę przez wykorzystanie kotwicy zawoźnej, co się nawet udało, lecz ponowny szkwał wrzucił żaglowiec jeszcze dalej na mieliznę, przewrócił na bok i strzaskał kadłub. Sprawna akcja zarządzona przez Austena uratowała nie tylko całą załogę, ale niemal wszystkie zapasy i materiały, nie darował nawet kosztownym arkuszom miedzi pokrywającym dno. Resztki sprzedano na miejscu za 600 dolarów. Charles John Austen (1779-1852) został uniewinniony ze wszystkimi honorami, w 1840 został kawalerem Orderu Łaźni, w 1846 awansował na kontradmirała, a dalszym promocjom zapobiegła śmierć na cholerę w czasie, gdy był głównodowodzącym w Indiach Wschodnich.
I mała premia specjalnie dla Pana żony, z pozdrowieniami – drugi brat Jane Austen, Francis William (1774-1865), zrobił nawet jeszcze większą karierę w Royal Navy. Komandor od 1800, kontradmirał od 1830, wiceadmirał od 1838, admirał od 1848, został w końcu Admirałem Floty 27.04.1863. Obaj mieli po dwie żony (jednak nie naraz!) i bardzo liczne potomstwo, w większości także bardzo silnie związane z marynarką. Mógłbym o nich wszystkich sporo opowiedzieć, lecz FOW nie jest raczej do tego odpowiednim miejscem.
Okręty 5 rangi, fregaty 38-działowe z 18-funtówkami w baterii głównej, jednostki typu Arethusa/Minerva, zaprojektowanego przez Edwarda Hunt w 1778. Dane projektowe: 141’0” x 38’10” x 13’9”, tonaż 929 ton. Załoga: 280; uzbrojenie: 28 x 18-f, na pokładzie rufowym 8 x 9-f, na dziobowym 2 x 9-f.
Arethusa – zbudowana w stoczni Jamesa Martina Hillhouse w Bristolu. W aktywnej służbie 1781-1783, 1790-1792, gruntownie remontowana 1792-1794, ponownie w aktywnej służbie 1794-1813. Rozebrana 1814.
Minerva – zbudowana w królewskiej stoczni w Woolwich. W aktywnej służbie 1780-1782, 1790-1797, od 1798 transportowiec wojska Pallas, wycofana do rezerwy w 1802. Rozebrana 1803.
Phaeton – zbudowana w stoczni firmy John Smallshaw & Co w Liverpoolu. W aktywnej służbie 1782-1788. Gruntownie remontowana 1790-1793, ponownie w aktywnej służbie 1793-1812, gruntownie remontowana 1812-1814, w aktywnej służbie 1816-1825. Sprzedana 1828.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Dobry wieczór, pięknie dziękujemy za bardzo interesujące szczegóły o Austenach.
Jeśli można, chciałbym prosić o opis danych i losów fregat APOLLO (16.08.1799), BLANCHE (02.10.1800), MANILLA (11.09.1809) oraz SALDANHA (08.12.1809).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Dobry wieczór, pięknie dziękujemy za bardzo interesujące szczegóły o Austenach.
Jeśli można, chciałbym prosić o opis danych i losów fregat APOLLO (16.08.1799), BLANCHE (02.10.1800), MANILLA (11.09.1809) oraz SALDANHA (08.12.1809).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Okręty 5 rangi, fregaty 36-działowe z 18-funtówkami w głównej baterii, Apollo, Blanche, Manilla i Saldanha należały do typu Apollo/Euryalus, zaprojektowanego przez Williama Rule w 1798. Dane projektowe: 145’0” x 38’2” x 13’3”, tonaż 944 tony. Załoga: 264. Uzbrojenie: 26 x 18-f, na pokładzie rufowym 6 x 9-f i 6 karonad 32-f (wkrótce 2 x 9-f i 10 karonad 32-f), na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f (wkrótce 2 x 9-f i 4 karonady 32-f).
Apollo zbudowana w stoczni Johna Dudman w Deptford. W rzeczywistości 956 ton. W aktywnej służbie od 1799. Rozbiła się u wybrzeży Portugalii 2.04.1804.
Blanche zbudowana w stoczni Johna Dudman w Deptford. W rzeczywistości 951 ton. W aktywnej służbie od 1800. Zdobyta przez Francuzów 19.07.1805 i spalona.
Manilla zbudowana w królewskiej stoczni w Woolwich. W rzeczywistości 947 ton. W aktywnej służbie od 1809. Rozbiła się 28.01.1812 u wybrzeży Holandii.
Saldanha zbudowana w stoczni Simona Temple w South Shields. W rzeczywistości 951 ton. W aktywnej służbie od 1810. Rozbiła się 4.12.1811 w sztormie u wybrzeży Irlandii i zatonęła z całą załogą (ściśle biorąc jeden marynarz ocalał, ale zmarł z wyczerpania).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Dobry wieczór, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opisanie danych i losów fregat AMAZON (04.07.1795), EMERALD (31.07.1795), GLENMORE (24.03.1796) oraz TRENT (24.02.1796).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.