Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (2)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o podobne opisanie fregat typu Mermaid z 1760:
[06.05.1761] MERMAID, [26.08.1763] HUSSAR, [09.09.1763] SOLEBAY.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6846
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

W 1799 roku Tripolis posiadal okreslana jako stara fregate 32 dzialowa,
ktora byly brytyjskim prezentem Anglii dla Turcji, a ktora z kolei przekazala
ja Tripoli. W 1800 okret ten byl reperowyny w Levancie.

Tripoli posiadala tez 16-9funtowy bryg, podobno zdobyty na anglikach

Jakies info o tych okretach ?

AvM
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

28-działowe fregaty z 9-funtówkami w baterii, okręty 6 rangi. Projektant Thomas Slade. W dużej mierze wzorowane na liniach francuskiej Abénakise, zdobytej w 1757, aczkolwiek tamta była nieporównanie większa i silniej uzbrojona. Dane projektowe: 124’0” x 33’6” x 11’0”, tonaż 613 ton. Załoga: 200. Uzbrojenie 24 x 9-f, na pokładzie rufowym 4 x 3-f.
Mermaid zbudowana w stoczni firmy Blades w Hull. Wpędzona przez francuską eskadrę na brzeg Delaware 8.07.1778 i zmuszona do opuszczenia flagi. Uległa zniszczeniu.
Hussar zbudowana w stoczni firmy Inwood w Rotherhithe. Rozbiła się w pobliżu Nowego Jorku 24.11.1779.
Solebay zbudowana w stoczni firmy Airey & Co w Newcastle. Weszła na rafę w pobliżu wyspy Nevis i została spalona przez Anglików 25.01.1782.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję za opis fregat, bardzo proszę o podobne opisanie [20.07.1773] GREYHOUND, [01.10.1773] TRITON, [23.08.1774] BOREAS.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Trzy dalsze fregaty z typu Mermaid, aczkolwiek z nieznacznie dłuższą stępką:
Greyhound – zbudowana w stoczni Henry’ego Adams, w Bucklers Hard. Rozbiła się w pobliżu Deal 16.08.1781.
Triton - zbudowana w stoczni Henry’ego Adams, w Bucklers Hard. Rozebrana w 1796.
Boreas - zbudowana w stoczni firmy Blaydes & Hodgson, w Hull. W latach 1784-1787 dowodził nią commander Horatio Nelson. Od 1797 hulk, sprzedana 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za informacje.
Chciałbym zapytać o długość stępki dla dwóch grup fregat typu Mermaid, jakie były różnice i jakie były różnice w tonażu.
Bardzo też proszę o opisanie fregat ALARM (19.09.1758), AEOLUS (29.11.1758), STAG (04.09.1758).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Chodzi o tzw. „stępkę do pomiaru tonażu”, która to wartość powstawała w wyniku dość skomplikowanych obliczeń i mogła nie mieć najmniejszego związku z rzeczywistą długością stępki. W każdym razie w projekcie dla pierwszej grupy typu Mermaid opiewała na 102 stopy 8 i jedna ósma cala, a dla drugiej grupy na 103 stopy 4,75 cala. Tonaż projektowy dla pierwszej grupy to 613 ton (rzeczywiste 614, 628 i 619 ton), dla drugiej grupy – 617 ton (rzeczywiste 618, 620 i 626 ton).

Alarm, Aeolus i Stag należały do 7-jednostkowego typu Alarm, albo – szerzej rzecz ujmując – do 11-jednostkowego typu Niger. Projekt Thomasa Slade z 1757. Fregaty 32-działowe, z 12-funtówkami w baterii, okręty 5 rangi. Wymiary projektowe: 125’0” x 35’2” x 12’0”, tonaż 680 ton. Uzbrojenie pierwotne: 26 x 12-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Załoga: 210 lub 220.
Alarm – zbudowana w stoczni firmy Barnard & Turner w Harwich. W aktywnej służbie 1758-1766, 1769-1779, gruntownie remontowana 1790-1791, ponownie w aktywnej służbie 1793-1802. Rozebrana 1812.
Aeolus - zbudowana w stoczni Thomasa West w Deptford. W aktywnej służbie 1758-1763, 1766-1772, gruntownie remontowana 1775-1776, ponownie w aktywnej służbie 1776-1784. Hulk-koszary od 1796, w 1800 przemianowana na Guernsey, rozebrana 1801.
Stag - zbudowana w stoczni firmy Stanton w Rotherhithe. W latach 1777-1779 klasyfikowana jako fregata 28-działowa, 6 rangi (miała uzbrojenie zredukowane do 22 x 12-f, 4 x 6-f i 2 x 6-f, a załogę zmniejszoną do 200 ludzi). Rozebrana 1783.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za dane fregat.
Bardzo proszę o opisanie dalszych czterech tego typu: PEARL (27.03.1762), GLORY (24.10.1763), EMERALD (08.06.1762) i AURORA (13.01.1766).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Pearl – zbudowana w królewskiej stoczni w Chatham. W aktywnej służbie 1763-1773, 1775-1782, 1786-1802. Od 1803 hulk, w 1825 przemianowana na Prothée, sprzedana w 1832.
Glory - zbudowana w stoczni firmy Hodgson w Hull. W 1774 przemianowana na Apollo. Rozebrana 1786.
Emerald - zbudowana w stoczni Hugha Blades (Blaydes) w Hull. W aktywnej służbie 1762-1771, 1775-1783. Rozebrana 1793.
Aurora - zbudowana w królewskiej stoczni w Chatham. Zaginęła na morzu na przełomie 1769/1770 w czasie rejsu do Indii Wschodnich. Wypłynęła z Kapsztadu 29.12.1769 i wszelki ślad po niej zaginął.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Mam pytanie o dwa okręty holenderskie, zdobyte przez Anglików: ZEELAND zdobyty 19.01.796 oraz DORDRECHT zdobyty 17.08.1796.
Bardzo proszę o opis ich danych i losów.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Holenderski Zeeland, zwodowany w 1784 we Vlissingen, miał wg pomiarów brytyjskich 156’8,25” x 44’4 i trzy ósme cala x 18’4”, tonaż 1333 tony. W służbie holenderskiej klasyfikowany jako 64-działowiec. Zajęty przez Anglików 19.01.1796 w Plymouth (trudno to nazwać zdobyciem – przybył tam dobrowolnie już 6.02.1795, kiedy niepodległa Holandia, do tej pory sojusznik Wielkiej Brytanii w wojnie z rewolucyjną Francją, zmieniała się właśnie w podbitą i rządzoną de facto przez Francuzów Republikę Batawską, a holenderski namiestnik także szukał schronienia na angielskiej ziemi). Po wcieleniu do Royal Navy zmieniono mu nazwę na Zealand. W aktywnej służbie 1797-1799, potem transportowiec wojska, koszary na wodzie, stacjonarny okręt flagowy, w końcu hulk więzienny od 1809. Przemianowany na Justitia w 1812, sprzedany w 1830.

66-działowy Dordrecht został zwodowany w 1782 w Dort, jego budowniczym był Jacob Spaans. Wg pomiarów brytyjskich miał (okręt, nie Spaans) 159’6” x 45’0” x 17’0”, tonaż 1437 ton. Zdobyty przez Anglików 17.08.1796 w zatoce Saldanha i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, ale jako okręt 64-działowy. W służbie od grudnia 1796. Od 1799 transportowiec wojska, od 1800 hulk-koszary. Sprzedany na rozbiórkę 1823.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję za opis liniowców holenderskich.
Panie Krzysztofie, tak trochę z tej samej beczki: ostatnie dwa liniowce holenderskie (74-działowy DE RUYTER, rozpoczęty w 1831 oraz ?-działowy PIET HEIN, rozpoczęty w 1833) zostały ukończone jako fregaty śrubowe. Może ma w swoich zbiorach ich dane jakie miały mieć jako żaglowe okręty liniowe. Byłbym za nie wdzięczny.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Nie mam danych o tych dwóch liniowcach holenderskich. Mogę tylko podpowiedzieć, że Piet Hein, kiedy po raz pierwszy kładziono pod niego stępkę w Amsterdamie 15.02.1833, był w planach też 74-działowcem. W 1850 zaniechano w ogóle jego budowy i w 1853 ponownie zaczęto, ale już w charakterze fregaty śrubowej, którą zresztą zwodowano w 1856 pod nazwą Admiraal van Wassenaar.
Natomiast wg posiadanych przeze mnie szczątkowych informacji, De Ruyter, zbudowany we Vlissingen, został wprawdzie jeszcze na pochylni obcięty w 1850 do fregaty 54-działowej, lecz ciągle żaglowej, i w tej postaci zwodowany w 1853, a dopiero w 1860 wyposażony w napęd parowy.
Podstawowe dane paru 74-działowców holenderskich z tych lat ma Pan na dobrze Panu znanej stronie http://koti.mbnet.fi/felipe/Netherland/Ships_1700s_/ i nie sądzę, aby akurat te dwa niedokończone miały się od nich bardzo różnić.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór dziękuję za odpowiedź.
Znalazłem w starych notatkach: okręt liniowy DE RUYTER rozpoczęty we Vlissingen w 1831, uzbrojenie planowane: 22-36f lg, 22-30f md, 8-200 + 1-60f lg. Nie wiem skąd to mam, ktoś mi to kiedyś podesłał.
Jeśli można, bardzo proszę o opisy losów fregat ACTAEON (18.04.1775) i MEDEA (28.04.1778).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1658
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Post autor: Grzechu »

Nowak Krzysztof pisze:Znalazłem w starych notatkach: okręt liniowy DE RUYTER rozpoczęty we Vlissingen w 1831, uzbrojenie planowane: 22-36f lg, 22-30f md, 8-200 + 1-60f lg. Nie wiem skąd to mam, ktoś mi to kiedyś podesłał.
Jeśli można się wtrącić między Pana Krzysztofa a Ciebie...

Takie "cóś" mam:

PIET HEIN
In 1833 te Amsterdam op stapel gezet. 74 stukken. In 1850 uit elkaar genomen en daarna in 1853 opnieuw op stapel gezet als fregat met stoomvermogen. Het schip liep in 1856 van stapel onder de naam "ADMIRAAL VAN WASSENAAR". (Zie verder de lijst fregatten met stoomvermogen onder "ADMIRAAL VAN WASSENAAR".)

DE RUYTER
In 1831 te Vlissingen op stapel gezet en in 1853 te water gelaten. 74 stukken. In 1850 tot een fregat 1ste klasse van 54 stukken geraseerd. Het schip liep ten slotte in 1853 van stapel, waarna het in 1860 werd voorzien van stoomvermogen. In 1863 tot drijvende batterij verbouwd en in 1874 gesloopt.

ADMIRAAL VAN WASSENAAR
aanv. PIET HEIN
Van hout gebouwd. Op 15 februari 1833 op stapel gezet bij Rijkswerf te Amsterdam, in 1850 uit elkaar genomen en daarna in 1853 opnieuw op stapel gezet als fregat met stoomvermogen. Oorspronkelijk op stapel gezet ats linleschlp "PIET HEIN". Het schip liep in 1856 onder de naam "ADMIRAAL VAN WASSENAAR" te water. 3650 ton wv. Afmetingen: 62.36/72.86 x 15.72 x 6.80 M. 300 PK. Bemanning: 470. Bewapening: 45 stukken, later 4 van 30 pond mldd. 4 kanons van 12 cm K.A. In dienst gesteld op 16 juli 1857. De "ADMIRAAL VAN WASSENAAR" was het eerste /regot <aet *too*veraogen der Koninklijke Marine. Eerste reis op 4 augustus 1857 naar de Middellandse Zee. Het schip maakte in eskaderverband een reis naar Madeira, Cadix en Schotland en was op 4 september 1858 ter rede van Texel terug. Op 17 augustus 1859 van de rede van Texel vertrokken naat Lissabon met 150 man koloniale troepen aan boord om deze aan een Nederlands koopvaardiJHChlp over te geven. 23 september daaraanvolgend te Mieuwediep terug. In 1875 op Rijkswerf te Amsterdam verbouwd tot opleidingsschip en op 11 april 1876 als zodanig in dienst gesteld voor de opleiding van jongens en lichtmatrozen te Amsterdam. In 1882 werden de 4 kanons Tan 30 pond mldd. vervangen door 4 kanons van 12 cm K.A. Als opleidingsschip. tevens wachtschip te Amsterdam tot l januari 1913 dienst gedaan. Op 28 mei 1913 te Amsterdam voor sloop verkocht. Opbrengst f. 37.781,-.

To powyżej z "De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvermentsmarine 1814-1962" Vermeulena (podziękowania dla AvM za udostępnienie).
Uwaga: fragment o WASSENAAR może zawierać literówki!!!
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Służba fregaty Actaeon, zbudowanej w Woolwich, była nadzwyczaj krótka. W czasie wojny Amerykanów o niepodległość uczestniczyła w nieudanym ataku na Charleston, weszła tam na mieliznę (a właściwie została wepchnięta przez towarzyszącą jednostkę) i aby uniknąć oddania przeciwnikowi, musiała zostać spalona 29.06.1776.
Medea, zbudowana w stoczni Jamesa Martina Hillhouse, w Bristolu, służyła aktywnie 1778-1783, 1798-1801, w 1801 doznała takich uszkodzeń przy wejściu na mieliznę, że uznano za właściwe przekształcić ją w hulk szpitalny. Sprzedana 1805.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
P.S.
Przysłany tymczasem tekst holenderski w zakresie kariery obu okrętów jako liniowców przedstawia DOKŁADNIE te same informacje, które już podałem (ciut je tylko uszczegółowiłem), gdyż właśnie na nim się opierałem - to tak dla tych, którzy mieliby problemy z tłumaczeniem. Jedyny pominięty przeze mnie fragment dotyczy wymiarów, uzbrojenia i kariery fregaty, która powstała z drugiego z liniowców.
Zablokowany